Akumulator - co wybrać?
#521 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 22:28
#522 ONLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 23:51
Masz jakąś metę na uzywane agm lub gele panasa ?
Niestety nie. Ostatni zakup uzywanych to w tamtym roku w jesieni. Wziąłem z kumplem 9szt. Przed dwoma laty widziałem w sklepie "Nowogrodzka" w W-wie przecenione nowki 65Ah. Trzeba czekać i pilnować okazji.
- NARA lubi to
#523 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 00:13
Przez zbliżające się jesienno-zimowe wieczory proponuję lekturę materiałów na temat baterii XFC.
Płyty są wykonane w czystego ołowiu, charakteryzują się większą gęstością energii w stosunku do dotychczasowych baterii.
To trakcyjne baterie bezobsługowe. Czasy ładowania to 3-4h, a co najważniejsze: można je DOŁADOWYWAĆ.
#524 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 00:14
@godski test żarówkowy OK...jakiś pogląd na sprawność akumulatora da się wyrobić - nie można jedynie zapomnieć o prowadzonym teście bo zostawione na noc żarówki rozładują aku do totalnego zera. A 2 żarówki 12V 55W spięte równolegle to mniej więcej odpowiednik 2-3 biegu w silniku 46LBS (ok 480-500Watt).
Ten miernikczek jest i u nas na ale drogo około 100 zł. ... , mnogość funkcji ok . Tylko ta cena też świadczy o jakości tego ustrojowa. .., a może to moje zboczenie zawodowe. Też uważam jak kolega @godski że do naszych pierdół żarówki są optymalne
.. mierniczek... dobry jest zapewniam ....ale tak do 50A (deklarowanych 150A nawet bym nie śmiał przez niego puścić bo przy ciągłych 50A poboru prądu kable są w nim mooooocno ciepłe. A dokładność wskazań prąd i napięcie wzorowa (porównywane z innymi multimetrami)
Odnośnie wspomnianego mojego aku:
- nominalnie 125Ah 12V (dostępne w całości nawet w czasie 2godz C2)
- technologia litowa
Zabezpieczenia:
automatyczne nadprądowe <70A,
dodatkowo bezpiecznik topikowy 100A,
zabezpieczenie termiczne <60-65oC (definiowalne),
zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem poniżej 8,2V,
zabezpieczenie przed nadmiernym przeładowaniem <12,6V
"zrywka bezpieczeństwa" odcina napięcie po dźwignięciu rączki w obudowie
inne plusy:
- możliwość naładowania go od "zera" do 100% nawet w 2,5h (warunek - posiadanie koszmarnie silnej ładowarki - moja potrzebuje 5h)
- wygodny transport ( jak aktówka)
- absolutna bezobsługowość (zero wody destylowanej, kwasów itp)
- dźwiękowy alarm niskiego napięcia (definiowalny)
- praktycznie pomijalny wpływ temperatury zewnętrznej i natężenia pobieranego prądu na rzeczywistą pojemność
- znikome samorozładowywanie ( nawet po roku trzyma do 90% zgromadzonej energii
- trwałość - po 500 cyklach (od 100% do zera) utrata ok 10% pojemności (wg. noty producenta)
- praca w pozycji leżącej, wiszącej ,ukośnej znaczy dowolnej
- waga 9,3kg !!! dozgonna wdzięczność ze strony mojego kręgosłupa !!!
minusy:
- konieczna ładowarka z obsługą akumulatorów litowych ( mocniejsze ładowarki powyżej 400-500 PLN)
- jest kroposzczelny ale nie hermetyczny (na deszczu nic mu nie będzie ale wolę nie badać co będzie jak go całego zanurzę pod wodą)
- czarna obudowa pieruńsko się nagrzewa w słonku latem (rozwiązanie - biała szmata ale trzeba o niej pamiętać)
- koszt bliski 1500 PLN ( nie liczę tu wyrzuconych w błoto pieniędzy na zakup przechodzonych laptopowych akumulatorków z aledrogo.peel)
foto:
https://www.dropbox....142912.jpg?dl=0
https://www.dropbox....225333.jpg?dl=0
https://www.dropbox....225551.jpg?dl=0
ale się nagadałem ......sorki
Użytkownik VonJa edytował ten post 06 listopad 2016 - 00:24
- trout master lubi to
#525 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 00:37
@godski test żarówkowy OK...jakiś pogląd na sprawność akumulatora da się wyrobić - nie można jedynie zapomnieć o prowadzonym teście bo zostawione na noc żarówki rozładują aku do totalnego zera. A 2 żarówki 12V 55W spięte równolegle to mniej więcej odpowiednik 2-3 biegu w silniku 46LBS (ok 480-500Watt).
Wystarczy takie sprawdzenie. Mam 4 aku i testuję je w ten sposób grubo ponad rok.Wiem mniej wiecej co w którym drzemie.
Z tym pilnowaniem to fakt. Doświadczyłem tego na własnej skórze. Obowiazkowe nastawianie alarmu co godzinę a w przypadku mniejszych lub starszych akumulatorów co pół godziny.
#526 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 01:32
Wystarczy takie sprawdzenie. Mam 4 aku i testuję je w ten sposób grubo ponad rok.Wiem mniej wiecej co w którym drzemie.
Z tym pilnowaniem to fakt. Doświadczyłem tego na własnej skórze. Obowiazkowe nastawianie alarmu co godzinę a w przypadku mniejszych lub starszych akumulatorów co pół godziny.
Andrzej co myślisz o walizeczce.?
#527 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 01:53
Andrzej co myślisz o walizeczce.?
???
#528 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 02:08
#529 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 10:29
jeszcze w temacie domowych testów akumulatorów ....mogę podpowiedzieć łatwy sposób na sprawdzenie naszego aku pod maxymalnym obciążeniem. Zakładając że mamy silnik 55Lbs możemy spodziewać się że na 5 biegu będzie pobierał max 50A prądu - zamiast podłączać 10-12 żarówek H4 możemy zastąpić je 40-50cm odcinkiem stalowej linki o przekroju 1mm2 ( jeden!!!) i obowiązkowo zapewnieniu jej chłodzenia (gar z wodą). Zdecydowanie warto mieć podczas testów amperomierz i voltomierz a obowiązkowym wyposażeniem jest bezpiecznik.
(jeszcze sprostowanie do poprzedniegomojego postu bo nie mogę już go edytować - pojawiało się określenie "od zera" - czytaj: zero = 8,2V)
Użytkownik VonJa edytował ten post 06 listopad 2016 - 10:35
- Jozi i trout master lubią to
#530 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 19:31
No niezły z Ciebie tester- pełna profeska .
#531 ONLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 20:38
Dlaczego dwie godziny testów?
Dlaczego tylko linka stalowa?
Bezpiecznik jaki? 60A?
#532 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 21:28
No niezły z Ciebie tester- pełna profeska .
żadna profeska ...hobby zwyczajnie tylko niezbędne elementy. jak to napisał na poprzedniej stronie kolega @godski "To nie fizyka kwantowa tylko zwykły akumulator do łódki."
Dlaczego dwie godziny testów?
Dlaczego tylko linka stalowa?
Bezpiecznik jaki? 60A?
Dlaczego dwie? w filmiku mało precyzyjnie określiłem czas testu ale po ok. 2,5 godzinach przy tym obciążeniu (~50A) musiałbym kończyć test bo napięcie spadło by za mocno - zaszkodziło by to akumulatorowi a to co widać na video nie miało jeszcze zabezpieczania przed nadmiernym rozładowaniem. Za to walizeczkę którą widać na foto (linki) mogę spokojnie zostawić pod obciążeniem nawet na tydzień i mam pewność że napięcie zostanie odcięte w bezpiecznym dla aku momencie.
linka stalowa... hmm miałem pod ręką i testowo dobrałem długość linki która obciążała akumulator potrzebnym do moich testów prądem. 1 metr linki kosztuje nie więcej niż 3 PLN w CASTO a policz ile by kosztowało 10 żarówek H4 12V 55W Nakłady mniejsze a zamierzony efekt osiągnięty.
Dałem bezpiecznik 80A .
!!! róbcie swoje testy z głową - chwila nieuwagi może spowodować pożar- bezpiecznik przy klemach to podstawa, sprawdzajcie też specyfikację akumualtora podaną przez producenta !!!
Użytkownik VonJa edytował ten post 06 listopad 2016 - 21:42
#533 ONLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 21:39
To prawie wszytko już wiem (-y). A co to za aku w tej walizeczce? Laptopowe z tego co zrozumiałem. 15szt skoro 1500PLN.
Jak osiągnąłeś te parametry (125Ah 12V )? Te wszystkie zabezpieczenia to już Twoje "dodatki"?
#534 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 22:22
To prawie wszytko już wiem (-y). A co to za aku w tej walizeczce? Laptopowe z tego co zrozumiałem. 15szt skoro 1500PLN. - patrz pierwszy link - 150szt - wcześniej napisałem że te używki polaptopowe to wyrzucanie pieniędzy w błoto
Jak osiągnąłeś te parametry (125Ah 12V )? Te wszystkie zabezpieczenia to już Twoje "dodatki"? - łącząc to do "kupy" dodatkowe zabezpieczania tak moje dodatki.
Użytkownik VonJa edytował ten post 06 listopad 2016 - 22:25
#535 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 22:38
Fajnie to zrobiłeś . Pomysl i efekt według mnie super. Sam o czymś takim myślałem ale ogniwa na które patrzyłem były zbyt drogi wychodziło ponad 4tys za aku 100ah. Druga sprawa to zgrzewanie ogniw. Kolejne schody robia się przy zabezpieczaniu ogniw. Równomiernym ich ladowaniu.... jak zaczęłem zgłębiać ten temat to i cena aku torqeedo stała się dla mnie zrozumiała. ... nie mnie jednak i tak szacun za pomysł i efekt koncowy
- trout master lubi to
#536 OFFLINE
Napisano 06 listopad 2016 - 23:21
- NARA lubi to
#537 OFFLINE
Napisano 07 listopad 2016 - 07:45
Baterię żelową można rozładowywać do 60% pojemności znamionowej, natomiast baterię z elektrolitem płynnym do 80%.
Jest mi znany jeden producent baterii żelowych, posiadający technologię umożliwiającą rozładowywanie baterii żelowych do 80%.
Używam zapisu "bateria z elektrolitem płynnym", gdyż bateria żelowa, to tak naprawdę bateria kwasowa.
Oparłem się na informacji podanej przez dystrybutora akumulatorów żelowych SSB czerwonych.
#538 OFFLINE
Napisano 07 listopad 2016 - 08:15
Tu kilka informacji o zasadach budowy podobnych ogniw
http://ebike.nexun.p...wac-akumulator/
z ciekawości przeczytałem - ogólne zasady budowy jak najbardziej OK lecz !!! ( nie chcę być wzięty za zarozumiałego ale) razi mnie bezkrytyczne podejście autora do:
- lutowania a nie zgrzewania ogniw,
- bezkrytyczne podejście do używanych ogniw,
- całkowite pominięcie tematu rezystancji wewnętrznej ogniw
- prawie że pominięcie tematu balansowania ( w praktyce, szczególnie przy używanych ogniwach)
właśnie 3 ostatnie punkty skazały mnie na małą porażkę gdy prawie 2 lata temu zrobiłem swój pierwszy duży aku - ja wyciągnąłem wnioski - autor artykułu chyba ma to jeszcze przed sobą ;P
...no i przy naszych 12V ( u nich 36 lub 48V) trzeba wziąć poprawkę że mamy do czynienia z co najmniej 2-3 krotnie większym natężeniem prądu (grubsze kable i wytrzymalsza elektronika........ itd).
#539 ONLINE
Napisano 07 listopad 2016 - 10:12
Jedyne co mnie "krępuje" to jaką ładowarką Twoje twory ładować?
Zrobiłbyś (złożył) też baterie do wkrętarek? Mozna na Ciebie liczyć jako "producenta" i zawracać głowę w razie potrzeby? 24V też byłbyś w stanie złożyć? Może wziąłbyś sie i za ładowarki do takich aku (12V, 24V).
#540 OFFLINE
Napisano 07 listopad 2016 - 10:48
Wszystko cacy.
Jedyne co mnie "krępuje" to jaką ładowarką Twoje twory ładować?
Zrobiłbyś (złożył) też baterie do wkrętarek? Mozna na Ciebie liczyć jako "producenta" i zawracać głowę w razie potrzeby? 24V też byłbyś w stanie złożyć? Może wziąłbyś sie i za ładowarki do takich aku (12V, 24V).
ładuję tym https://www.gimmik.n...0W,o,15993.html - chwalę pod niebiosa silna i za normalne pieniądze - potrzebny jest do niej jeszcze zasilacz ale za niego dałem 40 PLN i może obsłużyć 2 takie ładowarki na raz.
baterie na których zrobiłem moje akumualtory do łodzi doskonale nadają się do wkrętarek są wręcz do nich przeznaczone - to są ogniwa wysokoprądowe. Wszystkie moje wkrętarki już mają wymienione aku wkrętarki... to taki temat drobny - brak czasu na niego
"Producent" - nie nietrafione określenie nie mam żadnej linii produkcyjnej.
24V nie ma problemu - na tapecie mam teraz kolejny akumulator 12V 110Ah i tak zaprojektowałem połączenie pakietów że w łatwy sposób zmieniając tylko sposób połączenia poszczególnych bloków mogę zrobić z niego 12V 110AH lub 24V 55 Ah - wiadomo że też inna elektronika zabezpieczająca przy 12 i 24.
- NARA i szczupak1 lubią to
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych