Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Problemy i podłączenie z siecią NMEA2000


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
46 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   Sonary i mapy

Sonary i mapy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4831 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 27 styczeń 2023 - 06:17

 

Maćku, do kalibracji kompasu nie trzeba ekranu Lowrance. Producent przewidział furtkę "wsteczną". Odpinasz, wpinasz i od razu robisz dwa kółka:

 

  • From the Point-1 itself. If you have an HDS Gen2 without 2.0 software, or an HDS Gen1, you can calibrate the Point-1 by unplugging it from the NMEA backbone and plugging it back in. Immediately following this begin turning you boat in a slow circle. The completion of one circle initiates the calibration process, and a second should complete it. If after completing either of these processes the Point-1 still does not show a heading, retry the calibration.

 

O widzisz, będzie suplement. Dzięki bardzo.  Muszę dokopać się jak włączyć nakładkę rate of turn w Garminie, i wypróbuję. W sumie, to taka procedura jest i dla steadycasta 


Użytkownik Maciej_K edytował ten post 27 styczeń 2023 - 06:48


#22 OFFLINE   Lucas

Lucas

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1023 postów
  • LokalizacjaDolina Środkowej Wisły
  • Imię:Łukasz
  • Nazwisko:Lucas

Napisano 28 luty 2023 - 21:19

Dochodzą mi kolejne urządzenia do sieci. Pojawią się pytanie, czy jest jakaś różnica co do kolejności urządzeń? Szczególnie mnie zastanawia czy zasilanie nie musi być czasem gdzieś na brzegu?

#23 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4943 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 28 luty 2023 - 21:33

Nie ma to kompletnie znaczenia. 


  • Lucas lubi to

#24 OFFLINE   Sonary i mapy

Sonary i mapy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4831 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 01 marzec 2023 - 06:03

Warto dodać osobny przełącznik dla sieci, bo ona ma jakiś tam pobór prądu, czy jej używasz, czy nie używasz. Kiedyś było to nawet zalecane  wręcz dla usieciowionego motorgajda.

A poniżej link do mpjej nagrywki z Garmina i  różnych sensorów GPS

https://fb.watch/i_BF4PVrLJ/


Użytkownik Maciej_K edytował ten post 01 marzec 2023 - 06:08


#25 OFFLINE   Lucas

Lucas

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1023 postów
  • LokalizacjaDolina Środkowej Wisły
  • Imię:Łukasz
  • Nazwisko:Lucas

Napisano 01 marzec 2023 - 07:32

Tak, już dałem osobny pstryczek, ogólnie się nazbierało kilka rzeczy, że dam drugą skrzynkę z bezpiecznikami.

#26 OFFLINE   koch70

koch70

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 1 postów
  • Lokalizacjalubuskie
  • Imię:jarek
  • Nazwisko:kalek

Napisano 23 kwiecień 2024 - 21:11

witam kolegów,

czy ktoś może wskazać mi konkretny kabel (link do zakupu)systemu Nmea 2000, do podłączenia 2 szt echosondy Garmina na łodzi?Jedna to Panoptix,a druga to 12 calowe echo Garmina  z przetwornikiem.....



#27 OFFLINE   Sonary i mapy

Sonary i mapy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4831 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 23 kwiecień 2024 - 22:44

witam kolegów,
czy ktoś może wskazać mi konkretny kabel (link do zakupu)systemu Nmea 2000, do podłączenia 2 szt echosondy Garmina na łodzi?Jedna to Panoptix,a druga to 12 calowe echo Garmina z przetwornikiem.....

Chcesz prxesyłać dane nawigacyjne czy obraz?


Wysłane z mojego 2201116SG przy użyciu Tapatalka

#28 OFFLINE   2703tomi

2703tomi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 205 postów
  • Imię:Tomek

Napisano 07 czerwiec 2024 - 20:14

Panowie

mam następujące pytanie. Czy przewód zasilający sieć NMEA 2000 może być podpięty pod ten sam akumulator co dziobówka? Czy dziobówka powinna mieć swoje i tylko swoje źródło zasilania, a sieć nie powinna być podpinana pod akumulator dziobówki?



#29 OFFLINE   Sonary i mapy

Sonary i mapy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4831 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 07 czerwiec 2024 - 20:36

Panowie

mam następujące pytanie. Czy przewód zasilający sieć NMEA 2000 może być podpięty pod ten sam akumulator co dziobówka? Czy dziobówka powinna mieć swoje i tylko swoje źródło zasilania, a sieć nie powinna być podpinana pod akumulator dziobówki?

Lepiej nie bo sieć bierze prąd cały czas- o ile nie masz włącznika. Po co go rozładowywać.  Do tego mogą dojść incydenty nadprądowe z winy dziobówki i może spalić bezpiecznik w sieci , bo o ile pamiętam na kablu zasilającego Tconnector jest kieszeń na bezpiecznik. 


  • 2703tomi lubi to

#30 OFFLINE   2703tomi

2703tomi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 205 postów
  • Imię:Tomek

Napisano 08 czerwiec 2024 - 20:25

Lepiej nie bo sieć bierze prąd cały czas- o ile nie masz włącznika. Po co go rozładowywać.  Do tego mogą dojść incydenty nadprądowe z winy dziobówki i może spalić bezpiecznik w sieci , bo o ile pamiętam na kablu zasilającego Tconnector jest kieszeń na bezpiecznik. 

 

Ok, dzięki Macieju za podpowiedź. Istotnie na kablu zasilajacym do siecie jest bezpecznik 3A, raczej łatwo go przepalić jakby przez dziobówkę. Podpinam się zatem z power kablem sieci pod inną baterię. 

 

Dzięki


  • Sonary i mapy lubi to

#31 OFFLINE   Michal Sz

Michal Sz

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 29 postów
  • LokalizacjaPEŁCZYCE
  • Imię:Michał

Napisano 17 lipiec 2024 - 09:36

Witam, od jakiegoś czasu przestała mi działać siec m pod siec NMEA2000 podpięty POINT1 oraz copas ale od jakiegoś czasu przestało mi to działać, sprawdzałem bezpieczniki wszystko jest ok , jak wczoche wxdiagnkstik to mam tylko Tx Error 255 , jak spradzic czy siec działa lub czy nie jest uszkodzone echo.

Wysłane z mojego SM-S928B przy użyciu Tapatalka

#32 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4943 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 17 lipiec 2024 - 10:08

Posprawdzać czy wszystko dobrze poskręcane, trójniki, terminatory itp. To jest CANBUS , to się rzadko psuje. Domowym sposobem to można sprawdzić podpinając inne echo z NMEA. Zakładam, że nie masz wiedzy i narzędzi do debugowania CAN i jedyny sposób to podmiana elementów. Po opisie i doświadczeniu z innymi urządzeniami - wygląda, że masz błędy transmisji, które przekraczają dozwolony threshold i węzeł przechodzi w stan nieaktywny. Zacząłbym od sprawdzenia okablowania echa. 



#33 OFFLINE   Michal Sz

Michal Sz

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 29 postów
  • LokalizacjaPEŁCZYCE
  • Imię:Michał

Napisano 22 lipiec 2024 - 20:01

Posprawdzać czy wszystko dobrze poskręcane, trójniki, terminatory itp. To jest CANBUS , to się rzadko psuje. Domowym sposobem to można sprawdzić podpinając inne echo z NMEA. Zakładam, że nie masz wiedzy i narzędzi do debugowania CAN i jedyny sposób to podmiana elementów. Po opisie i doświadczeniu z innymi urządzeniami - wygląda, że masz błędy transmisji, które przekraczają dozwolony threshold i węzeł przechodzi w stan nieaktywny. Zacząłbym od sprawdzenia okablowania echa. 

witaj, akurat mam wiedze na tyle aby sobie jakoś tym poradzić, o dziwo padło zasilanie CAN które jest odseparowane od reszty elektroniki, najwyraźniej przegrzał się rezystor podający napięcie do regulatora 5V, została  z niego tylko polowa i nie mam informacji jakiej był wartości znam się tylko dwie cyfry 49 ale to za mało, dobrałem sam aby nie grzał się za mocno regulator napięcia.

Sprawdzę czy siec działa jak przestanie padać i wyciągnę łódkę nad wodę.



#34 OFFLINE   2703tomi

2703tomi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 205 postów
  • Imię:Tomek

Napisano 30 wrzesień 2024 - 15:37

Witam, chciałbym poruszyć następującą sprawę dotyczącą powiązaną z siecią nmea 2000. Nie chcę otwierać kolejnego wątku, chyba, że tu nie uzyskam odpowiedzi.

 

Do rzeczy:

 

Sieć  poprawnie skonfigurowana, elementy typu silnik dziobowy, echosonda i antena GPS Point 1 wpięte w sieć, widoczne dla sieci i działające bez błędów.

Sprawa dotyczy samej anteny Point 1 i napływanie na waypoint (miejscówkę)

Mam zainstalowaną antenę Point 1 na rufie w pobliżu przetwornika. Dzięki temu sygnał (pozycja GPS) i wskazanie przetwornika (waypoint) korelują ze sobą (dokładność). W sieci antena Point 1 jest wskazana jako używana do nawigacji.

Zauważyłem jedną rzecz, (zresztą można znaleźć o tym filmik na youtube – więc Ameryki tu nie odkryłem. Tu link: https://www.youtube....h?v=_7epsBcMIts)

Dajmy na to, ze stoję nad karczem, głazem itp. przetwornik pokazuje mi dokładnie pod rufą ten element, Point 1 podaje pozycje, zapisuję sobie to ciekawe miejsce (waypoint) i odpływam np. 30 metrów ) odległość nieistotna). Następnie dzięki autopilotowi proszę o nawigowanie do tego waypointa (miejscówki) i okazuje się, ze silnik dziobowy, z racji tego że też ma zintegrowany moduł GPS zatrzymuje mi dziób łódki nad tym np. karczem, czy głazem i włącza funkcję kotwicy. Jeżeli chce zatem być idealnie nad tym miejscem musze wyłączyć opcję kotwicy i przesunąć się do przodu o długość łódki.

 

Moje pytanie brzmi, czy też tak zaobserwowaliście (pytanie do osób mających nmea 2000 i Point 1)?

 

Czy można temu jakoś zaradzić?

 

 

Niektórzy powiedzą, przenieś Pont 1 na dziób. Ok., ale silnik dziobowy daje zbyt duże zakłócenia pola magnetycznego na zintegrowany kompas elektroniczny w GPS Point 1. Magnetometrem robi się stosowne pomiary, aby znaleźć najlepsze miejsce dla anteny Point 1. Najczęściej to właśnie rufa. (Poza tym Point 1 powinien być blisko przetwornika) – więc torba wybrać zło konieczne.

Trochę mnie to dziwi, ponieważ, jeżeli ustawi się na ploterze (echosondzie), ze sygnał GPS ma płynąć z Point 1, to za przeproszeniem napływając na waypoint silnik dziobowy powinien otrzymywać przez sieć informację od echosondy, czy GPS Point 1, że jeszcze ma przepłynąć długość łódki, aż antena będzie na właściwej pozycji.  Innymi słowy GPS silnika powinien być jakby zdominowany przez Point 1.

 

Jak temu zaradzić? Gdzieś słyszałem, ze gdzieś w ustawieniach, tylko nie wiem czy to prawda i gdzie, można podać jakby poprawkę na pozycję o właśnie długość łodki i byłoby po problemie. Sam nie wiem

 

Z tymi pytaniami i rozważaniami zwracam się do Was. Czy ktoś ma pomysł na to.

 

Pozdrawiam



#35 OFFLINE   Sonary i mapy

Sonary i mapy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4831 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 30 wrzesień 2024 - 15:43

Witam, chciałbym poruszyć następującą sprawę dotyczącą powiązaną z siecią nmea 2000. Nie chcę otwierać kolejnego wątku, chyba, że tu nie uzyskam odpowiedzi.

 

Do rzeczy:

 

Sieć  poprawnie skonfigurowana, elementy typu silnik dziobowy, echosonda i antena GPS Point 1 wpięte w sieć, widoczne dla sieci i działające bez błędów.

Sprawa dotyczy samej anteny Point 1 i napływanie na waypoint (miejscówkę)

Mam zainstalowaną antenę Point 1 na rufie w pobliżu przetwornika. Dzięki temu sygnał (pozycja GPS) i wskazanie przetwornika (waypoint) korelują ze sobą (dokładność). W sieci antena Point 1 jest wskazana jako używana do nawigacji.

Zauważyłem jedną rzecz, (zresztą można znaleźć o tym filmik na youtube – więc Ameryki tu nie odkryłem. Tu link: https://www.youtube....h?v=_7epsBcMIts)

Dajmy na to, ze stoję nad karczem, głazem itp. przetwornik pokazuje mi dokładnie pod rufą ten element, Point 1 podaje pozycje, zapisuję sobie to ciekawe miejsce (waypoint) i odpływam np. 30 metrów ) odległość nieistotna). Następnie dzięki autopilotowi proszę o nawigowanie do tego waypointa (miejscówki) i okazuje się, ze silnik dziobowy, z racji tego że też ma zintegrowany moduł GPS zatrzymuje mi dziób łódki nad tym np. karczem, czy głazem i włącza funkcję kotwicy. Jeżeli chce zatem być idealnie nad tym miejscem musze wyłączyć opcję kotwicy i przesunąć się do przodu o długość łódki.

 

Moje pytanie brzmi, czy też tak zaobserwowaliście (pytanie do osób mających nmea 2000 i Point 1)?

 

Czy można temu jakoś zaradzić?

 

 

Niektórzy powiedzą, przenieś Pont 1 na dziób. Ok., ale silnik dziobowy daje zbyt duże zakłócenia pola magnetycznego na zintegrowany kompas elektroniczny w GPS Point 1. Magnetometrem robi się stosowne pomiary, aby znaleźć najlepsze miejsce dla anteny Point 1. Najczęściej to właśnie rufa. (Poza tym Point 1 powinien być blisko przetwornika) – więc torba wybrać zło konieczne.

Trochę mnie to dziwi, ponieważ, jeżeli ustawi się na ploterze (echosondzie), ze sygnał GPS ma płynąć z Point 1, to za przeproszeniem napływając na waypoint silnik dziobowy powinien otrzymywać przez sieć informację od echosondy, czy GPS Point 1, że jeszcze ma przepłynąć długość łódki, aż antena będzie na właściwej pozycji.  Innymi słowy GPS silnika powinien być jakby zdominowany przez Point 1.

 

Jak temu zaradzić? Gdzieś słyszałem, ze gdzieś w ustawieniach, tylko nie wiem czy to prawda i gdzie, można podać jakby poprawkę na pozycję o właśnie długość łodki i byłoby po problemie. Sam nie wiem

 

Z tymi pytaniami i rozważaniami zwracam się do Was. Czy ktoś ma pomysł na to.

 

Pozdrawiam

Odpuść temat- w żadnym ze znanych mi silników dziobowych czy to w nmea( lowrance,motorguide)czy Ethernet (Minnkota Link) czy Wi-Fi (kraken, Force) nie ma możliwości wyboru źródła GPS dla tych silników z anteny zewnętrznej. 

Znałem jednego człowieka co to zrobił ale to nieaktualne, bo to Sasza Siorow z Rosji i działało z Motorgajdem dla Lowrance i Garmina. 

Edit: nie znalazłem w żadnej echosondzie możliwości przesunięcia przetwornik-ekran. 


Użytkownik Sonary i mapy edytował ten post 30 wrzesień 2024 - 15:45


#36 OFFLINE   2703tomi

2703tomi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 205 postów
  • Imię:Tomek

Napisano 30 wrzesień 2024 - 15:54

Odpuść temat- w żadnym ze znanych mi silników dziobowych czy to w nmea( lowrance,motorguide)czy Ethernet (Minnkota Link) czy Wi-Fi (kraken, Force) nie ma możliwości wyboru źródła GPS dla tych silników z anteny zewnętrznej. 

Znałem jednego człowieka co to zrobił ale to nieaktualne, bo to Sasza Siorow z Rosji i działało z Motorgajdem dla Lowrance i Garmina. 

Edit: nie znalazłem w żadnej echosondzie możliwości przesunięcia przetwornik-ekran. 

 

 

Dzięki wielkie za tak szybka odpowiedź, Czyli rzeczywiście pozostaje mi tylko zabawa z przesunięciem łodki o jej długośc (z ręki)? Czy tak?



#37 OFFLINE   Sonary i mapy

Sonary i mapy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4831 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 30 wrzesień 2024 - 15:54

tak

Wysłane z mojego 2201116SG przy użyciu Tapatalka
  • Sailfish lubi to

#38 OFFLINE   2703tomi

2703tomi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 205 postów
  • Imię:Tomek

Napisano 30 wrzesień 2024 - 16:05

Dzieki i wszystko jasne. Z drugiej strony to jakaś lipa. Technika zapierdziela tak szybko naprzód a tu prosze taki babol z tym problemem.

 

Jeszcze raz dziękuję za odpowiedź



#39 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4943 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 01 październik 2024 - 23:40

Użyj funkcji jog, nie musisz rozpinać kotwicy,  samo się przestawi (o wielokrotność 1,5m). 



#40 OFFLINE   2703tomi

2703tomi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 205 postów
  • Imię:Tomek

Napisano 02 październik 2024 - 05:35

Użyj funkcji jog, nie musisz rozpinać kotwicy,  samo się przestawi (o wielokrotność 1,5m). 

 

 

Przypomnij szczegóły. Jak to "idzie" Dzięki






Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych