Jump to content

  •      Sign In   
  • Create Account

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Photo

Akumulator lifepo4 - zakup, użytkowanie, konserwacja / naprawy


  • Please log in to reply
2303 replies to this topic

#2181 OFFLINE   dante

dante

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 437 posts
  • LokalizacjaEłk

Posted 15 February 2024 - 18:41

Dlaczego używasz ustawień dla aku Li-ion jak masz akumulator LiFePo4? Brak programu?


Jest program dla lifepo4, trzeba było poszukać w ustawieniach zaawansowanych. Dzisiaj się trochę pobawiłem i znalazłem je. Jednak z tego co słyszałem to można też ładować na programie li-ion.

#2182 OFFLINE   na ryby

na ryby

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 124 posts
  • LokalizacjaKaszuby

Posted 16 February 2024 - 12:57

Koledzy mam pytanie odnosząc się do waszego doświadczenia. Czy akumulator 100 ah, lifepo4, 24v da radę w całodziennym trolingu? Łódź (cały zestaw) około 800 kg, dość wysoka fala. Aku do dziobówki 80lb.



#2183 OFFLINE   highvoltage

highvoltage

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 276 posts
  • Imię:Krz

Posted 16 February 2024 - 13:02

Na dużej fali zapomnij , zobacz sobie jaki masz wtedy pobór prądu

#2184 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15,608 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 20 February 2024 - 11:51

Jest program dla lifepo4, trzeba było poszukać w ustawieniach zaawansowanych. Dzisiaj się trochę pobawiłem i znalazłem je. Jednak z tego co słyszałem to można też ładować na programie li-ion.

Mam już tego Victrona Blue Smart i faktycznie jest program dla LiFePo4 ale odcięcie na 14,2 V - ciekawe dlaczego producent tak to zaprogramował.



#2185 ONLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4,808 posts
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Posted 20 February 2024 - 12:42

Bo jak prąd nie jest duży, to wystarczy. Większe napięcia przydają się, jak chcesz ładować dużym prądem.


  • godski likes this

#2186 OFFLINE   highvoltage

highvoltage

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 276 posts
  • Imię:Krz

Posted 22 February 2024 - 18:58

Mam już tego Victrona Blue Smart i faktycznie jest program dla LiFePo4 ale odcięcie na 14,2 V - ciekawe dlaczego producent tak to zaprogramował.


Czyli nie jesteś w stanie naładować akumulatora do 100% a nieco poniżej , 14.2/4 masz 3.55V koniec ładowania

#2187 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,505 posts
  • Imię:adam

Posted 22 February 2024 - 19:05

14.4V przy trybie absorpcji laduje na full , napiecie 3.65 jest maksymalne , 3.6V na cele jest wystarczajace


Edited by siarq, 22 February 2024 - 19:18.

  • godski likes this

#2188 ONLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4,808 posts
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Posted 22 February 2024 - 19:30

Różnica jest pomijalna, ale będzie dłużej ładować. 14,4 i wyżej jak chcemy relatywnie duży prąd i szybkie ładowanie. Kwasa też się da dobić 14V ale do pełna trwa wtedy bardzo długo. Moim zdaniem 14,2 to też dobra opcja dla balansera, bo będzie dłużej pracował przy większych różnicach napięć na celach, więc bardziej wydajnie. W sensie przy małym końcowym prądzie ładowania ma sporą szansę skompensować nadwyżkę energii z którejś celi. Mi się udało pakiet 8s nabić 28V praktycznie na full - na koniec prąd już nie płyną, BMS nie odciął, ale jak ładnie balanser wyrównał cele . Przypadkowo zostawiłem na całą noc, bo zapomniałem.

https://www.powerstr...rge-voltage.htm

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka
  • godski likes this

#2189 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,505 posts
  • Imię:adam

Posted 22 February 2024 - 19:49

@psulek masz racje , ale :

1. Balanser potrzebuje czasu to raz , choć by był nawet 20A 

2. Samo wyrównanie napięciowe bez ładowania w trakcie balansowania nie oznacza wyrowaniania pakietu pojemnościowo . I tu tkwi diabeł 
 

stąd też maszyny balansujące posiadaja dodatkowo opcję ładowania całego pakietu , a nie tylko równoważenie napięć .biorac dwie cele o pojemności 70% i 50% i spinając je równolegle - napięcia się wyrównają , ale pojemność w nich nie będzie jenakowa. Nie mniej jednak balansery aktywne jak i pasywne robią dobrą robotę 



#2190 OFFLINE   highvoltage

highvoltage

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 276 posts
  • Imię:Krz

Posted 22 February 2024 - 20:41

Ale w dalszym ciągu jest to balansowanie do zadanej różnicy napięć między ogniwami. Więc czy lądujemy czy rozładowujemy to to najsłabsze ogniwo determinuje pojemność całego akumulatora. Aktywny balanser aż tak tego nie skompensuje

Edited by highvoltage, 22 February 2024 - 20:42.


#2191 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,505 posts
  • Imię:adam

Posted 22 February 2024 - 21:30

oczywiscie ze najslabsze ogniwo determinuje pojemnosc pakietu , natomiast przy odpowiednim balanserze i ladowaniu doprowadzi do uzytecznego wykorzystania energi z pakietu . NIe sama pojemnosc ogniw determinuje molizwosc wykorzystania calej pojemnosci  baterii


Edited by siarq, 22 February 2024 - 21:53.


#2192 OFFLINE   GroPerch

GroPerch

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 336 posts
  • LokalizacjaPółnocny Wschód i Wwa
  • Imię:Filip

Posted 23 February 2024 - 13:08

Panowie, a tak na ludzi język, dla kogoś elektryko - wiedzo odpornego.
To do ilu procent dobije jakaś przeciętna ładowarka z rynku np. taka: https://allegro.pl/o...2a-90970e6122d2 (w moim posiadaniu)

a do ilu jakiś najlepszy produkt Victrona?

Dużo więcej tego prądu w akumulator wbije Victron?
Jakby to przedstawić w procentach to Victron naładuje do 100% a jakiś przeciętniak do 95% czy różnice są większe?

Chodzi mi oczywiście o uśrednienie i zarysowanie problemu. A nie o dokładne wyliczenia.

#2193 OFFLINE   adiz1

adiz1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 218 posts
  • Lokalizacjawoj. śląskie

Posted 23 February 2024 - 14:42

Tu chyba prąd ładowania(?) jest istotny, a mniej konkretny model...

Użytkuję "przeciętną" ładowarkę dedykowaną do Lifepo4 marki VOLT Polska - 20A.

Akumulator też mam tej samej marki (niebieska seria) z BMS i bluetooth.

Za jej pośrednictwem, wspomnianą baterię,  ładuje do 100% wg danych z aplikacji w smartfonie.

Wcześniej (zakupiona z akumulatorem) była jakaś TOYAMA poniżej 10A i wtedy mi nie dobijało do 100%.



#2194 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,505 posts
  • Imię:adam

Posted 23 February 2024 - 16:22

Panowie, a tak na ludzi język, dla kogoś elektryko - wiedzo odpornego.
To do ilu procent dobije jakaś przeciętna ładowarka z rynku np. taka: https://allegro.pl/o...2a-90970e6122d2 (w moim posiadaniu)

a do ilu jakiś najlepszy produkt Victrona?

Dużo więcej tego prądu w akumulator wbije Victron?
Jakby to przedstawić w procentach to Victron naładuje do 100% a jakiś przeciętniak do 95% czy różnice są większe?

Chodzi mi oczywiście o uśrednienie i zarysowanie problemu. A nie o dokładne wyliczenia.

 

 

Sprawa wyglada tak, ze jesli ladowarka ma jakies cudowne programy 7 czy 15 etapowe moze uznac LIT przy napieciu 14V za w pelni naladowany a tak nie bedzie w rzeczywistosci.  Musi osiagnac minimum 14.4V i pradem zjechac do minimum - 0,5A i w ten czas naladuje na full.  Wprzeciwnym przypadku to wrozenie z fusow



#2195 OFFLINE   rafal_LBN

rafal_LBN

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 128 posts
  • LokalizacjaAmsterdam / Lublin
  • Imię:Rafał

Posted 26 February 2024 - 08:46

Dziobowka 12v 55lbs, dwie echosondy 10 i 12", livescope, mozna podłączyć pod jeden wiekszy lifepo czy lepiej kupić dwa osobne?

Edited by rafal_LBN, 26 February 2024 - 08:47.


#2196 OFFLINE   mario

mario

    Zaawansowany

  • Moderatorzy
  • 3,549 posts
  • LokalizacjaP L

Posted 26 February 2024 - 08:50

Ja mam identyczny zestaw (MK 55lb, HB 12" i Garmin 10" z lvs) podpięty pod jeden aku LifePo4 170 Ah - sezon używania bez problemów.
  • rafal_LBN likes this

#2197 OFFLINE   pingvinas

pingvinas

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 449 posts
  • LokalizacjaSochaczew
  • Imię:Giedrius

Posted 26 February 2024 - 09:03

Ja tez tak mam tylko pod 200ah i tez wszystko ok.Ale lepiej kupić dwa aku po 100ah.Bo jak coś się stanie z akumulatorem to nic nie będziesz miał,nie dziobówki nie echosondy.


  • jogger1 and rafal_LBN like this

#2198 OFFLINE   jogger1

jogger1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 167 posts
  • Lokalizacjamazowieckie
  • Imię:Konrad
  • Nazwisko:Grabowski

Posted 26 February 2024 - 14:07

Było pisane wielokrotnie tu przez znawców - fachowców - lepiej dwa oddzielne akumulatory - mniej zakłóceń dla echa , bezpieczniej w razie braku bezpiecznika i jak pisze kolega wyżej w razie awarii zawsze jest drugi . Ja posiadam dwa 175 Ah pod silnik 65 Lbs i 50 Ah pod echo 12 cali.

#2199 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 532 posts
  • LokalizacjaŁódź

Posted 16 March 2024 - 08:47

Studiując temat wyszło , że aku 100Ah od Mawerica lub Siarq będzie nadawał się do odpalenia spaliny 20km Tohatsu i może być z niej ładowany. Zastanawiam się tylko , co będzie, gdy aku będzie naładowany i trafi się długi przelot ? Nie "przeładuję" akumulatora? (Pewnie nie, bo zadziała BMS???) Jeżeli Aku sam się"obroni" przed przeładowaniem , to , czy nie uszkodzę silnika , gdy nagle odetnie aku od ładowania? Alternator wytrzyma?

Edited by binio1111, 16 March 2024 - 09:29.


#2200 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,505 posts
  • Imię:adam

Posted 16 March 2024 - 10:45

Baterii nic nie zrobi , bo

bms zadziała , natomiast rozpędzone prądnice powinny mieć odbior/obciazenie .