Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Lifepo4 ładowarka


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
58 odpowiedzi w tym temacie

#41 OFFLINE   highvoltage

highvoltage

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 260 postów
  • Imię:Krz

Napisano 12 sierpień 2023 - 16:50

Ja to spraktykowalem w Szwecji i w trolu jest to zaledwie 3A więc nie kompensuje nawet bieżącego zużycia, przy silniku 25km i ładowaniu nominalnie 15A.
Skoro bezpośrednie wpięcie w ładowanie silnika naładuje nam akumulator lifepo do 90% z kawałkiem, to jaki jest sens kupowania drogich ładowarek typu victron itd.
Poza tym że uzyskamy zaledwie kilka % naładowania więcej, a po drugie najmniejszy victron ma 18A więc w silnikach do 25-30Km będzie startował wyłącznie przy pływaniu powyżej 70% ustawienia manetki (wtedy dopiero osiągamy sensowne prądy ładowania z silnika).
W silniku z rozruchem trzeba będzie zamontować VSR który to będzie co chwila klikał, załączy się na dłużej dopiero przy tym szybkim pływaniu.
Więc żeby to miało sens to silnik z ładowaniem minimum 25A I jeżeli z ładowarką to duży akumulator kwasowy który będzie buforem wydłużającym czas na załączonym do ładowania VSR

Użytkownik highvoltage edytował ten post 12 sierpień 2023 - 16:58

  • karkoszek lubi to

#42 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4796 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 12 sierpień 2023 - 23:54

Nic nie zyskasz kupując victrona jak masz słaby alternator. Przecież z pustego w próżne i salomon nie naleje. To nie jest cudowny mnożnik prądu, tylko ma do dyspozycji to, co da alternator. U mnie jest niby 17A max, ale nawet przy pyrkaniu i kręceniu, z echem 12" ładuje. Koszt podłączenia znikomy. Do naładowania LFP do 99% wystarczy 14v, ale będzie to trwało dłużej. Z VSR jest problem, bo LFP ma wyższe napięcie niż próg rozłączenia VSR (12,8-12,9v), więc później będą spięte równolegle aż LFP się mocno rozładuje.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

Użytkownik psulek edytował ten post 13 sierpień 2023 - 00:00


#43 OFFLINE   highvoltage

highvoltage

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 260 postów
  • Imię:Krz

Napisano 13 sierpień 2023 - 00:07

Wiem o tym że ten victron nic nie da - raczej moje pytanie dotyczyło tego po co go pchać w ogóle w układ do mniejszych silników.
Co do VSR to pozostaje zastosowanie diody tak żeby lifepo nie ładował kwasowego po odłączeniu silnika. Ewentualnie przetwornica która ładuje do 100% i jednocześnie izoluje oba akumulatory, na minus straty na niej.
Chyba że ktoś ma lifepo jako rozruchowy i jednoczenie zasila z niego wszystko wtedy bezpośrednio pod silnik i po temacie

#44 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4796 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 13 sierpień 2023 - 00:45

Najprościej pójść w manuala ręcznie włączanego lub sterować przyciskiem przekaźnik. Można kupić płytkę ATV która działa jak VSR , ale napięcia włączenia i wyłączenia są ustawialne i sterować nią większy przekaźnik.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#45 ONLINE   wuran

wuran

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2151 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Marcin

Napisano 13 sierpień 2023 - 06:51

Wiem o tym że ten victron nic nie da - raczej moje pytanie dotyczyło tego po co go pchać w ogóle w układ do mniejszych silników.
Co do VSR to pozostaje zastosowanie diody tak żeby lifepo nie ładował kwasowego po odłączeniu silnika. Ewentualnie przetwornica która ładuje do 100% i jednocześnie izoluje oba akumulatory, na minus straty na niej.
Chyba że ktoś ma lifepo jako rozruchowy i jednoczenie zasila z niego wszystko wtedy bezpośrednio pod silnik i po temacie

po pierwsze np. Victron Orion Smart nie jest ładowarką a konwerterem który z 12V zrobi Ci 14,4V dla LFP ( u mnie akurat robi z 12V - 28,8V)

po drugie na krótko nie podłaczysz LFP do silnika bo nie jest to akumulator rozruchowy, przynajmniej te które zwykle używamy na łódkach

po trzecie nie podłączysz zwykłej ładowarki pod kwasiaka aby ładował LFP bo musisz jeszcze wstawić przetwornicę która zamienia 12 v na 230v a potem dopiero ładowarka z 230V da Ci 12V

po czwarte victron smart, którego używam ma podgląd tego co podaje a do tego można zmieniać prąd na wejściu który go uruchamia i taki który go rozłącza i chyba wraz z czasem po którym następuje takie rozłączenie

 

Sensem pchania Victrona lub czegos podobnego do mniejszych silników (dających ponad 10A) jest wg mnie brak alternatywy. jak odrzucimy VSR to zostaje wydłubanie samemu konwertera lub kupienie gotowego a tu mamy właśnie Victrona, bo aby ładować lfp ponad 70-80% musisz podać co najmniej 13.8-14V.

 

każdy powinien zdecydować co potrzebuje, faktycznie może bardziej się opłacać nie kupować konwertera victrona za 800 zł a za te 800 zł kupic  lfp 140A a nie 100Ah, bo victron nie naładuje nam tych 40A przez mały silnik (który daje maksymalnie 6A-10A).

 

mi przy 50hp victron sprawdza się do ładowania aku do dziobówki na 24V, tydzień potrafię przepływać bez wyciągania akumulatorów z bakisty. Jak patrzę podczas przelotów to widzę iż mam średnio ładowanie jakieś 3-4A dla 24V i to wystarcza aby utrzymać się na poziomie 70-80% pojemności na koniec dnia pływania.

Widziałem rozwiązanie gdzie pod silnik który daje coś  koło 40A podpięto dwa victrony jeden dla 12v drugi dla 24v. U mnie takie rozwiązanie nie zda egzaminu bo silnik daje właśnie za małe natężenie prądu i aku lfp który mam po echo muszę codziennie ładować no chyba że używam tylko jednego ekranu.



#46 OFFLINE   highvoltage

highvoltage

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 260 postów
  • Imię:Krz

Napisano 13 sierpień 2023 - 09:28

Podając bezpośrednio zasilanie z silnika naładujemy lifepo do tych 90 kilku procent wystarczy zobaczyć w aplikacji od BMS. Silnik podaje 14.4V a to jest tylko 0.2V poniżej znamionowego napięcia jakie podają ładowarki. Problemy tego układu są gdzie indziej

#47 OFFLINE   bartekmaj

bartekmaj

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 141 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Bartek
  • Nazwisko:Majewski

Napisano 13 sierpień 2023 - 09:58

Czy jak ładujecie LiFePo4 ładowarką Victron Energy to wystarczy wybrać program LiFePo czy radzicie go jakoś podrasować ?

Wiem że w tych ładowarkach można ustalić swoje parametry.

#48 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4796 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 13 sierpień 2023 - 10:21

Trochę teorii:

https://www.powerstr...rge-voltage.htm

Mi się sprawdza w praktyce. Różnica jest tylko taka, że od około 90% do pełnego naładowania trwa to trochę dłużej. Czasami jak czytam hipotezy o ładowarkach do LFP to mam wrażenie, że trafiłem na forum o audiofilskich switchach sieciowych albo audiofilskich kablach do żelazka:). Swój LFP 24V (8s) ładuję spawarką z funkcją ładowania. Daje 40A ciągłego prądu, kosztuje ułamek ceny "dedykowanej ładowarki do LFP" o podobnej wydajności.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

Użytkownik psulek edytował ten post 13 sierpień 2023 - 10:30


#49 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5491 postów
  • Imię:adam

Napisano 13 sierpień 2023 - 14:55

@Psulek w praktyce to wyglada tak , ze lfp do full potrzebuje 14.4v i jako ze nie osiągnie maksymalnego napiecia 14,6 to lądowanie się wydłuży .
Druga rzecz jest taka , ze ładowarka nie może przestać ładować w momencie 14.4v , musi mieć absorpcji aż prąd spadnie do małej wartości - poniżej 1A
Gro ładowarek do kwasów przy osiągnięciu 14.4v albo ogranicza prąd , bądź się wyłącza uznając ze jest full. Tu jest cała mecyja.
Między 14,4 a 14,6 w teorii różni się czasem ładowania. W praktyce jest tak , ze rzadko kiedy uda się pakiet naładować dla każdej celi do 3.65v złączonych w pakiet. Przyczyn jest kilka ir,pojemnosc,napięcie spoczynkowe. Standardowe Bms nie radzi sobie z balansem na 0 , nie ma szans na to praktycznie. Aktywne balanser wbudowane w Bms bądź zewnętrzne podijaj znacznie cene. Pakietowanie wymaga sprzętu , sporo ogniw i czasu. Ładowarki dedykowane spełniają powierzone im zadanie , nie dedykowane mogą a nie musza pracować poprawnie

#50 OFFLINE   highvoltage

highvoltage

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 260 postów
  • Imię:Krz

Napisano 13 sierpień 2023 - 15:02

Ładowanie do 90 kilku procent też ma swoje zalety w postaci wydłużenia życia takiego akumulatora. Coś jak w autach hybrydowych gdzie akumulator pracuje w mniejszym zakresie 30-70% i to wydłuża znacząco ich żytwot.

#51 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5491 postów
  • Imię:adam

Napisano 13 sierpień 2023 - 15:29

I y[quote name="highvoltage" post="3142850" timestamp="1691935366"]Ładowanie do 90 kilku procent też ma swoje zalety w postaci wydłużenia życia takiego akumulatora. Coś jak w autach hybrydowych gdzie akumulator pracuje w mniejszym zakresie 30-70% i to wydłuża znacząco


W praktyce wędkarskiej nie masz szans na zrobienie tylu cykli , chyba ze mieszkasz na łajbie. Czas zdegraduje ogniwa nim je wyeksploatujesz. Poza tym nie porównuj pakietów samochodowych do wędkarskich , to są z praktyki dwa światy jakościowe w sposobie pakietowania oraz jakości ogniw

#52 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4796 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 13 sierpień 2023 - 15:39

Siarq - jak piszesz, któreś ogniwo zawsze będzie pierwsze i zazwyczaj aku nie osiąga w całości nawet tych 14,4V. Szczególnie z biegiem czasu, jak ogniwa zaczynają się rozjeżdżać. Nawet jeżeli - to przeżyję ten 1% niedoładowania. Mam też zwykłe Yato, które wyłącza się, jak prąd ładowania spadnie poniżej 10% zadanego (tak widzę z obserwacji). Nigdy nie skończyła sama przy LFP, zawsze BMS był pierwszy nawet przy programie dla mokrych (14,4V).
Ale... ma program AGM który ładuje w trybie CC/CV do 14,7v. Udało mi się też nabić praktycznie na full aku 8s przetwornicą 12/28. Spawarka podaje do 29,2V w trybie cc/cv więc akurat ile potrzeba. Koszt w porównaniu do ładowarek " LFP" jest śmieszny, a można kupić sam inwerter bez spawarki i jest jeszcze taniej + ładowanie do 60A. To naprawdę zasuwa przy ładowaniu. A - i spawarka jest w pełni funkcjonalna, bo sprawdzaliśmy. I opcja rozruchu na zimę jest :) . Dla mnie same zalety.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#53 OFFLINE   highvoltage

highvoltage

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 260 postów
  • Imię:Krz

Napisano 13 sierpień 2023 - 21:42

[quote name="siarq" post="3142854" timestamp="1691936999"]

I y[quote name="highvoltage" post="3142850" timestamp="1691935366"]Ładowanie do 90 kilku procent też ma swoje zalety w postaci wydłużenia życia takiego akumulatora. Coś jak w autach hybrydowych gdzie akumulator pracuje w mniejszym zakresie 30-70% i to wydłuża znacząco


W praktyce wędkarskiej nie masz szans na zrobienie tylu cykli , chyba ze mieszkasz na łajbie. Czas zdegraduje ogniwa nim je wyeksploatujesz. Poza tym nie porównuj pakietów samochodowych do wędkarskich , to są z praktyki dwa światy jakościowe w sposobie pakietowania oraz jakości ogniw[/quote]

Zgadza się , ale ta sama reguła dotyczy każdego ogniwa lifepo , mniejszy zakres ładowanie rozładowanie wyższa żywotność.

#54 OFFLINE   espe

espe

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 102 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 23 sierpień 2023 - 20:59

Chciałbym kupić lifepo4 20ah do zasilania echosondy, czy możecie polecić jakąś ładowarkę? Mam w domu ładowarkę 10A do dużego akumulatora ale jest na dużych krokodylach i nie wiem czy 10A to nie za dużo. Chciałbym coś poręcznego ale dobrego.

Jeszcze jedna sprawa: czy jest dziś do kupienia komplet gniazdo/wtyk nadające się do montażu w coverze aby nie wyjmować aku do ładowania (takie coś dają w sklepach wędkarskich w zestawach do echosond.



#55 OFFLINE   Monster

Monster

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 134 postów

Napisano 26 kwiecień 2024 - 11:08

Poleci ktoś ładowarkę 20A do lifepo4?
Jest tego tyle w ofercie, że niewiadomo co wybrać 😮‍💨

#56 OFFLINE   rower26

rower26

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1374 postów
  • Imię:Łukasz

Napisano 26 kwiecień 2024 - 11:14

Prosta sprawa. Bierz tą po środku :)



#57 OFFLINE   karkoszek

karkoszek

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1788 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Lures.pl

Napisano 26 kwiecień 2024 - 12:51

Polecam Energy Research Lithium battery charger 36V 20A

#58 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5491 postów
  • Imię:adam

Napisano 26 kwiecień 2024 - 13:42

albo victron , 5 lat gwarancji tylko drogi



#59 OFFLINE   jogger1

jogger1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 166 postów
  • Lokalizacjamazowieckie
  • Imię:Konrad
  • Nazwisko:Grabowski

Napisano 26 kwiecień 2024 - 19:07

Także Victrona polecam - kup raz a dobrze …




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych