Akumulator do rozruchu silnika
#41 OFFLINE
Napisano 17 luty 2023 - 21:27
- Krzysiu lubi to
#42 OFFLINE
Napisano 26 luty 2023 - 21:07
Tak się zastanawiam nad tymi akumulatorami do rozruchu silników zaburtowych. Mam hondę 15hp i wg instrukcji zalecane jest 35ah. Silniczek niewielki pojemność 350cm - tyle co kosiarka a akumulator jak do małego samochodu.
Dla porównania w litrowym motocyklu 100hp mam fabryczne malutkie i leciutkie aku 9ah i kręci rozrusznikiem jak szalone, do tego obsługuje światła, licznik i całą elektronikę.
Z czego to wynika? Nie można do zaburtowego zastosować małego aku? Na dobrą sprawę takie 9ah możnaby schować pod pokrywą silnika - odpadły by również kable itp.
#43 OFFLINE
Napisano 27 luty 2023 - 18:02
Z czego to wynika? Nie można do zaburtowego zastosować małego aku? Na dobrą sprawę takie 9ah możnaby schować pod pokrywą silnika - odpadły by również kable itp.
Wynika to z bezpieczeństwa łodzi na wodzie, świateł nawigacyjnych, radia, nawigacji, echosondy itd. Duża pojemność akumulatora, mimo rozładowania dodatkowymi odbiornikami prądu pozwala na wystarczającą ilość energii by uruchomić silnik zaburtowy. W przypadku złej pogody, brak napędu oznacza brak sterowności i możliwość zatonięcia. W małym silniku w którym jest szarpak, rozładowanie aku nie stanowi większego problemu ale w 30KM i więcej już przestaje być zabawnie bo niema szarpaka.
#44 OFFLINE
Napisano 27 luty 2023 - 18:54
Ostlander,
Nie do końca. Niektóre marki mają awaryjny szarpak pod czapą aby w razie rozładowania akumulatora odpalić. W moim 40 hp jest awaryjny sznurek.
#45 OFFLINE
Napisano 27 luty 2023 - 20:12
Do 40-50 już zalecana jest 70ah
#46 OFFLINE
Napisano 27 luty 2023 - 20:15
Ostlander,
Nie do końca. Niektóre marki mają awaryjny szarpak pod czapą aby w razie rozładowania akumulatora odpalić. W moim 40 hp jest awaryjny sznurek.
A próbowałeś nim odpalić swój silnik gdy jest zimny i akumulator wyzionął ducha? A spróbował byś odkręcić osłonę koła magnesowego i odpalać taki silnik na fali gdy majta całą łodzią? Na pewno nie jest to sprawą prostą, a im większa moc silnika, tym trzeba więcej siły do rozruchu.
Jedni wolą mieć sprawny układ rozruchowy z dużym akumulatorem, drudzy sprawny sznurek ukryty pod czapą.
#47 OFFLINE
Napisano 02 marzec 2023 - 20:32
A próbowałeś nim odpalić swój silnik gdy jest zimny i akumulator wyzionął ducha? A spróbował byś odkręcić osłonę koła magnesowego i odpalać taki silnik na fali gdy majta całą łodzią? Na pewno nie jest to sprawą prostą, a im większa moc silnika, tym trzeba więcej siły do rozruchu.
Jedni wolą mieć sprawny układ rozruchowy z dużym akumulatorem, drudzy sprawny sznurek ukryty pod czapą.
Trochę masz rację ale trochę też nie masz racji . Moc silnika ma się nijak do potrzebnej siły rozruchu. Przykładem każdy motocykl - pojemność powyżej litra - moc nawet 150 KM i akumulatorek 9Ah.
A jeżeli chodzi o bezpieczeństwo - skoro to aku rozruchowy to nie podłączasz pod niego całej elektryki statku tylko dokładasz drugi, większy w ramach potrzeb. Nie na każdej łódce masz dodatkowe 100W.
#48 OFFLINE
Napisano 03 marzec 2023 - 02:04
Ja szarpałem kiedyś z ciekawości Eteca 30, ten silni nie miał odprężnika i przyjemne to nie było. Na szczęście był rozrusznik. Hondę 60 to już chyba by trzeba trochę "z krzyża".
