Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Miernik do akumulatora


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
137 odpowiedzi w tym temacie

#81 OFFLINE   compi

compi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 274 postów
  • LokalizacjaPodlaskie
  • Imię:Piotr

Napisano 21 listopad 2019 - 15:16

W lidlu coś za stówkę do monitorowania aku na smartphona https://www.lidl.pl/...mulatora/p80065

Użytkownik compi edytował ten post 21 listopad 2019 - 15:17


#82 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 22 listopad 2019 - 00:51

@compi ciekawe urządzenie - szkoda tylko że jedyny pomiar to napięcie, które tylko orientacyjnie podaje stan naładowania, ale może ktoś przetestuje?

 

Ze swojej strony wrzucam finalne rozwiązanie tej generacji - jak widać cynowanie galwaniczne przemysłowe daje trochę inne efekty niż domowe lutowanie :):

Załączony plik  20191122_000828.jpg   60,77 KB   18 Ilość pobrańZałączony plik  20191121_235900.jpg   74,39 KB   18 Ilość pobrańZałączony plik  Screenshot_20191122-000302_AcuSensor.jpg   31,79 KB   18 Ilość pobrańZałączony plik  Screenshot_20191122-000335_AcuSensor.jpg   31,54 KB   18 Ilość pobrań



#83 OFFLINE   thug

thug

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1118 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 22 listopad 2019 - 15:46

Pajczi  Twoje urządzenie będzie kiedyś dostępne na giełdzie jb.pl ? Chętnie bym poobserwował działanie litu :)



#84 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 22 listopad 2019 - 16:00

Zapraszam do kontaktu na PW, ogólnie jak się zbierze kilka chętnych osób to odpalę serię produkcyjną, w poniedziałek idzie pierwsza partia w Polskę.

Dla osób, dla których jest to ważne chciałem zaznaczyć, że całość zaprojektowana i wykonana w PL na kostkach made in USA :) (Sciągając soft musiałem zaznaczyć że nie będzie to w sprzęcie militarnym montowane :) Dziś jesteśmy po innej stronie i nie obowiązuje już CoCom (https://pl.wikipedia.org/wiki/CoCom), więc tylko wyobraźnia i czas jest limitem ;) 


  • thug i Maciej_K lubią to

#85 OFFLINE   Mateos_74

Mateos_74

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 132 postów
  • LokalizacjaPoznań
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:N

Napisano 11 luty 2020 - 01:28

obiecane zdjęcia z testowania miernika, ale tylko raz udało mi się przetestować, ale tylko przez chwilę.

Załączony plik  20191229_111637.jpg   252,55 KB   20 Ilość pobrań   Załączony plik  20200125_150232.jpg   243,86 KB   20 Ilość pobrań


  • pajczi lubi to

#86 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 11 luty 2020 - 16:36

Dzięki za foto. Zmienił bym podłączenie, bo teraz tylko zasilane jest urządzenie (pobór około 50 mA), ale nie płynie przez nie prąd obciążenia, bo plus silnika powinien być podłączony tu:

http://prntscr.com/r0q974

Co to jest za przełącznik, czy to jakiś bezpiecznik na plusie aku?


Użytkownik pajczi edytował ten post 11 luty 2020 - 16:37


#87 OFFLINE   Mateos_74

Mateos_74

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 132 postów
  • LokalizacjaPoznań
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:N

Napisano 11 luty 2020 - 23:46

tak jak powinno być:

Załączony plik  20200211_205515.jpg   153,59 KB   21 Ilość pobrańZałączony plik  20200211_210221.jpg   191,08 KB   21 Ilość pobrań


  • pajczi lubi to

#88 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 12 luty 2020 - 23:13

Super, bardzo estetycznie wygląda cały montaż no i pomysł MaciejaK żeby to na sztywno montować kawałkiem blaszki widać że sprawdza się doskonale - jak przetestujesz na wodzie to podziel się proszę wnioskami - co można poprawić itp.

Projekt cały czas rozwijam, ale nie w takim tempie jak bym chciał, bo niestety ale czas nie jest z gumy...



#89 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 23 luty 2020 - 21:56

Przepraszam wszystkich, którzy musieli czekać na swój miernik, kupiłem boczniki i robię kolejną partię dla forumowiczów.

Załączony plik  20200223_212454.jpg   76,85 KB   21 Ilość pobrań



#90 OFFLINE   Mateos_74

Mateos_74

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 132 postów
  • LokalizacjaPoznań
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:N

Napisano 04 maj 2020 - 22:09

Kolejne testy z miernikiem. Aku jak w nazwie z mg xi5f60357c7e28c45f0cffd86040a18a4af.jpg

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka

Użytkownik Mateos_74 edytował ten post 04 maj 2020 - 22:10

  • pajczi lubi to

#91 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 04 maj 2020 - 22:33

Kolejne testy z miernikiem. Aku jak w nazwie z mg xi5

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka

 

To aku ma 58 Ah (policzyłem z proporcji % i zużycie)? Jeżeli był naładowany na 100% (14,4V) to spadek napięcia jest tak duży (ponad 2V) do 12,2V pod takim obciążeniem? Z tego co pamiętam na Xi5 udało mi się wykręcić chyba koło 600W, ale na naładowanym do pełna 4S Li-ion - 16,8V. W przeciągu miesiąca ruszę aplikację trochę, może uda się zaprojektować też urządzenie zasilane do 90 V - będę dawał tu znać.

Z ciekawostek 12 kW w dwóch kółkach:



#92 OFFLINE   Mateos_74

Mateos_74

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 132 postów
  • LokalizacjaPoznań
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:N

Napisano 04 maj 2020 - 23:01

Nie, 100ah s3, ale nie pamiętam to było któreś pływanie bez ładowania i nie koniecznie pokazywał aktualny stan %, bo na wodzie nie zawsze klikniesz tak jak się powinno

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka

#93 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 09 maj 2020 - 19:45

Jeżeli chodzi o ogniwa i budowane z nich baterie to polecam tę stronę:

https://lygte-info.d...0comparator.php

 

Dobrze widać jak pojemność zależy od prądu, który rozładowuje ogniwo (planuję stworzenie obciążenia, które będzie symulowało silnik (1 kW) i w szybki sposób pokazywało żywotność akumulatora - czyli ile można przepłynąć na pełnym gazie :)

 

Tu porównania jednych z najmocniejszych ogniw na rynku Sony VTC6 (aż dziw że z takiego małego paluszka można pociągnąć 30A prądu - 12 ogniw i można odpalić każdy silnik na 12V (pojemność o 9Ah))

Załączony plik  VTC6.png   309,14 KB   11 Ilość pobrań



#94 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5478 postów
  • Imię:adam

Napisano 09 maj 2020 - 20:13

Te ogniwa to li Ion, one często gęsto mają spore Prady rozladowan nawet do 30C czy 50C. Kwestia zastosowań. Tam.gdzie niezbędna jest duża moc w krótkim czasie- np modelarstwo sa niezastapione + Niska waga. Lifepo4 spotkałem największe 10c - hedway czerwone oraz 26650 I 32xx 5c. Jednak wysokie prądy rozładowania kosztują dużo.wiecej niż standard 1/0.5 C . Przy silniczkach 12v ~60A nieopłacalne. Chyba że.ktos chce bateryjke 10-20ah/ 100A cc. Jako ciekawostkę powiem że.nawet torqeedo , epropulsion czy Karwiny w swoich aku bazują na 1c. Wiąże sie.to też z bezpieczenstwem/dużo ciepła . Do rozladowan 1kw kup przetwornice o pełnym sinusie. Wszystko.pod to podlaczysz, żarówki,wiertarki itp. Przy zabawach z prądem 80-100A uwazaj na dobry docisk kabli przy konektorach... W kilka.minut potrafi się.niezly bałagan zrobic:) mi.raz wpadł.terminal.do.sroda.obudowy , a zostawiłem.moze.na 5-8min

#95 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 10 maj 2020 - 09:35

Co do silników to gdyby przyjąć 1C to te akumulatory musiałby mieć znacznie powyżej 100 Ah? Nie wiem jakie tam są napięcia, ale zakładając np. baterię 12S, czyli ok 48 V  dla 6 kW to będzie prąd na poziomie 125 A.

Co do samych ogniw to podałem przykład z tymi VTC6, że z malutkiej masy około pół kilograma (4s3p = 12 x 46 gramów) można ruszyć wielką łódź to jest niesamowite... co do termiki to oczywiście racja, że coś takiego szybko się zagotuje, ale do testów może się pokuszę o zrobienie żeby sprawdzić empirycznie :)

 

Co do obciążenia to przetwornica byłby OK problemem jest tylko to że nadal nie osiągnę tutaj stałego prądu rozładowania - czyli stałych warunków pomiarowych (konkretny % zużycia akumulatora po sezonie), bo wraz ze spadkiem napięcia na akumulatorze będzie mi spadał prąd pobierany przez żarówki itp. - mocno pewnie też zależny od temperatury otoczenia (oczywiście na akumulator też ma wpływ temperatura otoczenia, ale to jedna zmienna z głowy mniej).

Poczytałem trochę o tym i myślę że będę w stanie to zrobić bardzo duża wymiana ciepła jest potrzebna i regulacja odpowiednia, a jako sprzężenie zwrotne wepnę sensor, który zrobiłem i na tym będę mierzył prąd. Dzięki za informację o tych elektrodach nie pomyślałem o tym, a rzeczywiście jak ktoś źle zamocuje do elektrody przewody to będzie problem - trzeba by tu jakiś mechanizm kontroli temperatury ustawić na samej elektrodzie - jakiś termistor...



#96 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5478 postów
  • Imię:adam

Napisano 10 maj 2020 - 09:46

Przy dużych pradadach 80A w górę nie ma żartów. Jeśli to będą chwilowe strzały 1-3min to jeszcze ok. Przy długotrwałym obciążeniu ciepła jest naprawdę dużo. Jednak takich zabawek /silników jest malo. Przy standardowych 12v-24v silnikach 80A to już poryw. Bardziej obawiał bym się o sam silnik niż o ogniwa:) ja po dwóch latach eksploatacji stwierdzam ubytek 3-5% pojemności. Można przyjąć to za efekt starzenia się ogniw.

#97 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 10 maj 2020 - 10:10

No właśnie do takich testów potrzebuję to obciążenie żeby w warunkach laboratoryjnych stwierdzić jakie prądy są też bezpieczne dla aku (80 A będzie tylko dla 12 V wraz ze wzrostem napięcia będzie spadał prąd - ilość ciepła będzie zależała od rezystancji wewnętrznej - wzór I^2*R wg prawa Joule’a-Lenza). To co jest na tych wykresach testu baterii może być też związane właśnie z wyłączeniem termicznym, bo rezystancja wewnętrzna akumulatora wzrasta nie tylko ze starzeniem akumulatora, ale również ze spadkiem pojemności, wiec im mniej naładowany akumulator to przy tym samym prądzie będzie grzał się mocniej.

To obciążenie, które chcę zrobić będzie mogło wziąć pod lupę baterie nawet 60 V, bo tak kalkuluję przetwornicę zasilającą i całość będzie działać bez zewnętrznego zasilania, więc bezpiecznie nawet poza mieszkaniem będzie można testować, bo zasilanie będzie brane (wkalkulowane w obliczenia) z testowanego akumulatora. 

Z tego co piszą to takie testy do 0 też mogą nie być obojętne dla pojemności, ale z drugiej strony wiadomo jakie są granice pojemności i można dobrać zakres 20-80% naładowania - chociaż nie wiem czy warto się tym przejmować, chyba że ktoś naprawdę dużo pływa - jestem ciekaw ile po takich pełnych cyklach jest ubytku (myślę że jeden na sezon nie ma zupełnie znaczenia) - masz siarq jakieś dane na temat Headway'ów?

https://www.motofakt...-hybrydowe.html



#98 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5478 postów
  • Imię:adam

Napisano 10 maj 2020 - 13:52

Odnośnie pojemności, to już na poziomie bms te wartości są większe od krytycznych Bo odcinają przy 2.5v A krytyczne jest 2v.
Co do hedway to tylko z własnego doświadczenia i rozmów z kilkoma "wariatami" ebike . Robiłem kilka projektów wysokopradowych 120-150A dla 12v I 48v. Przy pojemnościach 30-75Ah. Więc prądy max w porywach były 3c. Pakiety to znoszą dzielnie, żadna cela się nierozkraczyla. Napiecia trzymają wzorowo. Ludzie z którymi rozmawiałem przy użytkowaniu do E rowerów. Twierdzili , ze po 4 latach hedway nie wykazywały zbytniego zmęczenia vs pakiety oryginalne. A wręcz dedykowane padały. Hedway ogólnie z wad to cena i wykonanie tylko jako cylindry. Z pojemności dostępnych są 10,15,17 ah- jako skręcane. Chwilowo były 12ah Ale zaprzestali produkcji. Z zgrzewanych wybor jest większy od bodajże 2ah do 20ah - wszystkie cylindry. Jest dosłownie pierdylion firm robiących lit, a wszystko rozbija się o cenę i jakość. Podobnie jest z bms. Za konkretne bms z możliwością łączenia w szereg 12-48v z prądem 100A trzeba płacić słono ,

#99 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 06 czerwiec 2020 - 01:56

Ktoś pytał po co robić taki miernik, myślę że poniższe wnioski i pomiary udowodnią, że ma to sens :)
 
Okazało się, że w pełni naładowany akumulator z ładowarki pobiera 0,66A, czyli ponad 10 watów będzie zawsze pobierane przez akumulator i nie da się "zejść" niżej - ale wniosek tu jest taki że ustawiając 1% nominalnej pojemności jako próg poniżej, którego spadek prądu jest uznawany za naładowanie akumulatora jest jak najbardziej możliwa - druga wartość to oczywiście napięcie - udało się uzyskać całe 16,804 V (kiedyś zmierzę ile czasu zajmuje zejście do takiej wartości (1%) i ile to jest dodatkowych Ah w stosunku do spadku prądu do poniżej 4% wartości nominalnej, czyli 4,5 Ampera w przypadku 112Ah) - jak tylko uda się poprawić błędy w oprogramowaniu to będzie można zmierzyć cała charakterystykę ładowania i wtedy zobaczy się ile te ostatnie 20% pojemności trzeba wbijać, żeby osiągnąć parametry 16,8V i prąd poniżej 1% wartości nominalnej.
Załączony plik  100pro.jpg   39,14 KB   13 Ilość pobrań
 
1) Z ciekawostek na temat kabli - dostarczony kabel wraz z silnikiem Minn Koty wygląda na 8 AWG (8,4 mm2) - 50A - kabel ma długość 6 stóp, czyli około 2 metry - rezystancja dla takiego kabla to około 5 mOhm (2,36mOhm na metr)
Co by było gdyby dać kabel o większej lub mniejszej średnicy (obliczenia dla poboru 70A):
AWG 10 (5 mm2)  - spadek napięcia 0,5V  35 Watów strat ciepła w kablu
AWG 8  (8 mm2)  - spadek napięcia 0,35V 25 Watów strat ciepła w kablu
AWG 6 (13 mm2)  - spadek napięcia 0,2V  14 Watów start ciepła w kablu
 
Ciekawe strony:
 
 
2) Test silników
Warunki testu:
- brak wiatru na jeziorze
- silnik zanurzony na 40 cm (od powierzchni wody do góry korpusu silnika)
- łódź Laminex Olivia I - waga ok 70 kg wymiary 340x140 cm - całkowity ciężar to około 200 kg
- bateria 4S 112 Ah - 8,5 kg naładowana do 80% napięcie startowe około 16,1V
Załączony plik  Test.jpg   88,33 KB   13 Ilość pobrań
 
 
Ciekawe strony:
 
3) Wnioski:
- pływanie na pełnym gazie pobiera około 8Ah/km akumulator 100Ah to 12km+ zasięgu, a 45Ah 5km+ zasięgu, dla 100Ah można uzyskać 40 km (M150) zasięgu (8 godzin zajęło by pokonanie tego)
- więcej LBSów nie znaczy, że łódź będzie szybciej płynąć - a na pewno oznacza większą wagę i cenę
- Haibo M150 (1370 zł) zaskakujące niskie pobory prądu dla mniejszych prędkości - czasem była to połowa mocy by uzyskać taką samą prędkość niż Minn Kocie (myślę że BLDC vs szczotki robiło tu różnicę) - dla 5 km/h i akumulatora 112Ah - 42 km zasięgu! 
- nie ma sensu kupować dużej drogiej baterii jeżeli pływa się tylko kilka godzin na niewielkim akwenie - minimalna bateria, którą warto kupić to moim zdaniem 45Ah (to już koszt w okolicach 1000 zł) (2,4 kg Li-Ion, 5,9 kg LeFePO4 - do tego trzeba doliczyć 1-2 kg obudowa z BMSem) - uważam że jest możliwa konstrukcja silnika pływającego 5 km/h i baterii 45 Ah w wadze całości 10 kg.
- przy "przewoltowanej" Minn Kocie 40 LBSów można wyciągnać prawie 1 kW mocy sic! pytanie jak długo wytrzyma silnik przy długim pływaniu - szczególnie w temperaturze wody 20+
- to co napisane jest w HAIBO jako 3HP trzeba podzielić przez 2 :) ten silnik może wykręcić moim zdaniem maks 1,5 KM (1100W) i to przy pełnym naładowaniu akumulatora 4S mi się udało uzyskać 66A i dawało to prawie 1 kW (akumulator miał już z 20Ah wypływane i napięcie było znacznie niższe, a start i tak było z 80% pojemności)
 
Załączony plik  40 LBS.jpg   25,74 KB   13 Ilość pobrańZałączony plik  Haibo.jpg   24,74 KB   12 Ilość pobrań
 
4) Co dalej:
- żeby testy były bardziej obiektywne w aplikacji musi być zmiana pomiaru prędkości na wartości dziesiętne - bo 4,1 km/h a 4,9km/h to są zupełnie inne pobory prądu - teraz widoczne jako 4 km/h i nie wiem jak dokładne były te pomiary trzeba je uznać za pierwszy krok
- warto zrobić testy dla akumulatora AGM - jakie wartości się otrzyma i jakiego rzędu to są różnice w mocy (szacuję nawet różnicę 200-300W na pełnym gazie)
- poprawiłem zakończenia kabli na spawalnicze 8/10 (tak naprawdę mają one otwory o prawie 2 punkty w skali AWG większe niż nabite pole przekroju przewodu - 10 są optymalne tutaj dla standardowych AWG8 dostarczanych z silnikiem Minn Koty) - to ma duże znaczenie i ilość ciepła wydzielanego sugeruje że szły tam dziesiątki watów - skoro nie będzie spadków napięcia na połączeniu to znaczy, że będzie dużo większe napięcie na silnik szło - to będzie +50W mocy więcej w mielenie śrubą 
- może kiedyś testy nowego silnika Haswinga Protruar (3800 zł) warto byłby go wziąć na warsztat https://www.mc-sklep...20r-p-1136.html
- testy silnia Jaxona 65 lbsów (1100 zł) - kiedyś już go testowałem wydawało mi się że chodził zupełnie tak samo jak Minn Kota 40 LBSow co potwierdza że nie ma sensu jak się chce pływać lekką łódką kupować silnika o większej liczbie LBSów
 
5) Pytanie:
- jaka jest minimalna moc elektryczna żeby łódkę wprowadzić w ślizg - ile ta wartość wynosi dla jakieś lekkiej i odpowiednio wyprofilowanej łódki - jaka minimalna musi być prędkość żeby łódka płynęła w ślizgu?

  • malinabar i Tabor lubią to

#100 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4664 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 06 czerwiec 2020 - 07:16

Piotr, fachowo jak zawsze- potwierdzasz nasze wnioski co do uciągu, prędkości i potrzebie w każdej sytuacji min. 100ah aku- co nie zawsze jest potrzebne. 

Jestem ciekaw jak ta tabelka z silnikami wyglądałaby podczas płynięcia pod wiatr nieco mocniejszy 5-7m/s co już nie jest przyjemne na wodzie i tutaj ewentualnie minnkotka 55 mogłaby się zrehabilitować, bo blado wypada póki co. 

Btw, wczoraj wpiąłem miernik w nową instalację echosond,modułów- z wpiętymi przetwornikami potrzebuję 4A/h, ale test pokazał, że spokojnie wyrobię się na dniówkę łowienia z moim 40Ah+ 80Ah do pływania. 

Sprawdzaliście xi pod tym kątem? Bo tutaj można byłoby wyciągnąć wnioski co do sprawności silnika pchacza do pociągowego- te same prądy ustawić na manetce/pilocie i prędkość zmierzyć- co rozwiałoby wątpliwości odnośnie tej sprawy. 

Co do ślizgu na łodzi- zerknij do wątków o wyborze silnika- pisze tam Sławek, który takie rzeczy liczy. Niemniej sprawa ślizu na elektryku to trudny orzech, bo relacja mocy do masy zestawu jest dużo gorsza niż na spalinie. Chyba, że jakaś nowa technologia ogniw się upowszechni i uzyskasz dużo, bardzo dużo mocy z pakietu o akceptowalnej wadze. 

Moim zdaniem jedynym rozwiązaniem może być tutaj silnik typu waterjet, którego turbina daje więcej uciągu niż śruba. Są rozwiązania DIY, ale nie u nas. Do tego albo ponton- bo jest lekki, albo jakaś hi-tech łódka. 

Fajny demonstrator technologii by wyszedł, ale cena zabije szybciej niż prąd z ogniw. )


Użytkownik Maciej_K edytował ten post 06 czerwiec 2020 - 07:17

  • pajczi lubi to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych