Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

X edycja - WYPRZEDAŻ GARAŻOWA - 2025
Po raz dziesiąty spotkamy się na wyprzedaży garażowej - 5 kwietnia 2025 r (startujemy o godz. 10:00 a kończymy o 15:00). Dla publiczności (osób kupujących) wejście będzie jak zawsze bezpłatne i bez żadnych ograniczeń. Ostatni garaż był jednym z najbardziej udanych jeśli chodzi o ilość kupujących a na X jubileuszowym planujemy podbić rekord frekwencyjny!
Rezerwacja stolików dla sprzedających -> Wyprzedaż garażowa - rezerwacja stolików


Zdjęcie

Jak wejść pontonem w pełny ślizg?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
439 odpowiedzi w tym temacie

#421 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 03 styczeń 2025 - 16:58

[quote name="radeqs" post="3252259" timestamp="1735919570"]

2 tygodnie jeszcze nie ma, ale spokojnie. Daj mi czas 😁 No i takie i podobne problemy się ogarnia właśnie zimą, bo w lato się pływa, nie? 😁

I nie chodzi o rozwalanie budżetu, tylko o rozeznanie się w sytuacji dla mnie np zupełnie nowej. Dzięki za zaproponowane rozwiązanie raz jeszcze i będę próbował, nic innego nie pozostaje

#422 OFFLINE   fladra

fladra

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 115 postów
  • LokalizacjaBiałystok
  • Imię:Bartosz

Napisano 03 styczeń 2025 - 22:28

Tak informacyjnie, żebyś miał odnośnik. Ja mam kolibri 270 z podłogą książką bez kila czyli teoretycznie jeszcze gorzej. To mój zestaw na listopad i grudzień kiedy muszę pływać przez pier… dzierżawcę po innych jeziorach. Ja ważę 115 plus cały szpej i na Johnson 6km 4T wchodzę w ślizg w 10-15 sekund. Zbiornik od lini paliwowej daje na przód lekko się pochylam do przodu zanim wejdzie w ślizg i śmigam 22-24 km/h. Jedynie co mam niestandardowe to mam nadstawkę na pawęży, której nie demontowałem jak testowałem silnik z łodzi który jest pod stopę L, ale po obniżeniu jej maksymalnie to silnik jest wyżej niż standardowo o 1-1,5 centymetra. Z synem 70 kilo bez szpeju jak testowałem po kupnie silnika też bez problemu wchodził w ślizg. To tak żeby dać Tobie do myślenia:)

Użytkownik fladra edytował ten post 03 styczeń 2025 - 23:06


#423 OFFLINE   Kozi81

Kozi81

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 125 postów

Napisano 03 styczeń 2025 - 23:11

Nie pamiętam dokładnie ile wyszła mi całkowita masa ale było to coś ok 230kg. I bez problemu wchodziłem w ślizg na Gali F 300 z kilem i pełną alu podłogą. Silnik to była nowa tośka z 2018r  6 kuców 4 takt na orginalnej śrubie o skoku 7', średnicy nie pamiętam. Wychodziłem z wody przy V ok 17,5km/h, trwało to z 3-4 sekundy, vmax było w okolicach 26 km/h. Jedynie na początku musiałem pobawić się trymem bo albo za długo wchodziłem w ślizg za to z vmax pod 3 dychy albo szybciej za to prędkość była żenująca bo tylko trochę ponad dwadzieścia. Graty nie miały znaczenia tym bardziej iż mam na dziobie na stałe elektryczną wyciągarkę o masie 7-8kg i do niej aku też z 7 kg, zbiornik paliwa 25l też z przodu. No o oczywiście kotwica 18lbs dyndająca na samym dziobie. Z kolei z tyłu również nie lekkie obrotowe krzesło.

 

Za to ma mniejszym i dużo węższym kolibrze 280 KM PP bez kila z podłogą książka v max z ww silnikiem wynosiła ok 30, po ustawieniu trymu ślizg prawie od strzała. Konfiguracja wyciągarka/aku/waha/krzesło taka sama. Tylko przy tej prędkości nieźle myszkowałem bo dochodziła jeszcze kwestia dużego przetwornika od Axioma 9 na pawęży i płaskiej podłogi.

 

Jaki z tego wniosek? Podstawa to trym, zanurzenie śruby ale też jej skok. Ja jedynie z tym pierwszym musiałem pokombinować wg rozłożenia ciężaru na moich gumach. Ale czasem trzeba więcej bo średnica śruby też może mocno zmienić charakterystykę. Żeby nie było, przy tak słabym silniku pominę śruby czteropłatowe ;-)



#424 OFFLINE   Kozi81

Kozi81

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 125 postów

Napisano 04 styczeń 2025 - 00:11

@Mati a jaki Ty masz ponton? Bo poza tym że z ma 3m i alu podłogę nic więcej nie wiemy a może mieć to znaczenie. Generalnie im węższy, krótszy i dość ciężki gorzej wychodzi z wody, w szczególności z kilem. A pytam się gdyż przypomniała mi się jedna sytuacja. Otóż sprzedałem swoją tośkę 6hp znajomkowi który kupił kolibra KM 300 DL, z kilem-ważne i też miał ogromny problem z wejściem w ślizg, stawał dęba. Mimo iż koleś lekki, z 80 kilo. Dopiero jak sam się przepłynąłem to poprawiłem mu trym, powiedziałem aby dociążył dziób np z 10 kg kotwą i zasugerowałem dodatkowo podniesienie silnika na pawęży. Bo faktycznie był zbyt głęboko zanurzony. Zresztą już samo moje przesunięcie się do przodu spowodowało że guma bez problemu weszła w ślizg a jestem lekkiej wagi :-) Tylko było to niezbyt wygodne gdyż rumpel trzymałem na całkowicie wyprostowanej łapie więc i przedłużka też by się przydała. U mnie jak pisałem wyżej, dziób jest zawsze mocno dociążony. Choć dalej posiadając Galę 300 teraz to już inna bajka, wisi tośka 9,9 sport rozkręcona na 15KM.

 

PS. Jak to wszystko nie pomoże to tylko śruba o mniejszym o cal skoku. A jak i to nie wypali... Niestety mocniejsza spalina



#425 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 04 styczeń 2025 - 00:16

[quote name="fladra" post="3252378" timestamp="1735939711"]

Dziękuję bardzo za odpowiedź, za poświęcony czas to przede wszystkim. Co zaś się tyczy tematu, to mi też od samego początku nie chce się pomieścić w głowie, że tak małe pływadełko nie jest w stanie pójść w ślizg z jedną, choćby bardzo dużą osobą na pokładzie, więc zacząłem drążyć temat na forum i już chyba 3 osoba mi pisze, żeby zmienić skok śruby z 8 na 7 i spróbować szczęścia i tak też na początek zamierzam plus już zakupiona przedłużka rumpla i cały ciężar łącznie ze mną idzie maksymalnie na przód. Przynajmniej spróbuję te założenia wdrożyć, spróbować i jeśli to nie zda egzaminu, zastanawiać się co dalej.

#426 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 04 styczeń 2025 - 00:25

[quote name="Kozi81" post="3252400" timestamp="1735945903"]

Mój ponton to Kormoran 300 PP. Waga dokładnie 46 kg. Pisałem powyżej, że 50kg z racji kółek slipowych przymocowanych na stałe do pawęży. Spróbuję pokombinować z tym trymem, ale dopiero po zmianie śruby ze skokiem 8 na 7. Póki co zmiana trymu nie daje kompletnie nic. Dzięki bardzo za zainteresowanie tematem, opinie bardziej doświadczonych osób wiele mi dają. Tylko głupi uważa, że wie już wszystko 😉

#427 OFFLINE   Kozi81

Kozi81

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 125 postów

Napisano 04 styczeń 2025 - 00:49

Jeszcze jedno, silnik. Czy Ci się przepustnica na pewno otwiera na maxa? Albo czy nie ma tam w odmie/odlocie jakiejś zwężki? Bo przyznaję się że na Stormach absolutnie sie nie znam, u mnie  jedynie tośki, merce i hondziaki ludziki mają i to nowsze :-) Bo nawet gdyby faktycznie ten storm miał tylko 5 kuców i tak powinien pociągnąć Twój zestaw.


  • Biesan lubi to

#428 OFFLINE   bogunow

bogunow

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 82 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Bogusław

Napisano 04 styczeń 2025 - 10:14

Mam taki sam zestaw jak Ty czyli Kormoran 300 PP + Storm 6hp 4t.
Na pusto w 1 osobę wchodzę w ślizg momentalnie.
Gdy załaduję cały sprzęt wędkarski a jest tego sporo, problem jest ale daję jeszcze radę. Tak jak pisali poprzednicy - każdy kilogram się liczy. Bardzo pomogła mi przedłużka rumpla. Cały majdan też przesuwam max do przodu.
Myślę, że cały bagaż, silnik storm + silnik elektryk łącznie ze mną waży około 160-170 kg.
Ze ślizgiem jest ciężko ale daje radę.

https://youtube.com/...oqQwUQ_8NQDvb-u

Wysłane z mojego SM-S928B przy użyciu Tapatalka
  • Artech lubi to

#429 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 473 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 04 styczeń 2025 - 10:57

Myślę, że cały bagaż, silnik storm + silnik elektryk łącznie ze mną waży około 160-170 kg.
Ze ślizgiem jest ciężko ale daje radę.
 

 
I to jest już konkretna informacja. Napisz jeszcze dla ścisłości jaką masz tą śrubę. Mniej błądzenia w ciemnościach będzie. Ale są już jakieś dane wyjściowe i teraz można zacząć o czymś rozmawiać, bo inaczej to rozmowa przypuszczeń. 
 
160-170 kg to graniczna masa dla tego silnika w tym konkretnym gumiaku. Zawsze jest szansa że z 5 czy 10 kg więcej wymęczy na siłę jak się dobrze ktoś postara. Takie pływanie nie jest wygodne z przedłużkami i akrobacjami żeby wyszedł w ślizg i to jest fakt. Nie ma co z tym dyskutować, że na komfort się to nie przekłada jak np. wygodny obrotowy fotel przy rumplu. A przypomnę, że mamy przed sobą kilka godzin pływania przeważnie. Jeśli to aktywne wędkowanie z przemieszczaniem te akrobacje w bonusie są non stop. Na przedłużce manewrowanie też słabo wygląda na rożnych filmach. Samo wychylenie wajchy mocno ogranicza manewry. Trzeba o tym wszystkim pisać bo to jest istotne. 
 
I teraz tak. Waga pontonu + silnik + paliwo to około 90 KG przy 12 litrowym zbiorniku. Jeśli jego graniczna masa którą rwie do ślizgu 170kg na tej gumie, to do tego załadunku na full zostało 80 kg na załogę i graty. Teraz można rozważać czy 1 cal śruby weźmie na klatę dodatkowe 50-60kg.
 
Przyjmując tą średnią teoretyczną obciążenia 25kg / 1HP silnika te 170 kg daje już potrzebę zastosowania 6.8HP. Sądzę że 8HP było by odpowiednią mocą dla tej masy tego konkretnego zestawu. Obyło by się bez przedłużki i balansowania. Natomiast jeśli dochodzi kolejne 60 kg 10HP to takie optimum. Dla komfortu i zapasu 15 tak jak napisałem wcześniej. Start > ślizg > manetka na 1/2 czy 2/3 i płynie na luzaku, a operator się nie stresuje non stop.

Użytkownik darek63 edytował ten post 04 styczeń 2025 - 11:15


#430 OFFLINE   bogunow

bogunow

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 82 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Bogusław

Napisano 04 styczeń 2025 - 11:17

Śrubę mam fabryczną czyli 7 1/2 x 8

Wysłane z mojego SM-S928B przy użyciu Tapatalka

#431 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 04 styczeń 2025 - 11:36

[quote name="Kozi81" post="3252407" timestamp="1735948176"]

Nie mam pojęcia i szczerze mówiąc, nawet nie wiem jak to sprawdzić. To moja pierwsza spalina i dopiero się uczę jak to wszystko działa, co z czym się je. Tu ktoś pisał, że z powodu za wysokiego skoku śruby silnik ma ciężko wejść na maks obroty, nie dowiem się tego nie sprawdzając w praktyce. Ale super, że poruszyłeś takie zagadnienie i będę miał to na uwadze.

Użytkownik Mati23 edytował ten post 04 styczeń 2025 - 11:36


#432 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 04 styczeń 2025 - 11:43

[quote name="bogunow" post="3252439" timestamp="1735982064"]

Ło panie... Jak mi się uda tak popłynąć, jak ty na tym filmie, to będę skakał z radości 😁
Pięknie ci to pływa, naprawdę. Aż zazdroszczę. A tak na serio, to dokładnie tak to rozegram, czyli graty wraz ze mną maks na przód plus śruba ze skokiem 7 i zobaczymy. Jestem dobrej myśli. A przedłużkę rumpla to mam chyba identyczną jak twoja 😁

A tak odbiegając od tematu, spoko masz patent na prowadzenie linki od kotwicy. Sam robiłeś, czy można to gdzieś kupić?

#433 ONLINE   CORNEL

CORNEL

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 230 postów

Napisano 05 styczeń 2025 - 15:12

Silniki do 6-8 km nie są z natury (i praw fizyki) dedykowane do pływania w ślizgu. Od 9.9 km można się bawić w zmianę śruby, trymu....

Ponton z płaskim dnem nie jest również dedykowany do pływania w ślizgu.

Moje doświadczenie Suzuki df6, kolibri 300PP słabo wchodził w ślizg, ten sam Suzuki df6 z Bushem 3,6m dużo łatwiej wchodził w ślizg, większą prędkość i lepsza sterowność. 

Po kilku zmianach pontonów, silników, stwierdziłem, że fizyki nie oszukam, kupiłem łódź i założyłem silnik o mocy max dedykowanej przez producenta łodzi. Teraz nie mam problemu z wejściem w ślizg w 2, 3 lub 4 osoby. 



#434 OFFLINE   Artech

Artech

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2706 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Artur

Napisano 06 styczeń 2025 - 09:50

[quote name="Mati23" post="3252454" timestamp="1735987397"]

[quote name="bogunow" post="3252439" timestamp="1735982064"]

Ło panie... Jak mi się uda tak popłynąć, jak ty na tym filmie, to będę skakał z radości 😁
Pięknie ci to pływa, naprawdę. Aż zazdroszczę. A tak na serio, to dokładnie tak to rozegram, czyli graty wraz ze mną maks na przód plus śruba ze skokiem 7 i zobaczymy. Jestem dobrej myśli. A przedłużkę rumpla to mam chyba identyczną jak twoja 😁

A tak odbiegając od tematu, spoko masz patent na prowadzenie linki od kotwicy. Sam robiłeś, czy można to gdzieś kupić?[/quote]
Jest na to osobny temat ale...
Można kupić
https://allegro.pl/o...ton-12552232404
Albo zrobic z części za połowę tej ceny
https://allegro.pl/o...dzi-13347068033
A co do ślizgu, to potrzebujesz mocniejszego silnika. Mam Storma 7 w 2t przy pontonie 3,2 m, jak wszystko dobrze rozłożę to w ślizg wchodzi ale to ciągła rzeźba.
Storm 9,8 KM w 2t waży tylko 28 kg czyli mniej niż twoja 6.

#435 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 473 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 06 styczeń 2025 - 14:46

A co do ślizgu, to potrzebujesz mocniejszego silnika. Mam Storma 7 w 2t przy pontonie 3,2 m, jak wszystko dobrze rozłożę to w ślizg wchodzi ale to ciągła rzeźba.
 

 
To nie jest jeszcze ten etap który przekona do tego co zostało napisane tu i w wielu innych miejscach. Plan wdrożony w życie musi zostać skonsumowany. Rok może dwa dla wytrwałych, po tym nastąpi refleksja, że droga na skróty nie działa i dopiero wtedy przychodzi decyzja o zaniechaniu bądź zmianach sprzętu do zabawy w pływanie. Tak to już jest, że jak plan został ułożony, kasa wydana, to teraz trzeba to próbować skonsumować. Setki ogłoszeń silnik 5-10 godzin guma 1-3 razy na wodzie - nie mam czasu...
 
Powiedzmy sobie uczciwie. Na brzegu porozkładane elektrostatyki i inne wygodne gadżety wcale nie tanie aby przyjemnie spędzić te kilka godzin, a na gumiaku który ma z założenia pomóc w lepszym dostępie do wody katorga. Jak małpa skakać przez x godzin, w pozycjach yoga sterować, na desce siedzieć żeby dało się przemieszczać ?. No nie i już. Priorytety dla mnie przynajmniej, to bezpieczeństwo, komfort w szerokim tego słowa znaczeniu, wygoda i wypoczynek. Jak czegoś z tego brakuje, to lepiej się nie męczyć i dołączyć do tych na ogłoszeniach.

  • MIGOTKA lubi to

#436 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 06 styczeń 2025 - 18:37

[quote name="Artech" post="3252915" timestamp="1736153444"]

Dzięki za linki. Super sprawa z tym ustrojstwem do kotwicy. Sporo ułatwia, a jeśli jeszcze do tego dokleić jakąś wyciągareczkę, to by był ideał 😉

Co się tyczy zaś silnika, problem polega na tym, że ja celowo nie kupiłem 2T i nie chcę takiego silnika. Jeśli kiedyś zmienię na większy, to również będzie to 4T, tego jestem pewien.

#437 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 06 styczeń 2025 - 18:53

[quote name="darek63" post="3253017" timestamp="1736171218"]


Dobrze, zrozumiałem, dotarło już za pierwszym razem wyobraź sobie 😁

Wiem już na jakim etapie jestem, wiem co mnie czeka za rok czy 2, jeśli jestem wytrwały. Wszystko jasne jak pupcia anioła! 😁

Podziękowałem Ci wcześniej grzecznie za dobre rady, bo słusznie w wielu kwestiach prawisz i duzo mi to dało do myślenia, ale zostaw proszę już tą psychologię, te moje etapy wyparcia, zaprzeczenia i pogodzenia, bo czas pokaże co tam wyjdzie z tych moich kombinacji. Może ja nie jestem tak wymagający, jak Ty i co dla ciebie jest męczarnią, dla mnie może się okazać wypoczynkiem? Możemy się po prostu różnić w wielu, wielu zagadnieniach I podejściu do niektórych spraw, ale to jest akurat fajne moim zdaniem, bo by było nudno, nie? 😉

Pozdrawiam, co złego, to nie ja 😉

#438 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 473 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 06 styczeń 2025 - 19:14

@Mati23
 
Ja zawsze piszę to co myślę. Nie zmienisz tego. Lepiej pisać prawdę niż słodzić i robić nadzieję...
 
Apropo kotwicy. To jest zdecydowanie lepsza opcja. Ta metalowa rolka szału nie robi. 
 
 
Jeszcze lepsza jest z łapaczem kotwicy bo jak jakiś bez mózg przeleci Ci przed pontonem na skuterze to kotwicę widzisz pionowo w górze, albo kręci się jak karuzela. Na tym samym kanale znajdziesz taką z łapaczem w tematach o kontrze 350.

  • Tresor lubi to

#439 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 06 styczeń 2025 - 19:57

[quote name="darek63"

No i spoko, jest git. Ja szanuję każde zdanie. Nie z każdym muszę się zgadzać, ale każde szanuję i ogólnie rzecz biorąc, za stary już jestem na te internetowe, bezcelowe napinki chyba... 😁

A z tą kotwicą serio fajny bajer... Będę to musiał poważnie przemyśleć. Czy masz coś takiego u siebie i stosujesz z powodzeniem?

#440 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 473 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 06 styczeń 2025 - 20:35

Tu masz temat foty opisy 

 

https://jerkbait.pl/...-pontonu/page-8






Użytkownicy przeglądający ten temat: 3

0 użytkowników, 3 gości, 0 anonimowych