Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Akumulator lifepo4 - zakup, użytkowanie, konserwacja / naprawy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2381 odpowiedzi w tym temacie

#1421 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4926 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 07 maj 2021 - 16:04

Chodzi o to, że jest mały problem z ładowaniem LFP z alternatora. W chwili pełnego naładowania bms odcina całkowicie baterię, co może mieć przykre konsekwencje dla regulatora napięcia. W skŕocie najprościej i najtaniej miec rozruchowy kwas i zasilające lfp. Tez się ostatnio o tym dowiedziałem, polecam lekturę:

https://skiff.pl/moz...lfp-na-jachcie/



Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

Użytkownik psulek edytował ten post 07 maj 2021 - 16:10


#1422 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 07 maj 2021 - 16:38

Tym samym , jeśli podczas płynięcia , akumulatorem startowym jest kwasiak i go odłączymy, to alternator również padnie ? Znajomy kiedys stosował mały lfp 20ah do rozruchu, problem mial gdyż dużo plywal i czesto mu bms wywalal- ale nigdy alternatora nie uszkodził. Silnik bodajze 9.9 yamaha

Użytkownik siarq edytował ten post 07 maj 2021 - 16:39


#1423 OFFLINE   rower26

rower26

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1444 postów
  • Imię:Łukasz

Napisano 07 maj 2021 - 18:37

Zamówiłem tego ale cena poszła już na 615, szkoda że nie zamówiłem wtedy jak pisałem 5 dych w kieszeni. Dam znać po pierwszych testach. Przesyłka z Niemiec. mam nadzieję że mi vatu nie wpierdzielą. 

Bateria dotarła w dwa dni z DE. Ale pojawiło się pytanie. Przyjechała, podłączyłem do ładowarki, trochę poładowało, napięcie doszło do 14,25 V i odcięło tak jakby BMS odciął ładowanie. Lifepo4 4s powinno się chyba do 14,5 V ładować. Na ładowarce wywaliło connection error. Czy tak ma być czy jednak bms może być skopany?



#1424 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 07 maj 2021 - 19:22

jak odcial przy 14,25 to sa ogniwa rozjechane



#1425 OFFLINE   cezorator

cezorator

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 950 postów
  • LokalizacjaSosnowiec
  • Imię:Cezary
  • Nazwisko:Pacocha

Napisano 07 maj 2021 - 19:27

Bateria dotarła w dwa dni z DE. Ale pojawiło się pytanie. Przyjechała, podłączyłem do ładowarki, trochę poładowało, napięcie doszło do 14,25 V i odcięło tak jakby BMS odciął ładowanie. Lifepo4 4s powinno się chyba do 14,5 V ładować. Na ładowarce wywaliło connection error. Czy tak ma być czy jednak bms może być skopany?

Sprawdź przynajmniej dwoma woltomierzami to napięcie. Z przyrządami różnie bywa - to wiem z własnego doświadczenia. 

A jakim natężeniem prądu ładujesz ???


  • rower26 lubi to

#1426 OFFLINE   Miodzik

Miodzik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 65 postów

Napisano 07 maj 2021 - 19:53

[quote name="psulek" post="2910278" timestamp="1620399872"]Chodzi o to, że jest mały problem z ładowaniem LFP z alternatora. W chwili pełnego naładowania bms odcina całkowicie baterię, co może mieć przykre konsekwencje dla regulatora napięcia. W skŕocie najprościej i najtaniej miec rozruchowy kwas i zasilające lfp. Tez się ostatnio o tym dowiedziałem, polecam lekturę:

https://skiff.pl/moz...lfp-na-jachcie/



Jeśli ładowanie z konwencjonalnego alternatora grozi raczej niepełnym naładowaniem LFP,to znaczy że nie osiągnie on raczej
napięcia przy którym bms zadziała odcięciem regulatora..

#1427 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 07 maj 2021 - 20:13

[quote name="psulek" post="2910278" timestamp="1620399872"]Chodzi o to, że jest mały problem z ładowaniem LFP z alternatora. W chwili pełnego naładowania bms odcina całkowicie baterię, co może mieć przykre konsekwencje dla regulatora napięcia. W skŕocie najprościej i najtaniej miec rozruchowy kwas i zasilające lfp. Tez się ostatnio o tym dowiedziałem, polecam lekturę:

https://skiff.pl/moz...lfp-na-jachcie/



Jeśli ładowanie z konwencjonalnego alternatora grozi raczej niepełnym naładowaniem LFP,to znaczy że nie osiągnie on raczej
napięcia przy którym bms zadziała odcięciem regulatora..

 

 

 

to zalezy od konca napiecia ładowania , teoretycznie tak powinno byc w praktyce roznie, male pojemnosci napewno przy dlugim plywaniu nie zdaja egzaminu - wylacza bms


  • rower26 lubi to

#1428 OFFLINE   rower26

rower26

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1444 postów
  • Imię:Łukasz

Napisano 07 maj 2021 - 22:18

Sprawdź przynajmniej dwoma woltomierzami to napięcie. Z przyrządami różnie bywa - to wiem z własnego doświadczenia.
A jakim natężeniem prądu ładujesz ???

napięcie wyświetlane było na ładowarce. Ładowałem 3A, też dziwne bo ustawiłem na ładowarce 5A a i tak wyświetlała 3, może zasilacz do ładowarki jakiś badziewny (niby 5A, ładowarka może dać max 6). Używam takiej ładowarki modelarskiej z programem do lifepo4.

https://www.skyrc.pl...kyrc-p-175.html

Użytkownik rower26 edytował ten post 07 maj 2021 - 22:31


#1429 OFFLINE   rower26

rower26

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1444 postów
  • Imię:Łukasz

Napisano 07 maj 2021 - 22:19

jak odcial przy 14,25 to sa ogniwa rozjechane


Jest szansa że się ułożą?

#1430 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 07 maj 2021 - 22:30

Zalezy na co stać bms... generalnie raczej nic z tym.nie zrobisz. zbiegiem czasu balanser to zniweluje , badz rozstrzal zrobi się jeszcze wiekszy i będzie tracić pojemnosc. Żadne ladowanie , małym czy dużym prądem tu nic nie zmieni - laduje się cały pakiet jednocześnie.
  • rower26 lubi to

#1431 OFFLINE   rower26

rower26

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1444 postów
  • Imię:Łukasz

Napisano 07 maj 2021 - 22:35

Zalezy na co stać bms... generalnie raczej nic z tym.nie zrobisz. zbiegiem czasu balanser to zniweluje , badz rozstrzal zrobi się jeszcze wiekszy i będzie tracić pojemnosc. Żadne ladowanie , małym czy dużym prądem tu nic nie zmieni - laduje się cały pakiet jednocześnie.


Ok dzięki. Szkoda że dopiero dzisiaj wrzuciłeś tego posta że masz dostępne 24Ah. Potrzebowałem na cito bo padła mi żelówka. Wziąłbym u Ciebie, trochę mniejszy ale miałbym z bani ew. problemy.

#1432 OFFLINE   cezorator

cezorator

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 950 postów
  • LokalizacjaSosnowiec
  • Imię:Cezary
  • Nazwisko:Pacocha

Napisano 08 maj 2021 - 08:44

napięcie wyświetlane było na ładowarce. Ładowałem 3A, też dziwne bo ustawiłem na ładowarce 5A a i tak wyświetlała 3, może zasilacz do ładowarki jakiś badziewny (niby 5A, ładowarka może dać max 6). Używam takiej ładowarki modelarskiej z programem do lifepo4.

https://www.skyrc.pl...kyrc-p-175.html

 

 

napięcie wyświetlane było na ładowarce. Ładowałem 3A, też dziwne bo ustawiłem na ładowarce 5A a i tak wyświetlała 3, może zasilacz do ładowarki jakiś badziewny (niby 5A, ładowarka może dać max 6). Używam takiej ładowarki modelarskiej z programem do lifepo4.

https://www.skyrc.pl...kyrc-p-175.html

Między innymi też mam tego typu ładowarkę tylko  kupioną na Ali. https://pl.aliexpres...earchweb201603_

Zrobiłem więc  próbę ładowania takiego LiFePo4 który ma 3,3 AH. Taki pakiecik czterech ogniw 26650. Nastawiłem na ładowarce ładowanie pakietu 4S.

Uruchomiłem i przy 14,6 V BMS baterii odłączył ładowanie. Odczekałem 10 minut i zmierzyłem napięcie na akumulatorku. Wynosiło 13,86 V.

Teraz mi wypada zbadać pojemność faktyczną tego akumulatorka by się dowiedzieć  czy faktycznie jest naładowany do pełna.

Poza tym w tej ładowarce jakby ustawienie Li-ion oraz LiFePo4 było w jednym programie. Nie da się u mnie rozdzielić tych dwóch rodzajów ładowania. 

Jedno tylko stwierdziłem - to nie  ładowarka przerwała ładownie, a  wyłączył to BMS akumulatorka.

Z polskiej instrukcji tej  ładowarki też nic nie wywnioskowałem.



