Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie
AUTORSKI

Przeróbka na dobry początek

autorski-rb

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
25 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Durzy

Durzy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 638 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Andrzej

Napisano 02 grudzień 2014 - 21:49

Cześć wszystkim.

 

Ponieważ to mój pierwszy post na tym forum, może się przedstawię. Mam na imię Andrzej, mieszkam w Warszawie, wędkuję już ze 35 lat.

 

Jerkbaita śledzę od jakiegoś czasu, ale ostatnio szczególnie zainteresował mnie dział Rodbuilding. Oglądając te wszystkie Wasze cudeńka, pomyślałem: "a dlaczego by nie...".

 

Wyciągnąłem zza szafy kij. Stary Konger World Champion Devon. Długość 3m, cw 15-50 g, linka 10 - 30 lbs. 8 przelotek.

Kij miał złamany dolnik, ok 15 cm od łączenia. Zostało to kiedyś naprawione - węglowa tuleja + węglowy pręt w środku. Niestety, w miejscu naprawy występowało duże przesztywnienie. Generalnie kij był dość miękki, ciężki, lecący na pysk i nie miałem za bardzo pomysłu do czego mógłbym go wykorzystać.

 

Jak wspomniałem na wstępie, postanowiłem kij przerobić. Stwierdziłem, że byłby niezły, gdyby był nieco sztywniejszy i był w stanie obsłużyć trociowe obrotówki longi (rozmiar chyba z 7, długość listka 8 cm), duże wahadłówki i woblery. Jednym słowem, miałby z tego powstać kij do ciężkiego łowienia troci i szczupaków (do lżejszego już mam). Ciężar wyrzutu ciężko określić, ale 40 g oliwka latała naprawdę daleko.

Kij trafił do jednego z warszawskich serwisów, w celu skrócenia i wklejenia spigota, zamiast tulei i pręta. Po operacji, patyk ma 271 cm w dwóch, mniej więcej równych częściach.

Nie wiem, czy jest to ok. ale występuje dosyć duża różnica między grubością szczytówki a dolnika. Dolnik ma 9,2 mm a szczytówka 8,2 mm. Wg mnie, powoduje to, że szczytówka jest trochę za delikatna w stosunku do dolnika. Poniżej zdjęcia kija pod obciążeniem, widać tam jak pracuje.

 

Obciążenie przyłożone do przelotki szczytowej:

 

Załączony plik  Devon_obc_1.jpg   12,84 KB   17 Ilość pobrań Załączony plik  Devon_obc_2.jpg   12,33 KB   17 Ilość pobrań Załączony plik  Devon_obc_3.jpg   14,34 KB   17 Ilość pobrań Załączony plik  Devon_obc_4.jpg   14,44 KB   17 Ilość pobrań Załączony plik  Devon_obc_5.jpg   15,98 KB   17 Ilość pobrań

 

Obciążenie "z użyciem przelotek":

 

Załączony plik  Devon_obck_1.jpg   12,68 KB   18 Ilość pobrań Załączony plik  Devon_obck_2.jpg   13,22 KB   17 Ilość pobrań Załączony plik  Devon_obck_3.jpg   14,86 KB   17 Ilość pobrań Załączony plik  Devon_obck_4.jpg   14,32 KB   17 Ilość pobrań Załączony plik  Devon_obck_5.jpg   15,49 KB   17 Ilość pobrań

 

Poniżej rysunek pokazujący aktualne rozmieszczenie przelotek i takie, które sobie wyobrażam, że będzie dobre:

 

Załączony plik  Uzbrojenie_Devon.png   66,81 KB   16 Ilość pobrań

 

Planowane prace nad kijem:

 

Ponieważ ma to być projekt bardzo budżetowy, ograniczyć chcę się do zeskrobania starego lakieru i przezbrojenia blanku  (wykorzystam stare przelotki + 2 nowe). Rękojeść zostaje bez zmian (na razie).

 

I teraz kilka pytań do Was (jeśli będę dalej brnął z tematem, pewnie będzie ich więcej):

  1. Czy w ogóle jest sens robić cokolwiek z tym patykiem? Zwłaszcza biorąc pod uwagę wynik dołożenia spigota (różnica 1 mm między dolnikiem a szczytówką)?
  2. Może zamiast przezbrajać cały kij, wymienić tylko dwie dolne przelotki na dwustopkowe?
  3. Może tylko przesunąć dolną przelotkę w stronę szczytówki (o ok. 5 cm)? - ale wtedy zwiększy się odległość przelotki od kołowrotka a i tak jest już za duża.
  4. Czy przezbrojenie blanku (tak jak na rysunku powyżej) ma w tym przypadku sens? Czy uzyskam to co chcę - sztywniejszą szczytówkę, bardziej spasowaną z dolnikiem?
  5. Jeśli odpowiedź na pytanie 4, brzmi TAK, to czy dobrze kombinuję z liczbą i rozmieszczeniem przelotek?

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

Andrzej

 

 



#2 OFFLINE   piotrcarp

piotrcarp

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 209 postów
  • LokalizacjaLippstadt
  • Imię:piotr
  • Nazwisko:kaftan

Napisano 02 grudzień 2014 - 22:09

Sens jest bo to swietna zabawa a ina takich przerobkach czlowiek wiele moze sie nauczyc:) Zwiekszajac liczbe przelotek napewno lepiej beda sie rozkladac sily dzialajace na blank. Kij napewno zyska na szybkosci jak sie zmniejszy wage przelotek i dobrze oskrobac go z lakieru bo to tez pomaga.


  • Del Toro lubi to

#3 OFFLINE   Durzy

Durzy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 638 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Andrzej

Napisano 03 grudzień 2014 - 09:44

Wszystko co napisałeś to prawda, co do słowa. Ale oprócz walorów naukowo-poznawczych, chciałbym, żeby moja praca, przyniosła jeszcze jakiś efekt, w postaci wędki, którą da się używać. A w tym przypadku nie jestem tego pewien.



#4 OFFLINE   mrWhite7

mrWhite7

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2266 postów
  • LokalizacjaHamburg
  • Imię:Artur
  • Nazwisko:Bielecki

Napisano 03 grudzień 2014 - 10:43

Nie piszesz nic o wielkościach jak i typach przelotek jakie mają znaleźć się na kiju , więc wychodzę z założenia że na ośmiu przelotkach + Top ma być to system NC na bardzo długim stożku (pięć przelotek) .Przyjmując że to NC to widzę mały  błąd w ustawieniu tych przelotek . Odległość pierwszej oddalonej od topu według mnie powinna być około 13-15 cm a nie jak zrobiłeś 9,8 cm i wtedy odległości będą wyglądać nieco inaczej . Nie jest potrzebny punkt podparcia tak blisko topu w ustawieniu na osiem przelotek . Wyszedłbym z ustawienia ich w odległościach : 14 cm / 15,3 / 16,8 / 18,4 /20,2 / 22,1 / 24,2 / 26,5 cm. i to zarówno robiąc ten kij na przelotkach MN ( 30 ,20 , 16, 12,10 ,8 ,8 ,8 + top MN 8 lub też KL +KT ( 30KL ,20KL,12KL,10KT,8KT ,KT8 , KT8 +8 MN top ) lub bardziej subtelnie 25,16 ,12 KL oraz 10 ,8 ,6,6,6 KT  .Jeżeli kij jest potężny to można otworzyć go dwu stopkową KW . Oczywiście to tylko sugestia i zrobisz tak jak tobie pasuje ale weź to pod uwagę i jeżeli nie będziesz zadowolony ze swojego autorskiego ustawienia spróbuj alternatywnego.


  • Stachu42 lubi to

#5 OFFLINE   Durzy

Durzy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 638 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Andrzej

Napisano 03 grudzień 2014 - 11:07

Nie wiem jakie przelotki są w tej chwili na blanku, ale wielkości są takie: 30, 20 ,12, 8, 8, 8 + 8 top. Na początek chciałem je wykorzystać i dołożyć 2 szt. 16 i 10.

Co do odległości między przelotkami. Mój "autorski" pomysł rozmieszczenia przelotek, to tylko i wyłącznie wstępny plan. Jestem otwarty na wszelkie sugestie. Tak czy inaczej, zanim przykleję przelotki, zrobię pewnie kilkanaście prób z różnymi ustawieniami, może np. okaże się, że warto dołożyć jeszcze jedną albo jedną odjąć.



#6 OFFLINE   mrWhite7

mrWhite7

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2266 postów
  • LokalizacjaHamburg
  • Imię:Artur
  • Nazwisko:Bielecki

Napisano 03 grudzień 2014 - 11:26

Widząc po zdjęciach szczytówka nie wymaga aż takiego zagęszczenia przelotek i jak chcesz aby w miarę przyrostu siły kij progresywnie i równomiernie się ładował  to stawiłbym jednak pierwszą od topu trochę dalej co zobliguje do całkowicie innego rozstwienia przelotek . W ustawieniu z pierwszą 10 cm już bardzo duża siła będzie potrzebna do uruchomienia dołu i przy średnich rybach kij nie będzie amortyzował równomiernie i w pełnym zakresie . Ustawienie otwierającej 25 zamiast 30 też szybciej uruchomi dół kija , więc w zależności co jest potrzebne taki robi się spacing . Według mnie ustawiając z 10 cm odległości powinny tak wyglądać 10 cm /12,2 / 14,7 / 17,4 / 20,4 / 23,8 / 27,4 / 31,5 cm . To jest ustawienie wyjściowe które w miarę potrzeby można skorygować.


  • Stachu42 lubi to

#7 OFFLINE   Durzy

Durzy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 638 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Andrzej

Napisano 03 grudzień 2014 - 11:48

Problem w tym blanku polega na tym, że dolnik jest bardzo mocny a szczytówka miękka.



#8 OFFLINE   mrWhite7

mrWhite7

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2266 postów
  • LokalizacjaHamburg
  • Imię:Artur
  • Nazwisko:Bielecki

Napisano 03 grudzień 2014 - 12:00

Właściwości blanku nie zmienisz ale można odstawić otwierającą na np. 65 cm i zacząć od otwierającej 25 , wtedy większa siła skumuluje się na dole , wymuszając pracę . Odległości to 14 / 15,4 / 16,9 / 18,6 / 20,5 / 22,5 / 24,8 / 27,3 cm .


  • Stachu42 lubi to

#9 OFFLINE   Durzy

Durzy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 638 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Andrzej

Napisano 03 grudzień 2014 - 12:18

Dzięki za pomoc. Powalczę, zobaczymy jaki będzie efekt.



#10 OFFLINE   Durzy

Durzy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 638 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Andrzej

Napisano 09 grudzień 2014 - 11:28

No to jednak dłubię dalej.

Blank już oskrobany. Przelotki zakupione: Forecast 30 BVSLG, 20 BVSLG, 12 BVSLG, 10 BVSLG, 8 BFLG, 7 BFLG, 7 BFLG, 7 BFLG i top 8. Miało być jak najtaniej, stąd wybór takich a nie innych przelotek.

 

I teraz kolejne pytanie dotyczące blanku.

 

Po oskrobaniu, pozostały na nim smugi z farby (prawdopodobnie to podkład pod lakier). Nie chciałem skrobać za mocno, żeby nie uszkodzić wegla.

Czy da się to zmyć acetonem lub innym rozpuszczalnikiem? Czy muszę jednak oskrobać zupełnie do czysta, a może wystarczy już szlifowanie papierem ściernym?

 

Andrzej


Użytkownik Durzy edytował ten post 09 grudzień 2014 - 12:53


#11 OFFLINE   skalek-77

skalek-77

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2334 postów
  • Imię:Rafał

Napisano 09 grudzień 2014 - 19:23

Zedrzyj filc z gąbkowego zmywaka do garów i wio po blanku  :) ,najlepiej na mokro



#12 OFFLINE   Durzy

Durzy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 638 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Andrzej

Napisano 09 grudzień 2014 - 19:46

Tym co zerwę (ostra część) czy tym co zostało (gąbka)?

#13 OFFLINE   piotrcarp

piotrcarp

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 209 postów
  • LokalizacjaLippstadt
  • Imię:piotr
  • Nazwisko:kaftan

Napisano 09 grudzień 2014 - 23:09

Tym co zerwę (ostra część) czy tym co zostało (gąbka)?

Ostra czescia. Albo papierem sciernym na mokro. Co do uszkodzenia blanku to sie nie martw bo blank jest twardszy od lakieru i przy skrobaniu nie powinien sie uszkodzic.



#14 OFFLINE   Cpt. Lego

Cpt. Lego

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 922 postów
  • LokalizacjaKwidzyn
  • Imię:Marek

Napisano 10 grudzień 2014 - 11:59

Może mam koślawe oko, ale przy największym ugieciu dostrzegam przełamanie w poblizu łączenie spigotem. Czy to skróci żywot patyka, to czas pokaże.



#15 OFFLINE   Durzy

Durzy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 638 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Andrzej

Napisano 10 grudzień 2014 - 13:00

Nie masz koślawego oka. Jest tam lekkie przesztywnienie. Mam nadzieję zniwelować je trochę po przezbrojeniu kija.

Ponadto, to maksymalne ugięcie raczej nie wystąpi przy normalnym holu. Chyba, że trzeba będzie "na windę" wyciągać coś, co waży ponad 3 kg.



#16 OFFLINE   michalwedkarz

michalwedkarz

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaZielona Góra
  • Imię:Michał

Napisano 10 grudzień 2014 - 15:18

Dobra robota kolego :rolleyes:



#17 OFFLINE   skalek-77

skalek-77

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2334 postów
  • Imię:Rafał

Napisano 10 grudzień 2014 - 16:25

Tym co zerwę (ostra część) czy tym co zostało (gąbka)?

 Filcem na mokro.A gąbką to możesz sobie umyć na koniec :)


Użytkownik skalek-77 edytował ten post 10 grudzień 2014 - 16:26

  • "Paweł" lubi to

#18 OFFLINE   "Paweł"

"Paweł"

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1599 postów
  • LokalizacjaTam gdzie nie biorą :)
  • Imię:Pawel
  • Nazwisko:S

Napisano 10 grudzień 2014 - 21:10

 Filcem na mokro.A gąbką to możesz sobie umyć na koniec :)

Rozumiem , że chodzi o umycie blanku  ?? :):):):)



#19 OFFLINE   Durzy

Durzy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 638 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Andrzej

Napisano 10 grudzień 2014 - 23:23

Mi nic innego nie przyszło do głowy ;-)

A tak poważnie. Moje pytanie było może naiwne ale nie bardzo rozumiem ideę rozdzielania zmywaka. Generalnie patent jest niezły, ale:
a - gąbka z szorstką warstwą daje lepszy uchwyt
b - gdyby coś, można kupić zmywak z samego twardego filcu

Użytkownik Durzy edytował ten post 10 grudzień 2014 - 23:35


#20 OFFLINE   "Paweł"

"Paweł"

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1599 postów
  • LokalizacjaTam gdzie nie biorą :)
  • Imię:Pawel
  • Nazwisko:S

Napisano 11 grudzień 2014 - 00:01

Mi nic innego nie przyszło do głowy ;-)

A tak poważnie. Moje pytanie było może naiwne ale nie bardzo rozumiem ideę rozdzielania zmywaka. Generalnie patent jest niezły, ale:
a - gąbka z szorstką warstwą daje lepszy uchwyt
b - gdyby coś, można kupić zmywak z samego twardego filcu

Nie pozostaje nic innego jak tylko wykonać to co koledzy proponują ...działa na sto procent. Chociaż kiedy ja skrobałem np Cd-ka nie pozostało na blanku nawet dekunia lakieru , a skrobalem zwykłym nożykiem do tapet :)

 

Ps. Jak cos nie masz daleko wez kij i podjedz pomogę Ci :)

 

Pzdr


Użytkownik pablo208 edytował ten post 11 grudzień 2014 - 07:33






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: autorski, autorski-rb

Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych