Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Silnik spalinowy jako ładowarka


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
128 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   t-a-d-e-k

t-a-d-e-k

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 279 postów
  • Imię:tadek

Napisano 18 grudzień 2016 - 20:51

1/10 pojemności - to maksymalny prąd ładowania , który nic nie zrobi aku . mały akumulatorek też nie siądzie przy jakimkolwiek prostowniku (nawet o prądzie ładowania powiedzmy 50amper ) jeśli będzie tylko doładowywany na bieżąco - a nie całkiem rozładowany . akumulator nie może wziąść nie wiadomo jak dużego prądu jak jest naładowany . jest to zmienna która zależy właśnie od stopnia naładowania i napięcia prostownika (czyli ilość amper jaką pobiera przy ładowaniu )  , podsumowując

 

jak doładowywanie na bieżąco aku - bez znaczenia jaki prąd maksymalny jest prądnicy

 

jak masz bardzo rozładowany aku -- stosowanie stabilizatorów napięciowo/prądowych --  lub najlepiej aku jak ze wzoru 1/10  czyli 3A aku min 30ah

optymalny prąd ładowania akumulatora1/20 pojemności -- zalecany przez większość producentów



#22 OFFLINE   nodan

nodan

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 117 postów
  • LokalizacjaWIsła-Grudziądz
  • Imię:Daniel

Napisano 18 grudzień 2016 - 20:55

Silnik 30km , od sprzedwcy dostałem informację że ma:

 

 

The engine has a 12 V / 180 W / 15 A Lichtmaschine



#23 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6183 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 18 grudzień 2016 - 21:06

1/10 pojemności - to maksymalny prąd ładowania , który nic nie zrobi aku . mały akumulatorek też nie siądzie przy jakimkolwiek prostowniku (nawet o prądzie ładowania powiedzmy 50amper ) jeśli będzie tylko doładowywany na bieżąco - a nie całkiem rozładowany . akumulator nie może wziąść nie wiadomo jak dużego prądu jak jest naładowany . jest to zmienna która zależy właśnie od stopnia naładowania i napięcia prostownika (czyli ilość amper jaką pobiera przy ładowaniu )  , podsumowując

 

jak doładowywanie na bieżąco aku - bez znaczenia jaki prąd maksymalny jest prądnicy

 

jak masz bardzo rozładowany aku -- stosowanie stabilizatorów napięciowo/prądowych --  lub najlepiej aku jak ze wzoru 1/10  czyli 3A aku min 30ah

optymalny prąd ładowania akumulatora1/20 pojemności -- zalecany przez większość producentów

 

Czyli ładowanie aku 20Ah rozładowywanego do 11,5V echem - odpada. Albo aku 30Ah+ albo ładowanie na bieżąco?



#24 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6183 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 18 grudzień 2016 - 21:07

Silnik 30km , od sprzedwcy dostałem informację że ma:

 

 

The engine has a 12 V / 180 W / 15 A Lichtmaschine

 

No to słabo, bo translator jednoznacznie wskazuje, że chodzi o alternator. Musisz, bracie prawdopodobnie dokupić prostownik.



#25 OFFLINE   nodan

nodan

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 117 postów
  • LokalizacjaWIsła-Grudziądz
  • Imię:Daniel

Napisano 18 grudzień 2016 - 21:12

No to słabo, bo translator jednoznacznie wskazuje, że chodzi o alternator. Musisz, bracie prawdopodobnie dokupić prostownik.

 

 

Prostownik i tak będę chciał mieć na stałe zainstalowany, aby w porcie podładowywać



#26 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1017 postów
  • LokalizacjaKraków... czasami

Napisano 18 grudzień 2016 - 21:12

Zapytaj sprzedawcy czy jest AC czy DC, albo czy ma regulator. Jeśli nie to trzeba dokupić regulator. Z powyższego nie wynika że brakuje regulatora, po prostu prąd się podaje dla alternatora/prądnicy.

Co do 1/10 czy 1/20 pojemności to ok, ale szczerze mówiąc przy niewielkich kosztach akumulatora 20Ah to bym się specjalnie nie martwił że mi zdechnie trochę szybciej niż ładowany wg ideału producenta aku,

 

Ale nie taki prostownik jak do 230V :-D


Użytkownik newrom edytował ten post 18 grudzień 2016 - 21:13


#27 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6183 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 18 grudzień 2016 - 21:17

Dzięki :)



#28 OFFLINE   nodan

nodan

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 117 postów
  • LokalizacjaWIsła-Grudziądz
  • Imię:Daniel

Napisano 18 grudzień 2016 - 21:32

A gdzie można znaleźć takie prostowniki on-board?



#29 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6183 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 18 grudzień 2016 - 21:58

Ja kupiłem firmowy, przy zakupie silnika.

#30 OFFLINE   mercoss

mercoss

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 334 postów

Napisano 09 listopad 2017 - 13:02

Witam,

czy akumulator Trojan SCS 150 Marine 12V 100Ah, kwasowo-ołowiowy jest odpowiedni, żeby był stale podłączony do ładowania z silnika zaburtowego? wiem już niestety z doświadczenia, że żelowy odpada. Teraz mam właśnie taki podłączony, bo akurat taki miałem w zasobach, ale chciałbym być pewien że taki jest odpoweidni. 



#31 OFFLINE   Miodzik

Miodzik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 65 postów

Napisano 09 listopad 2017 - 20:38

Oczywiście że tak,to jak najbardziej optymalny schemat;alternator-kwasiak..optymalnie by było gdyby choć 15A z tego alternatora
wychodziło,ale jak będzie mniej to też tragedii nie będzie,najwyżej na dłuższym dystansie powstanie jakiś mały deficyt w bilansie
energetycznym..

pozdrawiam Darek

#32 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1469 postów

Napisano 10 listopad 2017 - 19:43

Witam,
czy akumulator Trojan SCS 150 Marine 12V 100Ah, kwasowo-ołowiowy jest odpowiedni, żeby był stale podłączony do ładowania z silnika zaburtowego? wiem już niestety z doświadczenia, że żelowy odpada. Teraz mam właśnie taki podłączony, bo akurat taki miałem w zasobach, ale chciałbym być pewien że taki jest odpoweidni.


A jakiej mocy silnik ma to ładowac?

#33 OFFLINE   mercoss

mercoss

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 334 postów

Napisano 14 listopad 2017 - 23:00

15km, a jak damy radę z tym gaźnikiem to 20km :-)

Wysłane z mojego HUAWEI P7-L10 przy użyciu Tapatalka

#34 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18579 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 15 listopad 2017 - 07:44

z ciekawości zapytam: dlaczego żelowy odpada ?



#35 OFFLINE   mercoss

mercoss

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 334 postów

Napisano 15 listopad 2017 - 08:01

Nie znam dokładnie szczegółów, ale żel ładuje się ładowarką impulsową. Dokładnie tak samo jak w przypadku akumulatorów kwasowych i żelowych. Miałem żelowy aku i w skrócie mówiąc po przeładowaniu padł regulator napięcia w silniku, ale szczegóły zna womaly23, bo to on dzięki swojej uprzejmości ogranął mi temat.



#36 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1469 postów

Napisano 15 listopad 2017 - 08:06

A jakiej mocy silnik ma to ładowac?

 

 

15km, a jak damy radę z tym gaźnikiem to 20km :-)

Wysłane z mojego HUAWEI P7-L10 przy użyciu Tapatalka

Moim zdaniem stanowczo za dużo. Może się ktoś nie zgodzić z moją opinią ale tej mocy silnik nie jest w stanie naładować tak dużego akumulatora a widać to po np  wskazaniu napięcia w echo ( powinny być momenty kiedy aku jest naładowany i napięcie nie będzie nam skakało do 14.7V) - regulator cały czas pracuje, nie rozłącza się i tak może dojść do spalenia regulatora co zaskutkuje spaleniem aku, można też uszkodzić cewkę...  Ten silnik cały czas będzie chciał ładować i ładować , pod czapą silnika będzie dość duża temp co  będzie powodować nieznacznym zamuleniem silnika... Moim zdaniem max wlk aku to 25 - 35Ah co stanowczo wystarczy nam na obsługę echo, ładowarki do tel i jakiejś latarki ....



#37 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1469 postów

Napisano 15 listopad 2017 - 08:09

Nie znam dokładnie szczegółów, ale żel ładuje się ładowarką impulsową. Dokładnie tak samo jak w przypadku akumulatorów kwasowych i żelowych. Miałem żelowy aku i w skrócie mówiąc po przeładowaniu padł regulator napięcia w silniku, ale szczegóły zna womaly23, bo to on dzięki swojej uprzejmości ogranął mi temat.

Oczywiście ładowanie impulsowe do żelówki - trzeba by dołożyć parę gratów żeby przerobić instalację - bez sensu bo i tak dużego aku nie naładujesz ....

 

Kolego @mercoss no czekam na jakieś wieści z wody ;)

 

#38 OFFLINE   mercoss

mercoss

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 334 postów

Napisano 15 listopad 2017 - 08:19

to może na nowy sezon kupię aku max 45-50ah, większy,  bo mamy spory pobór na windzie kotwicznej. Z drugiej zaś strony nie pływam jakiś duży dystansów, max 15min płynięcia, ale najczesciej 5-10minut, więc czas kiedy to ładowanie trwa też nie jest jakiś zatrważająco długi. 



#39 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4792 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 15 listopad 2017 - 12:32

Moim zdaniem stanowczo za dużo. Może się ktoś nie zgodzić z moją opinią ale tej mocy silnik nie jest w stanie naładować tak dużego akumulatora a widać to po np  wskazaniu napięcia w echo ( powinny być momenty kiedy aku jest naładowany i napięcie nie będzie nam skakało do 14.7V) - regulator cały czas pracuje, nie rozłącza się i tak może dojść do spalenia regulatora co zaskutkuje spaleniem aku, można też uszkodzić cewkę...  Ten silnik cały czas będzie chciał ładować i ładować , pod czapą silnika będzie dość duża temp co  będzie powodować nieznacznym zamuleniem silnika... Moim zdaniem max wlk aku to 25 - 35Ah co stanowczo wystarczy nam na obsługę echo, ładowarki do tel i jakiejś latarki ....

 

Stanowczo się z tobą nie zgodzę. Miałem Tohastu 20HP podłączone do AGM 70Ah i przez dwa sezony nic się nie działo. Takie też minimalne aku zaleca producent do silnika. Więc 25-35Ah to przesada w drugą stronę. Jeżeli będzie to praca w trybie doładowania - czyli pływamy na miejscówce, a w czasie przelotów aku się doładowuje, to jest to jak najbardziej OK, nie wspominając o korzystnym wpływie takiego rozwiązania na trwałość aku. Regulator ma możliwość na 12A, a ile prądu pobierze akumulator, zależy od stanu jego rozładowania. Jak będzie padaka na 11V to pewnie i te 12A pójdzie, ale przy częstej "kroplówce" ciężko go będzie do tego stanu doprowadzić. @mercoss spokojnie da radę. Ja miałem trymowanie którego często używałem pływając po Wiśle i nic się nie działo, a na pewno nie zdrenujesz tego windą kotwiczną.

 

A jak wiemy Mercury = Tohatsu, jeszcze cytat:

 
Note
Minimum recommended battery: 12V, 70AH
(800 Marine Cranking Amps (MCA) or 650
Cold Cranking Amps (CCA))
Specifications and features of batteries vary
among the manufacturers. Consult the
manufacturer for details.
 
Źródło:
 
 
Strona 22

Użytkownik psulek edytował ten post 15 listopad 2017 - 12:39


#40 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1469 postów

Napisano 15 listopad 2017 - 12:44

Może inaczej ;)

Jeśli na łodzi nie ma potrzeby aby wkładać nawet zalecanego 70 Ah to go nie wkładajmy bo  25-30 Ah jest całkowicie wystarczające do obsługi echa itp.

Ja proponuję zrobić test, który sam zrobiłem ;) podłącz aku 100 Ah i płyń na pełnym gazie przez 20 min, obserwuj prędkość - potem odłącz ładowanie i popatrz na zmiany na zegarach ;) To samo powtórz pomiarem temp pod czapką, cewek, kabli itd...

Moim zdaniem silnik nie jest w stanie naładować tak dużego aku, odczyty np na echo powinny wyglądać tak że płyniemy np na full gaz i pokazuje nam 14.7 ale po naładowaniu aku regulator przestaje go ładować i wartości spadają i to zaobserwujemy przy mniejszym aku....






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych