Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

SILNIK SPALINOWY-Pytanie?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
28 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6183 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 04 sierpień 2010 - 15:19

Jakoś niedawno wypożyczyłem w Serocku łódkę z silnikiem 3,5KM 4 suw(dość świeżo wyglądał) i podczas trollingu regularnie mi gasł, na wyższych obrotach tego problemu nie było. Gość w przystanie powiedział, że to normalne i właśnie 4suwy do trollingu się nie nadają, tylko 2suwy. To jak to w końcu jest?
Nadmienię, że wcześniej pływałem na 2 suwie (3,3KM Yamaha) kumpla i żadnych problemów nie było. Nie gasł, ani się nie grzał.


Cholera go wie, czemu gasł (źle ustawione obroty, stare świece, zły odstęp między elektrodami?). W sumie to sie nie dziwię, skoro przystaniowy tak bredził...

#22 OFFLINE   zamki

zamki

    klepacz blaszek

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 748 postów
  • Lokalizacjablisko fabryki slidera
  • Imię:Zbyszek
  • Nazwisko:Orzoł

Napisano 04 sierpień 2010 - 17:02

Aby mieszanka nie była zbytnio zubożona daję wysokiej jakości paliwo 98.


Jeżeli silnik jest przystosowany do zasilania paliwem o liczbie 95 oktanów i ma dobrze wyregulowany skład mieszanki to gdzie tu mowa o jakims zubożeniu mieszanki czy to na wolnych czy na wyższych obrotach. ? Zalanie mocniejszej benzyny do silnika nie przystosowanego do takiego paliwa powoduje spalanie detonacyjne co prowadzi do rozbicia łozyska na korbowodzie, tudzież łozysk na wale czy też wyklepanie tulejki w tłoku a w efekcie zarżnięcie silnika i późniejsze teorie o szkodliwości wolnych obrotów. :unsure: Instrukcja JASNO określa jaka ma być benzyna czy stosunek oleju do skomponowania mieszanki. B)
Miałem 8-mio konna yamaszkę obecnie 9,9- konną i trzymam się ściśle zaleceń producenta. Kolega eksploatuje 6-konną dobrych kilka lat i nic nie zwiększa i silnik ma się bardzo dobrze.
Przy trolingu zalecane jest przewentylowanie silnika co jakiś czas wperowadzając go na średnie obroty na minutę czy na dwie i ma to na celu dopalenie właśnie osadzającego sie oleju w rowkach pod pierścieniami czy też w komorze korbowodowej. Poprawianie instrukcji obsługi wydanej przez producenta poprzez wprowadzanie swoich udoskonaleń gdzie silniki były testowane na wiele sposobów i poddane wielu dziwnym sytuacjom na bazie których opracował on instrukcję obsługi no no. :mellow:
MAm nadzieję, ze wypowie się jeszcze w tym wątku kolega Tornado, który jak dla mnie jest tu naprawdę szpecem w tym temacie i mam nadzieję, że nie pokiełbasiłem nic. :unsure:

#23 OFFLINE   Monk

Monk

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 497 postów
  • LokalizacjaWieruszów/Wrocław

Napisano 04 sierpień 2010 - 17:10

Ja moim 24 letnim :lol: dwusuwem też regularnie trolinguje i nie mam problemów z niskimi obrotami i gaśnięciem i też stosuję się do zaleceń producenta pomijając jakość oleju w paliwie. Ale z tego co wiem ilość oktanów wpływa właśnie na spalanie detonacyjne ale odwrotnie - im wyższa wartość tym mniejsze szanse na to zjawisko.

#24 OFFLINE   zamki

zamki

    klepacz blaszek

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 748 postów
  • Lokalizacjablisko fabryki slidera
  • Imię:Zbyszek
  • Nazwisko:Orzoł

Napisano 04 sierpień 2010 - 17:53

MAm nadzieję, ze wypowie się jeszcze w tym wątku kolega Tornado, który jak dla mnie jest tu naprawdę szpecem w tym temacie i mam nadzieję, że nie pokiełbasiłem nic. :unsure:


No i Masz 100% racji a mi się coś pokiełbasiło. Oczywiście za błąd przepraszam. :unsure:

#25 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6193 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 04 sierpień 2010 - 18:08

Cos mi sie zdaje, ze pomieszane tu sa 2 sprawy.

Rozprezanie mieszanki musi zachodzic w bardzo krotkim przedziale czasu czego skutkiem jest gwaltowny wzrost cisnienia do 100Atm(?).
Czy to mozna nazwac detonacja..?

Natomiast zmniejszenie oktanow (liczby oktanowej paliwa) moze skutkowac tym, ze bedziemy mieli niekontrolowane samozaplony okreslane jako detonacyjne.

Natomiast jezeli niezgodnie z instrukcja wlejemy wiecej oktanow(dla danego silnika) to nie wiem jakie beda skutki?

Jak juz bylo powiedziane, jezeli ktos nie siedzi mocno w zagadnieniu, to lepiej uzytkowac zgodnie z instrukcja. Nowy silnik uzytkowany zgodnie z przeznaczeniem, z wymiana oleju co roku, serwisowany bedzie sluzyl bardzo dlugo.
Jak rowniez zostalo powiedziane, po dlugim trolu, zwlaszca jak praca silnik zaczyna byc nieregularna, dobrze jest zrobic za dwa kółka na wiekszych obrotach.

Mysle, ze byle nie przeginac to posluzy nam zarowno 2suw jak i 4suw.
Z tym, ze o 2suw moze byc coraz trudniej a kto wie, czy Unia nie zakaze, tak jak zakazuja stosowania coraz to nowych mieszanek freonowych do urzadzen chlodniczych.

Gumo

#26 OFFLINE   ictus

ictus

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1610 postów
  • LokalizacjaWawa
  • Imię:Paweł
  • Nazwisko:W.

Napisano 04 sierpień 2010 - 23:39

Co do spalania detonacyjnego to monk11 ma rację - to się zdarza najczęściej przy chrzczonym czyli zubożonym paliwie - znam jedną stację benzynową na Bałtyku która miała proces w tej sprawie (chodziło właśnie o uszkodzenia silników)

Pomysł Gumofilca ze zwiększaniem obrotów jest dobry i sam go stosuję - choć nigdy nie czekam na nieregularna pracę - bo to już sygnał że się przegrzał.

Trzeba pamiętać że w dwusuwie najlepsze smarowanie i chłodzenie jest na wysokich obrotach - wtedy silnik najmniej się niszczy (jest odwrotnie niżby się wydawało).

Przy nowym silniku na pewno warto kierować się instrukcją, ale jeśli macie być niedokładni z ilością dodawanego oleju to lepiej dać go minimalnie więcej - ale na pewno nie mniej. Na starość dawałbym jednak większe dawki.

#27 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 15 sierpień 2010 - 15:08

Witam Panów maniaków silnikowych, właśnie wróciłem z urlopu po miesięcznym męczeniu swego silnika ale o tym może trochę później. W tym wątku jest parę spraw które w brew pozorom mają jedna wspólna sprawę co do pracy silnika ale nie wyrocznią na temat.
Paliwo dla silnika czym większą posiada liczbę oktanowa tym lepiej i nie prawdą jest że większa liczba oktanowa zwiększa stuki silnika wręcz przeciwnie,odwrotnie jest w drugą stronę mniejsza zwiększa stuki w spalaniu.Co do oleju żaden producent silników nie jest w stanie określić dokładnie składu procentowego mieszanki bo pojęcia nie ma jakiego oleju zastosuje końcowy odbiorca, a prawda jest taka że można tym składem dość mocno operować w zależności od jakości benzyny jak i oleju. Dla przykładu nie jeden was zwrócił uwagę na rodzaj samej benzyny a już nie wspomnę jak silniki samochodowe chodzą tankując paliwo w Niemczech.
które są lepsze do trola na pewno cztero sówy pod warunkiem że pompa olejowa pracuje prawidłowo i poda tyle oleju aby smarowanie było prawidłowe jak i pompa wodna z chłodzeniem silnik nie może być za zimny jak i za gorący jest to wszystko związane z tolerancjami wymiarowymi poszczególnych metali ze sobą w spół pracujących, tłok ze stopu aluminium a cylinder z żeliwa.Sprawa gaśnięcia silnika dwu suwa. Sprawa może być całkiem inna a dotyczy to głównie zasilania paliwa do gaźnika słaba pompa paliwa,minimalne nie szczelność lini paliwa powoduje takie zjawisko za długa droga paliwa zbiornik silnik. Za duża dawka oleju zakleja tylko silnik a nie pomaga. I może to być olej którego dawka jest zalecana, ale jakość oleju inna jak potrzeba i zaczną się schody.Więc na tych przykładach już dobitnie widać gdzie mogą tkwić problemy. A nie w spminaliśmy o doborze śruby napędowej zakładając że mamy śrubę do silnika 10konnego ale ten sam silnik pracujący na minimalnych obrotach nie uzyskuje nawet 15% mocy więc taka śruba może go męczyć. Tak samo bardzo ważny jest moment obrotowy silnika czym większy tym lepszy a to związane jest od danego silnika i jego pojemności do mocy i konstrukcji.I tu konkluzja Japończycy śrubują moc z minimalnych pojemności i moce tych silników są przeważnie przy wysokich obrotach a zatem przy małym zakresie obrotów i małym momencie obrotowym.Amerykanie mają inną filozofię całkowicie odwrotna duża pojemność duży moment obrotowy a więc i trochę większe zużycie paliwa ale zakres pracy silnika dużo większy, o czym trudno powiedzieć o japońcach. Dla przykładu pierwsze silniki cztero suwy tak chętnie kupowane w Polsce jak Honda BF-2.5 konia chłodzone powietrzem razlatywały się właśnie w trolu i nie jeden wędkarz zastał bardzo zawiedziony,właśnie te silniki najczęściej to spotykało. Morał z tego jeden tak jak z wędką silnik musi być dobrany do pracy jaką ma na stałe wykonywać, i zawsze warto mieć zapas mocy jak jej brak. te 0,5 litro paliwa na godzinę nas nie zbawi a silnik ochroni od nadmiaru ciężaru który ma ciągnąć. Pozdrawiam Tornado

#28 OFFLINE   klosskuba

klosskuba

    Forumowicz

  • PATRON
  • PipPip
  • 112 postów
  • LokalizacjaPyskowice

Napisano 24 sierpień 2010 - 22:34

Witam.
Pozwole sobie wtracic swoje trzy grosze do dyskusji, jako ze mam w temacie paliw, silnikow i ogolnie mechaniki jako takie pojecie. Po pierwsze spalanie detonacyjne czyli stukowe jest zalezne od trzech czynnikow: od wyprzedzenia zaplonu, stopnia sprezania i oktanowosci paliwa. Absolutnie zadnego wplywu na to nie ma sklad mieszanki paliwowo-olejowej ani paliwowo- powietrznej. silnik spalinowy im wiekrzy ma stopien sprezania tym wiecej oktanow musi miec bezyna do niego stosowana i odpowiednio bardziej mozna mu przyspieszyc zaplon, mozna zastosowac paliwo o wiekrzej niz zalecana liczbie oktanowej ale nigdy o mniejszej. Jednoczesnie nie maja te zagadnienia zadnego zwiazku z grzaniem sie silnika lecz z jego moca im wiekrzy stopien sprezania i kat wyprzedzenia zaplonu tym wiekrza moc. Jest to sprawa konstrukcji danego silnika na ktora, jesli nie tuningujemy go, wplywu nie mamy. Na grzanie sie silnika szczegulnie dwusowowego najwiekrzy wplyw ma sklad mieszanki paliwowo powietrznej, zubozona mieszanka (wiecej powietrza mniej paliwa) daje efekt taki ze odczowamy wiekrza moc, silnik lepiej wchodzi na obroty i osaga je wyzsze niz powinien poza tym malo, lub wogule nie kopci, ale za to mocno sie grzeje bo temperatura spalania jest wyzsza niz powinna byc i ma slabe smarowanie bo przy ubogiej mieszance mniej paliwa a co za tym idzie i oleju dostaje silnik, zjawisko to poteguje sie na niskich obrotach poniewaz dalej wysoka temp. osiagaja spaliny a wody do chlodzenia pompa daje mniej, mniej tez dostaje sie oleju do ukladu smarowania, musimy pamietac o kluczowej sprawie, w skrajnym przypadku temperatura spalania moze byc tak wysoka ze spowoduje spalenie sie i paliwa i czesciowo badz calkowicie oleju. Efekt jest taki ze mamy mocny, nie kopcacy, malo palacy motor a tu nagle bec.
Zbyt bogata mieszanka spowoduje utrate mocy, zalewanie swiec, tworzenie sie nagaru, kopcenie, zwiekrzone zuzycie paliwa ale nie grozi to zniszczeniem silnika.
ustawienie skladu mieszanki najlepiej powiezyc dobremu specowi od dwusuwow. Bardzo latwo mozna natomiast skontrolowac prawidlowosc tej regulacji obserwujac kolor swiecy zaplonowej.

p.s. czesciej spotykam zniszczone silniki przez zly sklad mieszanki niz z powodu innych czynnikow, niestety malo ktory mechanik zdaje sobie z tych zawilosci sprawe, ba nie potrafi dobrze zdiagnozowac przyczyn awarii
stosunek paliwa do oleju podaje producent silnika ale przy plywaniu w trollu ja bym go troszke zmodyfikowal tym bardziej przy zaleceniu 1:100 brr!!!

POZDRAWIAM. KLOSSKUBA.

#29 OFFLINE   ictus

ictus

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1610 postów
  • LokalizacjaWawa
  • Imię:Paweł
  • Nazwisko:W.

Napisano 24 sierpień 2010 - 23:47

Post @klosskuba potwierdza to co ja słyszę od mojego mechanika :D





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych