Silnik elektryczny (w tym dziobowy) a zakłócenia echosondy
#1 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 15:24
Sam silnik działa bez zarzutu ale pojawia się problem po podłączeniu echosondy.Wygląda to tak że silnik zakłóca pracę sondy,nagle przestaje mierzyć
głębokość a na wyświetlaczu zamiast linii dna są pionowe paski,przy przełączeniu ma maxa sonda potrafi wskazywać głębokość 130 m,ale gdy wyłączę silnik wszystko wraca do normy.
Sonda to Fish Mark 320.Co może powodować w silniku
takie zakłócenia,może to wina maxymizera.Spotkał się ktoś z czymś takim??
Proszę o podpowiedz bo sezon coraz bliżej.Pozdrawiam
#2 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 16:28
Taki filtr powinien załatwić sprawę, najlepiej zapytać w elektronicznym sklepie
http://sklep.avt.pl/p/pl/4824258/filtr+przeciwzakloceniowy+1 2v+10a.html
#3 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 17:48
Pozdrawiam.
#4 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 18:02
#5 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 18:23
Daras - Co do montażu to nie jestem pewien ale tak mi się wydaje.
#6 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 18:33
#7 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 18:39
#8 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 18:50
#9 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 19:02
#10 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 19:45
@marviz ma rację – przewiduje się mocowanie czujnika sondy na korpusie silnika i być może przyczyna zakłóceń tkwi w silniku. Jak sam piszesz zakupiłeś używany, może gdzieś jest nadmierne iskrzenie, które generuje zakłócenia (szczotki, luźne łącza).Założenie filtru ograniczy wpływ na sondę i uśpi Twoją czujność , ale czy w przyszłości nie spowoduje to poważniejszej awarii...
No bez jaj, nie strasz chłopa niepotrzebnie bo te zakłócenia to norma gdy się podłączy echo do układu z którego też się zasila silnik... poza tym jakie szczotki? to silnik bez-szczotkowy
Jak zacznie grzebać to wtedy coś się może spiep...
Spróbuj z filtrem, to tania rzecz, jak nie podziała to nie masz wyboru, osobny mały akumulator dla echo.
Lowrance z resztą zawsze zalecał aby echo/radio morskie było zasilane z osobnego źródła niż silnik spalinowy (bateria używana do rozruchu i doładowywana przez alternator) i silnik elektryczny/trollingowy.
Serio, to temat wałkowany setki razy a nie żadna awaria silnika.
#11 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 21:42
#12 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 21:44
mam to samo na twardym dnie o glebokosci 2-6m z silnikiem spalinowym i na humminbirdzie 597 kolesie z humminbirda zalecaja oddalic przetwornik od silnika minimum 15 cali.
sorki niedoczytalem, ze elektryk. sprobowalbym filtra ew osobnej bateri zelowej.
#13 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 21:53
mam to samo na twardym dnie o glebokosci 2-6m z silnikiem spalinowym i na humminbirdzie 597 kolesie z humminbirda zalecaja oddalic przetwornik od silnika minimum 15 cali.
Podczas płynięcia czy też jak silnik chodzi na jałowych obrotach?
Błędy odczytu są też gdy przetwornik jest źle zamontowany i podczas płynięcia dostaje się pod niego powietrze (za wysoko w stosunku dna łodzi).
#14 OFFLINE
Napisano 24 marzec 2012 - 22:02
Podczas płynięcia czy też jak silnik chodzi na jałowych obrotach?
Błędy odczytu są też gdy przetwornik jest źle zamontowany i podczas płynięcia dostaje się pod niego powietrze (za wysoko w stosunku dna łodzi).
tylko jak silnik chodzi nawet na jalowych obrotach. skacze co jakis czas z 2m na np 20 etc.... czasami dno rysyuje na 2 a pisze 50 etc..
po wylaczeniu silnika wszystko ok.
#15 OFFLINE
Napisano 25 marzec 2012 - 09:33
tylko jak silnik chodzi nawet na jalowych obrotach. skacze co jakis czas z 2m na np 20 etc.... czasami dno rysyuje na 2 a pisze 50 etc..
po wylaczeniu silnika wszystko ok.
Miałem coś podobnego jak się spaliny pojawiały w okolicy czujnika.
Ew. możesz mieć jakieś przebicie (np na kablach WN).
#16 OFFLINE
Napisano 25 marzec 2012 - 11:22
#17 OFFLINE
Napisano 25 marzec 2012 - 19:36
Zacznę od założenia filtra,jak to nie pomoże to osobne aku do sondy.Następne pływanie dopiero w sobotę więc może jeszcze coś się urodzi do tego czasu.
Nie raz jak zapomniałem podładować aku od sondy i rozładował się do końca to podpinałem sondę do aku od silnika, nigdy nie miałem żadnych zakłóceń, dodam jeszcze że na prowizorce polegającej na przedłużeniu jednego z przewodów przyponem wolframowym tak że też bym postawił na silnik.
#18 OFFLINE
Napisano 28 marzec 2012 - 19:39
Nie będę wdawał się w szczegóły, w skrócie mogę powiedzieć tyle że działanie maxymizera polega na generowaniu przebiegu prostokątnego o zmiennym wypełnieniu i określonej częstotliwości - f. Z racji tego, że jego kształt jest prostokątny to posiada szereg harmonicznych n*f, gdzie n = 2,3,4... Przykładowo jeśli pracuje na 20kHz to generuje też harmoniczne 40kHz, 60kHz itd. Trzecia harmoniczna - 60kHz pokrywa się z częstotliwością pracy echosondy stąd zakłócenie. Najprostszym sposobem będzie zmiana częstotliwości pracy maxymizera np. 3kHz w dół/górę i po sprawie.
Zakładam, że masz osobny akumulator na echo. Jeśli jest wspólny to taki filtr może mieć sens.
U siebie rozwiązałem to w ten sposób, że zrobiłem sobie maxymizer, który generuje napięcie stałe i nie generuje żadnych zakłóceń
#19 OFFLINE
Napisano 28 marzec 2012 - 19:56
Wszystko zależy od tego kto ten Maximizer projektował... Ja miałem kiedyś taki, który powodował identyczne zakłócenia. Przyczyną tego była jego prosta i nieprzemyślana konstrukcja - pojedynczy MOSFET bez diody przeciwprzepięciowej. Zakłócenia emitowane były przez pętlę prądową silnika. Zwykłe zakłócenia indukowane przez powietrze, przedostawały się do obwodu przetwornika.
Nie będę wdawał się w szczegóły, w skrócie mogę powiedzieć tyle że działanie maxymizera polega na generowaniu przebiegu prostokątnego o zmiennym wypełnieniu i określonej częstotliwości - f. Z racji tego, że jego kształt jest prostokątny to posiada szereg harmonicznych n*f, gdzie n = 2,3,4... Przykładowo jeśli pracuje na 20kHz to generuje też harmoniczne 40kHz, 60kHz itd. Trzecia harmoniczna - 60kHz pokrywa się z częstotliwością pracy echosondy stąd zakłócenie. Najprostszym sposobem będzie zmiana częstotliwości pracy maxymizera np. 3kHz w dół/górę i po sprawie.
Zakładam, że masz osobny akumulator na echo. Jeśli jest wspólny to taki filtr może mieć sens.
U siebie rozwiązałem to w ten sposób, że zrobiłem sobie maxymizer, który generuje napięcie stałe i nie generuje żadnych zakłóceń
Robert, widzę że jednym słowem znasz się na rzeczy. Przypominasz sobie może ile w częściach kosztował cię ten maxymizer? I czy miałeś możliwość porównania swojego projektu do np. maxymizera minnkoty lub naszych krajowych z MC-Sklepu ?
Mam znajomego elektronika i zastanawiam się czy by z nim nie pogadać ale nie wiem na jakim stopniu wtajemniczenia trzeba być aby taki układ zaprojektować żeby miał ręce i nogi.
#20 OFFLINE
Napisano 28 marzec 2012 - 20:23
Nie znam Twojego kolegi więc nie wiem czy da radę to zrobić. Ale jeśli jest konstruktorem to nie będzie miał problemu, bo to proste urządzenie.
W sumie można z tego maxymizera można by zrobić fajny sprzęt, z wbudowanym woltomierzem oraz ilością zużytych amperogodzin itd. Kto wie może jak znajdę chwilę to zrobię sobie nowy z jakimiś bajerami.
Ale to już chyba nie na temat...
Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: garmin, minnkota, motorguide, riverfox, zakłócenia
Różności wędkarskie →
Cafe jerkbait.pl →
Zawody spinningowe parami z łodzi - jez. JasieńNapisany przez Kaszub Bait , 15 sie 2022 riverfox, zawody, kaszuby i 2 więcej |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten temat: 3
0 użytkowników, 3 gości, 0 anonimowych