Moc hamulca w kołowrotku
#1 OFFLINE
Napisano 18 styczeń 2016 - 21:36
Poszperałem trochę w sieci ale niestety nic ciekawego na nurtujący mnie temat nie znalazłem a mianowicie: od czego uzależniona jest moc hamulca w kołowrotku?
Czy istnieje taka opcja aby przy jednym kręćku mieć przykładowo dwie szpule z różną mocą? Dobrze kombinuję? Wydaje mi się, że tak ale ...:-)
#2 OFFLINE
Napisano 18 styczeń 2016 - 21:41
Nie wiem jak w innych kołowrotkach , ale w daiwie moc hamulca uzależniona jest od powierzchni docisku "pokręcajki".
Nie mylić z płynnością.
Użytkownik TroutFan edytował ten post 18 styczeń 2016 - 21:42
#3 OFFLINE
Napisano 18 styczeń 2016 - 21:48
Moc to złe słowo ale marketingowcy wiedzą lepiej.
Zależy z czego jest hamulec i jak mocno to jest dociśnięte.
Można kombinować, ale żeby było bezpiecznie tylko zmniejszanie mocy wchodzi w gre. Inaczej możesz oś pogiąć.
Tylko po co?
- Bander lubi to
#4 OFFLINE
Napisano 18 styczeń 2016 - 21:53
Czy istnieje taka opcja aby przy jednym kręćku mieć przykładowo dwie szpule z różną mocą? Dobrze kombinuję? Wydaje mi się, że tak ale ...:-)
Dobrze kombinujesz.
#5 OFFLINE
Napisano 18 styczeń 2016 - 22:12
#6 OFFLINE
Napisano 18 styczeń 2016 - 22:13
Nie wiem jak w innych kołowrotkach , ale w daiwie moc hamulca uzależniona jest od powierzchni docisku "pokręcajki".
Nie mylić z płynnością.
Nie jestem znawcą Daiwy, choć ją bardzo lubię ale jeśli jest tak jak piszesz Bartku to coś jest chyba nie tak
Na przykład powierzchnia docisku (tarcz hamulcowych) pokręcajki w turku Force jest wyraźnie mniejsza od każdego Turka Z a moc hamulca wg danych ta sama
Użytkownik Rheinangler edytował ten post 18 styczeń 2016 - 22:14
- Bander lubi to
#7 OFFLINE
Napisano 18 styczeń 2016 - 22:30
#8 OFFLINE
Napisano 18 styczeń 2016 - 23:16
W przypadku większości kołowrotków shimano szpule można stosoawać zamiennie, pomiędzy modelami 2500, a 3000 (różnica w głębokości szpuli).
Poniżej różnice w mocy hamulców.
Shimano twin power 11"
-2500, 2500 s - 4 kg- 2000 tak samo, tylko mniejsza średnica górnego rantu szpuli
-3000,3000 sdh -9 kg
-4000-11 kg
Vanquish tak samo jak wyżej. Ale są szpule tuningowe.
-2500 f3 ,f4, f5- 2,5 kg
-2500 pe 0820- 3,5 kg
-4000 s, ss - 6kg
Do stelli też są.
#9 OFFLINE
Napisano 18 styczeń 2016 - 23:19
W przypadku większości kołowrotków shimano szpule można stosoawać zamiennie, pomiędzy modelami 2500, a 3000 (różnica w głębokości szpuli).
Poniżej różnice w mocy hamulców.
Shimano twin power 11"
-2500, 2500 s - 4 kg- 2000 tak samo, tylko mniejsza średnica górnego rantu szpuli
-3000,3000 sdh -9 kg
-4000-11 kg
Vanquish tak samo jak wyżej. Ale są szpule tuningowe.
-2500 f3 ,f4, f5- 2,5 kg
-2500 pe 0820- 3,5 kg
-4000 s, ss - 6kg
Do stelli też są.
Nie pomyliłeś mocy TP11 2500?
#10 OFFLINE
Napisano 19 styczeń 2016 - 01:24
Rheinangler nie porównuj dwóch różnych modeli daiwy tylko popatrz w obębie jednego modelu wtedy widac różnicę.
Bo tak to jak porównywanie świąt wielkanocnych do bożego narodzenia.
#11 OFFLINE
Napisano 19 styczeń 2016 - 06:14
O, tutaj już troszeczkę było :
http://jerkbait.pl/t...gowego-hamulec/
To można by w sumie wątki połączyć...nie znalazłem tego...chyba słabo szukałem:-) Dzięki!
Reasumując chyba dobrze kombinowałem:-)
#12 OFFLINE
Napisano 19 styczeń 2016 - 11:40
Moc to złe słowo ale marketingowcy wiedzą lepiej.
Zależy z czego jest hamulec i jak mocno to jest dociśnięte.
Można kombinować, ale żeby było bezpiecznie tylko zmniejszanie mocy wchodzi w gre. Inaczej możesz oś pogiąć.
Tylko po co?
Dokładnie tak.
Aby udowodnić:
Jeżeli ciało porusza się, to siła tarcia dynamicznego ma kierunek ruchu ciała, zwrot przeciwny do zwrotu wektora prędkości lub wektora przemieszczenia. Wartość tej siły jest równa:
gdzie:
– współczynnik tarcia zależny od rodzaju powierzchni stykających się ciał, – siła nacisku prostopadła do powierzchni styku ciał.
Nie ma co wymyślać nowej fizyki.
Powierzchnia docisku (a więc i średnica tarcz, podkręcajek itp.) nie ma ŻADNEGO znaczenia.
Użytkownik Bander edytował ten post 19 styczeń 2016 - 11:41
#13 OFFLINE
Napisano 19 styczeń 2016 - 12:28
Dokładnie tak.
Aby udowodnić:
Jeżeli ciało porusza się, to siła tarcia dynamicznego ma kierunek ruchu ciała, zwrot przeciwny do zwrotu wektora prędkości lub wektora przemieszczenia. Wartość tej siły jest równa:
gdzie:
– współczynnik tarcia zależny od rodzaju powierzchni stykających się ciał, – siła nacisku prostopadła do powierzchni styku ciał.
Nie ma co wymyślać nowej fizyki.
Powierzchnia docisku (a więc i średnica tarcz, podkręcajek itp.) nie ma ŻADNEGO znaczenia.
Nie do końca się zgadzam. Podczas działania hamulca (a właściwie sprzęgła) występuje ruch obrotowy. Zatem istotny jest moment tarcia a nie sama siła. Z kolei moment wynika z siły tarcia oraz ramienia, które zależy od średnicy tarcz itp).
Tutaj coś kiedyś nasmarowałem:
http://www.wydra.ola...artykuly/27.pdf
- Lepton, Majo, Sicu i 1 inna osoba lubią to
#14 OFFLINE
Napisano 19 styczeń 2016 - 13:24
Sławku jak zwykle jesteś nieoceniony
Dałem się zwieść nieco prostszej zależności.
Podsumowując znaczenie ma:
- ilość tarcz
- średnica na której są dociskane pomiędzy sobą
- oczywiście materiał tarcz oraz podkładek/przekładek pomiędzy nimi
Czy coś pominąłem?
#15 OFFLINE
Napisano 19 styczeń 2016 - 13:27
można użyć śliskich mazideł do tarcz lub zmniejszyć ich średnicę tylko po co skoro można pokrętłem regulować.jeśli to koledze nie wystarcza to może zaopatrzyć się w kręcioł z dragiem-zawsze więcej możliwości hamowania.
#16 OFFLINE
Napisano 19 styczeń 2016 - 14:59
Sławku jak zwykle jesteś nieoceniony
Dałem się zwieść nieco prostszej zależności.
Podsumowując znaczenie ma:
- ilość tarcz
- średnica na której są dociskane pomiędzy sobą
- oczywiście materiał tarcz oraz podkładek/przekładek pomiędzy nimi
Czy coś pominąłem?
Nawet największe asy dają się czasami zwieść .
Jeśli chodzi o budowę to nic nie pominąłeś. Trzeba tylko jeszcze uwzględnić siłę docisku, którą wywołuje się dokręcając lub odkręcając pokręcajkę. I tak jak napisał busz231 docisk regulujemy pokręcajką. Nie ma co kombinować chyba, że skok siły dociskającej jest zbyt duży.
#17 OFFLINE
Napisano 19 styczeń 2016 - 15:16
Rheinangler nie porównuj dwóch różnych modeli daiwy tylko popatrz w obębie jednego modelu wtedy widac różnicę.
Bo tak to jak porównywanie świąt wielkanocnych do bożego narodzenia.
Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...
#18 OFFLINE
Napisano 20 styczeń 2016 - 10:06
Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...
Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...
Ponieważ średnica szpuli i jej obwód tu też ma znaczenie. Przy jednakowych podkładkach i sile dokręcenia pokręcajki lżej będzie wyciągnąć linkę z kołowrotka 3000 i średnicy szpuli 54mm niż 2000 i 44mm śr.
1. długość ramienia czyli promień.
2. przy wybraniu z szpuli odcinka linki x ilość obrotów w 3000 nie będzie równa 2000.
#19 OFFLINE
Napisano 20 styczeń 2016 - 13:51
Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...
Sorrrki - nie do mnie, ale z ciekawości się zapytam - w/w kołowrotki posiadają jednakową liczbę podkładek w szpulach?
#20 OFFLINE
Napisano 20 styczeń 2016 - 21:21
Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...
Turki 2000 posiadają siłę hamowania 4 kg a pozostałe 7 kg.