Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Akumulator - co wybrać?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2144 odpowiedzi w tym temacie

#841 OFFLINE   cabage

cabage

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1518 postów
  • LokalizacjaOpole
  • Imię:Marcin
  • Nazwisko:Tohatsu/Mercury/Lowrance/MG/Ram Mounts

Napisano 05 maj 2017 - 23:54

Policz sobie 12×50 = 600W w teorii . W praktyce bliżej 500W zobacz ile zabiera echo + lampki dodaj rozrusznik i wyjdzie. To ma starczyć na dzień / tydzień ? 

Myślę że max 3 dni, ale w większości będę używał samo echo. Oświetlenie będzie używane sporadycznie... Nie mam kompletnie żadnego doświadczenia w tej kwestii a czytanie forum przyprawia jedynie o zawrót głowy...



#842 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 06 maj 2017 - 07:22

Musisz zobaczyć ile echo pobiera bądź model konkretny. Ja wychodzę z założenie ze lepiej więcej jak mniej mocy na pokładzie.  60ah na 3dni wystarczy



#843 OFFLINE   n15

n15

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 219 postów

Napisano 08 maj 2017 - 11:59

Testy zrobione i wyszły rewelacyjnie AGM 95Ah ma lepsze wyniki niż nowy Trojan 115Ah czy Banner 100 Ah.

Do rzeczy.

Stanowisko testowe to trzy żarówki samochodowe 55W połączone równolegle i sprawdzony voltomierz.

Akumulator naładowany do pełna prostownikiem Yato 8303 ustawionym na 10A i program AGM. Test przeprowadzony 24 godziny po odpięciu prostownika.

Wyniki:

1. Akumulator tuż przed testem - 13,05V

2. 1 godzina - pod obciążeniem 12,34V

3. 2 godziny - 12,20V

4. 3 godziny - 12,04V

5. 4 godziny - 11,85V

6. 5 godzin - 11,63V

 

Byłem w lekkim szoku. Polecam na tą chwilę. 

 

Jak ktoś ma możliwość to proszę o test porównawczy swoich akumulatorów przy tych samych założeniach, ja uważam że to bardzo dobry wynik.

 

 

   Pytanie dotyczące punktu 1 - jest to napięcie już obciążonego akumulatora czy spoczynkowe? 

 Ile waży ten akumulator?



#844 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15678 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 08 maj 2017 - 13:15

   Pytanie dotyczące punktu 1 - jest to napięcie już obciążonego akumulatora czy spoczynkowe? 

 Ile waży ten akumulator?

W spoczynku tuż przed rozpoczęciem testu. Dokładną wagę podam później.



#845 OFFLINE   VonJa

VonJa

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 70 postów
  • Imię:Krzysiek

Napisano 08 maj 2017 - 13:48

godski, on 27 Apr 2017 - 00:28, said:snapback.png

Testy zrobione i wyszły rewelacyjnie AGM 95Ah ma lepsze wyniki niż nowy Trojan 115Ah czy Banner 100 Ah.

Do rzeczy.

Stanowisko testowe to trzy żarówki samochodowe 55W połączone równolegle i sprawdzony voltomierz.

Akumulator naładowany do pełna prostownikiem Yato 8303 ustawionym na 10A i program AGM. Test przeprowadzony 24 godziny po odpięciu prostownika.

Wyniki:

1. Akumulator tuż przed testem - 13,05V

2. 1 godzina - pod obciążeniem 12,34V

3. 2 godziny - 12,20V

4. 3 godziny - 12,04V

5. 4 godziny - 11,85V

6. 5 godzin - 11,63V

 

 

 

z szybkiego liczenia w głowie wynika że  trzema żarówkami 55W w ciągu 5 godzin "wysiorpałeś"  z akumulatora o nominalnej pojemności 95Ah około  67Ah i ten już był praaaaawie pusty.

 

( do wyliczeń:  3 żarówki 55W = 165W = pobierają w sumie ok 13,5 A prądu przy napięciu 12V.   13,5A  x  5h = 67,5Ah). Przy założeniu że parametr 95Ah pojemności podane jest przy rozładowywaniu prądem C20 ( ok 4,7A) to biorąc pod uwagę że siorpałeś z niego ponad 13 "wAmpirków" :) przez 5h to całkiem niezły wynik. To jest nówka egzemplarz ??? 


Użytkownik VonJa edytował ten post 08 maj 2017 - 13:52


#846 ONLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2326 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Napisano 08 maj 2017 - 14:00

Andrzej, trzepnij jeszcze kilka takich testów, potem napisz że ta marka jest do d...y.

A i jeszcze oddaj na gwarancji, że nie trzyma 3 żarówek. Ciekawe czy uwzględnią :lol: .

 

Po kiego diabła nowe aku testować...



#847 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15678 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 08 maj 2017 - 15:29

 

godski, on 27 Apr 2017 - 00:28, said:snapback.png

 

 

z szybkiego liczenia w głowie wynika że  trzema żarówkami 55W w ciągu 5 godzin "wysiorpałeś"  z akumulatora o nominalnej pojemności 95Ah około  67Ah i ten już był praaaaawie pusty.

 

( do wyliczeń:  3 żarówki 55W = 165W = pobierają w sumie ok 13,5 A prądu przy napięciu 12V.   13,5A  x  5h = 67,5Ah). Przy założeniu że parametr 95Ah pojemności podane jest przy rozładowywaniu prądem C20 ( ok 4,7A) to biorąc pod uwagę że siorpałeś z niego ponad 13 "wAmpirków" :) przez 5h to całkiem niezły wynik. To jest nówka egzemplarz ??? 

 

Nówka.

 

Andrzej, trzepnij jeszcze kilka takich testów, potem napisz że ta marka jest do d...y.

A i jeszcze oddaj na gwarancji, że nie trzyma 3 żarówek. Ciekawe czy uwzględnią :lol: .

 

Po kiego diabła nowe aku testować...

Zboczenie zawodowe. :D  :P

Lubię wiedzieć ile prądu mają w sobie i  czy mnie nie zawiodą.


  • Jozi, trout master i szczupak1 lubią to

#848 OFFLINE   n15

n15

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 219 postów

Napisano 08 maj 2017 - 15:44

W spoczynku tuż przed rozpoczęciem testu. Dokładną wagę podam później.

 

 Ciekawy też jestem jakie było napięcie pod obciążeniem na początku testu...

 Testowałem swój stary akumulator i przed testem napięcie spoczynkowe wynosiło 12,77 V , a po obciążeniu miernik od razu pokazał 11,3 V. Obciążenie stanowiły cztery samochodowe żarówki 45 W. Żeby było ciekawiej to dodam, że po pierwszej godzinie napięcie pod obciążeniem wynosiło...11,3 V.  



#849 OFFLINE   n15

n15

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 219 postów

Napisano 08 maj 2017 - 16:16

 

godski, on 27 Apr 2017 - 00:28, said:snapback.png

 

 

z szybkiego liczenia w głowie wynika że  trzema żarówkami 55W w ciągu 5 godzin "wysiorpałeś"  z akumulatora o nominalnej pojemności 95Ah około  67Ah i ten już był praaaaawie pusty.

 

( do wyliczeń:  3 żarówki 55W = 165W = pobierają w sumie ok 13,5 A prądu przy napięciu 12V.   13,5A  x  5h = 67,5Ah). Przy założeniu że parametr 95Ah pojemności podane jest przy rozładowywaniu prądem C20 ( ok 4,7A) to biorąc pod uwagę że siorpałeś z niego ponad 13 "wAmpirków" :) przez 5h to całkiem niezły wynik. To jest nówka egzemplarz ??? 

 

 

 Próbowałem liczyć podobnie ale nie jest to takie proste. Ciężko mi było np. zmierzyć natężenie prądu, które cały czas się zmieniało. Z braku odpowiedniego przyrządu mogłem mierzyć jedynie prąd pobierany przez jedną lub dwie żarówki i wyliczyć jaki prąd pobierają cztery, a z uwagi na zmieniające się natężenie wyniki obarczone były sporym błędem.



#850 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15678 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 08 maj 2017 - 16:51

   Pytanie dotyczące punktu 1 - jest to napięcie już obciążonego akumulatora czy spoczynkowe? 

 Ile waży ten akumulator?

24 KG.

 

 

 Ciekawy też jestem jakie było napięcie pod obciążeniem na początku testu...

 Testowałem swój stary akumulator i przed testem napięcie spoczynkowe wynosiło 12,77 V , a po obciążeniu miernik od razu pokazał 11,3 V. Obciążenie stanowiły cztery samochodowe żarówki 45 W. Żeby było ciekawiej to dodam, że po pierwszej godzinie napięcie pod obciążeniem wynosiło...11,3 V.  

Przed chwilą sprawdziłem. Spoczynkowe 13,05 V. Tuż po rozpoczęciu spadło do 12,75 V. W ciągu kilku minut zjechało do 12,48V i zaczęło powoli iść w górę. Normalny efekt dla wszystkich aku.



#851 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4459 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 08 maj 2017 - 17:20

 Próbowałem liczyć podobnie ale nie jest to takie proste. Ciężko mi było np. zmierzyć natężenie prądu, które cały czas się zmieniało. Z braku odpowiedniego przyrządu mogłem mierzyć jedynie prąd pobierany przez jedną lub dwie żarówki i wyliczyć jaki prąd pobierają cztery, a z uwagi na zmieniające się natężenie wyniki obarczone były sporym błędem.

 

Zanim zaczniesz testować aku to go naładuj na full ( lub jeszcze więcej :) ).

 

Pobór prądu obliczasz jako średnia. Przy żarówce 100W i 12.65V na początku (zmierzone pod obciążeniem) testu bierze 7.90A  Gdy zjedziesz z napięciem do wartości która jest wg Ciebie bezpieczna 11.00 (10.50) V prąd wzrośnie do 9.09 (przy 11.0V) 

Dodajesz, dzielisz na dwa i wychodzi średnia (8.50A). Nie jest to pomiar profesjonalny bo od tego są specjalne urządzenia ale coś tam wiesz. Chyba nie chodzi o to abyś wiedział ile co do Amperogodziny masz w aku a jedynie orientacyjnie.


  • godski lubi to

#852 OFFLINE   n15

n15

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 219 postów

Napisano 08 maj 2017 - 18:06

24 KG.

 

 

Przed chwilą sprawdziłem. Spoczynkowe 13,05 V. Tuż po rozpoczęciu spadło do 12,75 V. W ciągu kilku minut zjechało do 12,48V i zaczęło powoli iść w górę. Normalny efekt dla wszystkich aku.

 

   Dzięki za info. Aku w Twoim teście wypada fajnie, zastanawia mnie tylko ta (w sumie nieduża) waga jak na taką pojemność i budowę AGM. Mniej więcej tyle, czasem nawet trochę więcej, ważą zwykłe 100 Ah kwasiaki.  Przy dźwiganiu jest to plus :).



#853 OFFLINE   n15

n15

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 219 postów

Napisano 08 maj 2017 - 18:19

Zanim zaczniesz testować aku to go naładuj na full ( lub jeszcze więcej :) ).

 

Pobór prądu obliczasz jako średnia. Przy żarówce 100W i 12.65V na początku (zmierzone pod obciążeniem) testu bierze 7.90A  Gdy zjedziesz z napięciem do wartości która jest wg Ciebie bezpieczna 11.00 (10.50) V prąd wzrośnie do 9.09 (przy 11.0V) 

Dodajesz, dzielisz na dwa i wychodzi średnia (8.50A). Nie jest to pomiar profesjonalny bo od tego są specjalne urządzenia ale coś tam wiesz. Chyba nie chodzi o to abyś wiedział ile co do Amperogodziny masz w aku a jedynie orientacyjnie.

 

  Aku był naładowany na full. Tuż po ładowaniu miał 13,37 V. Test przeprowadziłem 24 godz. później ( w spoczynku przed testem 12,7 V).

 Robione przeze mnie pomiary natężenia były dosyć krótkie i pokazywały powolny spadek poboru prądu, mimo braku zmian napięcia na biegunach akumulatora :).  



#854 OFFLINE   cabage

cabage

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1518 postów
  • LokalizacjaOpole
  • Imię:Marcin
  • Nazwisko:Tohatsu/Mercury/Lowrance/MG/Ram Mounts

Napisano 08 maj 2017 - 19:00

Co będzie lepsze BANNER , BOSCH czy VARTA ? Wszystko oczywiście w technologii AGM ?


  • kubazmech lubi to

#855 ONLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2326 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Napisano 08 maj 2017 - 19:10

Szukaj Panasonic, Acumax.



#856 OFFLINE   VonJa

VonJa

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 70 postów
  • Imię:Krzysiek

Napisano 08 maj 2017 - 22:07

Zanim zaczniesz testować aku to go naładuj na full ( lub jeszcze więcej :) ).

 

Pobór prądu obliczasz jako średnia. Przy żarówce 100W i 12.65V na początku (zmierzone pod obciążeniem) testu bierze 7.90A  Gdy zjedziesz z napięciem do wartości która jest wg Ciebie bezpieczna 11.00 (10.50) V prąd wzrośnie do 9.09 (przy 11.0V) 

Dodajesz, dzielisz na dwa i wychodzi średnia (8.50A). Nie jest to pomiar profesjonalny bo od tego są specjalne urządzenia ale coś tam wiesz. Chyba nie chodzi o to abyś wiedział ile co do Amperogodziny masz w aku a jedynie orientacyjnie.

 

#trout master - troszkę błędnie założyłeś że żarówka wciąż będzie "świeciła mocą" 100W nawet gdy na aku napięcie spadnie o 2V.  Wraz ze spadkiem napięcia na klemach będzie malał prąd pobierany przez żarówkę a tym samym moc pobierana z akumulatora a tym samym ilość lumenów :) .



#857 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4459 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 09 maj 2017 - 07:43

Możliwe, sprawdzę a na razie muszę ci wierzyć. Elektrykiem nie jestem. :)

#858 OFFLINE   beny1655

beny1655

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 107 postów
  • LokalizacjaDorzecze Parsęty
  • Imię:Bartek

Napisano 09 maj 2017 - 09:37

Co sadzicie o takim
https://sklep.interc...gm-105ah-950a-p

#859 OFFLINE   Janusszr

Janusszr

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1367 postów
  • LokalizacjaSuwałki
  • Imię:Janusz
  • Nazwisko:Ja_to_ja

Napisano 09 maj 2017 - 11:20

Ładnie wygląda i kosztuje też nieźle.

Ja bym szukał typowo trakcyjnego akumulatora. Podobno rozruchowe niezbyt nadają się do napędu silników zaburtowych. A to że pisze, to o kant..... rozbić.


  • beny1655 lubi to

#860 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4459 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 09 maj 2017 - 22:33

Masz tu Panasonica w tej samej cenie.
Ja mam "PG" ale to raczej żadna różnica. Sprawdzone, śmigają, można pływać prawidłowo ładując i eksploatując.

http://www.ebaterie....nic-p-3131.html




Użytkownicy przeglądający ten temat: 4

0 użytkowników, 4 gości, 0 anonimowych