Jump to content

  •      Sign In   
  • Create Account

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Photo

Naprawa starej minn koty


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 OFFLINE   Krisu23

Krisu23

    Zniewalam okazy

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2,620 posts
  • LokalizacjaPensjonat pod pstrągiem

Posted 01 July 2016 - 13:34

   Po dziewięciu latach użytkowania padła moja endura 30. Przyczyna to wytarte i poniszczone szczotki, chcąc naprawić musiałbym dać nowe szczotki oraz sprężyny, pasuje też wymienić łożysko i kostkę. Cena jaką mi powiedzieli w multi comie to 400pln, Więc u nich na pewno nie naprawiam. Pytanie do znawców czy te szczotki da się jakoś ludzkim sposobem kupić, dorobić, bo nie rozumiem za co mam płacić 70 zeta w multi com. Za łożysko chcą 50zł nie da się jakiegoś zamiennika wsadzić? Z kostką to wiem, że nie ma zmiłuj muszę kupić. Jakieś namiary na tanie zamienniki?



#2 OFFLINE   Paprykarz

Paprykarz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,953 posts
  • Lokalizacjazachodniopomorskie

Posted 01 July 2016 - 17:43

Jaką kostkę ( czyżby przełącznik zmiany biegów)? Jakiś numer katalogowy (jest na schemacie w dokumentacji a jak nie to można ściągnąć). Bo 70 zł za szczotki i 50 za łożysko (które na 100% nie wymaga wymiany) to dopiero 120 zł.



#3 OFFLINE   Krisu23

Krisu23

    Zniewalam okazy

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2,620 posts
  • LokalizacjaPensjonat pod pstrągiem

Posted 01 July 2016 - 18:29

Papiery zgubiłem dawno temu, ten przełącznik wygląda tak:

http://www.mc-sklep....nnik-p-714.html

 

Bardziej niż o przełącznik chodzi mi o szczotki i łożysko. Łożysko ma luzy bo je ściągnąłem i czuć w palcach, że jest wy.......ne. Słychać je było jak pływałem. Łożysko pewnie da się dopasować, chodzi najbardziej o szczotki i sprężynki które je dociskają. Z jednej strony szczotka zużyła się praktycznie do zera i sprężynkę szlag trafił. To była przyczyna całkowitego zaniku pracy silnika , kable przytopiło do obudowy a kostkę usmażyło.  Silnik jest prosty jak budowa cepa chodzi o dostępność części, może są  jakieś proste sposoby kupna odpowiednich szczotek? Chciałbym go uratować bo wyrzucić do śmiecić nie mam serca.



#4 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9,664 posts
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Posted 01 July 2016 - 19:26

Krzychu musiałbyś znać rozmiary szczotek i je dobrać, sprężyny też są ważne bo z odpowiednią siłą dociskają szczotki. Łożysko pomierz i szukaj na stronie Albeco. Mają wyszukiwarkę -wpisujesz średnicę wewnętrzną i zewnętrzną, oraz grubość i wychodzi symbol łożyska.

Na Twoim miejscu nie kombinowałbym bo kupisz jakiś fajans i będziesz kupował drugi raz.

Taniej wyjdzie to:

http://www.mc-sklep....umna-p-474.html


Edited by Jozi, 01 July 2016 - 19:46.


#5 OFFLINE   MARIUSZ 69

MARIUSZ 69

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2,042 posts
  • LokalizacjaLubelskie
  • Imię:Mariusz

Posted 03 July 2016 - 07:43

Można udać do warsztatu który naprawia alternatory ,sprężynki na 100% będą mieć , szczotki pewnie będą mieć zbliżone wymiarami ,łatwo można je doszlifować papierem ściernym ,koszt szczotek około 20zł .



#6 OFFLINE   Janusszr

Janusszr

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,348 posts
  • LokalizacjaSuwałki
  • Imię:Janusz
  • Nazwisko:Ja_to_ja

Posted 03 July 2016 - 07:54

Ja osobiście nie ryzykowałbym ze szczotkami i sprężynkami. Kupiłbym oryginały. Szczotka szczotce nierówna. Podróbą można zjechać komutator. Swego czasu brak było na ryku wszystkiego. Kupowałem do wiertarek, kątówek zamienniki oryginalnych szczotek. Miałem tego sporo, to wiem coś na ten temat. Jeżeli jest taka możliwość, a jest to tylko oryginalne szczotki i sprężynki.


  • Jozi likes this

#7 OFFLINE   esox1972

esox1972

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 341 posts
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Piotr

Posted 03 July 2016 - 16:22

A nie pytałeś w serwisie "Tiger" co obsługuje gwarancje dla Normarku i naprawia po gwarancji,ja właśnie z multi comem się rozstałem.

W tym roku dałem im silnik do naprawy,termin odbioru na następny dzień,a w multi comie "panie mamy nawał roboty"

tydzień do dwóch niewyjęty,bo przyszła im dostawa silników i pracują od 5-ej rano do nocy,więc grzeczne podziękowałem.

Zadzwoniłem do pana z serwisu minn koty i się dało ,ba tu jak coś się wymienia to zwrot starych części zużytych,opis co zostało zrobione,

gwarancja na naprawę,ceny : za oring(15zł),uszczelniacze kpl.(48zł),łożysko(21zł),robocizna (120zł), mój silnik to była endura 55lbs,która miała

14 lat i po spaleniu oryginalnego przełącznika została stuningowana w multi comie,niestety dwa razy była jeszcze u nich ,

z czego ostatni raz jak mi powiedzieli w tym serwisie tutaj założono złe wymiarowo uszczelniacze były 22x7x1,a powinny być 22x9x7.

Tuning to wymiana kabli na grubsze w przekroju,oraz maximizer,niestety mankament tego rozwiązania to "aktywne chłodzenie" dołączony wentylator,

który chodzi na wyłączonym silniku oraz przy złożonej rączce(już nie składa się do końca jak oryginalnie) niestety dość wystająca co w transporcie silnika przeszkadzało,sprzedałem kolegom.

Teraz kupiłem nową endurę 55 max z oryginalnym maximizerem i już grubymi kablami w oryginale,testy już zrobione, przy łodzi 4,3m

ja,4x65ah akumulatory plus bambetle po wodzie na jeziorze flauta idzie 7 km/h,zasięg na pełnej prędkości około 35km.



#8 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4,390 posts
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Posted 03 July 2016 - 16:35

Papiery zgubiłem dawno temu, ten przełącznik wygląda tak:
http://www.mc-sklep....nnik-p-714.html

Bardziej niż o przełącznik chodzi mi o szczotki i łożysko. Łożysko ma luzy bo je ściągnąłem i czuć w palcach, że jest wy.......ne. Słychać je było jak pływałem. Łożysko pewnie da się dopasować, chodzi najbardziej o szczotki i sprężynki które je dociskają. Z jednej strony szczotka zużyła się praktycznie do zera i sprężynkę szlag trafił. To była przyczyna całkowitego zaniku pracy silnika , kable przytopiło do obudowy a kostkę usmażyło. Silnik jest prosty jak budowa cepa chodzi o dostępność części, może są jakieś proste sposoby kupna odpowiednich szczotek? Chciałbym go uratować bo wyrzucić do śmiecić nie mam serca.

-----------------------

Miałem podobna sytuacje z MK Endura 36. Padlo łożysko ślizgowe od strony szczotek. Przyczyna-pył ze zużywających sie szczotek. Dotoczylem gniazdo pod łożysko kulkowe i śmigała MK-otka do końca (wywrotka łódki) a teraz gdzieś gnije na dnie.

Szczotki dorabiałem do usmażonego (po topieniu) silnika Motor Guide ze szczotek miedziowanych z rozrusznika. Silnik śmiga juz min 8 lat. Najważniejszą sprawą jest podłączenie linki szczotki z kablem czy szczotkotrzymaczem. Lutowanie odpada.

Da sie zrobic wszystko choć zawsze jest to ratowanie trupa a nie oryginał i z tego trzeba sobie zdawać sprawę aby pózniej nie byc zaskoczonym.

P.S.
Szczotki miedziowane lepiej dobierać miększe aby nie zjechały komutatora. Węglowe całkowicie odpadają.

Powodzenia. :)
------------------

Może jeszcze coś podpowiem jak już chcesz zrobic sobie cacy tunning.
Załatw lub zrób sobie osobny "maximizer" (regulator obrotów), zepnij kable bezpośrednio pod silnik omijając przełączniki a bedziesz zdziwiony na jak małym akumulatorze mozna takim "zestawem" długo śmigać.

Edited by trout master, 03 July 2016 - 16:41.

  • thug likes this

#9 OFFLINE   Nix2

Nix2

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 51 posts
  • Lokalizacjalubuskie
  • Imię:Jacek

Posted 06 July 2016 - 09:25

Racja.

Do silników DC niskonapięciowych (prądu stałego) nigdy nie stosowano szczotek węglowych, tylko miedziane lub miedziano-węglowe.

 

A dlaczego lutowanie odpada ? Temperatura topienia cyny to >230 stopni więc spokojnie to wytrzyma, pod warunkiem że połączenie zalutowane

jest prawidłowo, wtedy temperatura nie osiągnie nawet 100stopni ( połączenie nagrzewa się głównie od szczotek, a nie od przepływu prądu) i nic się nie dzieje...

 

Ja lutowałem sam i działa już trzeci sezon:)

 

pzdr Nix


  • thug likes this

#10 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4,390 posts
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Posted 06 July 2016 - 10:22

Chodziło mi o lutowanie linki z linką (sztukowanie). Połączenie takie jest sztywne i często pózniej szczotka sie zawiesza o ile linka nie ma wystarczającej długości.
Do szczotkotrzymacza czy jakiejś złączki z kablem można lutować.
  • nurek28 and thug like this

#11 OFFLINE   Łukasz.W

Łukasz.W

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 92 posts
  • LokalizacjaLidzbark Warmiński
  • Imię:Łukasz

Posted 28 October 2016 - 10:46

Czy kupował ktoś zamiennik przełącznika?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#12 OFFLINE   MARIUSZ 69

MARIUSZ 69

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2,042 posts
  • LokalizacjaLubelskie
  • Imię:Mariusz

Posted 28 October 2016 - 11:17

Tak ,działa ale jest luz przy połączeniu z manetką .Musiałem pokombinować żeby go skasować.Teraz chyba kupiłbym oryginalny.



#13 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,967 posts
  • LokalizacjaChoszczno

Posted 28 October 2016 - 17:07

u mnie żadnego luzu nie było-wszystko jak w oryginale.



#14 OFFLINE   Łukasz.W

Łukasz.W

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 92 posts
  • LokalizacjaLidzbark Warmiński
  • Imię:Łukasz

Posted 28 October 2016 - 19:43

u mnie żadnego luzu nie było-wszystko jak w oryginale.

Gdzie kupowałeś i ile czasu już działa?
Bo w mc-sklepie jakieś 3 są zamienniki...


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#15 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,967 posts
  • LokalizacjaChoszczno

Posted 29 October 2016 - 20:13

nie powiem ci bo kupiłem nowy tu na forum i nie pamiętam od kogo.był dobrze wykonany bez żadnych napisów.



#16 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4,678 posts
  • LokalizacjaKrajna

Posted 29 July 2018 - 11:24

Odkopuję wątek.

Czy ma ktoś doświadczenie z wymianą starego przełącznika biegów MK- okrągły- jednobryłowy, dodatkowy niebieski kabel z silnika i mostek na przełączniku - na nowszy przełącznik 5/3- czy to w ogóle możliwe? Bo nie sprawdziłem przed akcją, tylko zakupiłem ów przełącznik. Tak czy owak nie można kupić oryginału,

 

Kupiłem rozbebeszoną kotkę turbo 65 za grosze, jest na chodzie ale tylko 2 biegi są. Chciałem ją przywrócić do funkcjonalności- jak się nie uda, to uchwyt i rura będą jak znalazł pod Totalscana na pontonie

A najgorsze jest to, że nie zrobiłem foty kabli przed próbą przekładki na ten nowy przełącznik...



#17 OFFLINE   jkos

jkos

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 79 posts
  • Imię:Janusz
  • Nazwisko:Kosiorek

Posted 29 July 2018 - 15:38

Toz to ideał pod zastosowanie maximizera zewnętrznego, gdzie potencjometr wbudowany będzie w rumpel. Ktoś w wątku pisal, wystarczy zewrzeć wlasciwe kable w główce.
A przełącznik oddać.

Tu garść rysunków jeśli się zdecydujesz na upakowanie przełącznika https://www.google.p...0Kc5YeN0LGQn1M:

#18 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4,678 posts
  • LokalizacjaKrajna

Posted 29 July 2018 - 16:03

Sęk w tym , że nie chcę maxymizera, sieje po echu i kwiczy denerwująco, to niemałe pieniądze są w porównaniu do wartości tego silnika  Poza tym to poboczny projekt, który pokażę w wątku o modernizacjach pontonowych....

A co do zwierania właściwych kabli, to zostaje metoda prób i błędów, szukałem starych wpisów po forach USA, a tam piszą ,że kolory niekoniecznie są przypisane do biegu i że trzeba zwierać kable.

No nic, trzeba próbować....



#19 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4,678 posts
  • LokalizacjaKrajna

Posted 29 July 2018 - 17:36

Na słuch- wszystkie biegi mam. Trzeba było spiąć biały z żółtym. A o maxi może kiedyś pomyślę tak czy owak.


  • thug likes this

#20 OFFLINE   Kozi

Kozi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 380 posts
  • LokalizacjaŚrem

Posted 13 July 2023 - 19:43

Witam odkopie temat. Mam problem z moją starą minn kotą wersja endura 30 która to przestała działać. Zauważyłem, że niego do przodu wchodzą normalnie narzędzia miast wsteczne z dużym oporem (wcześniej tego nie było). Czy to może oznaczać zepsuty przełącznik biegów?