#1433 OFFLINE   cezorator

cezorator

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 950 postów
  • LokalizacjaSosnowiec
  • Imię:Cezary
  • Nazwisko:Pacocha

Napisano 08 maj 2021 - 11:10


Teraz mi wypada zbadać pojemność faktyczną tego akumulatorka by się dowiedzieć  czy faktycznie jest naładowany do pełna.

Zbadałem to i wyszło 2,86 Ah i 34,67 Wh. Wyłączył się BMS przy 10,5 V . Wychodzi na to, że ładowarka jest OK ale akumulatorek ma 2,86 Ah zamiast deklarowanych przez producenta 3,5 Ah.  (prawie 20 % mniej) Teraz nie wiem czy to skutek słabszych już ogniw czy BMS ?

W związku z tym radzę Ci zbadać  pojemność tego akumulatora. Jeśli nie masz testera to możesz użyć też tej swojej ładowarki IMAXa bo ona ma również ma taką funkcję rozładowania.


Użytkownik cezorator edytował ten post 08 maj 2021 - 11:11


#1434 OFFLINE   rower26

rower26

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1444 postów
  • Imię:Łukasz

Napisano 08 maj 2021 - 16:27

Między innymi też mam tego typu ładowarkę tylko kupioną na Ali. https://pl.aliexpres...earchweb201603_
Zrobiłem więc próbę ładowania takiego LiFePo4 który ma 3,3 AH. Taki pakiecik czterech ogniw 26650. Nastawiłem na ładowarce ładowanie pakietu 4S.
Uruchomiłem i przy 14,6 V BMS baterii odłączył ładowanie. Odczekałem 10 minut i zmierzyłem napięcie na akumulatorku. Wynosiło 13,86 V.
Teraz mi wypada zbadać pojemność faktyczną tego akumulatorka by się dowiedzieć czy faktycznie jest naładowany do pełna.
Poza tym w tej ładowarce jakby ustawienie Li-ion oraz LiFePo4 było w jednym programie. Nie da się u mnie rozdzielić tych dwóch rodzajów ładowania.
Jedno tylko stwierdziłem - to nie ładowarka przerwała ładownie, a wyłączył to BMS akumulatorka.
Z polskiej instrukcji tej ładowarki też nic nie wywnioskowałem.

Twoja ładowarka to poprzednik tej mojej. Musisz sobie sam zrobić program do lifepo4 ,są tutoriale na yt jak to przeprowadzić. Ustawiłem sobie program discharge ale znowu, pomimo ustawienia natężenia 2A na discharge, rozładowuje tylko 0,4 A. Bedzie trwało wieki...

Użytkownik rower26 edytował ten post 08 maj 2021 - 16:28


#1435 OFFLINE   cezorator

cezorator

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 950 postów
  • LokalizacjaSosnowiec
  • Imię:Cezary
  • Nazwisko:Pacocha

Napisano 08 maj 2021 - 19:11

Twoja ładowarka to poprzednik tej mojej. Musisz sobie sam zrobić program do lifepo4 ,są tutoriale na yt jak to przeprowadzić. Ustawiłem sobie program discharge ale znowu, pomimo ustawienia natężenia 2A na discharge, rozładowuje tylko 0,4 A. Bedzie trwało wieki...

Dzięki :) Już sobie zobaczyłem filmik. Ciekawe czemu nie zauważyłem tego w instrukcji. Sprawdziłem u siebie i to rozładowanie działa na tym IMAXie.

Ciekawe czemu u Ciebie tak zaniża natężenie.

Ale w domu wolę testować akumulatory na takiem sprzęcie: https://pl.aliexpres....663f5c0fB7zuQg

przy mniejszych akumulatorach stosuję: https://pl.aliexpres....27425c0fHHper6



#1436 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4926 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 10 maj 2021 - 00:52

Tym samym , jeśli podczas płynięcia , akumulatorem startowym jest kwasiak i go odłączymy, to alternator również padnie ? Znajomy kiedys stosował mały lfp 20ah do rozruchu, problem mial gdyż dużo plywal i czesto mu bms wywalal- ale nigdy alternatora nie uszkodził. Silnik bodajze 9.9 yamaha

Nie jest powiedziane że padnie za każdym razem, ale to bardzo niezdrowe dla mostka prostowniczego i paść może. Idzie duże napięcie i może przebić diody, robi się zwarcie na mostku.



#1437 OFFLINE   rower26

rower26

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1444 postów
  • Imię:Łukasz

Napisano 10 maj 2021 - 08:00

Dzięki :) Już sobie zobaczyłem filmik. Ciekawe czemu nie zauważyłem tego w instrukcji. Sprawdziłem u siebie i to rozładowanie działa na tym IMAXie.

Ciekawe czemu u Ciebie tak zaniża natężenie.

Ale w domu wolę testować akumulatory na takiem sprzęcie: https://pl.aliexpres....663f5c0fB7zuQg

przy mniejszych akumulatorach stosuję: https://pl.aliexpres....27425c0fHHper6

Zaniża bo, moim zdaniem, mam jakiś gówniany zasilacz do ładowarki. Niby 5A ale pewnie etykieta kłamie. Muszę sprawdzić na innym zasilaczu. Od laptopów mam tylko 19 V zasilacze a ładowarka przyjmuje maks 18V. Muszę kupić jakiś dobry 12V 6A. 



#1438 OFFLINE   cezorator

cezorator

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 950 postów
  • LokalizacjaSosnowiec
  • Imię:Cezary
  • Nazwisko:Pacocha

Napisano 10 maj 2021 - 09:33

Zaniża bo, moim zdaniem, mam jakiś gówniany zasilacz do ładowarki. Niby 5A ale pewnie etykieta kłamie. Muszę sprawdzić na innym zasilaczu. Od laptopów mam tylko 19 V zasilacze a ładowarka przyjmuje maks 18V. Muszę kupić jakiś dobry 12V 6A. 

A ja nie mogę narzekać na swój i moi koledzy też. Fakt, ze jest małej mocy (do 80W) ale teraz jak nauczyłem się jak przestawiać LI-ion na LiFePo4 to wszystko działa.  A mamy z tej samej firmy IMAX.

Może ten Twój ma jakąś wadę lub jest jakiś haczyk w ustawieniach. A ten akumulator musisz sprawdzić czy ma zadeklarowaną pojemność.

 

Od znajomego usłyszałem, że czasami producenci specjalnie w ustawieniach  BMSa podwyższają dolną granicę i obniżają górną bo wtedy akumulator  wytrzymuje większą ilość cykli. Kosztem pojemności użytecznej wydłużają żywotność pakietu. Pracujący w widełkach 10,5 V do 14 V wytrzymuje np deklarowane 2000 cykli natomiast od 10 V do 14,6 V wytrzymuje tylko 1000 cykli.

 

W sumie ma to znaczenie przy fotowoltaice czy też energetyce wiatrowej bo przy echosondzie czy silniku to wcześniej akumulator padnie ze starości niż wyczerpie te cykle.

Nawet pływając 100 dni w roku to na 10 lat styknie :)



#1439 OFFLINE   rower26

rower26

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1444 postów
  • Imię:Łukasz

Napisano 10 maj 2021 - 09:37

A ja nie mogę narzekać na swój i moi koledzy też. Fakt, ze jest małej mocy (do 80W) ale teraz jak nauczyłem się jak przestawiać LI-ion na LiFePo4 to wszystko działa.  A mamy z tej samej firmy IMAX.

Może ten Twój ma jakąś wadę lub jest jakiś haczyk w ustawieniach. A ten akumulator musisz sprawdzić czy ma zadeklarowaną pojemność.

 

Od znajomego usłyszałem, że czasami producenci specjalnie w ustawieniach  BMSa podwyższają dolną granicę i obniżają górną bo wtedy akumulator  wytrzymuje większą ilość cykli. Kosztem pojemności użytecznej wydłużają żywotność pakietu. Pracujący w widełkach 10,5 V do 14 V wytrzymuje np deklarowane 2000 cykli natomiast od 10 V do 14,6 V wytrzymuje tylko 1000 cykli.

 

W sumie ma to znaczenie przy fotowoltaice czy też energetyce wiatrowej bo przy echosondzie czy silniku to wcześniej akumulator padnie ze starości niż wyczerpie te cykle.

Nawet pływając 100 dni w roku to na 10 lat styknie :)

Akumulator który kupiłem, jest właśnie od firmy, która specjalizuje się w fotowoltaice. Wrzucałem go kilka postów wyżej. Wszystkie inne produkty tego sklepu to fotowoltaika. 



#1440 OFFLINE   cezorator

cezorator

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 950 postów
  • LokalizacjaSosnowiec
  • Imię:Cezary
  • Nazwisko:Pacocha

Napisano 10 maj 2021 - 17:53

Akumulator który kupiłem, jest właśnie od firmy, która specjalizuje się w fotowoltaice. Wrzucałem go kilka postów wyżej. Wszystkie inne produkty tego sklepu to fotowoltaika. 

Sprawdziłem i faktycznie w specyfikacji podają górne napięcie 14,5 V, a nie jak w tych do wózków golfowych 14,6 V.  Może być tak, że BMS ma tolerancję 0,1 V , a ładowarka ma też jakąś tam  tolerancję  no i masz swoje 14,3 V


  • rower26 lubi to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych