Jump to content

  •      Sign In   
  • Create Account

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Photo

Wiadomości dla motorowodniaków - wędkarzy


  • This topic is locked This topic is locked
17 replies to this topic

#1 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6,193 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 20 January 2010 - 16:54

Forum jest poświęcone przede wszystkim miłośnikom wędkowania, z czym wiąże się coraz ściślej posiadanie i obsługa łódek, silników....

Najlepiej przygotowani są ci, którzy obok przepływanych wielu kilometrów w różnych warunkach pogodowych i na rozmaitych akwenach, posiadają podstawowe przygotowanie teoretyczne.

Takie przygotowanie (obok uprawnień) dają kursy motorowodne.
Można się śmiać z tego ale na takim kursie, prowadzonym przez praktyków, jest podawana garść informacji, które trudno znaleźć w sieci czy w książkach.

Zwłaszcza początkującym bądź okazjonalnym użytkownikom takie informacje są pomocne aby nie zepsuć sprzętu, nie spowodować wypadku a w przypadku napotkania trudnych warunków lub pływania po wymagających akwenach aby móc po prostu WRÓCIĆ.

Aktualne przepisy mówią o tym, że największym silnikiem, jaki możemy przyczepić do pawęży bez uprawnień motorowodnych jest silnik o mocy 10KW czyli przyjmuje się 13,5KM.

1 KM = 75 kGm/s = 735,49875 W = 0,9863 HP

Albo:
1 HP = 745,69987158227022 W = 1,0139 KM

HP jest oznaczeniem anglosaskim (horse power) i jak widać nie jest to dokładnie KM.

Jakie uprawnienia możemy uzyskać po ukończeniu poszczególnych stopni kursu:

Sternik Motorowodny :

Prowadzenie łodzi motorowych z silnikami o mocy do 60 kW (80 KM) na śródlądziu, a na morzu 2 mile od brzegu w porze dziennej.

Wymagania, jakie są stawiane kandydatom na sternika:

Ukończone 12 lat, odbyty kurs i egzamin, na którym należy okazać: dowód tożsamości, badania lekarskie ważne 6 miesięcy i zdjęcie 45*35mm a niepełnoletni zgodę rodziców na naszym druku. Oraz opłaty związane z kursem.


Starszy Sternik Motorowodny :

Prowadzenie na śródlądziu łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu łodzi o długości do 12 m po Morzu Bałtyckim i innych morzach zamkniętych.

Wymagania, jakie są stawiane kandydatom na starszego sternika:

Ukończone 18 lat, odbyty kurs, staż 200 godzin pływania na dowolnych akwenach (również śródlądowy) i egzamin, na którym należy okazać: dowód tożsamości, badania lekarskie ważne 6 miesięcy i zdjęcie 45*35mm. Staż dokumentuje się opiniami z rejsów lub oświadczeniami własnymi. Oraz opłaty związane z kursem.


Jak widać, ogromnej większości użytkowników wystarczy starszy sternik motorowodny.

Można od razu, z pominięciem stopnia sternika, robić kurs na starszego sternika.
Zależy to od organizatora kursu, sytuacja mnie znana jest taka, że kurs trwa około miesiąca. Przy czym wykłady na sternika odbywają się raz w tygodniu, na starszego sternika 2 razy w tygodniu.
Lub też zorganizowane jest to weekendowo...nie piszę szczegółów ani cen, ponieważ wszystko zależy od wybranego źródła.

Jedno jest pewne, niezależnie od wybranego źródła, trzeba jeszcze odbyć 2 godziny pływania motorówką - wykonać kilka podstawowych manewrów, jak podejście do pomostu; podejście do człowieka w wodzie, slalom pomiędzy bojami, itp.
Jeżeli ktoś nie pływał łódką z kierownicą, za to dużo jeździ samochodem, taki egzamin początkowo może być niezłym ćwiczeniem. <_<

Dla ambitnych oraz prawdziwych pasjonatów:

Ludzie posiadający wyższe uprawnienia (zwłaszcza sprzed listopada 2005r kiedy to zmieniły się przepisy) to już taka, można powiedzieć, elita.
O ile egzaminy na stopnie w/w przechodzi każdy, kto zadał sobie trud wniknięcia w podstawowe rzeczy (aczkolwiek muszę stwierdzić, że w stosunku do lat ubiegłych wymagania podniesiono kilkukrotnie – kiedyś rozmawiało się o pogodzieJ ), o tyle bywało, że na stopnie następne odsiew był duży i raczej ludzie przypadkowi tego nie zdawali.

Morski Sternik Motorowodny:

Prowadzenie na śródlądziu łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu łodzi o długości do 18 m


Wymagania:
Patent Starszego Sternika Motorowodnego, staż morski 600 godzin w minimum 3 rejsach, w tym 200h na jachtach o długości 12-18m i 1 rejs pływowy powyżej 100h po wodach o skoku pływu powyżej 1,5m (2 porty). Do tego zdjęcie 45*35mm i badania lekarskie.


Obecnie można papier zdobyć bez egzaminu (podobno na pdst. zaswiadczen zdobytych np. w kapitanacie portu), niezbędne doświadczenie to druga sprawa. Z samym papierem chyba bym się nie zdecydował na np. wchodzenie do portu na Atlantyku i przepłynięcie dużego dystansu. A papiery te teoretycznie takie uprawnienia dają... :unsure:

Kapitan Motorowodny:

Prowadzenie jachtów motorowych bez ograniczeń

Wymagania:
Patent Morskiego Sternika Motorowodnego, staż morski 1200 godzin od zdobycia Starszego Sternika Mot. w minimum 6 rejsach w tym 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości 10-18m oraz co najmniej 1 rejs powyżej 100h na statku powyżej 20m (jachty zarówno motorowe jak i żaglowe). Do tego zdjęcie 45*35mm i badania lekarskie.


Uwaga – przepisy na wodach śródlądowych różnią się od tych, które obowiązują na wodach morskich.
Należy również uważać (i tego m.in. można się dowiedzieć na kursach) na książki traktujące o tej tematyce. Zdarza się, że informacje zawarte są...nie do końca zgodne ze stanem aktualnym.
Wypada również dodać, że żadne uprawnienia nie zastępują zdrowego rozsądku czy instynktu samozachowawczego, w które każdy powinien się zaopatrzyć.

Jeżeli ktoś zamierza sobie popływać po Morzu nie od rzeczy będzie zdobycie również świadectwa operatora radiotelefonisty VHF w żegludze śródlądowej lub morskiej bądź świadectwa operatora łączności bliskiego zasięgu SRC.
Można te uprawnienia zdobyć odbywając odpowiednie kursy.
Jest to istotne tym bardziej, że ponoć ostatnio za granicą bardziej sprawdza się te dokumenty niż uprawnienia sternika.

O ile już dysponujemy własną łajbą, nie da się na niej pływać bez zarejestrowania.
Organ odpowiedzialny za rejestrację (mowa o rejestracji do celów wędkarskich) może się różnie nazywać, w zależności od Powiatu.
W Warszawie organ odpowiedzialny za rejestrację :

Biuro Ochrony Środowiska - Wydział Ochrony Systemu Przyrodniczego Miasta - Stanowisko ds. rybactwa śródlądowego


Wszystkie dane są dostępne na tej stronie:

https://beta.um.warszawa.pl/zalatw-sprawe-w-urzedzie/sprawa- w-urzedzie/rejestracja-sprzetu-plywajacego-do-polowu-ryb

Wniosek o rejestracje(do pobrania na w/w stronie):

https://beta.um.warszawa.pl/sites/default/files/zal_460_a406 a.pdf

Dodam, jako że przepisy w tej dziedzinie lubią się często zmieniać, że opisany jest stan na styczeń 2010r.

Utworzyłem ten wątek z powodu corocznych pytań użytkowników związanych z w/w kwestiami...

Pomyślnych wiatrów...czy stopy wody pod kilem...czy jakoś tak to szło :D ...w każdym razie tak, żeby było dobrze. :D

Gumo


#2 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,703 posts
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Posted 20 January 2010 - 18:07

Ciekawy temat poruszyłeś z tymi uprawnieniami ale chyba wkradł się jeden błąd,mianowicie z tego co wiem {lecz mogę się mylić] potrzebne jest na starszego sternika motorowodnego 200godzin pływania ale po wodach morskich i z tym zaczęły się schody dla wielu chętnych na zrobienie takich uprawnień. Dla ciekawość facet ostatnio wydał ponad 200 takich zaświadczeń ludziom którzy kupowali u niego łajby na dzień dzisiejszy ma poważne kłopoty z prokuraturą jak i jego kursanci. A wszystko zaczęło się od lewych kursów na pilotów samolotowych.Nawiasem mówiąc starszy sternik jest nam potrzebny na większe silniki 80+ps ale przydaje się w momęcie kiedy zapragniemy coś zawodowo robić w tym kierunku.

#3 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6,193 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 20 January 2010 - 22:04

Mysle, ze jest ok. B)
Robilem kurs na starszego sternika w jednej z najpowazniejszych firm parajacych sie ta dzialalnoscia, przeprowadzali rowniez te powazne kursy na morskiego sternika, gdzie trzeba sie bylo wykazac duza wiedza z zakresu nawigacji, locji(znaki zeglugowe, swiatla i znaki nawigacyjne, znajomosc map), przepisów, ratownictwa,...,...,....
Jak kto ciekawy, to pamietam bo nawet wstawialem link do takiego talmudu traktujacgo o przepisowym oswietleniu nocnym jednostek plywajacych - ksiazka z obrazkami ze 100 stron.(kilkaset sytuacji)
Biorac ogół jest to ladny kawalek wiedzy, zwlaszzca ze w praktyce wyglada to inaczej niz na obrazkach, chociazby ze wzgledu na inne kąty patrzenia.(mowie tu tylko o wspomnianym oswietleniu w aspekcie rozpozanania typu jednostki - po co to komu? Mnie wytlumaczono to w zaj... prosty sposob - a zalozmy ze masz przed soba (nocą) holownik ciagnacy na linie 100m statek...)

Przepisy od tego czasu sie nie zmienily a zadano ode mnie oswiadczenia, ze przeplywalem te godziny (wpisalem zgodnie z prawda tylko srodladzie), na jakim silniku i lodce.

Mysle, ze nie ma co byc bardziej swietym od Papieża. :D
Skoro firma ma uprawnienia - dostalem patent z orzełkiem RP, logiem Polskiego Tow. Motorowodnego, z naniesionymi namiarami na ustawy wg ktorych mi on przysluguje to...bedzie dobrze.
Jezeli juz to bedzie to problem firmy, bo ja mam przy sobie tylko cos podobnego do dow. osobistego. Wszystkimi innymi dodatkowymi papierami martwi sie firma. :D
Czyli mam papier uprawniajacy mnie do plywania, ktorego nikt nie moze podwazyc.

Co jak pisalem nie znaczy, ze jestem kuloodporny. :D

Watpliwosci mam jedynie co do wejscia w posiadanie, bezegzaminowo, patentu na sternika morskiego. Z tym ze po co mi taki skoro zaleca sie i tak kursy uzupelniajace do tego a ja sie nie wybieram na Atlantyk?

Wybieglismy tu daleko ale to naprawde nie jest (w zakresie do st. sternika) nieosiagalne dla kazdego.

Gumo

#4 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,703 posts
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Posted 20 January 2010 - 22:35

Nie wiem kiedy robiłeś tego starszego sternika super że już go masz bo aktualnie wielu nie będzie w stanie go zrobić ze względu na te wymagania 200godzin na morzu, dla mnie jest to chore ale co my malutczcy możemy.Najważniejsze jest abyśmy umieli się zachować w różnych warunkach i sytuacjach na wodzie, a z doświadczenia wiem że jest różnie.Według mnie warto pociągnąć ten wątek i omówić wiele nurtujących tematów, o ile to będzie kogoś interesować.

#5 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6,193 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 20 January 2010 - 23:10

Ja mysle, ze wielu by chcialo ale maja rozne obawy. Nic na to nie poradze, najwyzej bede ciagnal bez szerszej konsultacji.. <_<

Jak tylko znajde czas dowiem sie jak to jest telefonicznie...bo nadal na stronie podaje sie te same wymagania. Patent mam wydany w 2008r.

Byc moze, ze sa jakies ruchy zwiazane ze zbytnia latwoscia otrzymania patentu st. morskiego.
Jak pisalem, w srodowisku facet ( lub facetka :D ), posiadajaca go w wersji papierowej (obecnie wszystkie patenty sa w tej formie co dowod osobisty) czyli sprzed 2005r to gość i moze uczynic z tego zawód.

Gumo


#6 OFFLINE   argrabi

argrabi

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 665 posts
  • LokalizacjaPiachowo

Posted 21 January 2010 - 08:48

Nie wiem kiedy robiłeś tego starszego sternika super że już go masz bo aktualnie wielu nie będzie w stanie go zrobić ze względu na te wymagania 200godzin na morzu,


Tornado, mylisz dwa patenty... Starszego sternika motorowodnego (wymagane 200 godzin na dowolnym akwenie) z patentem sternika jachtowego (wymagane 200 godzin na morzu w minimum dwóch rejsach)...


#7 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,703 posts
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Posted 21 January 2010 - 10:06

Rzeczywiście najlepiej jak byś mógł ustalić te kryteria u źródeł,na przykład w PZM i NW.Sporty MW zdobywają coraz większą popularność chodź by za sprawą skuterów wodnych jak i coraz większej rzeszy Polaków posiadających własne łodzie motorowe co widać nad wodami. A za tym idą coraz większe wymagania.A że my Polacy lubimy popadać z skrajności w skrajność to dlaczego nie utrudnić maluczkim dostęp do uprawnień i zrobić na tym kase.Są u nas takie zakusy aby uprawnienia starszego sternika motorowodnego można było zrobić tylko w klubach nadmorskich, ale chyba to lobby jest jeszcze za słabe aby to przeforsować.Więc puki co warto zawczasu zrobić potrzebne uprawnienia jeżeli myślimy o własnym sprzęcie lub uprawianiu sportów motorowodnych.Ci co pływają wiedzą że Policja coraz bardziej restrykcyjnie wymaga zachowania wszelkich przepisów na wodzie i soli niezłe mandaty.Z własnego doświadczenia wiem że czasami przychodzi taki moment na wodzie że całe zdobyte doświadczenie przez ileś lat zdobyte na łajbie nie wystarcza i wtedy zaczyna robić się gorąco.Parę lat temu znalazłem się w takiej sytuacji, że najpierw sam walczyłem o własne życie i kolegi przez dwie godziny w sytuacji kiedy miałem awarię silnika i wichura spędzała nas na zaporę w Mietkowie a pomocy żadnej bo warunki były tak ciężkie że nawet naszych telefonów nikt nie chciał odebrać kiedy wzywaliśmy pomocy aby nas z holowano. Wszystko się skończyło szczęśliwie ale straty były nie małe. Połamana laweta dwa utopione ciągniki i mój samochód na brzegu wpakowany holownik do barek na mieliźnie któremu dopiero po dwóch godzinach ledwie udało się zejść i szczęśliwie powrócić do portu, porysowana łódź trzy ciągniki ściągnięte do pomocy i laweta samochodowa.A sami wiele godzin w wodzie aby to wszystko uratować.Cała akcja miała miejsce w połowie Listopada zaczęła się o godzinie jedenastej w południe a skończyła o drugiej w nocy w której pomagało nam w sumie 10 kolegów których udało się ściągnąć będąc już na brzegu. Więc sam wiem po sobie że wiedzy nigdy nie za wiele jak i praktyki.W tedy po raz pierwszy zrozumiałem że nad wodą nie ma żartów i nauczyłem się wielu spraw które trzeba bezwzględnie przeztrzegać a szczególnie jak się ma na pokładzie 2 osobę.

#8 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,703 posts
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Posted 21 January 2010 - 10:16

Agrabi sam przed chwilą sprawdziłem w PZMiNW i rzeczywiście nie jest wymagane pływanie w morzu z czego sam się bardzo cieszę.W2006 roku powstał taki zapis w którym było wymagane 200 godzin na morzu i jakąś dyrektywą dwa tygodnie później zniesiono na morzu.także pozostaje o wiele łatwiejsza droga do Patentu na starszego sternika wystarczy posiadać własną łajbę i patent sternika aby szybko zrobić uprawnienia na starszego.W moim przypadku jest to ważne bo noszę się z zamiarem na wymianę silnika z 60na 100km w swojej łajbie a to mogę zrobić dopiero jak co najmniej 2 osoby w rodzinie zdobędzie uprawnienia starszego sternika :D

Attached Files



#9 OFFLINE   Welski

Welski

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 190 posts
  • LokalizacjaGdansk

Posted 20 November 2010 - 09:04

Na druku rejestracyjnym stoi
łódz wedkarska do 20 m 2 silnik do 20 KW/ 25 KM
znaczy to ze możemy zarejestrować jako wedkarską ,łódkę o wym
10 x 2,20 m np;tylko jak silnik bedzie 30 km to .....???

#10 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6,193 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 20 November 2010 - 12:26

Konkretnie...na co to druk?

Jezeli zmienily sie przepisy to trzeba bedzie uzupelnic..

Wg dotychczasowych najwiekszy silnik bez uprawnien to 13,5KM, reszta wymagan wisi powyzej..

Gumo

#11 OFFLINE   argrabi

argrabi

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 665 posts
  • LokalizacjaPiachowo

Posted 20 November 2010 - 13:36

Na druku rejestracyjnym stoi
łódz wedkarska do 20 m 2 silnik do 20 KW/ 25 KM
znaczy to ze możemy zarejestrować jako wedkarską ,łódkę o wym
10 x 2,20 m np;tylko jak silnik bedzie 30 km to .....???



Chodzi o to, ze w prawie mamy lukę.. Na podstawie ustawy o rybactwie śródlądowym możemy dokonać rejestracji łodzi tylko o maksymalnej powierzchni 20 m2 i silniku do mocy 20 kW. Jak więcej, to podpada pod inną ustawę (o żegludze śródlądowej) i rejestrujemy m.in. w PZMiNW.
Zadałem kiedyś pytanie Policji, jak to jest z łowieniem z łodzi o silniku np. 50 KM (czy trzeba mieć podwójną rejestrację). Odpisali, że nie ma problemu, jak rejestracja będzie z PZMiNW (Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego)

Oczywiście zagadnienie uprawnień to osobne zagadnienie i nie należy mieszać tych pojęć..

USTAWA z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (z późniejszymi zmianami)


Art. 18.
1. Statek polski podlega obowiązkowi wpisu do rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej, zwanego dalej „rejestrem”, z zastrzeżeniem ust. 2–5.
(..)
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do statku używanego do połowu ryb bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2 lub o napędzie mechanicznym o mocy do 20 kW. Sprawy rejestracji tych statków regulują odrębne przepisy.




#12 OFFLINE   immortal

immortal

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 226 posts
  • LokalizacjaPrzeczyce
  • Imię:Marcin

Posted 19 December 2011 - 21:30

Witam,

Odgrzewam nieco temat. Przepisy mówią, że łódź przeznaczona do celów wędkarskich może mieć maksymalną powierzchnię 20m^2 i silnik do 20 kW. A co jeśli moc silnika przekracza wspomniane 20kW?

Jasnym jest, że w takim wypadku należy łódź rejestrować w PZMiNW. Pomijając wspomnianą kwestię podwójnej rejestracji, czy żeby móc wędkować z takiej łodzi, należy spełnić jakieś dodatkowe wymogi? Posiadać dodatkowe dokumenty lub wnieść jakieś opłaty?

#13 OFFLINE   borovik

borovik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 86 posts
  • LokalizacjaGdańsk
  • Imię:Andy

Posted 03 February 2012 - 13:26

Przepisy wciąż ewaluują, trzeba być ciągle na bieżąco.



Polskie uprawnienia motorowodne do 16.10.2012



Polskie patenty motorowodne, rozporządzenia Ministra Sportu, Dz.U. 115/2006


Sternik Motorowodny


Ukończone 12 lat, odbyty kurs i egzamin, na którym należy okazać: dowód tożsamości, badania lekarskie ważne 6 miesięcy i zdjęcie a niepełnoletni zgodę rodziców.
Prowadzenie łodzi motorowych z silnikami o mocy do 60 kW (80 KM)na śródlądziu, a na morzu 2 mile od brzegu w porze dziennej.


Starszy Sternik Motorowodny


Ukończone 18 lat, odbyty kurs, staż 200 godzin na dowolmnym akwenie i egzamin, na którym należy okazać: dowód tożsamości, badania lekarskie ważne 6 miesięcy i zdjęcie.
Staż dokumentuje się opiniami z rejsów lub oświadczeniami własnymi. Prowadzenie na śródlądziu łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu łodzi o długości do 12 m po Morzu Bałtyckim i innych morzach zamkniętych.


Morski Sternik Motorowodny


Patent Starszego Sternika Motorowodnego, staż morski 600 godzin w minimum 3 rejsach, w tym 200h na jachtach o długości 12-18m i 1 rejs pływowy powyżej 100h po wodach o skoku pływu powyżej 1,5m (2 porty).


Prowadzenie na śródlądziu łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu łodzi o długości do 18 m


Kapitan Motorowodny


Patent Morskiego Sternika Motorowodnego, staż morski 1200 godzin w minimum 6 rejsach w tym 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości 10-18m oraz co najmniej 1 rejs powyżej 100h na statku powyżej 20m(jachty zarówno motorowe jak i żaglowe).


Prowadzenie jachtów motorowych bez ograniczeń


Powyższe patenty motorowodne Motorowodnego Sternika Morskiego i Kapitana Motorowodnego upoważniają osoby posiadajace też żeglarski patent Sternika Jachtowego do prowadzenia jachtów żaglowych, do których prowadzenia konieczny jest patent Jachtowego Sternika Morskiego i Kapitana Jachtowego.

Powyższy zakres uprawnień dotyczy osób, które mają patenty wydane od 2006 roku. Osoby mające stary patent, aby uzyskać nowe uprawnienia, powinny wystąpić do PZMWiNW o wystawienie nowego patentu.


Warto zauważyć, żeby pływać w nocy trzeba jednak posiadać stopień starszego sternika motorowodnego.


Jeżeli chcecie łodzi/statków/pontonów wędkować musicie zarejestrować łódź w Starostwie, w miejscu zamieszkania (chyba jednorazowa opłata 16zł) oraz opłacić składkę na sportowy połów ryb zarządzającemu określoną wodą.
Np Urząd Morski w Gdyni.



Dla skipperów jachtów komercyjnych


W dniu 24.10.2011 została ogłoszona w Dzienniku Ustaw nr 228 / 2011, poz. 1368 nowa Ustawa o Bezpieczeństwie Morskim z 18.08.2011, która wejdzie w życie 25.01.2012, przy czym bardzo ważny dla żeglarzy artykuł 70 wejdzie w życie z dniem 25.04.2013.
Artykuł ten nakłada na ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej (Ministra Infrastruktury) obowiązek wydania rozporządzenia określającego wymagane dla członków załóg jachtów komercyjnych kwalifikacje i przeszkolenia według Konwencji STCW.
Należy się więc spodziewać, że od sezonu 2013 skipperzy komercyjnych jachtów morskich oprócz uzyskania patentu PZŻ i uprawnień radiowych (SRC lub LRC), będą musieli odbyć kurs STCW a następnie odnawiać go co 5 lat, tak jak marynarze zawodowi.


Nadanie patentu ze stażu


W celu uzyskania patentu morskiego sternika motorowodnego lub kapitana motorowodnego, należy przesłać do PZMiNW następujące dokumenty:

• Wniosek o nadanie patentu morskiego sternika/kapitana motorowodnego
• kserokopię patentu starszego sternika motorowodnego lub morskiego sternika motorowodnego
• dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych, o których mowa w rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa (Dz. U. z 2006 r. nr 105 poz. 712) 4
• opinie z odbytych rejsów (oryginały lub poświadczone kserokopie) - w przypadku rejsów prowadzonych samodzielnie, karty rejsu potwierdzone przez armatora statku (w przypadku rejsów na własnym jachcie należy dołączyć kserokopię dokumentu własności)
• zaświadczenie zawierające orzeczenie lekarskie (w języku polskim) o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa
• dowód wpłaty na konto w wysokości 50 zł


Wytyczne do prawidłowego wypełnienia dokumentów stażowych.


1. Karty rejsów oraz opinie z rejsu powinny być wypełnione na obowiązujących formularzach PZMWiNW (ewentualnie PZŻ) literami drukowanymi.
Należy zwrócić szczególną uwagę na nazwy portów i mórz.
Nazwy portów należy podawać w języku narodowym lub angielskim.
Dokumenty wypełnione nieczytelnie będą zwracane.

2. Karty rejsów oraz opinie z rejsu należy wysłać w oryginałach lub kserokopie potwierdzone przez Okręgowe Związki Motorowodne, Okręgowe Związki Żeglarskie.

3. Do czasu rzeczywistego pływania nie wlicza się postoju na kotwicy, czasu dryfowania, czasu łapania ryb, nurkowania, postoju na redzie portu, holowania narciarza wodnego oraz statków powietrznych.

4. Staż musi zawierać przynajmniej jeden rejs w którym czas pływania bez zawijania do portu wynosi co najmniej 24 godz.

5. Osoba ubiegająca się o patent morskiego sternika motorowodnego na podstawie patentu starszego sternika motorowodnego może przedstawić staż na jachcie będąc równocześnie armatorem/ właścicielem oraz kapitanem jednostki.

6. Opinie z rejsu wystawia kapitan jednostki na której odbywał się rejs.



Z tego gąszczu przepisów wynika, że można prowadzić własną albo cudzą jednostkę np po Zatoce Gdańskiej czy Morzu Bałtyckim w porze dziennej, z silnikiem nie przekraczającym mocy 13,6KM do dwóch mil morskich od brzegu bez uprawnień.
Jedna mila morska to dystans 1852m.
Czyli praktycznie są to 3,7km od najbliższego lądu.



Wędkuję w ten sposób z własnej łodzi.
Poławiam flądry, sandacze, dorsze, belony.


Jakiś czas temu ukończyłem kurs na patent starszego sternika motorowodnego.
Jak zauważyliście wcześniej, nie muszę spływać o zmierzchu do bazy.
Nie mogę wędkować ale mogę stanąć na kotwicy i czekać świtu na wodzie z odpalonymi światłami zewnętrznymi.
Już mi się tak zdarzało.

Jeżeli się nie mylę nikt nie będzie niepokojony na wodzie w pierwszej strefie ustalonej na Zatoce Gdańskiej.
Jest to linia łącząca latarnie morskie w Helu i Bałtijsku.

Przyznam, że od kilku lat pływam po tej zatoce i nigdy nie byłem kontrolowany.
Łódka ma 5m długości, z silnikiem zaburtowym 9,9KM.


#14 OFFLINE   argrabi

argrabi

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 665 posts
  • LokalizacjaPiachowo

Posted 03 February 2012 - 13:47

Przepisy wciąż ewaluują, trzeba być ciągle na bieżąco.



Jakbyś mógł wyszczególnić różnice w stosunku do tego, co 2 lata temu napisał @Gumo, to byłbym wdzięczny.


#15 OFFLINE   Janusz Wałaszewski

Janusz Wałaszewski

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 4,473 posts
  • LokalizacjaGrzybowo - Kołobrzeg

Posted 03 February 2012 - 13:56

Też mam pytanie, z tego co napisałeś wynika, że jeśli mam patent taki jak w załączniku to muszę go wymienić, czy tak ?

Attached Files



#16 OFFLINE   borovik

borovik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 86 posts
  • LokalizacjaGdańsk
  • Imię:Andy

Posted 03 February 2012 - 14:10

Możesz patent wymienić (koszt 50zł) ale nie ma takiego obowiązku.





Wydaje się, że jest to pewniejsza wersja, aktualna.

Attached Files



#17 OFFLINE   Janusz Wałaszewski

Janusz Wałaszewski

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 4,473 posts
  • LokalizacjaGrzybowo - Kołobrzeg

Posted 03 February 2012 - 15:37

Dzięki za info B)

#18 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6,193 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 06 February 2012 - 18:40

To na zdjeciu to jest stary patent, mniej wiecej w momencie wstawienia przeze mnie przepisow wydano mi patent w takiej formie jak prawo jazdy czy dowód.
Bylo juz po zmianie przepisow i tu przylaczam sie do prosby - jezeli cos sie zmienilo w stos. do tego co stoi juz napisane na gorze to prosze o wskazanie - sie edytuje. To ma sluzyc nam wszystkim.

Gumo