Najbardziej zaawansowane układy hamulców - nowy artykuł
#1 OFFLINE
Napisano 27 listopad 2005 - 19:19
Mamy na jerkbait.pl kolejny moim zdaniem świetny artykuł http://jerkbait.pl/?p=46. Dzisiaj trochę techniki natury raczej castingowej ale przecież jerking bazuje na castingu. Czy nie zadawaliście sobie pytania jak działają wszelkiego rodzaju hamulce w kołowrotkach o ruchomej szpuli? Myślę, że dzięki temu artykułowi wszystko stanie się jasne.
Artykuł został przetłumaczony przez Kuzyna, a napisał go jeden z największych znawców sprzętu wędkarskiego Jun Sonoda z www.japantackle.com. Dzięki uprzejmości Juna otrzymaliśmy pozwolenie na przetłumaczenie tego (i następnych) artykułów i opublikowania na stronie jerkbait.pl. Następne będą pojawiać sie juz za kilka dni.
Pozdrawiam
Remek
#2 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 09:12
#3 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 09:47
BURI -
#4 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 10:00
I cieszy mnie, ze wysoko oceniono wlasnie Daiwe, bo chociaz nie jestem fanem ruchomej szpulki, umiem docenic bardzo wysokiej jakosci produkty w/w firmy w szpuli stalej.
Ciekawy bylby rowniez art. o hamulcach kolowrotkow o szpuli stalej,gdzie chodzi o zupelnie inny typ pracy.
Jekze czesto okazuje sie, ze hamulec nie bierze plynnie, przy ciezszej pracy natomiast przegrzewa sie.
Powoduje to oszczednosciowa produkcja i nieodpowiedni rodz. materialow na poszczegolne czesci.
Gumo
#5 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 10:28
Myślę, że ciekawa jest konkluzja Jun'a: najlepszy hamulec ma Daiwa a ja kocham Shimano
Ważne przy wyborze dla rodzimych wędkarzy jest to, że nie wszystkie multiplikatory są przeznaczone do dalekiego rzucania...
Amerykanie i Japończycy często wolą rzucać bliżej i celnie niż daleko i niecelnie... powszechnie stosują krótki, delikatny, płaski rzut spod siebie z delikatnym wprowadzeniem przynęty do wody - pitch.
Zrozumienie działania tych hamulców może również pomóc w wyborze kołowrotka i doborze nastaw odpowiednich do techniki rzutu.
Warto pamiętać, że odległość rzutu (droga wabika) to całka z prędkości po czasie... więc to jak daleko zaleci wabik pokazuje pole powierzchni pod krzywą prędkości w zależności od czasu.
#6 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 10:32
Widziałem gdzieś testy hamulców głównych... mają do tego taką sprytną maszynkę... Oczywiście kryteria są arbitralnie narzucone - ale są... linka zostaje poddana przyspieszeniu od... do z obciązeniem... postaram się znaleźć.
#7 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 11:31
Nauczylem sie wybierac dobry sprzet wedlug kryteriow: dobre lub do d.. w danych warunkach, z uwzglednieniem ekonomii.
Za duzo juz sie u nas nasluchalem widocznie o modulach, lozyskach z tytanu w liczbie 15tu/kolowrotek itp., a te wspanialosci pozniej weryfikowalo zycie.
O tym, ze artykol jest napisany nietendencyjnie najlepiej swiadczy wypowiedz autora: ..najlepsza jest Daiwa ale ja kocham Shimano..
Gumo
p.s.Kuzyn, jakbys znalazl taka ch-ke obciazenie/predkosc z podaniem materialow a zwlaszcza poszczegolnych modeli to byloby cos..zwlaszcza, ze i multiplikator ma hamulec glowny(ma? ) .
Jestem ciekaw, jak wypada porownanie sprawnosci st. szpula/ruchoma?
Np. w moim multiku C3 hamulec pozostawia wiele do zyczenia, nadaje sie w zasadzie tylko do b.grubych linek.
#8 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 12:22
http://www.outdoorlife.com/outdoor/gear/article/0,19912,4403 80,00.html
Taka mała rzdzielczość 1bit - (do d... nie do d...) nie wszystkim wystarcza...
Ja kiedyś szukałem takich informacji... dlatego zgodziłen się przetłumaczyć ten tekst... zajmuję się trochę napędami więc się nie zanudziłem, jeśli komuś się przyda to OK jak nie to mam tylko plusa u Remka - było warto!
#9 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 12:44
Pozdrawiam
Remek
#10 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 13:03
Nie wiem czy dalsza czesc do konca mnie dotyczy...napisalem, ze artykol dobry i wartosciowy, nie wiem gdzie wyczytales, ze mnie znudzil...ale mniejsza z tym...
Co do tych bitow to wbrew pozorom jest ich wiecej niz jeden...gdy tak sie zastanowic, w moim przypadku mozna mowic w tym momencie gdzies o 1 bait'cie...
Gumo
#11 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 13:19
Nie będę też przekonywał, że jak ktoś nie zna zasady działania zegarka to nie będzie wiedział która jest godzina
Ja zupełnie się nie znam na samochodach... i dojeżdżam do celu...
Cześć wiedzy jest intuicyjna części sobie nie uświadamiamy... nikogo nie interesuje jak się zachowują prędkości i momenty na przeładni ale mało kto rusza z piątego biegu
#12 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 13:30
Zona myje zapuszczoną patelnię na to mąż:
-Nie nożem po teflonie!
Żona: Sam jesteś poteflon!!!
#13 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 13:32
Malo kto zastanawia sie podczas ogladania, ze glowica wiruje z predkoscia kilkunastu km/h a mimo tego kazdy jest w stanie obsluzyc te urzadzenia. A tak naprawde istotne jest, zeby w tym tam okienku sie świciało.
A ze my na tym portalu idziemy dalej dzieki takim artykolom to dobrze.
Byle sie nie ograniczac do samych obserwacji okienka...
Gumo
#14 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 13:36
Rozumiem o co Ci chodzi!!!
Słyszałem o dyskusjach, co jest lepsze na pstrąga: kapelusz czy czapka!?
Nie o to nam tu chodzi
#15 OFFLINE
Napisano 28 listopad 2005 - 13:36
Nastepna wypowiedz zony bedzie niewatpliwie:...dobra, od dzisiaj Ty robisz obiad i zmywasz naczynia
Gumo
#16 OFFLINE
Napisano 29 listopad 2005 - 15:50
@kuzyn i @remek dzięki za publikację tłumaczenia bardzo ciekawego artykułu.
Kontrola niskich, średnich i wysokich prędkości obracającej się szpuli to ważny parametr multiplikatorów. Uważam, że usprawnienie tu systemów hamujących ma na celu jednak bezpieczne dalekie rzuty, a nie rzuty pitch. Widać apetyt na dużą prędkość przynęty i olbrzymi zasięg rzutu. Rozwój systemów kontroli prędkości obracającej się szpuli idzie w tym kierunku. Pewno już w niedługim czasie rzuty z multiplikatora będą wyraźnie dłuższe jak z kołowrotka spinningowego.
Dla mnie długie rzuty to duża przyjemność, czasami konieczność.
Chętnie poczytałbym o pozostałych parametrach multiplikatorów i wynikach testów jak dla hamulców szpuli:
1. Silna konstrukcja
2. Wytrzymałe materiały
3. Wysoka precyzja pasowania elementów konstrukcji
4. Wysoka sprawność mechaniczna
5. Sztywna konstrukcja
6. Niska waga
7. Redukcja stałej wartości początkowej siły hamowania
8. Inne
#17 OFFLINE
Napisano 29 listopad 2005 - 22:06
Zachęcam też wszystkich do pisania artykułów na temat innego rodzaju sprzętu -> wędki trollingowe (baaardzo interesujące), kołowrotki ze stałą szpulką ... itd. Nie chcę zamykać się tylko w jednym obszarze.
Pozdrawiam
Remek
#18 OFFLINE
Napisano 30 listopad 2005 - 08:27
Z opisu widać, że potrzebne są hamulce o bardzo nieliniowej charakterystyce hamowania, a poza tym powinny być niezawodne (o prostej konstukcji!?).
Remek kombinuje jak nabyć drogą kupna conquesta DC... to może być młynek do dalekich rzutów... Całkowicie odmienna koncepcja choć zasada hamowania z wykorzystaniem siły elektrodynamicznej pozostaje... Niezawodność!? Widziałem wypowiedź na ten temat jednego gościa, który powiedział, że jedyną rzeczą której nie wymieniał w swoim starym samochodzie był komputer
Jestem ciekaw testów (w warunkach polowych)!!!
#19 OFFLINE
Napisano 30 listopad 2005 - 08:29
Pozdrawiam
Remek
#20 OFFLINE
Napisano 30 listopad 2005 - 08:34
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych