Jump to content

  •      Sign In   
  • Create Account

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Photo

Miernik do akumulatora


  • Please log in to reply
144 replies to this topic

#121 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 132 posts
  • LokalizacjaPoznań

Posted 23 May 2021 - 19:12

Kiedy to do sprzedaży trafi?

 

Do takiej oficjalnej to nie wiem, bo to wymaga spełnienia wielu norm - pomiary, instrukcje, opakowania, dla osób z forum jest to dostępne - proszę pisać na PW. Obecnie jest jeden błąd do usunięcia i pierwsza partia następnej generacji trafi do zalania żywicą - myślę że około 2 tyg.


  • suszek likes this

#122 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 132 posts
  • LokalizacjaPoznań

Posted 23 May 2021 - 19:23

O ile ogólnie zgadzam się z tym że litówka jest lżejsza, może też trwalsza, to też ma wadę - może się zapalić. Była nawet katastrofa samolotu RPA z powodu zapalenia się komputerów z bateriami litowymi.

Co do przelicznika pojemności, to może i tak by było, gdyby nie postoje, na których kwasiak odzyskuje pierwotną sprawność. Stajesz na kotwicy, rzucasz blachą itp, a akumulator powoli wraca do życia.

Największym niszczycielem akumulatorów ołowiowo-kwasowych jest niedoładowanie, a najlepszym ładowaniem utrzymywanie napięcia buforowego. To kłopotliwe, ale działa.
 

 

"Stajesz na kotwicy, rzucasz blachą itp, a akumulator powoli wraca do życia." nie zgodzę się z tym twierdzeniem - przynajmniej na bazie moich pomiarów - stąd wprowadzenie specjalnego współczynnika Puekerta, który ma wyznaczać tą nielinową wartość pojemności - oczywiście nie dokładnie ale w jakimś przybliżeniu - akumulatory zasadowe, czyli litowe rozładowywałem dużymi prądami (65 A) do samego końca aż odcinał BMS, w kwasowych, czyli wszelakich ołowiowych zaczyna się pyrkanie po jakimś czasie, bo tak rośnie rezystancja wewnętrzna akumulatora i zdolność do oddawania ładunku. To co wraca po czasie to napięcie po prostu wzrasta na postoju, ale to nie jest tak że ilość energii przyrasta w taki sposób że można ją wybrać za chwilę odkręcając manetkę na maksa. Myślę, że właśnie w przypadku ołowiowych akumulatorów - ten miernik jest rewolucją, bo będzie określał zasięg łodzi dla tak skomplikowanych akumulatorów jak kawsowe różnych typów (bardzo nielinowe charakterystyki rozładowania) - oczywiście im bardziej pomierzymy dany akumulator tym bardziej realne będą wskazania, ale nawet bez tego otrzymamy narzędzie, które pozwoli nam oszacować, za jaki czas zostaniemy bez prądu na wodzie - czyli zyskujemy świadomość sytuacyjną w danych warunkach np. silnego wiatru/fali.



#123 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 posts
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Posted 23 May 2021 - 21:59

Co do  akumulatorów ołowiowych, to także nie są najbezpieczniejsze, daje się je zagotować, nie raz wybuchały ludziom w samochodach lub poza nimi. Przyczyną może być np nagromadzenie wodoru który z tlenem i iskrą tworzy mieszankę wybuchową

Wodór wydziela się w końcowej fazie ładowania i to w mieszance z tlenem. Wystarczy że połączenie między celami nie jest zespawane i już może być iskra i bum.

Drugie możliwe uszkodzenie to zwarcie płyt z jednej celi. Cela grzeje się ale nie pali, bo masa ołowiowego jest ogromna.

Oczywiście wolałbym litowy od kwasowego, ale chcę obiektywnie opisywać sprawy. Mniej czarów = więcej satysfakcji.
 



#124 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 132 posts
  • LokalizacjaPoznań

Posted 23 May 2021 - 22:13

Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo litowych to polecam zapoznać się z tym materiałem:

http://jerkbait.pl/t...dnik/?p=2860115

 



#125 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 posts
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Posted 23 May 2021 - 22:25

"Stajesz na kotwicy, rzucasz blachą itp, a akumulator powoli wraca do życia." nie zgodzę się z tym twierdzeniem - przynajmniej na bazie moich pomiarów - stąd wprowadzenie specjalnego współczynnika Puekerta, który ma wyznaczać tą nielinową wartość pojemności - oczywiście nie dokładnie ale w jakimś przybliżeniu - akumulatory zasadowe, czyli litowe rozładowywałem dużymi prądami (65 A) do samego końca aż odcinał BMS, w kwasowych, czyli wszelakich ołowiowych zaczyna się pyrkanie po jakimś czasie, bo tak rośnie rezystancja wewnętrzna akumulatora i zdolność do oddawania ładunku. To co wraca po czasie to napięcie po prostu wzrasta na postoju, ale to nie jest tak że ilość energii przyrasta w taki sposób że można ją wybrać za chwilę odkręcając manetkę na maksa. Myślę, że właśnie w przypadku ołowiowych akumulatorów - ten miernik jest rewolucją, bo będzie określał zasięg łodzi dla tak skomplikowanych akumulatorów jak kawsowe różnych typów (bardzo nielinowe charakterystyki rozładowania) - oczywiście im bardziej pomierzymy dany akumulator tym bardziej realne będą wskazania, (...)

Myślę że wskazania będą realne dla typowych i liniowych charakterystyk. Jeśli litówka ma niewielką rezystancję wewnętrzną, to też dobrze. Jednak w przypadku praktycznej eksploatacji kwasówki, ze zmiennymi prądami i przerwami w poborze, dokładność prognozy będzie na poziomie 10-30%.

W pracowni podłączasz rezystor pomiarowy z przetwornicą impulsową i komputerowym rejestratorem parametrów, prąd jest dokładnie taki sam od początku do końca i temperatura otoczenia. Rzeczywistość to prawdziwe laboratorium, nie podporządkowuje się twoim uproszczeniom metodologicznym.

Nawet jeśli zastosujesz jakieś specjalne charakterystyki specjalnych naukowców, to będą one prawdziwe w pewnej dziedzinie, w jednych warunkach. Taka jest nauka ścisła. A ponad wszystko nadal obowiązywać będzie prawo zachowania energii.

Jeśli energii nie odbierzesz z akumulatora - to ona tam nadal jest!

Zgadzam się natomiast ze zjawiskiem przejściowego wzrostu rezystancji wewnętrznej, które to na pewien czas blokuje możliwość dalszego rozładowywania. Po przerwie możemy dalej popłynąć, ale lepiej w kierunku przystani :)


  • pajczi likes this

#126 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 132 posts
  • LokalizacjaPoznań

Posted 23 May 2021 - 23:07

Zgadzam się i chodzi o to żeby jak najbliżej zbliżyć się z estymacją - te 10%-30% myślę że zawsze będzie czymś vs pomiar napięcia i na tej podstawie wnioskowanie ile mi jeszcze pływania zostało - obecne badania przyniosły bardzo dobre rezultaty można np. stwierdzić na bazie pomiarów tym miernikiem o ile zestarzał nam się akumulator po iluś tam cyklach/latach użytkowania.

 

Jeżeli chodzi o ilość energii to chodzi o użyteczną energię nazwijmy ją roboczą, bo co z tego że mam jeszcze pół akumulatora, ale ze względu na rezystancje i napięcie robocze mogę sobie tylko "pyrkać" - tak jak przy litowo-jonowych 3S gdzie połowy pojemności baterii się nie wykorzysta, bo napięcie będzie za niskie.

 

To co tu podałem jako moje "prawo litu" wynika, że nie można porównywać dwóch rodzajów akumulatorów pod kątem ekonomicznym, na bazie parametrów podanych  na tych akumulatorach, bo na kwasach podane jest 100 Ah ale jest to dla C20, czyli prądu rozładowania 5A i o tym trzeba pamiętać porównując to do wartości Ah w akumulatorach litowych. Nie mówiąc też o tym, że przy wyższych napięciach akumulatorów litowych można wykręcać naprawdę inne moce na tych samych silnikach, a co za tym idzie prędkości. 


Edited by pajczi, 23 May 2021 - 23:09.


#127 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 posts
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Posted 25 May 2021 - 09:14

Przyjdzie czas że litówki zdominują mobilne napędy, wraz ze wzrostem naszych możliwości nabywczych, czyli zasobności.

Mam taki zwykły silnik elektryczny bez maksymizera, czyli biegi zrealizowane na rezystorach szeregowych. Taki napęd działa nawet na bloku 6V, właściwie może działać na każdej baterii o napięciu nominalnym do 12V. Ja bym nie szarżował z mocami tych silników, łatwo jest zniszczyć uzwojenie silnika poprzez długotrwałe przeciążenie. Przegrzana miedź twardnieje a następnie kruszy się. Bateria o wyższym napięciu i wydajności nie powinna zasilać zwykłego silnika bez maksymizera.



#128 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 132 posts
  • LokalizacjaPoznań

Posted 26 June 2021 - 07:11

Nowa wersja aplikacji (całkowicie nowa szata graficzna) została umieszczona w Google Play - dużo rzeczy zostało poprawionych jeżeli chodzi o mapę i zasięg - została wprowadzona wizualizacja tam i z powrotem oraz zasięg w jedną stronę - całą trasę z pływania można zgrać do pliku GPX - widoczne są też statystyki jak maksymalny pobór prądu, zakresy napięć, przebyty dystans - średnia moc, średni pobór prądu itp. - dużo danych, na których da się oszacować jakiego akumulatora potrzebujemy.

 

Z nową wersją sensora jest problem z niektórymi telefonami jak Galaxy Note 8 czy S21 - na razie tylko na tych dwóch modelach Samsunga był stwierdzony problem - na innych Samsungach jak A51 i czy S7 aplikacja pokazuje dane z sensora w nowej wersji - problem nie jest banalny, bo bardzo niskopoziomowy, ale postaram się go rozwiązać.


  • Biesan and Maciej_K like this

#129 OFFLINE   pasja400

pasja400

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 26 posts
  • Lokalizacja3city

Posted 23 February 2023 - 00:03

jestem pod wrażeniem wykonanych prac.

czy produkt jest dostępny już w sprzedaży?

czy będzie wersja na iPhone'a



#130 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,502 posts
  • Imię:adam

Posted 23 February 2023 - 07:56

Tylko android póki co

#131 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 132 posts
  • LokalizacjaPoznań

Posted 10 March 2023 - 18:37

Po ponad roku udało się pokonać błąd i teraz już sensor działa na wszystkich telefonach - w załączniku jeszcze gorące sensorki w wersji 2.0 :)

Attached File  20230310_182029.jpg   98.21KB   12 downloads

Attached File  20230310_182133.jpg   67.72KB   12 downloads

Attached File  20230310_182550.jpg   88.3KB   10 downloads


  • thug and siarq like this

#132 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4,677 posts
  • LokalizacjaKrajna

Posted 10 March 2023 - 20:24

Hell Yeah



#133 OFFLINE   thug

thug

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,120 posts
  • LokalizacjaMazowsze

Posted 11 March 2023 - 12:05

@pajczi jaki koszt urządzenia na dzień dzisiejszy ?



#134 OFFLINE   STYCHU3

STYCHU3

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 75 posts
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:S

Posted 12 March 2023 - 17:39

65,88 zł 56%OFF | QUICKLYNKS BM2 Bluetooth 4.0 12V akumulator samochodowy Monitor urządzenie Tester akumulatora samochodowego narzędzie diagnostyczne baterii dla Android IOS telefon Hot
https://a.aliexpress.com/_EGZV1if

#135 OFFLINE   STYCHU3

STYCHU3

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 75 posts
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:S

Posted 12 March 2023 - 17:41

Czy taki wynalazek da radę monitorować LiFePo4

#136 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,502 posts
  • Imię:adam

Posted 12 March 2023 - 19:51

Da radę , miałem 3 szt swego czasu

#137 OFFLINE   Intro

Intro

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 373 posts
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Andrzej

Posted 12 March 2023 - 22:40

65,88 zł 56%OFF | QUICKLYNKS BM2 Bluetooth 4.0 12V akumulator samochodowy Monitor urządzenie Tester akumulatora samochodowego narzędzie diagnostyczne baterii dla Android IOS telefon Hot
https://a.aliexpress.com/_EGZV1if

Czy można nim monitorować więcej akumulatorów? Jak to wygląda od strony technicznej.

#138 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 132 posts
  • LokalizacjaPoznań

Posted 27 April 2024 - 20:20

Po wielu wybojach i dzięki wsparciu wielu ludzi (również z tego forum) udało się doprowadzić sprawę do momentu, kiedy można otworzyć aplikację na świat (proszę tylko osoby, które mają starszą wersję sprzętu, żeby wziąć inny telefon (bez zainstalowanej aplikacji) i sprawdzić, czy wersja otwarta działa prawidłowo - wersję zamknięta została taka jak była i tak chyba zostanie, chyba że dostanę potwierdzenie od więcej niż 1 osoby, że nowa wersja działa z ich urządzeniem - chociaż możliwe, że jak jest nowa wersja (o wyższym numerze) w otwartym kanale to nastąpi automatyczna aktualizacja tych starych wersji...).

Attached File  wiz-2-app.jpg   38.87KB   5 downloads

 

Zachęcam do pobrania również osoby, które nie mają urządzenia - został dodany specjalny tryb demo, gdzie można zobaczyć jak zmienia się zasięg w funkcji prędkością z jaką się przemieszczamy, ale też w zależności od silnika czy jest to silnik bezszczotkowy BLDC (tu Haibo M150 [70 LBS]), czy tradycyjny (tu Minn kota [40 LBS]).

 

Attached File  acusensor-qr-gplay.jpg   52.8KB   5 downloads

 

Instrukcja:

https://zimorodek.pl...ex?id=tryb-demo

 

 

Do symulacji trasy na Waszych wodach można użyć aplikacji symulującej koordynaty GPS (powinno też to działać w trybie symulacji):

https://play.google....ito&hl=pl&gl=US

 

Za wszystkie znalezione błędy będę wdzięczny - proszę o wiadomość na PW.

Osoby potencjalnie zainteresowane zakupem urządzenia (PW), cena sensora jest zmienna, bo zależy od ilości wyprodukowanych urządzeń (obecna seria jest bardzo limitowana [20 szt.] i zobaczymy czy będą kolejne).


  • godski likes this

#139 OFFLINE   jogger1

jogger1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 167 posts
  • Lokalizacjamazowieckie
  • Imię:Konrad
  • Nazwisko:Grabowski

Posted 04 May 2024 - 21:26

Ja polecam do monitorowania akumulatora aplikację XiaoxiangBMS - pracują na niej akumulatory od Adama -Siarq , można jak w moim przypadku podłączyć trzy akumulatory na jedną apke i dowolnie je sobie zatytułować - opisać aby wiedzieć który jest który …

Attached Files


Edited by jogger1, 04 May 2024 - 21:36.

  • pajczi likes this

#140 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 532 posts
  • LokalizacjaŁódź

Posted 04 May 2024 - 21:40

Aplikacja też nie jest pewniakiem 100%-owym.
Mam aku z tą aplikacją. Ostatnio ładowałem akumulator rozładowany do 70% w/g aplikacji. Podłączyłem ładowarkę 20A (która daje dokładnie 18,5-19A). Udało mi się "złapać" moment, w którym apka pokazała naładowanie 100% a ładowarka ładowała jeszcze około 40min. Co daje jeszcze około 12,5Ah. Można powiedzieć , że w zaokrągleniu +/- aplikacja rozjeżdża się z rzeczywistością jakieś 10%