Napisano 24 sierpień 2010 - 22:34
Witam.
Pozwole sobie wtracic swoje trzy grosze do dyskusji, jako ze mam w temacie paliw, silnikow i ogolnie mechaniki jako takie pojecie. Po pierwsze spalanie detonacyjne czyli stukowe jest zalezne od trzech czynnikow: od wyprzedzenia zaplonu, stopnia sprezania i oktanowosci paliwa. Absolutnie zadnego wplywu na to nie ma sklad mieszanki paliwowo-olejowej ani paliwowo- powietrznej. silnik spalinowy im wiekrzy ma stopien sprezania tym wiecej oktanow musi miec bezyna do niego stosowana i odpowiednio bardziej mozna mu przyspieszyc zaplon, mozna zastosowac paliwo o wiekrzej niz zalecana liczbie oktanowej ale nigdy o mniejszej. Jednoczesnie nie maja te zagadnienia zadnego zwiazku z grzaniem sie silnika lecz z jego moca im wiekrzy stopien sprezania i kat wyprzedzenia zaplonu tym wiekrza moc. Jest to sprawa konstrukcji danego silnika na ktora, jesli nie tuningujemy go, wplywu nie mamy. Na grzanie sie silnika szczegulnie dwusowowego najwiekrzy wplyw ma sklad mieszanki paliwowo powietrznej, zubozona mieszanka (wiecej powietrza mniej paliwa) daje efekt taki ze odczowamy wiekrza moc, silnik lepiej wchodzi na obroty i osaga je wyzsze niz powinien poza tym malo, lub wogule nie kopci, ale za to mocno sie grzeje bo temperatura spalania jest wyzsza niz powinna byc i ma slabe smarowanie bo przy ubogiej mieszance mniej paliwa a co za tym idzie i oleju dostaje silnik, zjawisko to poteguje sie na niskich obrotach poniewaz dalej wysoka temp. osiagaja spaliny a wody do chlodzenia pompa daje mniej, mniej tez dostaje sie oleju do ukladu smarowania, musimy pamietac o kluczowej sprawie, w skrajnym przypadku temperatura spalania moze byc tak wysoka ze spowoduje spalenie sie i paliwa i czesciowo badz calkowicie oleju. Efekt jest taki ze mamy mocny, nie kopcacy, malo palacy motor a tu nagle bec.
Zbyt bogata mieszanka spowoduje utrate mocy, zalewanie swiec, tworzenie sie nagaru, kopcenie, zwiekrzone zuzycie paliwa ale nie grozi to zniszczeniem silnika.
ustawienie skladu mieszanki najlepiej powiezyc dobremu specowi od dwusuwow. Bardzo latwo mozna natomiast skontrolowac prawidlowosc tej regulacji obserwujac kolor swiecy zaplonowej.
p.s. czesciej spotykam zniszczone silniki przez zly sklad mieszanki niz z powodu innych czynnikow, niestety malo ktory mechanik zdaje sobie z tych zawilosci sprawe, ba nie potrafi dobrze zdiagnozowac przyczyn awarii
stosunek paliwa do oleju podaje producent silnika ale przy plywaniu w trollu ja bym go troszke zmodyfikowal tym bardziej przy zaleceniu 1:100 brr!!!
POZDRAWIAM. KLOSSKUBA.