@adiplo To nie łódka ma dużą baterię, tylko motocykl ma małą. Wyobrażasz sobie motocykl z aku 45-50Ah? Gdzie to upchnąć? Na łódce czy w samochodzie nie ma z tym problemu. Odwiedź na twoje pytanie nazywa się odprężnik/zawór/mechanizm dekompresyjny który zmniejsza kompresję na czas startu. Dzięki temu rozrusznik ma stosunkowo lekko i nie potrzebuje dużo prądu. Inna konstrukcja głowicy/rozrządu, komplikacja oznacza dodatkowy koszt produkcji i ewentualny serwis. Spróbuj z tych 9Ah odpalić choćby matiza i polegniesz. Taki zawór jest też w mniejszych silnikach z rozruchem ręcznym, z założenia do pływania po mniejszych wodach lub stosowanych jako napęd pomocniczy. W większych (40hp wzwyż) go nie uświadczysz. Z założenia takie silniki nadają się do pływania po wodach większych lub trochę dalej w morze, są też montowane w większych łodziach, gdzie miejsca na aku jest dużo. Taki dodatkowy element/mechanizm po pierwsze kosztuje, po drugie zawsze może się zepsuć. Więc po co go robić.
Użytkownik psulek edytował ten post 03 marzec 2023 - 02:05
- thug lubi to
#49 OFFLINE
Napisano 04 kwiecień 2023 - 09:33
#50 OFFLINE
Napisano 04 kwiecień 2023 - 10:20
#51 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2023 - 12:19
Czy taki akumulator - wyłącznie używany jako rozruchowy - to dobry pomysł do silnika 9,9 kM (Mercury 9,9 EH)? https://mc-sklep.pl/...22ah-p-815.html
Mam na łódce drugi LiFePo4 60aH, więc chciałbym coś lekkiego tylko do rozruchu. A waga jest dla mnie kluczowa z racji ograniczeń zdrowotnych
Pomóżcie, bo prąd to wiem, że kopie i tyle...
#52 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2023 - 12:50
Nie, kup zwykłego kwasiaka, jak do rozruchu samochodu. Może być w sklepie z częściami samochodowymi. Pojemność 44Ah, czy jaką tam będą mieli najmniejszą.Czy taki akumulator - wyłącznie używany jako rozruchowy - to dobry pomysł do silnika 9,9 kM (Mercury 9,9 EH)? https://mc-sklep.pl/...22ah-p-815.html
Mam na łódce drugi LiFePo4 60aH, więc chciałbym coś lekkiego tylko do rozruchu. A waga jest dla mnie kluczowa z racji ograniczeń zdrowotnych
Pomóżcie, bo prąd to wiem, że kopie i tyle...
#53 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2023 - 13:47
Hm... dotąd czytałem, że musi być AGM. I to minimum 35 aH. Ktoś inny mi powiedział, że wystarcz taki, jak do kosiarki. Mam mętlik w głowie
- CORNEL lubi to
#54 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2023 - 16:07
kupiłem taki https://www.hermespl...33-Ah/23122271
autoryzowany przedstawiciel twierdzi, że wystarczy. Zobaczymy.
#55 OFFLINE
Napisano 15 sierpień 2023 - 05:03
Jak wiemy nie od dziś to aby naładować akumulator to musimy mieć odpowiednią ładowarkę . Albo jedną gdzie wybieramy odpowiedni typ akumulatora - kwasiak - Gel -AGM .
Silnik zapewne ma ładowanie pytanie jakie tam są parametry i jaki typ akumulatora może ładować aby go nie uszkodzić ?
I jak już wiemy to wtedy kupujemy odpowiedni aby służył nam latami .
#56 OFFLINE
Napisano 16 sierpień 2023 - 05:50
Jak wiemy nie od dziś to aby naładować akumulator to musimy mieć odpowiednią ładowarkę . Albo jedną gdzie wybieramy odpowiedni typ akumulatora - kwasiak - Gel -AGM .
Silnik zapewne ma ładowanie pytanie jakie tam są parametry i jaki typ akumulatora może ładować aby go nie uszkodzić ?
I jak już wiemy to wtedy kupujemy odpowiedni aby służył nam latami .
Odkrywcze. Nic nie pomogłeś. Dlaczego zapytałem? Bo taki akumulator (parametry) przewiduje instrukcja:
"465 Marine Cranking Amps (MCA) lub 350 Cold Cranking Amps (CCA)"
Użytkownik tryt edytował ten post 16 sierpień 2023 - 05:51
#57 OFFLINE
Napisano 18 marzec 2024 - 08:34
Witam Kolegów.
Mam silnik MERCURY EFI 20 KM alternator 11 A. Jaki rodzaj akumulatora (kwasiak, AGM, żelowy, litowy) będzie najbardziej właściwy mając na uwadze ładowanie go za pośrednictwem alternatora. Pływam na dużych dystansach, tak więc ładowanie z silnika będzie dla akumulatora istotne. Jak nam wiadomo każdy rodzaj akumulatora wymaga odmiennej ładowarki, jakie więc jest to ładowanie z silnika???
Pozdrawiam Paweł
#58 OFFLINE
Napisano 20 marzec 2024 - 14:59
- Sady lubi to
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych