Powierzchnia łopatek, w sensie jak duża jest określa parametr Disk area ratio.
W skrócie DAR. Jest to stosunek powierzchni łopatek do powierzchni koła zakreślanego przez nie (powierzchnia odpowiadająca średnicy śruby).
Powierzchnia ta zależy od ciśnienia jakie jest generowane na powierzchni łopatki śruby, a konkretniej różnicy ciśnień między jedną a drugą stroną łopatki.
Czym łopatka jest większa, tym to ciśnienie jest mniejsze. Głównie chodzi o sprawy związane z wytrzymałością śruby, ale również o zjawisko zwane kawitacją. Kawitacja to gwałtowne wrzenie wody wywołane gwałtownym spadkiem ciśnienia (nie mylić z wentylacją).
Jeśli DAR jest większy od 1 (więcej niż 100%) to znaczy, że łopatki na siebie zachodzą (takie śruby też są produkowane)
Jednak czym większa powierzchnia, tym większe opory tarcia śruby o wodę. Dodatkowo zwiększa się liczba Reynoldsa, a co za tym idzie, taka łopatka tworzy większe zawirowania. (w wielkim uproszczeniu)
Generalnie śruba dwułopatkowa o stosunkowo małym DAR ma większą sprawność niż trzyłopatkowa, pod warunkiem że nie jest wytrzymałościowo przeciążona i nie występuje na niej kawitacja.
Przeciążona śruba generuje drgania, a to skrajnie niekorzystne.
Co do samego kształtu łopatki, to są różne kroje łopatek, tak jak różne kroje marynarek. Ta na zdjęciu wygląda na B-serie, może być jeszcze Gawn itd.....
Co do skoku, to mnożąc skok śruby w calach * obroty (obr/miin) otrzymamy prędkość w calach na minutę... co daje się przeliczyć na kmh
Ale to tak prosto nie jest: mamy jeszcze uślizg śruby, czyli rzeczywista prędkość łódki będzie pomniejszona o uślizg.
Czym większy skok śruby tym śruba szybsza, ale jak przesadzimy sprawność śruby gwałtownie spada.
Coś więcej na ten temat plus kalkulator liczący optymalny skok śruby masz w poniższym linku.
https://skot.design/...odzi-motorowej/
PS. Tzw śruby uciągowe mają mały skok (0,6 do 0.9 średnicy) Duża siła przy małej prędkości, jak samochód na I biegu. Stosowane są do łodzi ciężkich, pływających w trybie wypornościowym.