Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Akumulator lifepo4 - zakup, użytkowanie, konserwacja / naprawy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2381 odpowiedzi w tym temacie

#1021 ONLINE   Marcin1991

Marcin1991

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 945 postów
  • Imię:Marcin
  • Nazwisko:.

Napisano 22 styczeń 2020 - 23:35

Jakie ładowanie leci ze spaliny?

#1022 OFFLINE   Miodzik

Miodzik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 65 postów

Napisano 23 styczeń 2020 - 00:18

17 A..



#1023 OFFLINE   Miodzik

Miodzik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 65 postów

Napisano 23 styczeń 2020 - 00:23

dodam jeszcze,że mam na pokładzie niepodłączoną konwencjonalną baterię do rozruchu,w razie wojny.. ;)



#1024 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4926 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 23 styczeń 2020 - 00:29

Te 17A to w porywach przy wysokich obrotach i mocno rozładowanym aku. Realnie jest mnie.



#1025 OFFLINE   Miodzik

Miodzik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 65 postów

Napisano 23 styczeń 2020 - 12:11

zgoda,powinienem napisać :w porywach do 17A..


Użytkownik Miodzik edytował ten post 23 styczeń 2020 - 12:12


#1026 OFFLINE   trex

trex

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 161 postów
  • LokalizacjaJaworzno
  • Imię:Bogdan

Napisano 23 styczeń 2020 - 12:39

Darek....mam taki właśnie problem jak Twój. Chciałbym zasilić swoją hybrydę - spalina Honda 50km /silnik MinnKota / - z takim właśnie aku jak opisujesz
 

Ale mam poważne wątpliwości z poprawnością ładowania bezpośrednio z silnika. Te akumulatory wynagają procesorowo zaprogramowanej zmienności prądu ładowania. 
 

Bardzo jestem ciekaw jak to wpłynie na trwałość aku......



#1027 OFFLINE   wedkarski365

wedkarski365

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 394 postów
  • LokalizacjaL

Napisano 23 styczeń 2020 - 13:11

ju chyba było to wałkowane. Jeśli aku jest 80Ah to potrzeba 5 h aby go naładować, czyli przez 5h płynąc z prędkością pewnie ze 20-30km/h co daje nam jakieś dobry 100 km dystans. Może latem gdy dzień jest długi a jezioro to Śniardwy lub Wigry, bo nie wyobrażam sobie pływania po czymś mniejszym takich dystansów, no chyba że wokół zbiornika. I zostaje mało czasu na wędkowanie


Użytkownik wedkarski365 edytował ten post 23 styczeń 2020 - 13:11


#1028 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15678 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 23 styczeń 2020 - 13:46

ju chyba było to wałkowane. Jeśli aku jest 80Ah to potrzeba 5 h aby go naładować, czyli przez 5h płynąc z prędkością pewnie ze 20-30km/h co daje nam jakieś dobry 100 km dystans. Może latem gdy dzień jest długi a jezioro to Śniardwy lub Wigry, bo nie wyobrażam sobie pływania po czymś mniejszym takich dystansów, no chyba że wokół zbiornika. I zostaje mało czasu na wędkowanie

Wigry odpadają, strefa ciszy - i dobrze.



#1029 OFFLINE   Miodzik

Miodzik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 65 postów

Napisano 23 styczeń 2020 - 14:14

Darek....mam taki właśnie problem jak Twój. Chciałbym zasilić swoją hybrydę - spalina Honda 50km /silnik MinnKota / - z takim właśnie aku jak opisujesz
 

Ale mam poważne wątpliwości z poprawnością ładowania bezpośrednio z silnika. Te akumulatory wynagają procesorowo zaprogramowanej zmienności prądu ładowania. 
 

Bardzo jestem ciekaw jak to wpłynie na trwałość aku......

 

Moim skromnym zdaniem, jedynym defektem ładowania lifepo4 spaliną jest to,że bateria będzie nie do pełna naładowana..

Ale moim celem nie jest w tym przypadku pełne naładowanie,ale w miarę maksymalne zbilansowanie zużywanego prądu podczas 

długotrwałego trolingu przy użyciu spaliny+dziobówki..Doładowanie do pełna załatwiam dedykowaną ładowarką po powrocie

do bazy.Czy takie postępowanie nie wpłynie na żywotność baterii?..czas pokaże,ale jeśli nawet ubędzie jakiś % ilości cykli,

to przy zakładanej żywotności lifepo4 jak dla mnie warto..ja w każdym razie zaryzykowałem..

 

pozdrawiam Darek



#1030 OFFLINE   trex

trex

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 161 postów
  • LokalizacjaJaworzno
  • Imię:Bogdan

Napisano 23 styczeń 2020 - 15:06

Dokładnie tak robię jak opisujesz...tylko na tradycyjnym ołowiowym akumulatorze. 

 

Rozumiem podjąłeś ryzyko. Te akumulatory mają wewnętrzne BMS , tylko jak to zadziała w takim prostym układzie ??

 

Adam siarg@ się przygląda,.....i milczy. A ma dużą wiedzę w tym temacie..... ;)



#1031 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 23 styczeń 2020 - 15:12

Trzeba sobie odpowiedzieć co ma wplyw na spadek zywotnosci akumulatorow LifePo , przede wszystkim ilosc cykli oraz prąd ładowania rozładowania, czym wyższy tym mniejsza żywotność. Dokladne dane do znalezienia w internecie czytałem taki artykuły

#1032 OFFLINE   Miodzik

Miodzik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 65 postów

Napisano 23 styczeń 2020 - 15:34

To działa..Do tej pory pływałem na AGM-ach..W tej chwili jestem po dwóch całodniowych rejsach trollingowych na morzu.Jeden rejs to ok.10 godzin pływania:

1,5 h dolot,ok40km,potem 7h trollingu,1,5h powrót..Wszystko działało tak samo jak przy użyciu dotychczasowych AGM-ów..Po spłynięciu napięcie baterii wynosiło 13,4V

Ale tak jak Zauważyłeś podjąłem jakieś tam ryzyko..(chyba już się do tego przyzwyczaiłem.. ;) )



#1033 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 23 styczeń 2020 - 15:43

jest sporo info w sieci., walkowane juz bylo nie raz i dwa. Producenci wszyscy jak jeden maz zalecaja ladowanie dedykowanymi ladowarkami. Tu powinien sie temat zamknac. Przy ladowaniu z alternatora teoretycznie niedoladujemy do konca, ale praktycznie w takiej sytuacji kontrole ladowania przejmuje bms - a on nie sluzy do tego. przy wiekszych pojemoscia 80/100/120ah i wiecej raczej  nic nie grozi. Probelmy sie pojawiaja przy malych aku 20ah. Znam kilka przypadkow z doswiadczenia , gdzie ludzie ladowali ze spalin i mieli podlaczone echosondy.  niestety ale bms rzolaczal taki uklad w momencie gdy aku byl na full naladowany - placz lament ze im odcina i wogole...



#1034 ONLINE   Marcin1991

Marcin1991

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 945 postów
  • Imię:Marcin
  • Nazwisko:.

Napisano 23 styczeń 2020 - 17:41

Czyli jeżeli jedyny problem z ladownaia aku z silnika było by po prostu przeładowanie go. A pojemności 100ah+przy krótkich przelotach nie będą w stanie tego spowodować.

#1035 OFFLINE   wuran

wuran

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2177 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Marcin

Napisano 23 styczeń 2020 - 17:56

Nie tylko przeładowanie. Ładowanie prądem zbliżonym do pojemności akumulatora większość akumulatorów zabije. Dla innych niż litowe nie należy przekraczać 0.2C, czyli jeśli aku jest 80Ah to prądy powyżej 16A znacząco skrócą żywotność

#1036 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 23 styczeń 2020 - 18:16

Dwa ,że ładowarki wraz ze.wzrostem napięcie ograniczają prąd, alternator nie. Lit i ładowanie 1c to też nie tak do końca. Testowałem ogniwa hedway i inne 3.2v o pojemnościach 10-20A. Na rozladowanych ogniwach do dna nie szło wymusić prądu 1c ladowania . Oscylowal on w granicach 70% pojemności. Zaznacza że był to to dla 3.2v

#1037 OFFLINE   radeqs

radeqs

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 834 postów
  • LokalizacjaRuda Śląska
  • Imię:Konrad

Napisano 23 styczeń 2020 - 20:29

A to przypadkiem, nie jest tak, że wraz ze wzrostem napięcia ogniwa (jego naładowania) spada prąd, który odbiera ogniwo, nawet jeśli ładowarka ma wyższą wydajność prądową niż gotowe jest przyjąć ogniwo?

 

Wg tego artykułu:

http://baterie18650....e-akumulatorow/

 

bazując na tym wykresie:

http://baterie18650....argelifepo4.jpg

 

można by było zaryzykować, że posiadanie źródła napięciowego o wys. do 3,8V na ogniwo, i z ograniczeniem prądowym odpowiednim dla zastosowanego akumulatora, to chyba jedyne czym ryzykujemy to niedoładowaniem akumulator'a do 100%, ale do ponad 90%, co mu chyba tylko na zdrowie wyjdzie?


Użytkownik radeqs edytował ten post 23 styczeń 2020 - 20:42


#1038 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 23 styczeń 2020 - 22:19

tak ,ale ladowarka przy zadanym pradzie zakonczy proces ladowania  alternator nie , przy malych pojemnosciach aku , bedzie wciaz ladowany az go nie odlaczy bms , i w ten czas zostajemy na wodzie bez pradu.... przy duzych pojemnosciach alternator przy malych przebiegach nie zdazy "przeladowac . druga sprawa ,to w ladowarce proces jest staly jak na ch-ce napiecie wzrasta prad maleje do odciecia. przy alternatorze beda ciagle zmiany pradu ladowania , teoretycznie na 1 wyjezdzie cykli ladowanie moze byc nascie czy dziesiat , krotkich / dlugich. jak to wplynie na zywotnosc ? Producenci podaja 2000 dla 80%DOD ,5000dla 30% DOD . a ile ich bedzie w przypadku ciaglych cykli malutkich przy roznym pradzie ladowania?



#1039 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4926 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 23 styczeń 2020 - 22:26

Skoro rozładowania płytsze, to i cykki więcej.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#1040 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 23 styczeń 2020 - 22:38

Kupujcie, testujcie i za 5lat dajcie znać jak.wyszlo :)
  • trex lubi to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 4

0 użytkowników, 4 gości, 0 anonimowych