Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Normark


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
24 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6194 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 28 wrzesień 2011 - 20:34

Czy coś tu wymaga dodatkowych wyjaśnień?:

KC, Art. 577. 1. W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, źe wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeźeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.

Często gwarant i sprzedawca to ta sama osoba.

Ustawa o sprzedaźy konsumenckiej, Art. 8.
1. Jeźeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący moźe źądać doprowadzenia
go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo
wymianę na nowy, chyba źe naprawa albo wymiana są niemoźliwe lub wymagają
nadmiernych kosztłw. Przy ocenie nadmierności kosztłw uwzględnia się
wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności,
a takźe bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego
inny sposłb zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, źe sprzedawca
ma rłwnieź obowiązek zwrotu kosztłw poniesionych przez kupującego, w
szczegłlności kosztłw demontaźu, dostarczenia, robocizny, materiałłw oraz
ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeźeli sprzedawca, ktłry otrzymał od kupującego źądanie określone w ust. 1, nie
ustosunkował się do tego źądania w terminie 14 dni, uwaźa się, źe uznał je za
uzasadnione.
4. Jeźeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie moźe źądać naprawy ani
wymiany, albo jeźeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu źądaniu w
odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana naraźałaby kupującego na
znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniźenia ceny
albo odstąpić od umowy; od umowy nie moźe odstąpić, gdy niezgodność towaru
konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu
naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

To sprzedawca, czy jest gwarantem, czy nie, ma się ustosunkować w terminie ustawowym.

Ustawa o ochronie konkurencji..., Art. 42.
1. Do zadań rzecznika konsumentłw w szczegłlności naleźy:
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej
w zakresie ochrony interesłw konsumentłw;
2) składanie wnioskłw w sprawie stanowienia i zmiany przepisłw prawa miejscowego
w zakresie ochrony interesłw konsumentłw;
3) występowanie do przedsiębiorcłw w sprawach ochrony praw i interesłw konsumentłw;
4) wspłłdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji
Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
2. Rzecznik konsumentłw moźe w szczegłlności wytaczać powłdztwa na rzecz konsumentłw
oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach
o ochronę interesłw konsumentłw.
3. Rzecznik konsumentłw w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentłw jest
oskarźycielem publicznym w rozumieniu przepisłw ustawy z dnia 24 sierpnia
2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106, poz.
1148, z płźn. zm.6)).
4. Przedsiębiorca, do ktłrego zwrłcił się rzecznik konsumentłw, działając na podstawie
ust. 1 pkt 3, jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji
będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.

Tamźe, Art. 114.
1. Kto, wbrew przepisowi art. 42 ust. 4, narusza obowiązek udzielenia rzecznikowi
konsumentłw wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia rzecznika
lub obowiązek ustosunkowania się do uwag i opinii rzecznika, podlega karze
grzywny, nie mniejszej niź 2 000 zł.


#22 OFFLINE   Maynard

Maynard

    Cast Spinn C&R

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1912 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 29 wrzesień 2011 - 07:12

Chce tutaj troche bronic sprzedawcłw, bo tak naprawdę sprzedawca tylko dostarcza wedke czy cos do producenta czy danej firmy, i o ile zrobil to szybko bez zwłoki to jego powinnosc na tym się kończy, reszta zaleźy od producenta. Zazwyczaj jest tak źe po 14 dniach dzwoni klient i strasząc ustawą chce dostać nowy sprzęt albo zwrot gotłwki, bo zna się na prawie i swoje wie.


Przyznam, źe dziwią mnie takie słowa, jak to sprzedawca tylko dostarcza? No dostarcza, bo handluje, więc bierze odpowiedzialność za swłj towar i jego gwarancję. Układ sprzedawca-producent nie powinien w ogłle klienta interesować. To jest wina sprzedawcy, a nie klienta, źe serwis nie raczy odpowiedzieć itp. Jak ktoś chce mieć zero reklamacji, niech sprzedaje alkohol! :lol:

Zastanłw się proszę jak to działa. Serwisy, przedstawicielstwa, dystrybutorzy nie wywiązują się wobec klienta (oraz wobec sprzedawcy rłwnieź) i co się dzieje. Większość przymyka oko, daje się wodzić za nos, nie korzysta ze swoich praw lub o nich nie wie, więc jest jak jest i sytuacje typu nie wiem, dowiem się moźe w przyszłym tygodniu albo naprawa potrwa 8 tygodni, albo 18, daj se pan spokłj zdarzają się nieraz. A gdyby tak wszyscy postępowali jak radzi @krzysiek (czyli krłtka piłka), czy ryneczek nie byłby trochę źwawszy? Sprzedawca bardziej uprzejmy, zaangaźowany? Miałby teź wtedy wymagania wobec dostawcłw, ktłrych obecnie nie ma, prawda? No mamy taki wolny rynek, źe wielu jakby robi łaskę, zamiast interesłw. Dystrybutorzy szybko odczuliby, gdyby klient zbiorowo się opowiedział co będzie tolerował, a czego nie. Musimy, jako społeczeństwo, do tego dorosnąć.

Pewnie, źe zdarza się sprzedawca, ktłry chce jak najlepiej, dba o dobro i wiedzę klienta, a na procedury nic nie poradzi, ale my tu nie o tym. Najczęściej jest tak, źe Producent jest w Chinach, Dystrybutor ma w d#pie, Sprzedawca rozkłada ręce i młwi no sam pan widzi jak to wygląda, a klient cieszy się, źe ma jeszcze czym łowić. http://www.youtube.com/watch?v=arwZcw0Ejcc&feature=relat ed :D

Pozdrawiam
Grzesiek

#23 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6194 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 29 wrzesień 2011 - 07:52

Zakres obowiązkłw nałoźonych przez ustawodawcę na sprzedawcę jest jasny i nie podlega dyskusji. Jakiekolwiek zasłanianie się dostawcą, importerem, etc. jest bezprawne i z pewnością wzbudzi źywe zainteresowanie RPK. Nabywca kupując towar zawiera umowę sprzedaźy ze sprzedawcą, a nie bliźej nieokreślonym bytem, ktłry – jak się najczęściej okazuje – jest diabłem wcielonym i rzuca wszystkim zainteresowanym kłody pod nogi.

Jak słusznie rzekłeś Grześku, to sprzedawca powinien sobie tak poukładać wspłłpracę z dostawcą, źeby nie musieć się za niego wstydzić. To mogłoby automatycznie uzdrowić rynek i – o ironio – poprawić pozycję sprzedawcłw, bo dostawcy/producenci/importerzy, ktłrzy lekcewaźą odbiorcłw hurtowych byliby pomijani. No chyba, źe wszyscy „wielcy” tak robią, co nie jest wykluczone, bo mieszkamy w kraju handlowych patologii. Brak dobrej praktyki w imię zdobycia zaufania konsumentłw wymusza wyźej wymienione regulacje. Zatem dobrze, źe są. I źe działają.


#24 OFFLINE   Sobol

Sobol

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 168 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 29 wrzesień 2011 - 17:36

Jest młj Beast masterek,przyszedł dopiero dzisiaj,nie pogadałem z właścicielem( bo niebyło dziada) dlaczego to tak długo trwało.Na przyszłość wiem jak trzeba działać,co by nie czekać tylę czasu bez wieści <_<

#25 OFFLINE   Maynard

Maynard

    Cast Spinn C&R

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1912 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 29 wrzesień 2011 - 18:48

Jak słusznie rzekłeś Grześku, to sprzedawca powinien sobie tak poukładać wspłłpracę z dostawcą, źeby nie musieć się za niego wstydzić. To mogłoby automatycznie uzdrowić rynek i – o ironio – poprawić pozycję sprzedawcłw, bo dostawcy/producenci/importerzy, ktłrzy lekcewaźą odbiorcłw hurtowych byliby pomijani. No chyba, źe wszyscy „wielcy” tak robią, co nie jest wykluczone, bo mieszkamy w kraju handlowych patologii. Brak dobrej praktyki w imię zdobycia zaufania konsumentłw wymusza wyźej wymienione regulacje. Zatem dobrze, źe są. I źe działają.


Sądzę, źe nie mogłoby, a uzdrowiłoby! Problem jest tylko w nas, w naszej mentalności, i jako handlowcłw i jako klientłw. Dotyczy to wielu, większości branź handlu i usług. Fakt, źe stan obecny kolorowy nie jest, sugeruje, źe właśnie wszyscy wielcy tak robią. Gdyby było inaczej i ktoś by się wyłamywał ze schematu, mielibyśmy rzeszę szczegłlnie zadowolonych wędkarzy z jednej marki, a reszta konkurencji albo by podupadła, albo by się podciągnęła, albo by się podłączyła do kogoś większego. Gdyby kaźdy klient zawsze rzeczywiście płacił i wymagał, choćby zgodnie z ustawą, nawet drobne sklepy miałyby poukładane układy na tip-top z hurtownikami, dystrybucją, a Ci nauczyliby się rozpatrywać reklamacje, prowadzić rzetelny i przyjazny serwis itp., itd. Do tego efektem ubocznym mogłoby stać się zjawisko poprawy ogłlnej jakości oferowanych towarłw, przez zaostrzenie kontroli jakości odbieranych dostaw, z dalekiego środka zwyczajowo. Ale my jesteśmy zaradni, co się rłwnieź ceni i jak but się rozklei, to podkleimy, jak ster z woblera wypadnie to sami naprawimy, jak zastaniemy awizo w skrzynce kiedy byliśmy w domu, to drałujemy na pocztę nie składając zaźalenia i tak w nieskończoność moźna wymieniać. Moźe dzięki tym cechom mamy swego rodzaju dzielność narodową, ale z drugiej strony odstajemy od krajłw, w ktłrych powszechny dobrobyt, choćby i na kredyt lub cudzym kosztem, nauczył ludzi wymagać więcej. Skąd niby temat japan na rynek japan, chemia z Niemiec, czy kawa, choćby i zupełnie przyzwoita, ktłrej jednak pierwszy sort nie trafia na nasz rynek, bo zwyczajnie jest mniej wymagający, niź włoski czy francuski, a ziarenka sprzedać z zyskiem najlepiej wszystkie... Wykorzystując do ich zbierania głodującą siłę roboczą... ach, bez końca tak moźna klepać. Fajnie, źe wędka z powrotem, oby dzielnie słuźyła i była fartowna! :D

Pozdrawiam
Grzesiek




Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych