Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Jak wejść pontonem w pełny ślizg?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
382 odpowiedzi w tym temacie

#361 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 11 luty 2020 - 04:58

Cisnienie na 4stroke jest super lepiej byc nie moze

Użytkownik sharkfishing edytował ten post 11 luty 2020 - 05:01


#362 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 11 luty 2020 - 21:50

Kiedy odczytałem wartość ciśnienia z testera - to pomyślałem że mogła być wyrównywana głowica, ale jeśli ciśnienia z zakresu 14 - 15 bar występują we współczesnych silnikach to po prostu trafiłem na dobrą maszynę.

W razie gdy motorek będzie chciał stukać zmienię paliwo na 98.

Czekam ciepłych dni by wypróbować ponton i silnik na Jeziorze Dąbie.



#363 OFFLINE   Seki

Seki

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 244 postów
  • LokalizacjaZachód

Napisano 09 marzec 2021 - 07:33

Powiedz ktoś bardziej kumaty, na filmiku jest ślizg czy go nie ma?



Ponton wychodzi z wody, silnik słychać że ma lżej, w środku filmu i na końcu widać jak zwalniając wraca do pchania wody. Z 1-2km/h byłoby jeszcze lepiej, ale na moje to on już się ślizga.

#364 OFFLINE   soyerek

soyerek

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Szczeciński

Napisano 23 marzec 2021 - 05:43

Powiedz ktoś bardziej kumaty, na filmiku jest ślizg czy go nie ma?

https://youtu.be/VGZ4x-d4C1A

Ponton wychodzi z wody, silnik słychać że ma lżej, w środku filmu i na końcu widać jak zwalniając wraca do pchania wody. Z 1-2km/h byłoby jeszcze lepiej, ale na moje to on już się ślizga.




Nie no to już ślizg, wody nie pcha😉

#365 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 24 marzec 2021 - 23:31

W świetle definicji przytaczanej tu na forum, ślizg polega na wyprzedzaniu fali dziobowej. Jeśli fala dziobowa "wchodzi" pod łódkę taka spłaszczona, to można mówić o ślizgu, a czy to pełny czy nie? ważne że nie jest to pchanie wody.



#366 OFFLINE   Gar4field

Gar4field

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 207 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Kot

Napisano 10 kwiecień 2021 - 16:01

Początek ślizgu mamy wtedy, kiedy wolumetryczna wartość liczby Froudea osiągnie wartość 3

Jak to się liczy? kalkulator do tego i wykresy oporów macie w artykule, który niedawno napisałem

https://skot.design/...-prosty-sposob/

 

Np dla pontonu o masie całkowitej (z wędkarzem z silnikiem i zapasami) 250kg prędkość początkowa ślizgu to 26.8 km/h

W artykule wyjaśniłem dlaczego taką liczbę zwykło się przyjmować. Wystarczy spojrzeć na wykres, żeby to zrozumieć.

Jakbyśmy nie kombinowali dla FRn=3 bez względu na obciążenie wsp. epilon (opor względny) wynosi 0.16.

To jest lokalne minimum na tej rodzinie wykresów, dlatego przyjmuje się to za początek ślizgu.

 

Wzory na to we wspomnianym artykule.

 

Moc odbierana z silnika to ok 8HP przy tej prędkości Zużycie paliwa ok 3 litrów na godzinę......

 

Problemy z pontonem zaczynają się mniej więcej przy dwukrotnej początkowej prędkości ślizgu, czyli w tym przypadku powyżej 50kmh

Może wcześniej ale przy 56kmh na godzine mamy problemy na bank

 

Wtedy kadłub normalnej łodzi wychodzi całkiem z wody i albo łódkę ktoś potrafi ogarnąć przy tej prędkości, albo łódka kaczkuje......

W przypadku braku kadłuba V nie ma zmiłuj się, tego bez sztywnego dna V nie da się ogarnąć.

 

Jak poszperacie na blogu dalej to znajdziecie kalkulator dobierający śrubę napędową, lub liczący jaka rzeczywiście moc jest odbierana z silnika.

 

PS. To prawda, że wyjście w ślizg wiąże się z wjechaniem na swoją własną falę dziobową, ale nie ma mowy o żadnym jej wypłaszczaniu. To nie o to chodzi.

Opór falowy zmniejsza się wraz postępującym ślizgiem, ale wzrasta opór indukowany. Poprzez siłę nośną łódka ma pozornie mniejszy ciężar, przez co spadają jej opory w wodzie.

Opór indukowany?? W przybliżeniu na każde 3kg siły nośnej mamy 1kg oporu indukowanego.

 

Nie ma znaczenia, czy to łódka laminatowa, czy ponton. Liczy się tylko waga całości.



#367 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 18 kwiecień 2021 - 15:16

Początek ślizgu mamy wtedy, kiedy wolumetryczna wartość liczby Froudea osiągnie wartość 3

(...) Np dla pontonu o masie całkowitej (z wędkarzem z silnikiem i zapasami) 250kg prędkość początkowa ślizgu to 26.8 km/h

W artykule wyjaśniłem dlaczego taką liczbę zwykło się przyjmować. Wystarczy spojrzeć na wykres, żeby to zrozumieć.

Jakbyśmy nie kombinowali dla FRn=3 bez względu na obciążenie wsp. epilon (opor względny) wynosi 0.16.

To jest lokalne minimum na tej rodzinie wykresów, dlatego przyjmuje się to za początek ślizgu.

(...)

PS. To prawda, że wyjście w ślizg wiąże się z wjechaniem na swoją własną falę dziobową, ale nie ma mowy o żadnym jej wypłaszczaniu. To nie o to chodzi.

Opór falowy zmniejsza się wraz postępującym ślizgiem, ale wzrasta opór indukowany. Poprzez siłę nośną łódka ma pozornie mniejszy ciężar, przez co spadają jej opory w wodzie.

Opór indukowany?? W przybliżeniu na każde 3kg siły nośnej mamy 1kg oporu indukowanego.

 

Nie ma znaczenia, czy to łódka laminatowa, czy ponton. Liczy się tylko waga całości.

Starałem się to zrozumieć. Jeśli epsilon wynosi 0,16 - to na 3kg ciężaru (tu wyporności) opór wynosi 0,48kg, a jest to suma oporu falowego i indukowanego, to jak sam opór indukowany może wynosić 1kg na 3kg masy?
 



#368 OFFLINE   Gar4field

Gar4field

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 207 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Kot

Napisano 18 kwiecień 2021 - 16:33

epsilon odnosi się do całkowitego oporu bez rozróżniania czy jest to opór falowy, czy indukowany, czy opór tarcia...

I jak się spojrzy na wykresy, to bez względu na to czy kadłub jest cieżki, w stosunku do długości, czy lekki, to dla prędkości względnej wyrażonej liczbą Froudea =3 epsilon jest zawsze w okolicach 0,16

Dlatego łatwo jest policzyć moc......

 

Wzór na moc jest paradoksalnie prosty

 

Moc ( w watach) = Siła (w newtonach) * prędkość (w m/sek)

 

siła to jest nasza siła oporu liczona jako 0,16 masy całego zestawu przeliczona z kG na newtony (czyli kG * 9,81)

 

W ten sposób liczymy moc efektywną, czyli taką jaką faktycznie pochłaniają opory łódki (pontonu, lub statku)

 

żeby otrzymać moc potrzebną do pobrania z silnika trzeba moc efektywną podzielić przez sprawność napędu (w praktyce sprawność śruby)

 

Na swojej stronie podaje wzory jak policzyć w miare dokładnie spodziewana sprawność śruby.......

 

Powiedzmy że moc efektywną wyszła nam 7HP a sprawność jest 0,5 czyli 50% to moc odbierana z silnika będzie 7/0.5 = 14HP

 

 

I do prędkości wyrażonej w wolumetrycznej liczbie Froudea = 3 nie jesteśmy w stanie ani nic specjalnie popsuć, ani poprawić.....

Wyniki obliczeń są dość jednoznaczne.

 

 

Natomiast jak już wyjdziemy w ślizg, to dalej opory nie zależą już od samej jednostki i silnika, a również od umiejętności sternika.

Od sternika wymaga się umiejętności znalezienia optymalnego kąta trymu, takiego żeby łódka wyszła z wody przez co zmniejszy się powierzchnia zmoczona

 

Ale żeby jeszcze nie kaczkowała.. 

 

czyli zadzieranie dziobu zbyt mocno do góry jest złym pomysłem, tak samo jak złym pomyslem jest duszenie go do wody. Trzeba umieć znaleźć optimum..

 

 

W przypadku pontonu, można sobie odpuścić, bo przez płaskie dno wszelkie próby wyjścia w nadślizg (wyciagniecie kadłuba z wody) sa zwyczajnie niebezpieczne.

 

No jak już jesteśmy powyżej granicznej prędkości ślizgu, tam gdzie moje wykresy się kończą, tam zaczynają mieć sens rozważania ile energii idzie na lift (czyli opór indukowany) ile na opór falowy, ile tracimy na spodzinie itd........

 

 

Reasumując.....

Do prędkości FR=3 wszelkie rozważania na ten temat są mocno teoretyczne, bo i tak niczego nie zmienią.......

przy prędkości powyżej FR4 moze 4.5 te rozważania zaczynają być mocno twórcze....

 

ale to temat, na kolejny artykuł....

 

 

W sumie w przypadku pontonu, to jedyne co musimy zrobić to dobrać dobrą (w sensie optymalny skok i średnica) śrubę napędową.

Pontony szybciej i przy mniejzych mocach wychodzą w ślizg, bo są lżejsze niż przeciętna łódka...... i tu jest przewaga pontonu.

 

Natomiast jesli chcemy pływać z prędkosćią względną FR6 i więcej to pontonem nam się to nie uda i potrzebujemy łódki z kadłubem V...

 

Mam nadzieję, że cokolwiek rozjaśniłem a nie zamąciłem bardziej.



#369 OFFLINE   Artech

Artech

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2656 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Artur

Napisano 25 lipiec 2023 - 04:02

Chyba przygarnę nagrodę złotego szpadla, za odkopanie 9 letniego tematu  ;)

Panowie problem mam, a może ktoś przerabiał podobny temat.

Ponton 3,2 m, podłoga ze sklejki, pompowany kil. Silnik storm 7 km 2T (czyli realne 5 km).

Ponto wchodzi  ślizg i osiąga 25 km/h z prądem i jakieś 20-21 km/h pod prąd, ale tylko bez napompowanego kila. Jak kil napompuję, to rozpędza się max 17-18 km/h z prądem i 11-12 km/h pod prąd ale o ślizgu mogę zapomnieć.

Może ktoś ma pomysł co zrobić, żeby w ślizg wchodził z napompowanym kilem?



#370 ONLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 360 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 25 lipiec 2023 - 14:13

Może ktoś ma pomysł co zrobić, żeby w ślizg wchodził z napompowanym kilem?

Różnych dyskusji na ten temat w necie jest masa. Granica pomiędzy wyjściem w ślizg a nie, to może być kwestia dosłownie kilku kg obciążenia albo 1HP silnika więcej. Jesteś obecnie gdzieś na granicy możliwości mocy do obciążenia. Kiedy jest kil który stawia dodatkowy opór ten silnik nie daje już rady. Policz sobie wagę gumiaka + silnika + Ciebie + mateklosów. To też jest teoria bo praktyka pokazuje czasami też co innego, ale przyjmuje się około 25 kg obciążenia na 1 HP silnika do wyjścia w ślizg. Więc te 5 HP teoretycznie jest w stanie napędzić około 125 kg. Gumiak + silnik to z 80kg. Resztę masz do dyspozycji czyli Ty i mateklosy więc niewiele zostało do tych 125kg. To jest dalej teoria bo już widziałem że 2t Yamaha 3.5HP wyciągnęła w ślizg gumiaka 320. Samo podniesienie silnika o te 2-3 cm u Ciebie akurat może też poprawić sytuację i przeważyć szalę, skoro bez kila wychodzi. Silnik wyżej to mniej spodziny w wodzie i nieco mniejsze opory. Czy to wystarczy nie dowiesz się jak nie sprawdzisz, bo balansujesz na krawędzi możliwości tego zestawu obecnie.

 

Taki przykład. Kupiłem Yamahę 8 zblokowaną na 6HP. Wyciągała gumiaka z kilem i mateklosami ale łatwo nie miała kiedy na full załadowałem i trochę to trwało, a max zestaw leciał 22km/h. Po odblokowaniu na 8HP wychodzi w ślizg momentalnie i leci 29.5km na maxa. Więc te 2HP to było to czego brakowało. W Twoim przypadku sądzę ze jest bardzo podobnie. Nie ma znaczenia też czy silnik jest wyżej te 2-3cm u mnie czy nie. Nie widzę różnicy, a testowałem podkładanie listewek.


  • Artech lubi to

#371 OFFLINE   Artech

Artech

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2656 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Artur

Napisano 25 lipiec 2023 - 15:56

Podobnie podpowiadał mi Łukasz (@Tresor) jakiś czas temu.
Ale ludzie na tch silnikach pływają w ślizgu pontonami 3,6 m. Dlatego dziwi mnie, że ja nie mogę pontonem 3,2 m.
Dlatego pytam. Może ktoś miał podobnie i jakoś sobie z tym poradził.

#372 OFFLINE   womar

womar

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 262 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Wojtek

Napisano 25 lipiec 2023 - 16:17

Ponton 3,6 ma wieksza wypornosc, wiec paradoksalnie mimo wiekszej wagi moze okazac sie, ze latwiej wprowadzic go w slizg niż lzejszy ale krotszy ponton 3,20.
Przerabialem temat przy przesiadce z pontonu 3,20 na 410cm - z silnikiem 9,9km ale przy dwoch osobach i penym szpeju ten maly dlugo sie napedzal zanim wszedl w ślizg, a 410cm wychodzil do slizgu w kilka sekund

Wysłane z mojego SM-S908B przy użyciu Tapatalka
  • Artech i elpojo lubią to

#373 ONLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 360 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 25 lipiec 2023 - 16:18

Wbrew pozorom 3.6 ma większą wyporność od 3.2. I mimo że waży nieco więcej to silnikowi jest lżej. Czym mniejszy gumiak tym więcej HP potrzeba.


  • Artech lubi to

#374 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15606 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 25 lipiec 2023 - 20:54

Wbrew pozorom 3.6 ma większą wyporność od 3.2. I mimo że waży nieco więcej to silnikowi jest lżej. Czym mniejszy gumiak tym więcej HP potrzeba.

Ma większe balony a co za tym i wyporność. Mój Bush 400 ma balony 50 cm i 1000 kg wyporności.



#375 OFFLINE   elpojo

elpojo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 878 postów
  • LokalizacjaWrocław

Napisano 25 lipiec 2023 - 22:35

Ponton 3,6 ma wieksza wypornosc, wiec paradoksalnie mimo wiekszej wagi moze okazac sie, ze latwiej wprowadzic go w slizg niż lzejszy ale krotszy ponton 3,20.
Przerabialem temat przy przesiadce z pontonu 3,20 na 410cm - z silnikiem 9,9km ale przy dwoch osobach i penym szpeju ten maly dlugo sie napedzal zanim wszedl w ślizg, a 410cm wychodzil do slizgu w kilka sekund

Wysłane z mojego SM-S908B przy użyciu Tapatalka


Potwierdzam, miałem podobnie przy zbliżonych gabarytach pontonu i mocy silnika...

#376 ONLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 360 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 25 lipiec 2023 - 22:50

Zobaczcie ten film. Dla mnie to aż niewiarygodne po tym co sam przerobiłem i przetestowałem. Nic tam nie ma tylko silnik paliwo i driver solo. 300cm na 3HP wychodzi szybko w ślizg i utrzymuje ten ślizg jeszcze obroty zmniejszając. Dlatego te wszystkie dyskusje teoretyczne i wyliczanki matematyczne nie do końca się sprawdzają. Trzeba zapiąć i sprawdzić. Wiele też zależy od samego silnika. Kto wie ile dany silnik w danym momencie generuje mocy. Czy jest wszystko sprawne czy może coś niedomaga. Jest wiele zależności i u jednego będzie latał w ślizgu taki sam zestaw, a u innego już nie bo akurat coś jest inaczej, może niedomaga, ma minimalnie ciężej czy jeszcze co innego. Na pograniczu ciężar - moc wszystko ma wpływ łącznie z wypornością. 

 


  • Intro lubi to

#377 ONLINE   radeqs

radeqs

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 812 postów
  • LokalizacjaRuda Śląska
  • Imię:Konrad

Napisano 26 lipiec 2023 - 06:08



Może ktoś ma pomysł co zrobić, żeby w ślizg wchodził z napompowanym kilem?


Spróbowałbym na śrubie z oczko mniejszym skokiem. Silnikowi powinno być wtedy łatwiej odkleić ponton od wody. Może się dodatkowo okazać, że v-max wcale nie spadnie, jeśli silnik na obecnej srubie nie jest w stanie osiągnąć obrotów nominalnych.

Wysłane z mojego SM-S911B przy użyciu Tapatalka
  • Artech i darek63 lubią to

#378 ONLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 360 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 26 lipiec 2023 - 06:27

Spróbowałbym na śrubie z oczko mniejszym skokiem. 

 

 

Dokładnie tak. Zanim kupiłem jakieś dodatkowe śruby do swojej Yamahy też trochę pooglądałem o co chodzi i co dają w tym konkretnym motorku. Ładnie kolejny to pokazał, że pomiędzy śruba dedykowaną do Yamahy 8 i tą do zblokowanej na 6 w prędkości nie ma prawie żadnych różnic, ale jednak ta 8 1/2 x 7 1/2 wyrywa w ślizg gumiaka momentalnie. Oczko wyżej 8 1/2 x 8 1/2 już ma cięższy start. Warto ze śrubami poeksperymentować o ile są dostępne różne rozmiary.

 


Użytkownik darek63 edytował ten post 26 lipiec 2023 - 06:39

  • Artech lubi to

#379 OFFLINE   Artech

Artech

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2656 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Artur

Napisano 26 lipiec 2023 - 12:02


Spróbowałbym na śrubie z oczko mniejszym skokiem. Silnikowi powinno być wtedy łatwiej odkleić ponton od wody. Może się dodatkowo okazać, że v-max wcale nie spadnie, jeśli silnik na obecnej srubie nie jest w stanie osiągnąć obrotów nominalnych.

Wysłane z mojego SM-S911B przy użyciu Tapatalka

No właśnie też czytałem, że niektórzy wymieniają fabryczną śrubę 7 1/2x8 na 7 1/2x7.
Tylko nikt nie pisał co to daje.
Chętnie bym spróbował. Ale taka próba to 2 stówki kosztuje, bo oczywiście z tym skokiem jest tylko do yamahy...
Ale spróbuję co załatwić na próbę.

Użytkownik Artech edytował ten post 26 lipiec 2023 - 12:12


#380 ONLINE   radeqs

radeqs

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 812 postów
  • LokalizacjaRuda Śląska
  • Imię:Konrad

Napisano 26 lipiec 2023 - 12:50

Zobacz czy będzie pasować: https://pl.aliexpres...2247487853.html

tu nawet trochę taniej: https://pl.aliexpres...ec!PL!785442006


Użytkownik radeqs edytował ten post 26 lipiec 2023 - 12:52

  • Artech lubi to