Jak nisko ma być ustawiona płyta kawitacyjna poniżej dna pontonu ?. Mierzyłem i od dna pontonu do śruby mam 15cm przejdzie czy nie bardzo?.
![Zdjęcie](https://jerkbait.pl/uploads/profile/photo-thumb-45665.gif?_r=0)
Płyta kawitacyjna
Started By
tomi78
, 28 sie 2011 07:53
8 odpowiedzi w tym temacie
#1
OFFLINE
Napisano 28 sierpień 2011 - 07:53
#2
OFFLINE
Napisano 28 sierpień 2011 - 12:46
Ja stosuję na zero lub 1-2cm poniżej dna. Śruba jak wyjdzie.Ustawiając silnik liczy się płyta a nie śruba. Pozdrawiam Tornado
#3
OFFLINE
Napisano 28 sierpień 2011 - 13:07
Rozumiem że jest za głęboko ale czy tak może być tymczasowo bo i tak mam zamiar kupić silnik o większej mocy.
#4
OFFLINE
Napisano 28 sierpień 2011 - 21:32
Jaka moc silnika?
EDIT:Doczytałem, że to ponton, zatem moc pewnie nie powala Myślę, że przy pontonie nie ma to większego znaczenia, tzn. nie zaszkodzi...
EDIT:Doczytałem, że to ponton, zatem moc pewnie nie powala Myślę, że przy pontonie nie ma to większego znaczenia, tzn. nie zaszkodzi...
- Borysoo lubi to
#5
OFFLINE
Napisano 28 sierpień 2011 - 21:53
5 km czyli szału nie ma bo dmuchawiec długi na 430
![:D](/public/style_emoticons/default/biggrin.png)
#6
OFFLINE
Napisano 29 sierpień 2011 - 07:25
Przejdzie. Co prawda będzie trochę gorzej, ale bez tragedii. Przy stosunkowo słabym silniku dłuższe ramie siły nie spowoduje że Cie ponton przykryje :>
Tylko musisz pamiętać że silnik wchodzi dość głęboko bo łatwo można utrącić śrubę.
Tylko musisz pamiętać że silnik wchodzi dość głęboko bo łatwo można utrącić śrubę.
#7
OFFLINE
Napisano 29 sierpień 2011 - 21:42
O zjawisku kawitacji w srubach okretowych/łodkowych niewiele slyszalem na wlasne oczy...
Natomiast wyglada, ze wirnik pompy śmiglowej jest analogiczny budowa do sruby (pomijajac rzec jasna króćce ssawny i tłoczny).
Jest kilka takich pktow zwiekszajacych ryzyko wystapienia kawitacji w ogole (jak bedzie zapotrzebowanie to rzecz rozwine) ale w naszym zagadnieniu wyglada, ze idzie zwlaszzca o problem pecherzykow powietrza gromadzacego sie ponad linia dna za rufa podczas plyniecia.
Czesciowo problem rozwiazuje sama budowa silnika badz osprzet(plyty antykawitacyjne)ale podstawa jest takie dobranie zestawu aby sruba wykonywala obrot w calosci pod linia dna + jakies pojedyncze centymetry.
Tylko wtedy jest zapewniony maxymalny oplyw strugi wody nacierajacej na srube....jednorodnej strugi pozbawionej pecherzy gazu.
Wywazenie calosci to jakby osobny temat...a moze tan sam...?
Gumo
![<_<](/public/style_emoticons/default/dry.png)
Natomiast wyglada, ze wirnik pompy śmiglowej jest analogiczny budowa do sruby (pomijajac rzec jasna króćce ssawny i tłoczny).
Jest kilka takich pktow zwiekszajacych ryzyko wystapienia kawitacji w ogole (jak bedzie zapotrzebowanie to rzecz rozwine) ale w naszym zagadnieniu wyglada, ze idzie zwlaszzca o problem pecherzykow powietrza gromadzacego sie ponad linia dna za rufa podczas plyniecia.
Czesciowo problem rozwiazuje sama budowa silnika badz osprzet(plyty antykawitacyjne)ale podstawa jest takie dobranie zestawu aby sruba wykonywala obrot w calosci pod linia dna + jakies pojedyncze centymetry.
Tylko wtedy jest zapewniony maxymalny oplyw strugi wody nacierajacej na srube....jednorodnej strugi pozbawionej pecherzy gazu.
Wywazenie calosci to jakby osobny temat...a moze tan sam...?
Gumo
#8
OFFLINE
Napisano 30 sierpień 2011 - 08:39
Na teorię tylko zerknąłem, praktycznie przetestowałem 2 silniki 5hp 2T z długą stopą i 6KM z krótką.
Silnik z długą stopą dużo mocniej unosił dziób łodzi. Natomiast po dociążeniu przodu, obydwa silniki pchały łódź ze zbliżoną prędkością (ok 8-9,5 km/h, krakowska Wisla pod prąd) i nie zauważyłem problemów z kawitacją. Stawiam że przy tak niskiej mocy, sporej łodzi jak na te silniki(3,6m x 1,4m i ok 70kg) po prostu śruba nie jest w stanie nabrać odpowiedniej prędkości by to zjawisko mogło zaistnieć.
Silnik z długą stopą dużo mocniej unosił dziób łodzi. Natomiast po dociążeniu przodu, obydwa silniki pchały łódź ze zbliżoną prędkością (ok 8-9,5 km/h, krakowska Wisla pod prąd) i nie zauważyłem problemów z kawitacją. Stawiam że przy tak niskiej mocy, sporej łodzi jak na te silniki(3,6m x 1,4m i ok 70kg) po prostu śruba nie jest w stanie nabrać odpowiedniej prędkości by to zjawisko mogło zaistnieć.