Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Moc hamulca w kołowrotku


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
21 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   G_rzegorz

G_rzegorz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1342 postów
  • LokalizacjaKujawsko pomorskie
  • Imię:Grzegorz

Napisano 18 styczeń 2016 - 21:36

Witam,
Poszperałem trochę w sieci ale niestety nic ciekawego na nurtujący mnie temat nie znalazłem a mianowicie: od czego uzależniona jest moc hamulca w kołowrotku?
Czy istnieje taka opcja aby przy jednym kręćku mieć przykładowo dwie szpule z różną mocą? Dobrze kombinuję? Wydaje mi się, że tak ale ...:-)

#2 OFFLINE   TroutFan

TroutFan

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 253 postów
  • LokalizacjaNad Łebą
  • Imię:Bartosz

Napisano 18 styczeń 2016 - 21:41

Nie wiem jak w innych kołowrotkach , ale w daiwie moc hamulca  uzależniona jest od powierzchni docisku "pokręcajki".

Nie mylić z płynnością. :)


Użytkownik TroutFan edytował ten post 18 styczeń 2016 - 21:42


#3 OFFLINE   WalterW

WalterW

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 395 postów
  • LokalizacjaGdańsk
  • Imię:Waldek

Napisano 18 styczeń 2016 - 21:48

Moc to złe słowo ale marketingowcy wiedzą lepiej.

Zależy z czego jest hamulec i jak mocno to jest dociśnięte.

Można kombinować, ale żeby było bezpiecznie tylko zmniejszanie mocy wchodzi w gre. Inaczej możesz oś pogiąć.

Tylko po co?


  • Bander lubi to

#4 OFFLINE   slava

slava

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 379 postów
  • LokalizacjaŁomianki
  • Imię:Sławek

Napisano 18 styczeń 2016 - 21:53

Czy istnieje taka opcja aby przy jednym kręćku mieć przykładowo dwie szpule z różną mocą? Dobrze kombinuję? Wydaje mi się, że tak ale ...:-)

Dobrze kombinujesz.



#5 OFFLINE   coloumb

coloumb

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 670 postów

Napisano 18 styczeń 2016 - 22:12

Porownaj sobie sile hamulca w Daiwach czy Shimano, ten sam model, ale plytka-gleboka szpula. Albo w Shimano 2500 oraz C3000, roznia sie tylko szpula. Beda roznice. Tak wiec da sie.

#6 OFFLINE   Rheinangler

Rheinangler

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 5361 postów
  • LokalizacjaDusseldorf
  • Imię:Arek
  • Nazwisko:Wałęga

Napisano 18 styczeń 2016 - 22:13

Nie wiem jak w innych kołowrotkach , ale w daiwie moc hamulca  uzależniona jest od powierzchni docisku "pokręcajki".

Nie mylić z płynnością. :)

Nie jestem znawcą Daiwy, choć ją bardzo lubię :rolleyes: ale jeśli jest tak jak piszesz Bartku to coś jest chyba nie tak :huh:

Na przykład powierzchnia docisku (tarcz hamulcowych) pokręcajki w turku Force jest wyraźnie mniejsza od każdego Turka Z a moc hamulca wg danych ta sama  :rolleyes:


Użytkownik Rheinangler edytował ten post 18 styczeń 2016 - 22:14

  • Bander lubi to

#7 OFFLINE   slava

slava

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 379 postów
  • LokalizacjaŁomianki
  • Imię:Sławek

Napisano 18 styczeń 2016 - 22:30

O, tutaj już troszeczkę było ;) :

 

http://jerkbait.pl/t...gowego-hamulec/



#8 OFFLINE   bubas

bubas

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 51 postów
  • LokalizacjaLeszno

Napisano 18 styczeń 2016 - 23:16

W przypadku większości kołowrotków shimano szpule można stosoawać zamiennie, pomiędzy modelami 2500, a 3000 (różnica w głębokości szpuli).

Poniżej różnice w mocy hamulców.

 

Shimano twin power 11"

-2500, 2500 s - 4 kg- 2000 tak samo, tylko mniejsza średnica górnego rantu szpuli

-3000,3000 sdh -9 kg

-4000-11 kg

 

Vanquish tak samo jak wyżej. Ale są szpule tuningowe.

 

-2500 f3 ,f4, f5- 2,5 kg

-2500 pe 0820- 3,5 kg

-4000 s, ss - 6kg

 

Do stelli też są. :)



#9 OFFLINE   slava

slava

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 379 postów
  • LokalizacjaŁomianki
  • Imię:Sławek

Napisano 18 styczeń 2016 - 23:19

W przypadku większości kołowrotków shimano szpule można stosoawać zamiennie, pomiędzy modelami 2500, a 3000 (różnica w głębokości szpuli).

Poniżej różnice w mocy hamulców.

 

Shimano twin power 11"

-2500, 2500 s - 4 kg- 2000 tak samo, tylko mniejsza średnica górnego rantu szpuli

-3000,3000 sdh -9 kg

-4000-11 kg

 

Vanquish tak samo jak wyżej. Ale są szpule tuningowe.

 

-2500 f3 ,f4, f5- 2,5 kg

-2500 pe 0820- 3,5 kg

-4000 s, ss - 6kg

 

Do stelli też są. :)

Nie pomyliłeś mocy TP11 2500?



#10 OFFLINE   TroutFan

TroutFan

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 253 postów
  • LokalizacjaNad Łebą
  • Imię:Bartosz

Napisano 19 styczeń 2016 - 01:24

Rheinangler nie porównuj dwóch różnych modeli daiwy tylko popatrz w obębie jednego modelu wtedy widac różnicę.

Bo tak to jak porównywanie świąt wielkanocnych do bożego narodzenia.



#11 OFFLINE   G_rzegorz

G_rzegorz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1342 postów
  • LokalizacjaKujawsko pomorskie
  • Imię:Grzegorz

Napisano 19 styczeń 2016 - 06:14

O, tutaj już troszeczkę było ;) :
 
http://jerkbait.pl/t...gowego-hamulec/


To można by w sumie wątki połączyć...nie znalazłem tego...chyba słabo szukałem:-) Dzięki!

Reasumując chyba dobrze kombinowałem:-)

#12 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 19 styczeń 2016 - 11:40

Moc to złe słowo ale marketingowcy wiedzą lepiej.

Zależy z czego jest hamulec i jak mocno to jest dociśnięte.

Można kombinować, ale żeby było bezpiecznie tylko zmniejszanie mocy wchodzi w gre. Inaczej możesz oś pogiąć.

Tylko po co?

 

Dokładnie tak.

 

Aby udowodnić:

 

Jeżeli ciało porusza się, to siła tarcia dynamicznego ma kierunek ruchu ciała, zwrot przeciwny do zwrotu wektora prędkości lub wektora przemieszczenia. Wartość tej siły jest równa:

ec0495a57dda3982d2a35ce0d053407c.png

gdzie:

71c4b3ec2bc79ea9bbbe686d5ad05775.pngwspółczynnik tarcia zależny od rodzaju powierzchni stykających się ciał, 8fae35064543bd1ad33ab533daec04aa.png – siła nacisku prostopadła do powierzchni styku ciał.

 

 

Nie ma co wymyślać nowej fizyki.

Powierzchnia docisku (a więc i średnica tarcz, podkręcajek itp.) nie ma ŻADNEGO znaczenia.


Użytkownik Bander edytował ten post 19 styczeń 2016 - 11:41


#13 OFFLINE   Banjo

Banjo

    Zaawansowany

  • Lurebuilding Team
  • PipPipPip
  • 2792 postów
  • LokalizacjaOława
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Bednarczyk

Napisano 19 styczeń 2016 - 12:28

Dokładnie tak.

 

Aby udowodnić:

 

Jeżeli ciało porusza się, to siła tarcia dynamicznego ma kierunek ruchu ciała, zwrot przeciwny do zwrotu wektora prędkości lub wektora przemieszczenia. Wartość tej siły jest równa:

ec0495a57dda3982d2a35ce0d053407c.png

gdzie:

71c4b3ec2bc79ea9bbbe686d5ad05775.pngwspółczynnik tarcia zależny od rodzaju powierzchni stykających się ciał, 8fae35064543bd1ad33ab533daec04aa.png – siła nacisku prostopadła do powierzchni styku ciał.

 

 

Nie ma co wymyślać nowej fizyki.

Powierzchnia docisku (a więc i średnica tarcz, podkręcajek itp.) nie ma ŻADNEGO znaczenia.

Nie do końca się zgadzam. Podczas działania hamulca (a właściwie sprzęgła) występuje ruch obrotowy. Zatem istotny jest moment tarcia a nie sama siła. Z kolei moment wynika z siły tarcia oraz ramienia, które zależy od średnicy tarcz itp).

Tutaj coś kiedyś nasmarowałem:

http://www.wydra.ola...artykuly/27.pdf



#14 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 19 styczeń 2016 - 13:24

Sławku jak zwykle jesteś nieoceniony :)

Dałem się zwieść nieco prostszej zależności.

 

Podsumowując znaczenie ma:

- ilość tarcz

- średnica na której są dociskane pomiędzy sobą

- oczywiście materiał tarcz oraz podkładek/przekładek pomiędzy nimi

 

Czy coś pominąłem?



#15 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1967 postów
  • LokalizacjaChoszczno

Napisano 19 styczeń 2016 - 13:27

można użyć śliskich mazideł do tarcz lub zmniejszyć ich średnicę tylko po co skoro można pokrętłem regulować.jeśli to koledze nie wystarcza to może zaopatrzyć się w kręcioł z dragiem-zawsze więcej możliwości hamowania.



#16 OFFLINE   Banjo

Banjo

    Zaawansowany

  • Lurebuilding Team
  • PipPipPip
  • 2792 postów
  • LokalizacjaOława
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Bednarczyk

Napisano 19 styczeń 2016 - 14:59

Sławku jak zwykle jesteś nieoceniony :)

Dałem się zwieść nieco prostszej zależności.

 

Podsumowując znaczenie ma:

- ilość tarcz

- średnica na której są dociskane pomiędzy sobą

- oczywiście materiał tarcz oraz podkładek/przekładek pomiędzy nimi

 

Czy coś pominąłem?

Nawet największe asy dają się czasami zwieść :) .

Jeśli chodzi o budowę to nic nie pominąłeś. Trzeba tylko jeszcze uwzględnić siłę docisku, którą wywołuje się dokręcając lub odkręcając pokręcajkę. I tak jak napisał busz231 docisk regulujemy pokręcajką. Nie ma co kombinować chyba, że skok siły dociskającej jest zbyt duży.



#17 OFFLINE   Rheinangler

Rheinangler

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 5361 postów
  • LokalizacjaDusseldorf
  • Imię:Arek
  • Nazwisko:Wałęga

Napisano 19 styczeń 2016 - 15:16

Rheinangler nie porównuj dwóch różnych modeli daiwy tylko popatrz w obębie jednego modelu wtedy widac różnicę.

Bo tak to jak porównywanie świąt wielkanocnych do bożego narodzenia.

Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...



#18 OFFLINE   Amator

Amator

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 9 postów
  • LokalizacjaPłock
  • Imię:Andrzej
  • Nazwisko:Śliwa

Napisano 20 styczeń 2016 - 10:06

Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...

 

Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...

 

Ponieważ średnica szpuli i jej obwód tu też ma znaczenie. Przy jednakowych podkładkach i sile dokręcenia pokręcajki lżej będzie wyciągnąć linkę z kołowrotka  3000 i średnicy szpuli 54mm niż 2000 i 44mm śr.

1. długość ramienia czyli promień.

2. przy wybraniu z szpuli odcinka linki x ilość obrotów w 3000 nie będzie równa 2000.



#19 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 20 styczeń 2016 - 13:51

Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...

 

Sorrrki - nie do mnie, ale z ciekawości się zapytam - w/w kołowrotki posiadają jednakową liczbę podkładek w szpulach?



#20 OFFLINE   Banjo

Banjo

    Zaawansowany

  • Lurebuilding Team
  • PipPipPip
  • 2792 postów
  • LokalizacjaOława
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Bednarczyk

Napisano 20 styczeń 2016 - 21:21

Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...

Turki 2000 posiadają siłę hamowania 4 kg a pozostałe 7 kg.