Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

"Wobleroza" - abc żółtodzioba...


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
1658 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Baars

Baars

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1228 postów
  • Lokalizacjaokolice Odry...
  • Imię:Wojtek

Napisano 30 styczeń 2011 - 20:48

Witam!
Założenie wątku ma na celu zebranie jak najwięcej wiadomości dla osób , które dopiero zaczynają swoją przygodę z budową przynęt sztucznych - woblerów!
Mam nadzieję, że wiedza zebrana w tym wątku, odpowiedzi na pytania, rozwieją wszelkie wątpliwości, z którym borykają się początkujący rzemieślnicy podczas prób tworzenia pierwszych swoich woblerów.

Wszystkich Kolegów
/ szczególnie z wątku: WARSZTAT TWÓRCÓW WOBLERÓW - INDEX/
, którzy posiadają w tej dziedzinie ogromną wiedzę i doświadczenie zapraszam do dyskusji i odpowiedzi na poniższe pytania...

1. Gatunki drewna lub inne materiały, które nadają się najlepiej do wytwarzania woblerów?
2. Jaki drut na oczka i stelaże?/średnica, nazwa,itp./
3. Jaki materiał na stery? /grubość/
4. Jakie kleje stosować do wklejenia oczek i sterów?
5. Jak szpachla do wypełnienia ubytków w korpusie?
6. Jakie środki stosować do utwardzenia korpusu woblera w przypadku użycia balsy?
7. Jakie i czy stosować podkłady przed rozpoczęciem malowania?
8. Jakie farby, spray stosować do malowania woblerów?
9. Materiały, którymi możemy oklejać woblery?
10. Jaką powłokę lakierniczą zastosować?
11. Jakie elektronarzędzia są niezbędne do wykonywania korpusów?
12. Jakie elektronarzędzia są niezbędne do malowania korpusów?
13. Inne narzędzia i przybory?






#2 OFFLINE   judo 1988

judo 1988

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 516 postów
  • Imię:andy

Napisano 30 styczeń 2011 - 22:28

Jeśli chodzi o materiał to z ogólnie dostępnych lipa i olcha(mam na sprzedaż).Poza nimi oczywiście balsa(to już troszkę większy wydatek)Drut może być najtańszy chromoniklowy lub dental.Stery tylko poliwęglan.Dostępny na allegro w różnych rozmiarach(są nawet gotowe stery do kupienia,bardzo dobra rzecz)Jeśli chodzi o kleje to może być zwykły super glue po żywice epoksydowe(np. distal i cała gama podobnych klejów)szpachli nie używam,ale dobre są szpachle samochodowe.Jeśli malowane jest drzewo to podkład zrobić z Caponu(2 warstwy)Z farbami jest troszeczkę bardziej skomplikowana sprawa ale wszystko jest do rozwiązani i ominięcia.Do tego celu nadadzą się powszechnie dostępne spraye lub też farby akrylowe do aerografu.Materiał do oklejania to tkanina brokatowa lub tez sreberka np z pod masła.Powłoka lakiernicza może być wykonana z lakieru do parkietów(dobre w przypadku małych wobków) natomiast w przypadku większych modeli tylko żywica w ilości kilku nawet kilkunastu warstw.Elektronarzędzia jakie będą potrzebne to wiertarka stołowa,dremel(lub coś podobnego) frezarka,wyrzynarka do drzewa,szlifierka.Do samego malowania najlepiej aerograf.
w razie czego mogę bardziej rozwinąć poszczególne punkty(co ,gdzie jakie,ile i za ile itp.)

#3 OFFLINE   woblerwz

woblerwz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1597 postów
  • LokalizacjaBrzeg
  • Imię:Wojtek

Napisano 30 styczeń 2011 - 23:09

1. Lipa, samba, cedr - od dłuższego czasu niedostępny, jerki- buk, olcha
2. 0,6mm do 1,2 mm zależnie od rozmiaru wobka stal nierdzewna, półtwardy lub miękki. Stosuję też drut mosiężny spawalniczy 1mm, stary zapas i pewnie starczy moim dzieciom. Przy uszkach skręcanych trzeba go odpuścić bo pęka.
3. Stery poliwęglan i blacha stal nierdzewna i mosiądz. Staram sie robić jak najcieńsze, w mikro żuczkach jest to folia poliwęklanowa chyba 0,2 mm. Maks co stosowałem to 3mm na trollowe, płytkie łowisko z kamieniami.
4. Do klejenia wszystkiego co możliwe dwuskładnikowe epoksydy. Inne mnie zawodziły, czasami.
5. Szpachla samochodowa, wykończeniowa. Wystarczająco wytrzymała, drobne ziarno, łatwa obróbka. Błyskawiczne utwardzanie, 7-8 minut. Krótki czas przydatności do nakładania, trzeba rozrabiać małe porcje.
6. Do balsy aużywałem albo pokostu, długa kąpiel albo mocno rozcieńczonego nitro i także długa kapiel.
7. Podkład na drewno minimum dwa razy capon, o ile kolejna warstwa bazy nie jest nitro to przynajmniej 3 warstwy caponu. Jako baza najczęściej biała, żółta, beżowa nitro.
8. Spraje samochodowe, Wasco, Motip i coś jeszcze. Nie pamietam nazw. Farby akrylowe artystyczne, plakatówki, tusze.
9. Bardzo mało robię oklejanych, jak już to albo szmata z jednorazowych sylwestrowych sukni albo jakieś złotko czy sreberko z papierosów, czekolady itp.
10. Powłoka lakiernicza to poliuretany, Domalux, Hartzlack. Ilość warstw nie mniej jak 2, lepiej 3.
11, 12 Można robić bez użycia jakichkolwiek elektronarzędzi.
13. Dobry nóż lub marketowe g... z dobrymi ostrzami. Strugam zwykłymi nożami do tapet ale kupuję najlepsze możliwe ostrza. Z innych przydatnych rzeczy to sporo sztuk kombinerek, wkrętaki zegarmistrzowskie - u mnie robią za punktaki. Obcinaczki do drutu, piłki z dobrymi brzeszczotami.Wiertełka w kilkunastu różnych rozmiarach, pod uszka wkręcane na ten przykład zależnie od grubości drutu mam chyba ze 4 średnice. Pod obciążenia chyba też ze 4. Formy do wylewania wałków ołowianych na obciążenia. Nie musi być to super forma z aluminium.Dwie deski grabowe złożne do kupy i nawiecone właściwą średnicą na lini łączenia dają całkiem trwałą formę pod wałeczki. Tygielek do topienia ołowiu, może być puszka po konserwach. Oczywiście jakowyś patent do suszenia. Jak można ukręcić wędkę na pudełku po bananach tak samo dobrze można z tego pudełka zrobić suszarkę. I oczywiście kilka różnych pudełek na drobiazgi albo większy oraganizer warsztatowy. Po rozpoczęciu zabawy z woblerami okaże się ze mamy całkiem sporo różnorakiej biżuterii do poukładania, kółeczka kotwiczki, stery, druciki, ołowiki itd.
Najważniejszą rzeczą jest mieć miejsca choć odrobinę i wyrozumiałych współlokatorów o ile musimy robić wobki w domu.




#4 OFFLINE   WOBLER-W1

WOBLER-W1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1784 postów
  • LokalizacjaKonin
  • Imię:Paweł
  • Nazwisko:Brzuskiewicz

Napisano 31 styczeń 2011 - 07:56

Widzę , że koledzy już udzielili odpowiedzi na Twoje pytania . :D
Ja od siebie dodam , że do szlifowania korpusów woblerków dobrym drewnem jest też topola . Gdy będziesz robił kąpiel impregnacyjną w Caponie to korpusy zanurz ( zatop ) w nim przynajmniej na kilkanaście minut . Wtedy klocek ładnie się opije lakieru i będzie dobrze doszczelniony a ważne to jest szczególnie w miejscu nacięcia na ster .
  • robertm1966 lubi to

#5 OFFLINE   Baars

Baars

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1228 postów
  • Lokalizacjaokolice Odry...
  • Imię:Wojtek

Napisano 31 styczeń 2011 - 09:13

Dzięki za pierwsze odpowiedzi i czekamy, może ktoś coś jeszcze dorzuci od siebie... B)

#6 OFFLINE   platynowłosy

platynowłosy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1276 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 31 styczeń 2011 - 20:43

Witam
Sorry za pytanie, ale co to znaczy: mosiężny drut spawalniczy, 1mm, należy ODPUŚCIĆ, bo przy skręcaniu, pęka.
To znaczy,odpuścić, jak to się robi?
Pozdrawiam
Alek

#7 OFFLINE   woblerwz

woblerwz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1597 postów
  • LokalizacjaBrzeg
  • Imię:Wojtek

Napisano 31 styczeń 2011 - 20:45

Rozgrzać do czerwoności i pozostawić do ostygnięcia. Robi się bardziej plastyczny, swobodnie skręca się uszka.

#8 OFFLINE   platynowłosy

platynowłosy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1276 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 31 styczeń 2011 - 20:56

Ok, dzięki.
Pozdrawiam
Alek

#9 OFFLINE   w.d.wobler

w.d.wobler

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 546 postów

Napisano 31 styczeń 2011 - 21:29

...


Użytkownik w.d.wobler edytował ten post 21 styczeń 2014 - 10:08

  • Ciastek lubi to

#10 OFFLINE   w.d.wobler

w.d.wobler

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 546 postów

Napisano 31 styczeń 2011 - 22:06

...


Użytkownik w.d.wobler edytował ten post 21 styczeń 2014 - 10:08

  • platynowłosy lubi to

#11 OFFLINE   Sławek

Sławek

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2720 postów
  • LokalizacjaPolska północna :)

Napisano 01 luty 2011 - 07:08

Kiedyś, na początku mojej zabawy z woblerami też próbowałem oklejania materiałem. Jednak nie znalazłem odpowiedniego i zarzuciłem ten sposób. Zawsze mi się to zdobienie podobało :D

#12 OFFLINE   Baars

Baars

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1228 postów
  • Lokalizacjaokolice Odry...
  • Imię:Wojtek

Napisano 01 luty 2011 - 09:19

Bardzo ładnie wykonane woblery Witku!
No to kieruję kolejne pytanie...

Czy można się dowiedzieć jakie materiały i ich rodzaje najlepiej zastosować i gdzie kupić?

#13 OFFLINE   w.d.wobler

w.d.wobler

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 546 postów

Napisano 01 luty 2011 - 10:34

...


Użytkownik w.d.wobler edytował ten post 21 styczeń 2014 - 10:07


#14 OFFLINE   METR

METR

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 88 postów
  • LokalizacjaŚwiętokrzyskie

Napisano 01 luty 2011 - 12:49

Witam, super woblerki :D mam pytanie odnosnie malowania;
maluje motipami, próbowalem hartzlack jako wierzchnia warstwe ale niestety zareagowało :( nakładałem pedzelkiem. Jaka może byc przyczyna? dzieki za podpowiedzi...
pozdrawiam

#15 OFFLINE   w.d.wobler

w.d.wobler

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 546 postów

Napisano 01 luty 2011 - 12:52

...


Użytkownik w.d.wobler edytował ten post 21 styczeń 2014 - 10:06


#16 OFFLINE   Sławek

Sławek

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2720 postów
  • LokalizacjaPolska północna :)

Napisano 01 luty 2011 - 12:55

Witam, super woblerki :D mam pytanie odnosnie malowania;
maluje motipami, próbowalem hartzlack jako wierzchnia warstwe ale niestety zareagowało :( nakładałem pedzelkiem. Jaka może byc przyczyna? dzieki za podpowiedzi...
pozdrawiam

Zareagowało?
Jeżeli hartzlack nakładałeś pędzelkiem to sam sobie odpowiedziałeś na pytanie. On rozpuszcza motipa. Jednak jak tylko zanurzysz wobka w niezgęstniałym lakierze to powinno być dobrze. No chyba, że to motip nie był, tylko jakaś śnieżka itp, czyli nie akrylowa farbka tylko inna.
  • SiteK789 lubi to

#17 OFFLINE   METR

METR

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 88 postów
  • LokalizacjaŚwiętokrzyskie

Napisano 01 luty 2011 - 12:58

Dzieki za podpowiedz :D motip napewno to spróbuje w ten sposób :D a jeszcze jedno pytanko; czym nanieść np kropki pstragowe i na jakim etapie malowania?

#18 OFFLINE   Sławek

Sławek

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2720 postów
  • LokalizacjaPolska północna :)

Napisano 01 luty 2011 - 13:03

Nie ma większego znaczenia, im później naniesiesz, tym dadzą większą głębię :D, ale nie na samym wierzchu bo mogą odpadać :D, bądź się ścierać...

#19 OFFLINE   METR

METR

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 88 postów
  • LokalizacjaŚwiętokrzyskie

Napisano 01 luty 2011 - 13:17

Myślalem o czymś takim jak markery olejowe. Tylko czy one znowu nie zareagują z lakierem. Dzieki Sławku za wskazówki :D

#20 OFFLINE   woblerwz

woblerwz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1597 postów
  • LokalizacjaBrzeg
  • Imię:Wojtek

Napisano 01 luty 2011 - 14:35

Moje próby z olejowymi nie były udane, ściekały po zanurzeniu w poliuretanie. Plakatówka, akryle artystyczne lub tusz kreślarski sprawdzałem i są ok.
  • bartkano lubi to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych