Jump to content

  •      Sign In   
  • Create Account

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Photo

Silnik Mercury 15 four stroke - podnieść moc?


  • Please log in to reply
92 replies to this topic

#1 OFFLINE   Pozio

Pozio

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 10 posts
  • LokalizacjaKostrzyn nad Odrą
  • Imię:Krzysztof
  • Nazwisko:Poźniak

Posted 01 November 2016 - 12:31

Czy może ktoś z kolegów przerabiał temat zwiększenia mocy do 20 km? Wszystko w nich niby to samo  ( 15 i 20) pojemność kok tłoka , srednica nawet zawory do obydwu takie same jedyna różnica jaka znalazłem to 20-stka ma wyższe obroty przy swojej mocy.

załączam tabliczkę z silnika.

a przy okazji niby z znaczeń tego silnika wynika ze posiada ładowanie a u mnie nie ma to kwestia podłączenia kabli , czegoś dodatkowego ( regulator ) czy tyeż ten jednak nie posiada ladowania

pozdrawiam

Attached File  20161025_170824.jpg   47.93KB   33 downloads



#2 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1,214 posts
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Posted 01 November 2016 - 12:35

Obroty = zmiana modułu

#3 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,017 posts
  • LokalizacjaKraków... czasami

Posted 01 November 2016 - 16:48

A ładowanie to cewki ( żeby był prąd) - czy je masz to trzeba zerknąć pod koło zamachowe. Z jednej strony jest cewka do zapłonu, a z drugiej ta od ładowania. Dalej potrzebny jest regulator. Dzisiaj u siebie zakładałem używki, 300zł kosztował komplet do marinera 10hp/2t.

Możliwe że jakiś handlarz je wyjął i sprzedał oddzielnie.

Zwiększenie obrotów to moduł, możliwe że będzie jeszcze wymiana dyszy w gaźniku. Nie wiem czy będzie to finansowo opłacalne (ale jak silnik pewny to czasami lepiej wydać więcej niż sprzedać i kupować kota w worku :-) ).



#4 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,472 posts

Posted 01 November 2016 - 18:28

To wszystko zalezy, dysza w gaznika lub cały gaźnik to zależy czy gardziel ma te sama średnicę co w 20, wydechem też może być zdlawiony, moduł całkiem możliwe, wałek rozrządu bardzo prawdopodobne :)

Edited by womaly23, 01 November 2016 - 18:28.


#5 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,017 posts
  • LokalizacjaKraków... czasami

Posted 01 November 2016 - 19:37

Ano. Do tego jeszcze w latach 80 jak był wałek rozrządu taki sam to często miał ten sam nr katalogowy. Widać było na fiszkach. A teraz może być taki sam, ale nr w katalogu już ma swój i bez pomacania się nie obejdzie.



#6 OFFLINE   Pozio

Pozio

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 10 posts
  • LokalizacjaKostrzyn nad Odrą
  • Imię:Krzysztof
  • Nazwisko:Poźniak

Posted 02 November 2016 - 11:29

Szukalem konkretow 😁
Ok z tego co już wiem z katalogu części to moduł jest ten sam , zawory, wałki , tloki te same. Jedyną różnicą są dysze w gaźniku i to jest nawet zaznaczone na liście części. Co do ładowania zeczywiscie muszę zobaczyć jak ściągnę już ludke z wody bo niby ma alternator taki jak w motocyklach i może wystarczy jednak tylko regulator.
Ps. Ma ktoś dostęp do manual service do tego silnika ?

Wysłane z mojego SM-G389F przy użyciu Tapatalka

#7 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,472 posts

Posted 02 November 2016 - 12:13

Nie jestem pewien czy masz w 100% rację - gardziel gaźnika ( średnica) oraz organki - wymiana samej dyszy nie koniecznie powiększy mu moc bo musi mieć co zassać jeszcze to paliwo i właśnie od tego jest gardziel i organki ale daj Boże żeby to była tylko dysza ;)  Sprawdź dobrze np na boats.net części 15 - i 20 . Jeśli jest to ten sam silnik to wchodzisz na części od 15 i np w dyszach gaźnika powinny być podane dwie pozycje pod jednym numerem z różnymi średnicami dysz.

Na dole obrazki z mojego silnika - popatrz na co zwrócić uwagę - nie chce mi się szukać bo jeszcze wydaje mi się,że wydech ma mniejszą średnicę....

 

Z tego co widzę to bardziej Twój silnik jest 13.5/15 niż 15/20 ale mogę się mylić

Attached Files


Edited by womaly23, 02 November 2016 - 12:29.


#8 OFFLINE   Andrzej1

Andrzej1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 152 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 02 November 2016 - 12:29

Ps. Ma ktoś dostęp do manual service do tego silnika ?

 

Schemat instalacji ładowania a tu masz manual service http://boatinfo.no/l...s/99-15.html#/0

 

Attached Files

  • Attached File  1.JPG   54.85KB   11 downloads

Edited by Andrzej1, 02 November 2016 - 12:34.


#9 OFFLINE   Pozio

Pozio

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 10 posts
  • LokalizacjaKostrzyn nad Odrą
  • Imię:Krzysztof
  • Nazwisko:Poźniak

Posted 02 November 2016 - 12:38

Nie jestem pewien czy masz w 100% rację - gardziel gaźnika ( średnica) oraz organki - wymiana samej dyszy nie koniecznie powiększy mu moc bo musi mieć co zassać jeszcze to paliwo i właśnie od tego jest gardziel i organki ale daj Boże żeby to była tylko dysza ;) Sprawdź dobrze np na boats.net części 15 - i 20 . Jeśli jest to ten sam silnik to wchodzisz na części od 15 i np w dyszach gaźnika powinny być podane dwie pozycje pod jednym numerem z różnymi średnicami dysz.
Na dole obrazki z mojego silnika - popatrz na co zwrócić uwagę - nie chce mi się szukać bo jeszcze wydaje mi się,że wydech ma mniejszą średnicę....

Z tego co widzę to bardziej Twój silnik jest 13.5/15 niż 15/20 ale mogę się mylić

Zaznaczales różnice między 30 a 40 KM.
Jeszcze się upewnie ale body gaźnik w mojej 15 i 20 jest to samo.
Nie sprawdzałem wydechu...

Wysłane z mojego SM-G389F przy użyciu Tapatalka

#10 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,472 posts

Posted 02 November 2016 - 12:40

Osobiście uważam, że nie może to być taka prosta sprawa bo każdy by kupował 15 -zmieniał dysze za 30 zł i ma 20 ;)



#11 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4,805 posts
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Posted 02 November 2016 - 12:48

Jeżeli nowe, to to samo co Tohatsu 15 i 20. Z tego co pamiętam, to na pewno dysza do wymiany i chyba coś jeszcze, koszt części około 30$ + wysyłka. . Jest trochę wątków na forach zagranicznych. Mam gdzieś service manual do Tohatsu. Można zmienić cały gaźnik, ale wychodzi dużo drożej. Części pasują od Tośki.


Edited by psulek, 02 November 2016 - 12:49.


#12 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,017 posts
  • LokalizacjaKraków... czasami

Posted 02 November 2016 - 13:00

Dysza nie warunkuje obrotów maksymalnych. Jeśli faktycznie moduły są takie same, a różnica jest w obrotach to może być kwestia blokady otwarcia przepustnicy. Dawno tak yamaha robiła w swoich małych motocyklach. Między 15 a 20 IMVHO może być jakaś kryza przy gaźniku i/lub wydechu.



#13 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4,805 posts
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Posted 02 November 2016 - 13:07

Napisałem dysza na pewno, możliwe że jest jakaś zwężka. W każdym razie jeżeli to Mercury by Tohatsu, to temat jest do obskoczenia za niską kwotę.



#14 OFFLINE   Pozio

Pozio

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 10 posts
  • LokalizacjaKostrzyn nad Odrą
  • Imię:Krzysztof
  • Nazwisko:Poźniak

Posted 02 November 2016 - 13:07

Osobiście uważam, że nie może to być taka prosta sprawa bo każdy by kupował 15 -zmieniał dysze za 30 zł i ma 20 ;)

Dysze OEM za komplet kosztują jakieś 90 eur więc to nie mało.

Wysłane z mojego SM-G389F przy użyciu Tapatalka

#15 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4,805 posts
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Posted 02 November 2016 - 13:08

Tu masz dokładnie:

 

http://www.rib.net/f...0-hp-67678.html


  • Pozio likes this

#16 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4,805 posts
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Posted 02 November 2016 - 13:09

Dysze OEM za komplet kosztują jakieś 90 eur więc to nie mało.

Wysłane z mojego SM-G389F przy użyciu Tapatalka

Trzeba brać dysze z Tohatsu. To te same silniki, a części od tośki są około 30% tańsze.



#17 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,472 posts

Posted 02 November 2016 - 13:44

Ja wszystkie części wygrzebuje z boats.net - nr katalogowy poszczególnej części przepisuje do ebay i jest dużo taniej

 

Zerknąłem rzeczywiście ta przeróbka zakręci się ok 400 zł ale warto ;)


Edited by womaly23, 02 November 2016 - 13:50.


#18 OFFLINE   Pozio

Pozio

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 10 posts
  • LokalizacjaKostrzyn nad Odrą
  • Imię:Krzysztof
  • Nazwisko:Poźniak

Posted 02 November 2016 - 14:49

Jasne że warto. Te 5 kucy mi brakuje do szczescia 😀 a silnika nie chce sprzedawać bo jest igła.
A te dwucylindrowe silniki są w miarę oszczedne

Wysłane z mojego SM-G389F przy użyciu Tapatalka

#19 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1,214 posts
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Posted 02 November 2016 - 15:41

Nie wierzę w to że oba silniki mają ten sam moduł i w dodatku taki sam gaźnik to brzmi pięknie ale jest mało realne.
Obcięcie obrotów jest na 99℅ na module, można to prosto sprawdzić, podłączasz obrotomierz na luzie i odkręcasz manetke, moduł odetnie zapłon przy osiągnięciu obrotów maksymalnych i będzie widać przy ilu

#20 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,472 posts

Posted 02 November 2016 - 16:24

Te silniki na luzie nie kręcą do max