Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Jaki skok śruby zastosować do silnika zaburtowego?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
460 odpowiedzi w tym temacie

#221 OFFLINE   tomchaf11

tomchaf11

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 362 postów
  • LokalizacjaSIEDLCE

Napisano 25 czerwiec 2021 - 20:49

Witam ma ktoś namiar albo wie gdzie mogę w dobrej cenie kupić śrubę do takiego silnika-może być nawet z Ali.

Kupiłem  śrubę ale się okazała za duża bo od silnika 10-20km, ewentualnie mogę się zamienić bo jest mi zbędna.

Poprzedni post napisałem chyba w złym wątku :)

Załączone pliki



#222 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 25 czerwiec 2021 - 21:07

Mercury 9.9 z tego 4 stroke 95-04 8 wypustkowa lub mariner 02-04
Lub solas z tych samych rocznikow z taka sama iloscia wypustow

Użytkownik sharkfishing edytował ten post 25 czerwiec 2021 - 21:08


#223 OFFLINE   drChlubicz

drChlubicz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 675 postów
  • LokalizacjaGA
  • Imię:Michał

Napisano 13 sierpień 2021 - 20:43

Zadam pytanie trochę z innej strony, mianowicie nie o skok a o kształt łopatek, zauważyłem że niektóre śruby (patrząc na nie od tyłu) mają kształt łopat zaokrąglony a inne jakby szpiczasty/podłużny. Jaka jest różnica w pracy lub osiągach takiej śruby, lub jakie mają one zastosowania. Początkowo myślałem że zaokrąglone łopatki to śruby uciągowe, ale są takowe o relatywnie dużym skoku(11-12"), więc to chyba nie to.

Różnicę widać gołym okiem:

Załączony plik  big_.png   281,95 KB   11 Ilość pobrań Załączony plik  sruba-.jpg   44,41 KB   10 Ilość pobrań

 

pozdro

Michał



#224 OFFLINE   Gar4field

Gar4field

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 207 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Kot

Napisano 13 sierpień 2021 - 22:24

Powierzchnia łopatek, w sensie jak duża jest określa parametr Disk area ratio.

W skrócie DAR. Jest to stosunek powierzchni łopatek do powierzchni koła zakreślanego przez nie (powierzchnia odpowiadająca średnicy śruby).

Powierzchnia ta zależy od ciśnienia jakie jest generowane na powierzchni łopatki śruby, a konkretniej różnicy ciśnień między jedną a drugą stroną łopatki.

Czym łopatka jest większa, tym to ciśnienie jest mniejsze. Głównie chodzi o sprawy związane z wytrzymałością śruby, ale również o zjawisko zwane kawitacją. Kawitacja to gwałtowne wrzenie wody wywołane gwałtownym spadkiem ciśnienia (nie mylić z wentylacją).

Jeśli DAR jest większy od 1 (więcej niż 100%) to znaczy, że łopatki na siebie zachodzą (takie śruby też są produkowane)

 

Jednak czym większa powierzchnia, tym większe opory tarcia śruby o wodę. Dodatkowo zwiększa się liczba Reynoldsa, a co za tym idzie, taka łopatka tworzy większe zawirowania. (w wielkim uproszczeniu)

Generalnie śruba dwułopatkowa o stosunkowo małym DAR ma większą sprawność niż trzyłopatkowa, pod warunkiem że nie jest wytrzymałościowo przeciążona i nie występuje na niej kawitacja.

Przeciążona śruba generuje drgania, a to skrajnie niekorzystne.

Co do samego kształtu łopatki, to są różne kroje łopatek, tak jak różne kroje marynarek. Ta na zdjęciu wygląda na B-serie, może być jeszcze Gawn itd.....

 

Co do skoku, to mnożąc skok śruby w calach * obroty (obr/miin) otrzymamy prędkość w calach na minutę... co daje się przeliczyć na kmh

Ale to tak prosto nie jest: mamy jeszcze uślizg śruby, czyli rzeczywista prędkość łódki będzie pomniejszona o uślizg.

 

Czym większy skok śruby tym śruba szybsza, ale jak przesadzimy sprawność śruby gwałtownie spada.

 

Coś więcej na ten temat plus kalkulator liczący optymalny skok śruby masz w poniższym linku.

 

https://skot.design/...odzi-motorowej/

 

PS. Tzw śruby uciągowe mają mały skok (0,6 do 0.9 średnicy) Duża siła przy małej prędkości, jak samochód na I biegu. Stosowane są do łodzi ciężkich, pływających w trybie wypornościowym.


  • drChlubicz lubi to

#225 OFFLINE   drChlubicz

drChlubicz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 675 postów
  • LokalizacjaGA
  • Imię:Michał

Napisano 13 sierpień 2021 - 22:37

No dobra, a patrząc na te dwie śruby, przy założeniu że mają te same średnice i skok i biorąc pod uwagę tylko kształt łopatek, co można o nich powiedzieć, np jakie mają przeznaczenie, właściwości, gdzie lepiej się sprawdzi jedna i druga itp.

Jakbyś miał kupić śrubę do swojej łodzi to jaki kształt byś wybrał i dlaczego?



#226 OFFLINE   Gar4field

Gar4field

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 207 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Kot

Napisano 13 sierpień 2021 - 22:57

Nie wyobrażam sobie doboru śruby na oko.

Gdybym miał dobrać do swojej łodzi, to policzyłbym jaką dokładnie śrubę potrzebuję.

Gdybym był odcięty od komputera, to wybrałbym śrubę o większych łopatkach (bezpieczniejszy wybór)

Chociaż tak naprawdę nie wyobrażam sobie doboru śruby z palca. Parę kombinacji śruba silnik łódka znam na pamięć, ale pamięć bywa zawodna.

 

Najczęściej chodzi o dobranie skoku i średnicy, samo DAR jest moim zdaniem już mniej istotne.

 

Od średnicy i obrotów zależy jaką moc jest w tanie przenieść dana śruba.

Skok jest odpowiednikiem biegu na którym jedziemy.

 

Generalnie jak silnik nie wkręca się na maksymalne obroty, to śruba jest za duża...

Jeśli silnik wkręca się na maksymalne obroty, czyli osiąga nominalne obroty przy WOT (wide open throttle) to znaczy, że mamy jeszcze margines i możemy dobrać lepszą śrubę, lepszą czyli taką o większej sprawności.


  • drChlubicz lubi to

#227 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 15 sierpień 2021 - 08:12

No dobra, a patrząc na te dwie śruby, przy założeniu że mają te same średnice i skok i biorąc pod uwagę tylko kształt łopatek, co można o nich powiedzieć, np jakie mają przeznaczenie, właściwości, gdzie lepiej się sprawdzi jedna i druga itp.

Jakbyś miał kupić śrubę do swojej łodzi to jaki kształt byś wybrał i dlaczego?

Bazując na typowych zastosowaniach dwie wąskie łopatki są w małym elektryku, natomiast szerokie łopaty zachodzące na siebie widziałem jako śrubę do skutera wodnego. Można z tego wnioskować że duża moc i mała średnica śruby wymusza szerokie łopaty.



#228 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4945 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 16 sierpień 2021 - 13:17

Zadam pytanie trochę z innej strony, mianowicie nie o skok a o kształt łopatek, zauważyłem że niektóre śruby (patrząc na nie od tyłu) mają kształt łopat zaokrąglony a inne jakby szpiczasty/podłużny. Jaka jest różnica w pracy lub osiągach takiej śruby, lub jakie mają one zastosowania. Początkowo myślałem że zaokrąglone łopatki to śruby uciągowe, ale są takowe o relatywnie dużym skoku(11-12"), więc to chyba nie to.

Różnicę widać gołym okiem:

attachicon.gif big_.png attachicon.gif sruba-.jpg

 

pozdro

Michał

To są trochę inne konstrukcje. Te o większej powierzchni łopatek mają też trochę większą średnicę i mniejsze dostępne skoki. Z założenia przeznaczone są do pchania nieco cięższych zestawów. Przykładowo w Hondzie 60 są śruby trzyłopatkowe od Solasa: Amita 3 i Amita 3-C Plus. Ta druga to przypadek z większymi łopatkami i nieco większą średnicą, przeznaczony do cięższych łodzi. Z wrażeń użytkowych - większy ciąg,  lepsze przyspieszenie, kosztem v-max. Załadunek mniej wpływa na osiągi łodzi.


  • drChlubicz lubi to

#229 OFFLINE   drChlubicz

drChlubicz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 675 postów
  • LokalizacjaGA
  • Imię:Michał

Napisano 16 sierpień 2021 - 13:30

To są trochę inne konstrukcje. Te o większej powierzchni łopatek mają też trochę większą średnicę i mniejsze dostępne skoki. Z założenia przeznaczone są do pchania nieco cięższych zestawów. Przykładowo w Hondzie 60 są śruby trzyłopatkowe od Solasa: Amita 3 i Amita 3-C Plus. Ta druga to przypadek z większymi łopatkami i nieco większą średnicą, przeznaczony do cięższych łodzi. Z wrażeń użytkowych - większy ciąg,  lepsze przyspieszenie, kosztem v-max. Załadunek mniej wpływa na osiągi łodzi.

Logika podsuwała mi podobne wnioski, szukałem tylko potwierdzenia u kogoś bardziej obeznanego w temacie :good:

Moja łódka jest raczej z tych lekkich, Solar 360 F - ok 110 kg, silnik to Mercury 10, odblokowany na 15 (54kg) w wkrótce mam nadzieję wyciągnąć z niego 20, oryginalna śruba to 9.25x9, po zmianie mocy myślę o założeniu 11-tki, jest do dostania za 250,-  czy może lepiej (bezpieczniej)  było by założyć 10-tke, co myślicie?



#230 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4945 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 16 sierpień 2021 - 13:41

Ciężko powiedzieć, jak już odblokujesz, to zapakuj do łódki standardowe graty jakie zabierasz i kompanów jeżeli wozisz i zmierz obroty. A sprawdzałeś ile masz teraz na 15?


Użytkownik psulek edytował ten post 16 sierpień 2021 - 13:42


#231 OFFLINE   drChlubicz

drChlubicz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 675 postów
  • LokalizacjaGA
  • Imię:Michał

Napisano 16 sierpień 2021 - 15:49

Obecnie jestem w morzu, licznik mth/obrotów kupiony, a gaźnik zamówiony. Jak dobrze pójdzie to za tydzień będę w domu, wtedy będę działał i kombinował. Teorie z grubsza przerobiłem, reszta wyjdzie jak zwykle w praniu, ale z tego co tu czytam, nie jest to jakiś lot w kosmos, forum jest w tej kwestii na wagę złota ;)



#232 OFFLINE   12345

12345

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 186 postów
  • LokalizacjaZ Piątnicy, no bo skąd! ;)

Napisano 07 wrzesień 2021 - 22:00

mam pytanie ...posiadam yamhe 8hp( 2 suw ) z sruba 8,5x8,5 i na starym pontonie wchodziłem w slizg , teraz mam inny ponton i juz nie moge wejsc w slizg ... obroty sa max 5200...jak srube musze kupic aby silnik dał rade wkercac sie wyzej >? ( myslałem nad 8,5x6,5  - czy to ew. dobry pomysł ? )



#233 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4945 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 08 wrzesień 2021 - 00:53

Zacznijmy może : czym się różni nowy od starego.



#234 OFFLINE   12345

12345

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 186 postów
  • LokalizacjaZ Piątnicy, no bo skąd! ;)

Napisano 08 wrzesień 2021 - 05:35

Zacznijmy może : czym się różni nowy od starego.

STARY 330X154

NOWY 300X170

( oba z kilem )


Użytkownik 12345 edytował ten post 08 wrzesień 2021 - 05:35


#235 OFFLINE   maniolo

maniolo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 282 postów

Napisano 08 wrzesień 2021 - 05:59

Ja bym śruby nie zmieniał tylko kupił przedluzke rumpla, żeby dociazyc dziub, ewentualnie. możesz sproboowac się przesunąć max w kierunku. dziobu w czasie wchodzenia w ślizg. 



#236 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 452 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 08 wrzesień 2021 - 07:04

.jak srube musze kupic aby silnik dał rade wkercac sie wyzej >? ( myslałem nad 8,5x6,5  - czy to ew. dobry pomysł ? )

Poczytaj ten temat http://jerkbait.pl/t...y-mity-i-fakty/



#237 OFFLINE   drChlubicz

drChlubicz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 675 postów
  • LokalizacjaGA
  • Imię:Michał

Napisano 17 wrzesień 2021 - 07:55

Witam

Ma ktoś może doświadczenia z koreańskimi śrubami BS Pro? Jest tylko 30 PLN tańsza od Solasa, ale nie chodzi mi o cenę, po prostu jest dostępna od ręki. Po podniesieniu mocy do 20 HP i założeniu śruby 11, odkręcam manetkę na max i odcina mi zapłon, więc teoretycznie powinienem zwiększyć skok, ale prędkość już ok 40 km/h, a łódź dość lekka, z całym szpejem max 300 kg i trochę się obawiam o bezpieczeństwo.



#238 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1445 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 17 wrzesień 2021 - 08:18

A czego się tu bać? Wszystko z głową ja pontonem 300cm vmax mam ponad 40. :) Jeżeli załadowany na maxa nie ma problemu wejść w ślizg bierz szybszą, nikt nie każe Ci pływać ciągle maxem, spadną obroty na przelotowej co da oszczędność silnika i paliwa. 


  • drChlubicz i darek63 lubią to

#239 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 452 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 17 wrzesień 2021 - 15:35

teoretycznie powinienem zwiększyć skok, ale prędkość już ok 40 km/h, a łódź dość lekka, z całym szpejem max 300 kg i trochę się obawiam o bezpieczeństwo.

 

Jest dokładnie jak kolega Tresor wyżej napisał. Jeśli masz nadmiar mocy to same zalety. W samochodzie też mam 300 kucy i nie latam z butem w podłodze bo po co ?. Ale jest drzemiąca moc, i jest zawsze czym się odepchnąć kiedy potrzeba. Tak samo na łodzi. Jest zapas mocy, wychodzisz w ślizg maneta na połowę czy mniej i płynie na luzaku. Same zalety bo mniejsze spalanie, mniejszy hałas a robota wykonana ta sama. Jak potrzeba szybciej odwijasz bardziej manetkę i tyle. Natomiast jako ludzie myślący zawsze wszystko robimy z głową na lądzie, wodzie i w powietrzu, ale to przecież oczywiste. 


  • drChlubicz lubi to

#240 OFFLINE   drChlubicz

drChlubicz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 675 postów
  • LokalizacjaGA
  • Imię:Michał

Napisano 17 wrzesień 2021 - 15:51

Logika dyktuje mi to samo więc pewnie tak się skończy.

Czekam jeszcze na opinie o tych śrubach BS Pro, ale podobno są na rynku od niedawna.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych