Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie
AUTORSKI

Krok po kroku – gruntowna przebudowa wędki.

autorski-rb

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
42 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18653 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 26 luty 2011 - 10:18

Jak tak sobie radzisz w nie swojej dziedzinie, to juz nie wiem czego sie spodziewać jak zaczeniesz działac w swojej :o

Czy z bambusa planujesz tylko muchówki czyb również minne kije?

#22 OFFLINE   Rhyacophila

Rhyacophila

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 320 postów
  • Lokalizacjabamboosfera.blogspot.com/

Napisano 26 luty 2011 - 12:36

Muchówki przede wszystkim, ale w zeszłym roku zrobiłem sobie spinning pstrągowy. Kupiłem w antykwariacie starą klejonkę (muchówkę) i zrobiłem mały tuning.

http://images50.foto...006b89ecmed.jpg
http://images38.foto...ab318c4cmed.jpg
http://images40.foto...f1d5f259med.jpg


Na pewno wystrugam sobie coś nowego, ten stary blank zaczyna się rozklejać.



#23 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18653 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 26 luty 2011 - 13:35

Niesamowita sprawa widziec kij z bambusa na nowych przelotkach. Mam nadzieję, że jak zaczeniesz robić to uraczysz na również reportażem krok po kroku :D

A w międzyczasie ciekawy jestem jak dokończysz tą muchówkę po lakierowaniu .

#24 OFFLINE   Krzysiek_W

Krzysiek_W

    -

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3558 postów

Napisano 26 luty 2011 - 14:11

Piękny ten spinek :D . Mało można objeżeć takich projektów i tu rodzi się pytanie. Czy uważasz, że można zaryzykować blank, który sprzedawany jest w granicach 70-150$? Mimo zapewnień sprzedaców, wiele jest opinii, że to chiński chrust. Jaka twoim zdaniem jest realna cena, za przyzwoity produkt? Oczywiście chodzi o sam blank.

#25 OFFLINE   popper

popper

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9538 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk
  • Imię:Waldek

Napisano 26 luty 2011 - 17:41

Pomyśleć, kiedyś miałem podobny dwuskład. Sygnowany znaczkiem czapli :D .

#26 OFFLINE   Guzu

Guzu

    (G)uzurpator

  • PATRON
  • PipPipPipPipPip
  • 14849 postów
  • LokalizacjaPodkowa
  • Imię:Daniel

Napisano 26 luty 2011 - 22:33

Muchówki przede wszystkim, ale w zeszłym roku zrobiłem sobie spinning pstrągowy. Kupiłem w antykwariacie starą klejonkę (muchówkę) i zrobiłem mały tuning.


Na pewno wystrugam sobie coś nowego, ten stary blank zaczyna się rozklejać.



Wow. naprawde nigdy nawet by mi przez glowe nie przeszlo myslec o takiej wedce, ale gdy patrze na Twoje DZIELA, to jednoznacznie czuje ze maja to COS.

Szczere uznanie.

Pozdrawiam serdecznie



#27 OFFLINE   Rhyacophila

Rhyacophila

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 320 postów
  • Lokalizacjabamboosfera.blogspot.com/

Napisano 28 luty 2011 - 18:53

5) Rękojeść

Mając polakierowany blank pora zabrać się za rękojeść. Ale zanim, chciałby napisać kilka zdań na temat korka.

Najlepszy jest oczywiście korek portugalski uprawiany na potrzeby rodbuildingu. Odradzam wszelkie eksperymenty z korkiem do produkcji domowych alkoholi – jest bardzo grubo ziarnisty toteż trudny w obróbce, daje mizerny efekt końcowy.
Na rynku komponentów jest dość spory wybór różnych pierścieni. Bez względu na to ile kosztują oraz jak się je nazywają („A” czy „extra” czy „flor” czy jakkolwiek inaczej) możemy wyróżnić dwa zasadnicze czynniki stanowiące o jakości korka:

Są to gęstość oraz ilość ubytków w masie korka. Ogólną ocenę mogą popsuć też przebarwienia będące często pokłosiem chorób roślin.

Kilka przykładów różnej jakości korka:

http://images35.fotosik.pl/491/2a0b62e8502daedbmed.jpg

Im mniej ubytków tym lepsza jakość korka...

Uogólniając – szukając najlepszego korka wybierajmy ten najbardziej jednorodny w przekroju, bez porów czy dziur. Nie potrzebujemy sera szwajcarskiego tylko gładką, przyjemną w dotyku powierzchnię.

Niestety doświadczenie uczy, że najlepszej jakości korek trafia się bardzo rzadko. W większości przypadków płacąc w przedziale 5-10 zł za sztukę otrzymamy 70% surowca średniej klasy.

Na pocieszenie powiem, że nie zawsze, nawet znaczna ilość ubytków, zaniża klasę jakości w kontekście rodbuildingu. Często zdarza się, że owe ubytki rozlokowane są płyciutko pod powierzchnią lub głęboko wewnątrz pierścienia, a po przeszlifowaniu do pożądanego kształtu będą albo starte albo nieodkryte. Dlatego też zawsze warto poświęcić chwile lub dwie i dobrze zaprojektować uchwyt zanim jeszcze zaczniemy kleić walec.
===================================

Mój zestaw do szlifowania korka składa się z napędu (wiertarki) i podstawy. Sklejone pierścienie korka nasadzam na pręt, który mocuję w napędzie.


http://images46.fotosik.pl/637/63a86670a7f04e59med.jpg



Następnie szlifuję papierem ściernym. Dla ułatwienia zadania posiłkuję się ściągą projektów, które znajduję w „mądrych książkach”.


http://images40.fotosik.pl/657/4e88d81322cb8c3bmed.jpg


Zaczynam oczywiści od papierów gruboziarnistych, później schodzę bardzo drobno – 800, 1500.



http://images41.fotosik.pl/669/fd500d118a6bc227med.jpg

http://images49.fotosik.pl/674/8a6779af4de1b5famed.jpg


Dzięki drobnemu finalnemu uziarnieniu korek staje się bardzo gładki a co za tym idzie - mniej podatny na brud. Z resztą, po kilku wyskokach na ryby, prędzej czy później pojawią się przebarwienia, dlatego z reguły nie stosuję żadnych kosmetyków korka. Przydają się one w projektach komercyjnych aby zrobić dobre wrażenie na kupującym. W moim przypadku super drobny papier wieńczy dzieło.


http://images41.fotosik.pl/669/ce947775c5c575d4med.jpg



  • TomekSudety lubi to

#28 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18653 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 28 luty 2011 - 19:01

Dlaczego tak skrótowo tym razem :( zabrakło mi częśći o klejeniu plastrów etc :D wrzuć coś jeszcze Rhyacophilu plizzz :mellow:

#29 OFFLINE   Bury knives

Bury knives

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 842 postów
  • Lokalizacjahttps://www.facebook.com/buryknives

Napisano 01 marzec 2011 - 17:44

No we.... miał byc krok po kroku a tu 7milowe krokasy wyszły :mellow:

#30 OFFLINE   Rhyacophila

Rhyacophila

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 320 postów
  • Lokalizacjabamboosfera.blogspot.com/

Napisano 02 marzec 2011 - 20:07

Bez przesady panowie, tu nie ma się nad czym rozwodzić...Sklejam walec z kilkunastu pierścieni dobrego korka, klejem epoksydowym i tyle nt.

#31 OFFLINE   Rhyacophila

Rhyacophila

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 320 postów
  • Lokalizacjabamboosfera.blogspot.com/

Napisano 06 marzec 2011 - 21:46

6) Mocowanie rękojeści.

Klejenie korka to jeden z krytycznych etapów budowy wędki. Po utwardzeniu kleju nie będzie już możliwości poprawki, więc wszystkie prace winny być wzorowo zaplanowane.

Jak już wcześniej pisałem, część uchwytu kołowrotka wchodząca pod korek jest stosunkowo długa toteż czeka mnie sporo drylowania w głąb rękojeści. Przy pomocy pilnika do metalu uszczuplam znacznie aluminiowy fragment uchwytu kołowrotka – pozwoli mi to zachować więcej materiału korka.

Rękojeść musi być idealnie dopasowana do uchwytu. Powinna wejść na uchwyt z delikatnym luzem tak aby cienka warstwa żywicy mogła związać obie płaszczyzny. Zabezpieczam korek taśmą malarską i biorę się za szlifowanie.


http://images50.fotosik.pl/693/1061cc93fcd26292med.jpg

http://images40.fotosik.pl/675/c8acda0d219af6d1med.jpg


http://images49.fotosik.pl/692/1c4ae30a4256ad3bmed.jpg

http://images37.fotosik.pl/647/a3694129dfb2c664med.jpg


Po dopasowaniu do siebie korka z uchwytem nakładam na blank kilka zwojów taśmy maskującej. W ten sposób dopasowuję średnicę blanku do otworu w rękojeści oraz osadzam korek centrycznie na blank. W metodzie muchowej rezonans nie ma większego znaczenia – tutaj zacięcia ryb następują na zasadzie obserwaci czy to końcówki sznura, czy to muchy, czy też samej ryby.

Nie przywiązuje też zbytniej uwagi do jakości żywicy, w tym przypadku zwykła epoksydowa jest ok.


http://images45.fotosik.pl/695/2874e69301caad83med.jpg


Robię ostatnią przymiarkę na sucho, zapamiętuję dokąd sięga korkowa rękojeść. Jest to moja granica nakładania kleju.
Mieszam żywicę z utwardzaczem w stosunku 1:1 poczym nakładam klej na. Pokrywam dokładnie blank oraz taśmę na całej długości rękojeści z wyjątkiem ostatnich kilku milimetrów. Ten fragment zostanie pokryty samoczynnie przez nadmiar kleju w trakcie nasuwania korka. Ów zabieg zabezpieczy wędkę przed nadmiernym zabrudzeniem. (Należy pamiętać aby podczas klejenia zawsze mieć pod ręką aceton i kawałek czystej szmatki – w razie potrzeby zebrać „na mokro” wydostający się na zewnątrz nadmiar kleju.) Z wolna nasuwam korek na blank, okręcając go wokół osi blanku. Po dotarciu zabezpieczam pozycję gwintowanym uściskiem, poczym oczyszczam uchwyt z nadmiaru kleju nasączoną wspomnianym acetonem szmatką. Teraz czas zrobi swoje więc odkładam wędkę na bok, idę na piwko... :lol:

http://images38.fotosik.pl/685/4f461684e49cd3d8med.jpg

http://images49.fotosik.pl/692/20627d6a19d2d6e5med.jpg

Fighting grip przymierzam na sucho. Wkleję go na stałe dopiero po polakierowaniu wyplatanki dekoracyjnej.

#32 OFFLINE   harp

harp

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 566 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 15 marzec 2011 - 23:57

A jak to jest ze złączami po lakierowaniu? Czy pasują do siebie czy trzeba je doszlifowywać?

#33 OFFLINE   Rhyacophila

Rhyacophila

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 320 postów
  • Lokalizacjabamboosfera.blogspot.com/

Napisano 16 marzec 2011 - 16:45

Harp
W tym konkretnym przypadku pasuje jak ulał. A jak by nie pasował to trzeba polerować.

Krzysiek, ja bym nie ryzykował z blankami z ebay. Praktycznie nic o nich nie wiesz. To trzeba wziąć do łapy, popatrzyć jak sklejony, z jakiego materiału, jaka akcja, skuwki, czy jest prosty czy nie skręcony, czy dobrze się z nim czujesz itp...
Poza tym to, ze sprzedają za grosze może świadczyć o tym, że nikt raczej się nie wczuwał w proces budowy... Takie moje zdanie.



#34 OFFLINE   Rhyacophila

Rhyacophila

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 320 postów
  • Lokalizacjabamboosfera.blogspot.com/

Napisano 16 marzec 2011 - 17:10

7) Wyplatanka dekoracyjna


Miałem mały przestój – wybaczcie, znajomy poprosił mnie o pomoc w złożeniu spinna. Nie miałem czelności odmówić pstrągarzowi :wacko: , zwłaszcza, że sezon ruszy na całego.


A więc wracając do tematu:

Pierwszy etap klejenia zakończony pełnym sukcesem. Czeka mnie jeszcze przyklejenie rękojeści pomocniczej tzw. „fighting grip”. Ale zanim to nastąpi, czas na małą dekorację.

Używając dobrych nici poliestrowych (błękitnej i czerwonej) oplatam na blanku popularny wzór diamentu.


http://images45.fotosik.pl/723/108c4693a5801741med.jpg

http://images43.fotosik.pl/722/7c6b86a238e8ca95med.jpg

http://images40.fotosik.pl/703/cdb8b5d88ce4c160med.jpg

http://images45.fotosik.pl/723/a33fdb8755cec887med.jpg

http://images43.fotosik.pl/722/2c94a6e5c8b3c58cmed.jpg

http://images40.fotosik.pl/703/14f00bfa611391e4med.jpg

http://images39.fotosik.pl/716/37e42a7d658e4034med.jpg

http://images39.fotosik.pl/716/e02fdb086e9a3543med.jpg

http://images35.fotosik.pl/538/ec50b976f17a6ca1med.jpg

http://images50.fotosik.pl/723/192daf751f75c9c5med.jpg

http://images50.fotosik.pl/724/61cbec6438c066f7med.jpg


Niestety dla projektu nie zabezpieczyłem kolorów i wyszło trochę przyciemnione – na cóż człowiek uczy się całe życie...


#35 OFFLINE   milczacy

milczacy

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 postów
  • LokalizacjaNiepołomice
  • Imię:Andrzej

Napisano 11 kwiecień 2011 - 13:30

Witam........nie wiem czemu dopiero teraz odnalazłem ten topic
Ładniutko Ci to wyszło. Faktycznie szkoda troszkę że nie zastosowałeś color preserver-a na wyplatance. Pamiętam, że moje wyplotki też pociemniały pod epoxydem, zwłaszcza jest to widoczne na jasnych niciach (a najgorzej jak pod jasną jest ciemna nić - potrafi przebijać).
Dawaj dalej......zapowiada się rewelacyjnie.
Ogólnie piękny kijek i szczere gratulacje!
Pozdrawiam, Andrzej


#36 OFFLINE   Rhyacophila

Rhyacophila

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 320 postów
  • Lokalizacjabamboosfera.blogspot.com/

Napisano 20 grudzień 2011 - 23:32

8. Przelotki i rozstaw

Po długich miesiącach nareszcie znalazłem parę chwil by skończyć tą wędkę.

Postanowiłem zbroić dość nietypowo tzn przelotka wejściowa jednostopkowa rozmiar 25, dalej wykorzystam osprzęt oryginalny, ściągnięty uprzednio z kija, plus jedna przelotka Snake dodatkowo.
Pechowo jedna oryginalna została fatalnie pogięta podczas ściągania toteż muszę wymienić ją na nową. Choć druciane „węże” są tanie i łatwo dostępne postanawiam własnoręcznie wykonać nową przelotkę.
Używam ku temu drutu dentystycznego o średnicy 0,6 mm, i prostego urządzenia do skręcania, czyli dwa kawałki drewna twardego (buk) odpowiednio nawiercone, pręt oraz drobny pilnik, papier oraz wełnę stalową do polerki.

http://images49.fotosik.pl/1229/6f2e6804edc6b586med.jpg

http://images49.fotosik.pl/1229/fffe62e59aa1179amed.jpg


Mając skompletowane przelotki, optymalizuję ich rozstaw. Oczywiście, w tym przypadku, o żadnych tabelach czy innych gotowych formułach nie może być mowy. Podejmuję więc decyzję intuicyjnie, poprzedzoną licznymi testami, zarówno ugięcia jak i rzutów.


http://images45.fotosik.pl/1278/3558491958da2c6dmed.jpg

http://images47.fotosik.pl/1276/875b9a6a76882842med.jpg

http://images41.fotosik.pl/1222/33a807c92363ca8emed.jpg

http://images37.fotosik.pl/1239/052e2e74d817038cmed.jpg


W rezultacie powiększam średnicę stożka przelotek, zyskuję dobre „skanalizowanie linki” . Duża średnica wejściowej znacznie ułatwia swobodne prześlizgiwanie się sznura. Przy standardowych średnicach „stripa” nie jest to niestety takie oczywiste – długie zwoje wyciągniętego runningu często hamują wyrzut właśnie w tym miejscu.
Nowy układ przelotek, co za tym idzie zwiększona masa, wyczuwalnie wpływają na akcję wędki, która nieco spowalnia, charakter ugięcia ulega zmianie – przesuwa się ze szczytowego na coś około 2/3 długości blanku.




#37 OFFLINE   Rhyacophila

Rhyacophila

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 320 postów
  • Lokalizacjabamboosfera.blogspot.com/

Napisano 21 grudzień 2011 - 12:51

Lakierowanie

Używam nici jedwabnych. Ich główna zaleta to wytrzymałość – choć nić jest cieńsza od nylonu to siłą rzeczy nawija się więcej zwojów na stopkę. Po drugie estetyka – polakierowana omotka jest cienka, nie tak baryłkowata. Po trzecie w przeciwieństwie do nici nylonowych mam ich pod dostatkiem…



http://images41.fotosik.pl/1222/00e840411cca1078med.jpg



http://images46.fotosik.pl/1234/97d751fe238ccdadmed.jpg






Wybór kolorów pada na główną błękitną oraz czerwoną dekoracyjną. Taki układ jest nawiązaniem do wyplatanki. Lecz co ważniejsze rozjaśni gotową wędkę z koloru smutnej szarości, tak nagminnie występującej w polskim hand made. Panowie wystarczająco szarych smutnych kolorów za oknem, montujmy wędki żywe, kolorowe ciepłe. Ale dość wywodów…



Na temat robienia omotek zostało już chyba na tym forum napisane wszystko więc nie będę nadto powielał. Nich foto mówi samo za siebie. Nieco komentarza wymagać może wiązanie czerwonej omotki dekoracyjnej. Tu nie ucinam wystającej po zawiązaniu nici „na sucho” lecz dopiero po utwardzeniu pierwszej warstwy lakieru. Taka kolejność znacznie skraca pracę. Te kilka zwojów często luzuje się, a co za tym idzie rozwiązuje omotkę.



http://images39.fotosik.pl/1223/9de57b6927c1c03fmed.jpg
http://images38.fotosik.pl/1266/e76a582f82abd5b0med.jpg

http://images43.fotosik.pl/1277/ef067d8d28be43d5med.jpg

http://images41.fotosik.pl/1222/cc13364299ceb4ffmed.jpg

http://images49.fotosik.pl/1230/52c16f5318e0a4c7med.jpg





Używam color preserver. Bez niego nici pociemniałyby do koloru blanku. Poza tym, jak napisałem wyżej, po utwardzeniu zabezpieczy przywiązane nici.



http://images46.fotosik.pl/1234/d34b892ac029a020med.jpg





Aby uniknąć uwięzienia pęcherzy powietrza stosują prostą technikę rozprowadzania lakieru. Przede wszystkim ustawiam przelotkę zwróconą ku górze i wyłączam chwilowo napęd. Następnie stopniowo nakładam lakier małymi porcjami, od zewnątrz do środka, tak by zalegające tam powietrze zostało wypchnięte wzdłuż stopki.




http://images43.fotosik.pl/1277/e7c1502540623accmed.jpg
http://images50.fotosik.pl/1286/3611bd19e0a36b75med.jpg




Zabezpieczone preserverem omotki po godzinie nadają się do ostatecznego lakierowania. Ale zanim, należy zadbać o odpowiednie oświetlenie , najlepiej jak światło pada na lakierowaną omotkę z kilku stron.



http://images43.fotosik.pl/1277/1a975a7986e8f010med.jpg




Używam lakieru trzyskładnikowego! Tzn standardowy flex ( żywica plus utwardzacz) oraz spirytus. Mieszam składniki w proporcji 2:2:1. Na marginesie, chcąc uzyskać efekt transparentności rozcieńczam lakier w proporcji 2:2:2. Rozcieńczone lakieru ma sporo zalet. Przede wszystkim ułatwia pracę w niskiej temperaturze otoczenia, pozwala pozbyć się pęcherzyków powietrza (bez obróbki termicznej) wydłuża proces żelowania lakieru, co za tym idzie, wydłuża czas pracy z jedną porcją.


http://images47.fotosik.pl/1277/763d5df99c099cddmed.jpg




Nakładam lakier bambusowym płaskim „patyczkiem”. W moim przekonaniu, zapewnia większą kontrolę nad rozkładanym lakierem niż pędzel. Płaska końcówka działa jak szpachel, pozwala precyzyjnie rozprowadzić żywicę, i co dla mnie ważne, nie wylewając jej poza obrys nici.



http://images50.fotosik.pl/1286/b8743c06102a2f3amed.jpg



http://images43.fotosik.pl/1277/9bfdb573a58f3942med.jpg






Lakier żeluje do pełnego utwardzenia minimum 24 godziny.




#38 OFFLINE   Krzysiek_W

Krzysiek_W

    -

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3558 postów

Napisano 21 grudzień 2011 - 21:05

Mam techniczne pytanie. Nie mętnieje Ci żywica po dodaniu spirytusu? Używasz aptecznego? Próbowałem coś takiego zrobić ale robiło się mleczne.

#39 OFFLINE   pstrągman

pstrągman

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 804 postów
  • Lokalizacjalubelskie

Napisano 21 grudzień 2011 - 21:35

Można dodać aceton zamiast spirytusu.Powstaje wtedy z High Build coś na na podobieństwo Lite Build.

#40 OFFLINE   Sławek Oppeln Bronikowski

Sławek Oppeln Bronikowski

    Zaawansowany

  • Bloggerzy
  • PipPipPip
  • 4947 postów
  • LokalizacjaŁódż
  • Imię:Sławek
  • Nazwisko:Oppeln Bronikowski

Napisano 21 grudzień 2011 - 22:03

.. a rozcieńczalnik do epoksydów najlepszy jest i przewidywalny w ograniczonych ilościach . Color preservatywny jest świetny ale czasem , bo zrób z nim taki taki tartan:
http://www.rodbuilding.org/photopost/showphoto.php/photo/768 4/title/another-tartan/cat/502





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: autorski, autorski-rb

Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych