Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Silnik elektryczny (w tym dziobowy) a zakłócenia echosondy

garmin minnkota motorguide riverfox zakłócenia

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
283 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   daras

daras

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 24 postów
  • LokalizacjaLeszno

Napisano 24 marzec 2012 - 15:24

Witam wszystkich,mam pytanie do użytkowników silników elektrycznych i echosond.Zakupiłem właśnie używany silnik Neraus 55lb z maxymizerem.
Sam silnik działa bez zarzutu ale pojawia się problem po podłączeniu echosondy.Wygląda to tak że silnik zakłóca pracę sondy,nagle przestaje mierzyć
głębokość a na wyświetlaczu zamiast linii dna są pionowe paski,przy przełączeniu ma maxa sonda potrafi wskazywać głębokość 130 m,ale gdy wyłączę silnik wszystko wraca do normy.
Sonda to Fish Mark 320.Co może powodować w silniku
takie zakłócenia,może to wina maxymizera.Spotkał się ktoś z czymś takim??
Proszę o podpowiedz bo sezon coraz bliżej.Pozdrawiam

#2 OFFLINE   marviz

marviz

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 171 postów
  • LokalizacjaAugsutów

Napisano 24 marzec 2012 - 16:28

Silnik na 100% jest tego przyczyną, z maxymizerem czy bez to nie ma znaczenia. Czasem jak się podłączało odkurzacz do tej samej sieci co telewizor było widać szumy na ekranie.

Taki filtr powinien załatwić sprawę, najlepiej zapytać w elektronicznym sklepie

http://sklep.avt.pl/p/pl/4824258/filtr+przeciwzakloceniowy+1 2v+10a.html

#3 OFFLINE   daras

daras

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 24 postów
  • LokalizacjaLeszno

Napisano 24 marzec 2012 - 17:48

Dziękuję za szybką odpowiedz.Kupię taki filtr i założyć rozumiem na zasilaniu od sondy aby nie łapała zakłóceń,tak?Jeśli ktoś jeszcze ma jakiś pomysł jak to rozwiązać to jestem otwarty na wszelkie sugestie.
Pozdrawiam.

#4 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1967 postów
  • LokalizacjaChoszczno

Napisano 24 marzec 2012 - 18:02

może czujka jest zablisko silnika.

#5 OFFLINE   marviz

marviz

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 171 postów
  • LokalizacjaAugsutów

Napisano 24 marzec 2012 - 18:23

To raczej nie jest przyczyna, lowrance np. sprzedaje zestaw do montażu przetwornika na silnikach elektrycznych i nie dodaje żadnych filtrów.

Daras - Co do montażu to nie jestem pewien ale tak mi się wydaje.

#6 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1967 postów
  • LokalizacjaChoszczno

Napisano 24 marzec 2012 - 18:33

no właśnie zdażają się zakłucenia sondy gdy przetwornik jest mocowany na silniku.

#7 OFFLINE   daras

daras

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 24 postów
  • LokalizacjaLeszno

Napisano 24 marzec 2012 - 18:39

Przekładałem czujkę w inne miejsce ok 2 metry od silnika i dalej to samo.Dzieje się to samo nawet po podniesieniu silnika do góry.

#8 OFFLINE   opelot

opelot

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 35 postów

Napisano 24 marzec 2012 - 18:50

@marviz ma rację – przewiduje się mocowanie czujnika sondy na korpusie silnika i być może przyczyna zakłóceń tkwi w silniku. Jak sam piszesz zakupiłeś używany, może gdzieś jest nadmierne iskrzenie, które generuje zakłócenia (szczotki, luźne łącza).Założenie filtru ograniczy wpływ na sondę i uśpi Twoją czujność , ale czy w przyszłości nie spowoduje to poważniejszej awarii... :wacko:

#9 OFFLINE   daras

daras

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 24 postów
  • LokalizacjaLeszno

Napisano 24 marzec 2012 - 19:02

Masz racje,lepiej posprawdzać wszystko teraz niż machać wiosłami jak silnik na wodzie stanie.Czy szczotki można samemu wymienić,gdzie można kupić?

#10 OFFLINE   marviz

marviz

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 171 postów
  • LokalizacjaAugsutów

Napisano 24 marzec 2012 - 19:45

@marviz ma rację – przewiduje się mocowanie czujnika sondy na korpusie silnika i być może przyczyna zakłóceń tkwi w silniku. Jak sam piszesz zakupiłeś używany, może gdzieś jest nadmierne iskrzenie, które generuje zakłócenia (szczotki, luźne łącza).Założenie filtru ograniczy wpływ na sondę i uśpi Twoją czujność , ale czy w przyszłości nie spowoduje to poważniejszej awarii... :wacko:


No bez jaj, nie strasz chłopa niepotrzebnie bo te zakłócenia to norma gdy się podłączy echo do układu z którego też się zasila silnik... poza tym jakie szczotki? to silnik bez-szczotkowy

Jak zacznie grzebać to wtedy coś się może spiep...

Spróbuj z filtrem, to tania rzecz, jak nie podziała to nie masz wyboru, osobny mały akumulator dla echo.

Lowrance z resztą zawsze zalecał aby echo/radio morskie było zasilane z osobnego źródła niż silnik spalinowy (bateria używana do rozruchu i doładowywana przez alternator) i silnik elektryczny/trollingowy.

Serio, to temat wałkowany setki razy a nie żadna awaria silnika.


#11 OFFLINE   gooral

gooral

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3437 postów
  • Lokalizacjairlandia

Napisano 24 marzec 2012 - 21:42

mam to samo na twardym dnie o glebokosci 2-6m z silnikiem spalinowym i na humminbirdzie 597 kolesie z humminbirda zalecaja oddalic przetwornik od silnika minimum 15 cali.

#12 OFFLINE   gooral

gooral

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3437 postów
  • Lokalizacjairlandia

Napisano 24 marzec 2012 - 21:44

mam to samo na twardym dnie o glebokosci 2-6m z silnikiem spalinowym i na humminbirdzie 597 kolesie z humminbirda zalecaja oddalic przetwornik od silnika minimum 15 cali.


sorki niedoczytalem, ze elektryk. sprobowalbym filtra ew osobnej bateri zelowej.

#13 OFFLINE   marviz

marviz

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 171 postów
  • LokalizacjaAugsutów

Napisano 24 marzec 2012 - 21:53

mam to samo na twardym dnie o glebokosci 2-6m z silnikiem spalinowym i na humminbirdzie 597 kolesie z humminbirda zalecaja oddalic przetwornik od silnika minimum 15 cali.


Podczas płynięcia czy też jak silnik chodzi na jałowych obrotach?

Błędy odczytu są też gdy przetwornik jest źle zamontowany i podczas płynięcia dostaje się pod niego powietrze (za wysoko w stosunku dna łodzi).

#14 OFFLINE   gooral

gooral

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3437 postów
  • Lokalizacjairlandia

Napisano 24 marzec 2012 - 22:02

Podczas płynięcia czy też jak silnik chodzi na jałowych obrotach?

Błędy odczytu są też gdy przetwornik jest źle zamontowany i podczas płynięcia dostaje się pod niego powietrze (za wysoko w stosunku dna łodzi).



tylko jak silnik chodzi nawet na jalowych obrotach. skacze co jakis czas z 2m na np 20 etc.... czasami dno rysyuje na 2 a pisze 50 etc..
po wylaczeniu silnika wszystko ok.

#15 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1017 postów
  • LokalizacjaKraków... czasami

Napisano 25 marzec 2012 - 09:33

tylko jak silnik chodzi nawet na jalowych obrotach. skacze co jakis czas z 2m na np 20 etc.... czasami dno rysyuje na 2 a pisze 50 etc..
po wylaczeniu silnika wszystko ok.


Miałem coś podobnego jak się spaliny pojawiały w okolicy czujnika.
Ew. możesz mieć jakieś przebicie (np na kablach WN).


#16 OFFLINE   daras

daras

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 24 postów
  • LokalizacjaLeszno

Napisano 25 marzec 2012 - 11:22

Zacznę od założenia filtra,jak to nie pomoże to osobne aku do sondy.Następne pływanie dopiero w sobotę więc może jeszcze coś się urodzi do tego czasu.

#17 OFFLINE   PRZEEMAS7

PRZEEMAS7

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 100 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 25 marzec 2012 - 19:36

Zacznę od założenia filtra,jak to nie pomoże to osobne aku do sondy.Następne pływanie dopiero w sobotę więc może jeszcze coś się urodzi do tego czasu.


Nie raz jak zapomniałem podładować aku od sondy i rozładował się do końca to podpinałem sondę do aku od silnika, nigdy nie miałem żadnych zakłóceń, dodam jeszcze że na prowizorce polegającej na przedłużeniu jednego z przewodów przyponem wolframowym :lol: tak że też bym postawił na silnik.

#18 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 28 marzec 2012 - 19:39

Wszystko zależy od tego kto ten Maximizer projektował... Ja miałem kiedyś taki, który powodował identyczne zakłócenia. Przyczyną tego była jego prosta i nieprzemyślana konstrukcja - pojedynczy MOSFET bez diody przeciwprzepięciowej. Zakłócenia emitowane były przez pętlę prądową silnika. Zwykłe zakłócenia indukowane przez powietrze, przedostawały się do obwodu przetwornika.
Nie będę wdawał się w szczegóły, w skrócie mogę powiedzieć tyle że działanie maxymizera polega na generowaniu przebiegu prostokątnego o zmiennym wypełnieniu i określonej częstotliwości - f. Z racji tego, że jego kształt jest prostokątny to posiada szereg harmonicznych n*f, gdzie n = 2,3,4... Przykładowo jeśli pracuje na 20kHz to generuje też harmoniczne 40kHz, 60kHz itd. Trzecia harmoniczna - 60kHz pokrywa się z częstotliwością pracy echosondy stąd zakłócenie. Najprostszym sposobem będzie zmiana częstotliwości pracy maxymizera np. 3kHz w dół/górę i po sprawie.
Zakładam, że masz osobny akumulator na echo. Jeśli jest wspólny to taki filtr może mieć sens.
U siebie rozwiązałem to w ten sposób, że zrobiłem sobie maxymizer, który generuje napięcie stałe i nie generuje żadnych zakłóceń <_<

#19 OFFLINE   marviz

marviz

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 171 postów
  • LokalizacjaAugsutów

Napisano 28 marzec 2012 - 19:56

Wszystko zależy od tego kto ten Maximizer projektował... Ja miałem kiedyś taki, który powodował identyczne zakłócenia. Przyczyną tego była jego prosta i nieprzemyślana konstrukcja - pojedynczy MOSFET bez diody przeciwprzepięciowej. Zakłócenia emitowane były przez pętlę prądową silnika. Zwykłe zakłócenia indukowane przez powietrze, przedostawały się do obwodu przetwornika.
Nie będę wdawał się w szczegóły, w skrócie mogę powiedzieć tyle że działanie maxymizera polega na generowaniu przebiegu prostokątnego o zmiennym wypełnieniu i określonej częstotliwości - f. Z racji tego, że jego kształt jest prostokątny to posiada szereg harmonicznych n*f, gdzie n = 2,3,4... Przykładowo jeśli pracuje na 20kHz to generuje też harmoniczne 40kHz, 60kHz itd. Trzecia harmoniczna - 60kHz pokrywa się z częstotliwością pracy echosondy stąd zakłócenie. Najprostszym sposobem będzie zmiana częstotliwości pracy maxymizera np. 3kHz w dół/górę i po sprawie.
Zakładam, że masz osobny akumulator na echo. Jeśli jest wspólny to taki filtr może mieć sens.
U siebie rozwiązałem to w ten sposób, że zrobiłem sobie maxymizer, który generuje napięcie stałe i nie generuje żadnych zakłóceń <_<


Robert, widzę że jednym słowem znasz się na rzeczy. Przypominasz sobie może ile w częściach kosztował cię ten maxymizer? I czy miałeś możliwość porównania swojego projektu do np. maxymizera minnkoty lub naszych krajowych z MC-Sklepu ?

Mam znajomego elektronika i zastanawiam się czy by z nim nie pogadać ale nie wiem na jakim stopniu wtajemniczenia trzeba być aby taki układ zaprojektować żeby miał ręce i nogi.


#20 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 28 marzec 2012 - 20:23

Porównania sprawności przetwarzania mocy nie robiłem. Nie mam czasu na zabawę. W moim modelu (nie pamiętam producenta) zobaczyłem tylko jakie zastosowano tam MOSy i dalej nie chciało się mi już tego oglądać. Jak ktoś stosuje tranzystory o sumarycznej rezystancji RDSon ~11mohm w obwodach gdzie płyną prądy rzędu 50A to nie dziwie się dlaczego jest to duże i drogie urządzenie (radiatory).
Nie znam Twojego kolegi więc nie wiem czy da radę to zrobić. Ale jeśli jest konstruktorem to nie będzie miał problemu, bo to proste urządzenie.
W sumie można z tego maxymizera można by zrobić fajny sprzęt, z wbudowanym woltomierzem oraz ilością zużytych amperogodzin itd. Kto wie może jak znajdę chwilę to zrobię sobie nowy z jakimiś bajerami.
Ale to już chyba nie na temat...






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: garmin, minnkota, motorguide, riverfox, zakłócenia

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych