Jak wejść pontonem w pełny ślizg?
#381 OFFLINE
Napisano 26 lipiec 2023 - 13:36
Na to nie wpadłem, żeby do chińskiego silnika szukać śruby na aliexpress...😂😂😂
#382 OFFLINE
Napisano 26 lipiec 2023 - 18:31
Sprawdź tylko, czy w swoim silniku masz taki sam wieloklin o tej samej średnicy i z tą samą ilością zębów. Zaocznie obstawiam, że tak, choć takiego silnika nigdy na oczy nie widziałem.
Użytkownik radeqs edytował ten post 26 lipiec 2023 - 18:32
- Artech lubi to
#383 OFFLINE
Napisano 26 lipiec 2023 - 22:08
Dzięki
Na pewno najpierw wszystko sprawdzę.
#384 OFFLINE
Napisano 02 styczeń 2025 - 21:54
Od niedawna jestem posiadaczem nowego, chińskiego silnika zaburtowego, czterotaktowego Storm o mocy 6km, który miał współpracować z pontonem o długości 300cm, nie posiadającym kila, o wadze około 50kg oraz służyć tylko i wyłącznie do wędkowania. Niestety, okazało się, iż wymieniony ponton, którego całkowita masa wraz ze mną, silnikiem i innym sprzętem nie przekracza 250kg, nie jest w stanie wejść w slizg, a jego maksymalna prędkość, to 9-10 km/h według wskazań echosondy i aplikacji do pomiaru prędkości, stąd właśnie o ślizgu nie ma oczywiście mowy. Dodam tylko, że dokladnie ten sam silnik z pontonem 420cm jest w stanie osiągnąć prędkości rzedu 22-24km/h... Płyta antykawitacyjna mojego silnika znajduje się 2,7cm od najniższego punktu dna pontonu, a zmiany trymu nie dają kompletnie nic. Silnik osiąga max 4600 obrotów że swoich maksymalnych 5500, przy czym od około 3700 obrotów, przy których osiągam te 10km/h, dalsze odkręcanie manetki nie daje nic, prócz większego hałasu i mieszania wody . Oprócz tego, dziób pontonu podnosi się do góry, cały ponton przechyla, a jego tył niemal "wciska się" pod wodę. Silnik tworzy za sobą kipiel, dosłownie "mieli wodę" i mam wrażenie, że zamiast pchać ponton przed siebie, wypycha mu bez mała pawęż pod wodę...
Moim jedynym tropem jest śruba niewłaściwa do rozmiarow/ wagi jednostki pływającej. Obecnie posiadam śrubę o oznaczeniu "7 1/2 X8-B A"Czy ktoś z bardziej doświadczonych motorowodniaków jest w stanie mi pomóc w doborze odpowiedniej śruby ( jeśli oczywiście moje podejrzenia są sluszne). Z góry dziękuję
#385 OFFLINE
Napisano 02 styczeń 2025 - 23:15
#386 OFFLINE
#387 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 00:50
Moim jedynym tropem jest śruba niewłaściwa do rozmiarow/ wagi jednostki pływającej. Obecnie posiadam śrubę o oznaczeniu "7 1/2 X8-B A"Czy ktoś z bardziej doświadczonych motorowodniaków jest w stanie mi pomóc w doborze odpowiedniej śruby ( jeśli oczywiście moje podejrzenia są sluszne). Z góry dziękuję
Średnio przyjmuje się około 25 kg masy na 1HP silnika. Choć to tylko teoria i wiele czynników ma na to wpływ.
Ponton 4.2metra ma większą wyporność i dużo łatwiej wyjdzie w ślizg tak samo obciążony, niż ten 3 metrowy na takim samym silniku.
Jeśli chcesz pływać a nie pchać jedynie wodę, kup sobie silnik takiej mocy jak być powinien, bo wszelkie inne ruchy z tym co masz to strata kasy i czasu. Minimum 10HP to dopiero sensowna moc dla takiego pontonu i obciążenia. Najlepiej z 15HP od razu żeby nie pałować go na maxa wiecznie, a pływać na luzaku na 2/3 manetki. Cicho, mało pali wtedy i pływa, a nie walczy z oporem wody. Tu masz próbkę tego o czym napisałem z 3 metrowym pontonem. Popatrz sobie.
Użytkownik darek63 edytował ten post 03 styczeń 2025 - 00:59
#388 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 01:37
trym ustaw na drugą dziórke od pawęrzy , wszystkie ciezary daj na przod i sam usiadz jak najdalej od silnika , musi to wejsc w slizg , ewentualnie zmien silnik na 7KM 2t , 10KM moze byc za duzo jak nie masz kila -czyli masz podłoge ksiązke , zobacz tez cisnienie w balonach czy nie za małe
Średnio przyjmuje się około 25 kg masy na 1HP silnika. Choć to tylko teoria i wiele czynników ma na to wpływ.
Ponton 4.2metra ma większą wyporność i dużo łatwiej wyjdzie w ślizg tak samo obciążony, niż ten 3 metrowy na takim samym silniku.
Jeśli chcesz pływać a nie pchać jedynie wodę, kup sobie silnik takiej mocy jak być powinien, bo wszelkie inne ruchy z tym co masz to strata kasy i czasu. Minimum 10HP to dopiero sensowna moc dla takiego pontonu i obciążenia. Najlepiej z 15HP od razu żeby nie pałować go na maxa wiecznie, a pływać na luzaku na 2/3 manetki. Cicho, mało pali wtedy i pływa, a nie walczy z oporem wody. Tu masz próbkę tego o czym napisałem z 3 metrowym pontonem. Popatrz sobie.
z wiekszym silnikiem bedzie to samo , zakladałem do takiego pontonu 15KM , ponton staje deba strach manetke odkrecac bo wystrzela do przodu jak z procy , i łamie go tzn podłoge , tu wina lezy w zbyt miekkiej podłodze zobacz 6:20 s
i ten sam silnik z 2,5 osoby ale alu sztywna podłoga
Użytkownik kowi edytował ten post 03 styczeń 2025 - 01:47
#389 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 02:41
Użytkownik darek63 edytował ten post 03 styczeń 2025 - 02:48
#390 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 08:04
#391 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 08:12
#392 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 08:16
No właśnie tutaj widać, że ten silnik nie robi takiej kipiel z tyłu, tylko sobie leci luźno. Mój dosłownie gotuje tą wodę, bije pianę i tyle
#393 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 08:27
Średnio przyjmuje się około 25 kg masy na 1HP silnika. Choć to tylko teoria i wiele czynników ma na to wpływ.
Ponton 4.2metra ma większą wyporność i dużo łatwiej wyjdzie w ślizg tak samo obciążony, niż ten 3 metrowy na takim samym silniku.
Jeśli chcesz pływać a nie pchać jedynie wodę, kup sobie silnik takiej mocy jak być powinien, bo wszelkie inne ruchy z tym co masz to strata kasy i czasu. Minimum 10HP to dopiero sensowna moc dla takiego pontonu i obciążenia. Najlepiej z 15HP od razu żeby nie pałować go na maxa wiecznie, a pływać na luzaku na 2/3 manetki. Cicho, mało pali wtedy i pływa, a nie walczy z oporem wody. Tu masz próbkę tego o czym napisałem z 3 metrowym pontonem. Popatrz sobie.
https://www.youtube....h?v=rij3O3Ta5bk
Zaintrygował mnie ten film ze śrubami... Czy myślisz, że warto z tym jeszcze pokombinować? Zmiana silnika na większy nie wchodzi w grę z racji na jego wagę przede wszystkim. Ten już swoje waży i jest co dźwigać, a co dopiero 13km. Nie posiadam przyczepy, ponton wożę na dachu auta napompowany i całe to ustrojstwo nad wodę targam na własnych plecach sam i sam to wszystko montuję na miejscu. Taki był zresztą zamysł takiego a nie innego zestawu, że ma być lekki i w miarę mobilny, gdyż wedkuję sam I muszę być w stanie to sam ogarniać... Nie wymagam absolutnie od tego silnika cudów, bo to chinol i do tego tylko 6 koni. Przeskok z elektryka i tak jest ogromny. Po prostu pytam mądrzejszych od siebie i lepiej zorientowanych w temacie, w którym jestem zielony jak szczypiorek
#394 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 08:32
trym ustaw na drugą dziórke od pawęrzy , wszystkie ciezary daj na przod i sam usiadz jak najdalej od silnika , musi to wejsc w slizg , ewentualnie zmien silnik na 7KM 2t , 10KM moze byc za duzo jak nie masz kila -czyli masz podłoge ksiązke , zobacz tez cisnienie w balonach czy nie za małe
z wiekszym silnikiem bedzie to samo , zakladałem do takiego pontonu 15KM , ponton staje deba strach manetke odkrecac bo wystrzela do przodu jak z procy , i łamie go tzn podłoge , tu wina lezy w zbyt miekkiej podłodze zobacz 6:20 s
https://www.youtube....oUOIvO88gA&t=3s
i ten sam silnik z 2,5 osoby ale alu sztywna podłoga
https://www.youtube....h?v=dfKwExbPOEU
Trym ustawiałem na wszelkich możliwych możliwych otworach i jest kompletnie to samo, przy czym na tym najdalszym otworze od pawęży, silnik czasem łapie powietrze. Ciśnienie w balonach jest ok. Nie dopisałem tam, że mam sztywną podłogę alu, a to dość istotne...
#395 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 08:45
Za głęboko siedzi w wodzie przy danym obciążeniu. Jak załadowałem na Kolibri KM330 D z kilem i alu podłogą to przy wietrze i fali swieża Yamaha 9,9 4T nie wychodziła w ślizg.
#396 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 09:01
Za głęboko siedzi w wodzie przy danym obciążeniu. Jak załadowałem na Kolibri KM330 D z kilem i alu podłogą to przy wietrze i fali swieża Yamaha 9,9 4T nie wychodziła w ślizg.
Czy masz na myśli zbyt głębokie zanurzenie silnika względem obciążenia? Podnieść pawęż i zawiesić go wyżej to nie problem, ale wtedy płyta antykawitacyjna znajdzie się ponad linią dna, co chyba nie jest zbyt pożądane? Ale jak Yamaha 9,9 konia nie dala rady , to jest zastanawiające już...
#397 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 09:38
Czy masz na myśli zbyt głębokie zanurzenie silnika względem obciążenia? Podnieść pawęż i zawiesić go wyżej to nie problem, ale wtedy płyta antykawitacyjna znajdzie się ponad linią dna, co chyba nie jest zbyt pożądane? Ale jak Yamaha 9,9 konia nie dala rady , to jest zastanawiające już...
Nie, to że przy dość małym pontonie i dużym obciążeniu przodu (zawodnik 120+) i tyłu ( ja ok. 90 kg i silnik 50 kg) i doliczając do tego 20-30 kg gratów robi się prawie 300 kg . Troche wiatru i fali i jest problem. Na gładkim ja sam na tym pontonie 36 km/h . Na wisle 22-23 pod prąd ale było ze 40-50 kg mniej załadunku.
#398 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 10:57
9,8 Stroma 2T waży tyle samo co ta szóstka...
7 Stroma ma 5 KM więc nic nie pomoże.
Zrób tak. Wywal wszystko z pontonu. Ale dosłownie wszystko co masz. Zostaw siebie i silnik. Usiądź na maxa do przodu ta abyś ledwie dotykał rumpla palcami, w czasie startu przechyl się do przodu. Balony napompuj na beton. Jak wyjdzie z wody na tym silniku będziesz miał 25-30km/h. Później kombinuj co możesz wsadzić do pontonu i do którego momentu jest ślizg. 5kg może mieć znaczenie. Przesunięcie ławki o 10cm może mieć znaczenie. Ze śrubami nie kombinuj choć może 6 by pomogło nieznacznie. Nie pomoże wsadź kogoś lżejszego od siebie...
#399 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 11:03
Jeżeli masz śrubę o skoku 8 to koniecznie zmień przynajmniej na 7. Ja mam kolibri 330 i na Suzuki 2,5KM zaczyna wchodzić w slizg ale śruba zapowietrza się bo mam podłogę książkę. Ze sztywna bym płynął pewnie 20km/h.
https://www.youtube....rts/16fqrjB5Jyk
- radeqs lubi to
#400 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2025 - 11:10
Tak płynąłem z kolegą i gratami na Suzuki DF6
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych