Z checią potestuje. Pozdrawiam
Miernik do akumulatora
#41 OFFLINE
Napisano 29 styczeń 2019 - 16:10
#42 OFFLINE
Napisano 29 styczeń 2019 - 20:48
Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
#43 OFFLINE
Napisano 09 marzec 2019 - 19:24
Co nowego na froncie:
- wykonałem eksykator jeszcze go nie testowałem czy trzyma próżnię - składa on się z garnka z Carrefoura (40 zł), wakuometru z Allegro (24 zł), termostatu i grzałek z Allegro (grzałki 30 zł/szt termoregulator 15 zł), kranika i złączek grodziowych wraz z nyplem redukcyjnym do wakuometru i oliwką do wężyka (38 zł) z Pneumat Systems pozostałe koszty to - silikon bezbarwny (9 zł), koszty przesyłek 20 zł, docięcie uszczelek silikonowych 2 zł, uszczelka samoprzylepna 2 zł ze sklepu GUMA w Poznaniu.
Całkowity koszt urządzenia to 210 zł zobaczymy jak się sprawdzi w praktyce...
Na zdjęciu widoczna jest też dwuskładnikowa żywica poliuretanowa do zalewania elektroniki.
Czy ktoś kojarzy może kto produkuje i gdzie można kupić poniższe zaciski główkowe?
IMG_3027.JPG 54,81 KB 26 Ilość pobrań IMG_3028.JPG 47,5 KB 26 Ilość pobrań IMG_3029.JPG 30,23 KB 25 Ilość pobrań IMG_3031.JPG 38,63 KB 25 Ilość pobrań IMG_3032.JPG 50,14 KB 25 Ilość pobrań IMG_3034.JPG 44,52 KB 25 Ilość pobrań
#44 OFFLINE
#45 OFFLINE
#46 OFFLINE
Napisano 10 marzec 2019 - 16:44
Przy okazji rozładowania lifepo4 przetestowałem chiński miernik VA po wifi - Juntek 200 , spędziłem wczorajsze przedpołudnie w warsztacie, kable, wiercenie, lutowanie może trochę to straszy, za to ma to, co trzeba:pomiar, wyjście kabla do silnika i gniazdo ładowania/podpinania dodatkowych odbiorników typu usb, zapalniczka.
Oczywiście monitoring ładowania jest realizowany w ten sam sposób- czyli na ekraniku z osobnym zasilaniem - w moim przypadku jakiś mały powerbank.
Tanie to to nie jest, ale wygoda duża. Mogę mieć ekranik w kieszeni, by zerknąć ile prądu zostało wybrane, aktualny pobór, napięcie oraz dość dokładne odwzorowanie graficzne stanu naładowania.
IMG_20190309_132322864.jpg 61,61 KB 28 Ilość pobrań
Gniazdo silnika to oryginalna Rema 80A, dodatkowe gniazdo to chińska kopia Andersenów-do 50A. Więcej niż 20A nie będę tamtędy puszczał, więc zapewne wystarczy. Wziąłem z gumowymi zaślepkami, bo to praktyczne.
A reszta to skrzynka elektryczna 90x130, dławiki, kable grubsze i cieńsze oraz oczka do styków. Kable zasilające układ są krótkie, ale tak ma być- pudełko nie telepie się i stabilnie leży na aku.
Temat monitoringu prądu z aku w zasadzie zamknąłem.
- sucks_one, thug, siarq i 1 inna osoba lubią to
#47 OFFLINE
Napisano 10 marzec 2019 - 18:14
Jaki maksymalny prąd pobiera Ci silnik?
Jak zrobię zadowalający mnie prototyp to będzie można porównać te dwa urządzenia na razie w planach produkcyjnych 4 sztuki:
IMG_3026.JPG 59,75 KB 24 Ilość pobrań IMG_3033.JPG 60,28 KB 24 Ilość pobrań
#48 OFFLINE
Napisano 10 marzec 2019 - 18:27
60A w teorii, 50A jak najbardziej możliwe.
Z chęcią porównam.
Widzę rynienkę prądową- będziesz bocznik w niej zalewał?
Gdyby nie zaklikała twoja komora odsysająca -wibracyjnie, znaczy zegnij w imadle śrubę 10tkę pod kątem prostym, zamocuj w uchwycie wkrętarki. Przyłóż pracującą wkrętarkę ale baterią -pod pojemnik z masą i wibracja powinna zrobić resztę
#49 OFFLINE
Napisano 05 maj 2019 - 23:52
@Maciej_K przepraszam że dopiero teraz odpisuję, dzięki bardzo za rady, udało mi się opanować tę komorę, ale łatwo nie było Jakie stosujesz oczka do kabli, które masz przykręcone do elektrody aku? Jaką baterię li-ion masz, czy to jest 12,6V?
Czy ktoś się orientuje jakim maksymalnym napięciem można zasilić silnik, bo pakiety 4S dają maksymalnie 16,8V a takiego napięcia już bym się bał podawać na silnik, bo elektronika może ulec uszkodzeniu, a nawet jak nie to moc tracona będzie powodowało duże nagrzewanie się elektroniki lub silnika - ale może ktoś ma w tej kwestii jakieś doświadczenia?
Opiszę po kolei zmiany jakie zaszły od ostatniego razu:
1) Udało mi się dostroić komorę próżniową (eksykator), walka z nieszczelnościami na słuch i duże ilości silikonu w końcu dały efekt i wakuometr pokazał - 0,8, czyli już całkiem niezła próżnia. Niestety to co się sprawdzało dla silikonu i odsysanie powietrza, nie sprawdziło się w przypadku żywicy poliuretanowej, gdzie pod próżnią zaszła gwałtowna reakcja i wszystko zaczęło bulgotać (pełno pęcherzy powietrza) i nastąpił nagły wzrost temperatury - mimo pojedynczych bąbli powietrza bez próżni też się da wykonać przyzwoite zalewy.
2) Zbudowałem "stół grzewczy" z płyty aluminium 8 mm ze złomu (koszt 5 zł) udało mi się przymocować grzałki i elegancko wpuścić czujnik temperatury w środek płyty (a i tak inercja cieplna jest z 15 stopni) - dzięki temu proces wiązania zalewy skraca się kilkukrotnie z 24h w temp. pokojowej
3) Zbudowałem 5 prototypów - aplikacja mobilna może odbierać i prezentować dane z kilku na raz (można mieć np. dane z akumulatora podłączonego do silnika dziobowego + dane z akumulatora silnika głównego lub badać oddzielnie pobór przez inne urządzenia jak echo itp.)
4) Prototypy sprawdziłem praktycznie i jestem z nich dość zadowolony, ale w aplikacji jest jeszcze trochę błędów do poprawienia
5) Przetestowałem układ na baterii Li-ion i okazało się że mimo naładowania baterii do maksa czyli 12,6V, są też jakieś zalety zwykłych akumulatorów ołowiowych, które mają wyższe napięcie pełnego naładowania i przez dłuższy czas da się wyciągać większe moce z silnika ( 39A na litówce w stosunku do 45A na ołowiu to jest spadek o około 70 Watów po zjedzeniu 50 Ah nastąpił kolejny spadek mocy o 100 W - silnik Minn Kota maxxum 40 lbs)
6) Zauważyłem odstępstwa w procencie naładowania tego co pokazuje wskaźnik wbudowany w akumulator w stosunku do aplikacji mobilnej to będzie wymagało pogłębionych eksperymentów
7) Są problemy z estymacją czasu rozładowania z uwzględnieniem współczynnika Peukerta - to jest dość skomplikowany wzór i będzie trzeba to jeszcze zgłębić, bo czasy podawane przez czujnik są dziwne i raczej fałszywe.
Co w planach:
- zbudowanie własnego sztucznego obciążenia tak żeby można było dokładnie obliczać pojemność akumulatora, ale przede wszystkim wyznaczać współczynnik Peukert'a dla danego akumulatora
- dopracowanie aplikacji mobilnej
- możliwe że wprowadzę opcję uczenia się aplikacji danego egzemplarza akumulatora i estymacji dużo bardziej wiarygodnych danych na tej podstawie - ale to raczej dalsza pieśń przyszłości
20190419_001431.jpg 83,87 KB 18 Ilość pobrań 20190419_022141.jpg 70,37 KB 18 Ilość pobrań 20190419_022150.jpg 83,46 KB 18 Ilość pobrań 20190423_215039.jpg 27,7 KB 17 Ilość pobrań 20190423_215102.jpg 85,25 KB 15 Ilość pobrań 20190426_150413.jpg 92,37 KB 15 Ilość pobrań 20190430_140001.jpg 69,1 KB 15 Ilość pobrań 20190430_140007.jpg 75,23 KB 15 Ilość pobrań 20190430_140021.jpg 56,75 KB 15 Ilość pobrań 20190430_140143.jpg 71,29 KB 15 Ilość pobrań płyta grzewcza.jpg 68,9 KB 14 Ilość pobrań zalany układ.jpg 46,67 KB 14 Ilość pobrań początek łowienia.jpg 29,34 KB 13 Ilość pobrań koniec łowienia.jpg 29,73 KB 14 Ilość pobrań początek ładowania.jpg 28,45 KB 15 Ilość pobrań pełne naładowanie.jpg 27,95 KB 15 Ilość pobrań ustawienia.jpg 37,44 KB 15 Ilość pobrań
- Pietruk, thug i SkiDivPL lubią to
#50 OFFLINE
Napisano 06 maj 2019 - 06:08
Cześć.
Napięcie ładowanego aku to 14V- lifepo4.
Po podpięciu silnika robi się w spoczynku 13.4V, ale to sprawdzę dziś.
Moje sztuczne obciążenie to 4x h4 z samochodu spięte równolegle. Mają określony pobór, testy miernikiem cęgowym jak i tym chińskim wynalazkiem pokrywają się z ich poborami.
Oczka - otwór 8mm ,bo to jest standard w konektrorach litowych aku co można je kupić od chłopaków z forum oraz tak samo jest na klemach z motylkiem do zwykłych aku.
Oczko 25x8 tak to się zwie.
#51 OFFLINE
Napisano 06 maj 2019 - 06:22
Przy lifepo4 są 4cele i napięcie spoczynku około 13.5v i odciecie na poziomie 10v.
#52 OFFLINE
Napisano 06 maj 2019 - 10:18
@Maciej_K po ile takie konektorki i od kogo można je kupić może być na PW, bo w internecie są dość drogie po około 4 zł/szt. Co do sztucznego obciążenia to tam jest jakaś stabilizacja prądu (źródło prądowe)? Bo przy samych żarówkach prąd będzie się zmieniał wraz ze spadkiem napięcia na aku.
@siarq rzeczywiście trzeba iść w lifepo4 - są gdzieś w dobrej cenie dostępne takie ogniwa w PL, elektronikę może ogarnę we własnym zakresie.
#53 OFFLINE
Napisano 06 maj 2019 - 10:54
@Maciej_K po ile takie konektorki i od kogo można je kupić może być na PW, bo w internecie są dość drogie po około 4 zł/szt. Co do sztucznego obciążenia to tam jest jakaś stabilizacja prądu (źródło prądowe)? Bo przy samych żarówkach prąd będzie się zmieniał wraz ze spadkiem napięcia na aku.
@siarq rzeczywiście trzeba iść w lifepo4 - są gdzieś w dobrej cenie dostępne takie ogniwa w PL, elektronikę może ogarnę we własnym zakresie.
Złączki kupiłem w elektrycznym, możesz je wykombinować z kawałków rurek miedzianych do CO, ale nie będą takie kompaktowe
Stabilizacji nie mam w żarówkach,ale mam miernik pokazujący zużycie ah z aku, więc mam dobry podgląd ile życia ma taki pakiet.
#54 OFFLINE
Napisano 06 maj 2019 - 19:51
#55 OFFLINE
Napisano 07 maj 2019 - 09:05
Silnik to stara Minn Kota maxxum 40 lbs, możliwe że w ten weekend będę miał możliwość testowania silnika BLDC (bezszczotkowego) z Jaxona 65 lbs zobaczymy jaką moc pobierze z akumulatora.
Jeżeli chodzi o testy, to cały dzień miałem miernik na wodzie co widać też na zdjęciach z aplikacji, gdzie jest pobrane ponad 50 Ah z baterii. Co do pomiarów indukcyjnych/rezystnacyjnych to przy prądzie stałym nie powinno mieć to znaczenia, ale na pewno ma to wpływ na pobór prądu z akumulatora, bo zupełnie inne wartości pobiera silnik a inne kilka żarówek, a to jak już tu pisałem nie jest liniową zależnością w stosunku do energii możliwej do pobrania z akumulatora stąd bitwa o odpowiednie wyznaczenie współczynnika Peukerta dla danego akumulatora.
Co do napięcia na silniku to muszę kiedyś zajrzeć w tę elektronikę co tam jest jeżeli 16,8V go nie uszkodzi to pakiet 4S Li-ion byłby jak znalazł, ale podejrzewam że przy szczotkowych silnikach nawet jak elektronika wytrzyma to będzie to mało korzystne dla silnika pewnie też będzie zależało od temperatury wody i odprowadzaniu ciepła z silnika.
#56 OFFLINE
Napisano 07 maj 2019 - 10:24
#57 OFFLINE
Napisano 07 maj 2019 - 13:01
Zdecydowanie ma to znaczenie możliwe że się nie zrozumieliśmy, takie dynamiczne zmiany ciekawe jak się przekładają na błąd w postaci ile jeszcze zostało energii w akumulatorze na pewno ma to przełożenie, ale jakie będzie to bardzo trudno wyznaczyć już dzięki określeniu współczynnika Peukerta jesteśmy bliżej prawdy ale to wciąż tylko dokładniejsza estymacja do tego dochodzi temperatura zewnętrzna oraz samego akumulatora - tych zmiennych jest naprawdę dużo i nie da się chyba zasymulować idealnego modelu, ale można go ciągle poprawić np. ucząc aplikację danego akumulatora, a to i tak będzie zmieniać się w czasie wraz ze starzeniem i eksploatacją... ale dzięki temu urządzenie będzie nam w stanie powiedzieć jak się to zmienia.
#58 OFFLINE
Napisano 19 maj 2019 - 20:07
Dziś testowałem silnik Jaxona 65 LBS bezszczotkowy podłączony do akumulatora Li-Ion naładowanego do 95% ogólnie miał napięcie około 12,3 V ale to od razu siadło pod obciążeniem do 11,8 V.
Udało się wykręcić 510 Watów ale tylko przy starcie i odkręceniu na maksa manetki (dlatego dystans nie zdążył się ustawić prawidłowy), podejrzewam że te 600 W z tabliczki znamionowej jest dostępne tylko dla pełnego akumulatora ołowiowego naładowanego do 14V.
Wnioski są takie, że ogólnie to 65 LBSów ma się nijak do 40 LBSów Minn Koty, na której miałem podobne osiągi (prędkość max 5 km/h) i podobne moce były pobierane z akumulatora. Urządzenie niedługo powinno być już dopracowane, wciąż są problemy z łącznością w apce mobilnej po bluetooth. Mając takie urządzenie można by się pokusić o jakiś wielki test silników
Screenshot_20190519-172030_AcuSensor.jpg 28,22 KB 16 Ilość pobrań Screenshot_20190519-172230_AcuSensor.jpg 28,38 KB 15 Ilość pobrań Screenshot_20190519-172321_AcuSensor.jpg 28,38 KB 14 Ilość pobrań
Użytkownik pajczi edytował ten post 19 maj 2019 - 20:07
- SkiDivPL lubi to
#59 OFFLINE
Napisano 19 maj 2019 - 20:18
@Pajczi , bo kazdy kolejny kilometr predkosci wymaga duzo wiecej energii... praktycznie do 8-9kmh wystarcza moc okolo 1kw , kazdy kolejny kilometr powyzej 8-9kmh pochlania od 0,5 do 1kw...odnosnie liion dla 12v , jest jak piszesz , spadek napiecia i mocy . Niestety pakiet 3s dla 12V to nie jest najlepsze rozwiazanie. dla napiec wyzszych 24/36 itd juz jak najbardziej beda sie bdb sprawowac. Twoj miernik obsluguje jakie napiecia i prady ?
#60 OFFLINE
Napisano 19 maj 2019 - 22:37
Miernik zasilany jest napięciem max do +20V (takie są kondensatory na wejściu, ale można to zmienić), miernik ma możliwość osobnego zasilania, więc można obniżyć napięcie do wartości 5V i zasilać go.
W zależności od wersji można nim mierzyć prądy do 50A, ale jest też wersja bez zalanego bocznika i można to podłączyć pod dowolny bocznik i mierzyć np. 500A.
Planuję zrobić wersję na czujniku Halla mogącą mierzyć prądy +/- 200A i żaby była zasilana z max 90V - ta wersja powstanie na specjalną prośbę kolegi do elektrycznych rowerów.
Dzięki za ciekawe informacje nie miałem świadomości że to tak wykładniczo rośnie jeżeli chodzi o prędkość.
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych