Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Akumulator lifepo4 - zakup, użytkowanie, konserwacja / naprawy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2381 odpowiedzi w tym temacie

#561 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 14 luty 2019 - 22:32

Siarq, około 1/3 mojej pracy zawodowej, to użeranie się z dokumentacją techniczną. Co do chińskich inżynierów i ich poziomu merytorycznego, to mam kiepskie zdanie, oparte na dotychczasowych doświadczeniach. Tak się składa, że być może sprawię sobie takie coś, ale drożę temat. Ciebie może nie interesuje i lubisz blackboxy, ja lubię wiedzieć dlaczego coś działa tak a nie inaczej i to nas różni. Świat się na Chinach nie kończy, są też składacze ogniw na zachodzie i ci znowu twierdzą, że da się bez normalnej ładowarki do kwasa, o ile jest BMS z balanserem. Jedyny minus to max 90% naładowania - za niskie podawane napięcie. Wystarczy trochę poszukać. Ale z mojej strony EOT. Jeszcze żeby była jasność, oczywiście istnieją pewne ograniczenia:

 

If you want to use a lead acid charger on a lithium battery you can, HOWEVER, you must NOT use a lead-acid charger if it has an automatic “equalisation mode”, which cannot be permanently turned off.  A lead-acid charger that can be set to charge no higher than 14.6v can be used for regular charging and then MUST be disconnected after the battery is fully charged.  DO NOT leave the lead-acid charger connected to maintain or store the battery, because most will NOT maintain the proper voltage charge algorithm for lithium batteries and damage will occur to the battery and this is not covered under battery warranty.


Użytkownik psulek edytował ten post 14 luty 2019 - 22:47

  • godski lubi to

#562 OFFLINE   Carlos*

Carlos*

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 27 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 15 luty 2019 - 00:35

Dobra Panowie ,to ja napiszę otwarcie. Zrobię test...

Poproszę o oferty z dobrą ceną na aku lifepo4 100 AH z BMS bez dedykowanej ładowarki.

Akumulator będzie ładowany podczas pływania bezpośrednio z silnika zaburtowego Mercury , ewentualnie jeśli zajdzie konieczność będzie doładowywany ładowarką Ctek.

Oczywiście podpisuję papier, że zrzekam się gwarancji, aby wykluczyć jakiekolwiek roszczenia z mojej strony :)

Jak się rozpadnie to trudno, biorę to na klatę.

Czekam na oferty z pełną fakturą VAT


Użytkownik Carlos* edytował ten post 15 luty 2019 - 01:24


#563 OFFLINE   mathew.stepnicki

mathew.stepnicki

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 335 postów

Napisano 15 luty 2019 - 01:51

Dzis sie koles ze mnie smial ... cyt:" jak ten twoj TV na detce ryb nie namierzy , to wrzucisz kilka tych niebieskich mozdzierzy i na bank cos zlapiesz" :) Niebawem zaczynam budowe reaktora 48V/75AH i 125A ciaglego rozladowania

Kumpel zamówił sobie silnik karvin 2700 48v, więc teraz się rozglada za reaktorem do niego...

Mam takie pytanie do kolegi co będzie wychodziło ekonomiczniej budowa własnego ogniwa na headway 10ah czy jednak zamówienie gotowca z chin?

Jaki może byc orientacyjny koszt budowy ogniwa 100ah 48v?

Łódka ma miejsce do zabudowy pakietu lub na pomieszczenie 4szt klasycznych aku 120ah 12v w bakistach.

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

Użytkownik mathew.stepnicki edytował ten post 15 luty 2019 - 01:54


#564 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1369 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 15 luty 2019 - 06:46

Dobra Panowie ,to ja napiszę otwarcie. Zrobię test...

Poproszę o oferty z dobrą ceną na aku lifepo4 100 AH z BMS bez dedykowanej ładowarki.

Akumulator będzie ładowany podczas pływania bezpośrednio z silnika zaburtowego Mercury , ewentualnie jeśli zajdzie konieczność będzie doładowywany ładowarką Ctek.

Oczywiście podpisuję papier, że zrzekam się gwarancji, aby wykluczyć jakiekolwiek roszczenia z mojej strony :)

Jak się rozpadnie to trudno, biorę to na klatę.

Czekam na oferty z pełną fakturą VAT

 

Po co kombinować :) , do ładowania z silnika wystarczy zwykły regulator ładowania np MPPT 12/24V 20A za niecałe 200 zł i cała filozofia, spisz spokojnie . Myślę,że doładowywać nie będzie potrzeby, a jeśli Cetek ma ładowanie AGM to i tak szybko nie zabijesz akumulatora, tylko po co kombinować. :)



#565 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 15 luty 2019 - 07:24

Kumpel zamówił sobie silnik karvin 2700 48v, więc teraz się rozglada za reaktorem do niego...

Mam takie pytanie do kolegi co będzie wychodziło ekonomiczniej budowa własnego ogniwa na headway 10ah czy jednak zamówienie gotowca z chin?

Jaki może byc orientacyjny koszt budowy ogniwa 100ah 48v?

Łódka ma miejsce do zabudowy pakietu lub na pomieszczenie 4szt klasycznych aku 120ah 12v w bakistach.

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

Gotowiec na 99,9% będzie tańszy. Ja wybrałem hedway ogniwa 15ah . A już ponoć są dostępne 20ah.(ostatnio testowali i wdrazali do produkcji) Mój wybór podyktowany był parametrami i tym, że Aku będzie 75 bądź 60ah .przy pracach 125A czyli około 2c rozładowania. Druga kwestia , to firma o zasiegu globalnym ,znana , często ich ogniwa są wykorzystywane w samochodach i innych urządzeniach dużej mocy. Jeśli będziesz importować, to możesz się dogadać i złoża Ci pakiet,dobiora elektronikę pod wymagania. Koszt ich złożenia będzie znikomy w całości projektu. Moim zdaniem , jeśli Twojego kolegę stać na silnik za 5000€ , to myślę że powinien iść za ciosem i kupić równiez akumulator z półki wysokiej.
Na ogniwach 15ah 48V/105ah musi przyjąć około 12k-13k zl , + ładowarka

Użytkownik siarq edytował ten post 15 luty 2019 - 07:30


#566 OFFLINE   mathew.stepnicki

mathew.stepnicki

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 335 postów

Napisano 15 luty 2019 - 08:01

Niestety karvin 2700 nie kosztował aż tyle udało się wyhaczyć z prawie nówkę w Holandii za niecałe 2300€ z transportem do Polski...

Cena nowego to 4000€, ale jak się poszuka po forach to można znaleźć rodzynka.

A więc na akumulator ma on odłożone 12.000zl. Mam już dla niego kilka gotowców obgadanych z chińczykami ale są problemy logistyczne niestety i temat ugrzązł w miejscu...

I tu jest pytanie co lepiej wybrać pakiet gotowy czy zlecić komuś rzeźbę?

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

#567 OFFLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2326 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Napisano 15 luty 2019 - 08:34

Gotowy zestaw do poskładania. W bakiście ułożysz jak będziesz chciał.

Robię przymiarki ale do 24V i więcej Ah. 

 

Załączony plik  screenshot-www.ev-power.eu-2019.02.15-08-30-13.png   281,32 KB   17 Ilość pobrań



#568 OFFLINE   Carlos*

Carlos*

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 27 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 15 luty 2019 - 09:10

Po co kombinować :) , do ładowania z silnika wystarczy zwykły regulator ładowania np MPPT 12/24V 20A za niecałe 200 zł i cała filozofia, spisz spokojnie . Myślę,że doładowywać nie będzie potrzeby, a jeśli Cetek ma ładowanie AGM to i tak szybko nie zabijesz akumulatora, tylko po co kombinować. :)

Maveric nie o to chodzi... ale naturą Polaka jest kombinowanie :)

Więc skoro jest dostępny produkt lifeopo4 gotowy do instalacji bezpośrednio w samochodzie i ładowany z alternatora i zastępujący baterię kwas-ołów np. taki:

 

https://www.amazon.c...e/dp/B06ZYL554Q

 

To po co kombinować stosując regulator MPPT.

Rolę regulatora pełni wyłącznie BMS tylko odpowiedni do tego typu zastosowania.

Jak widzę są dwa rodzaje BMS-ów z rodzielnymi portami ładowania/rozładowania oraz ze wspólnym portem ładowania/rozładowania

 

https://pl.aliexpres....26634c4d3k3h42

 

Tak więc można prosto i szybko bez żadnych kombinacji :)



#569 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1369 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 15 luty 2019 - 09:34

@Carlos* - Można wszystko, napisać też. Każdy robi jak uważa. Już się nie wypowiadam, przekazuję to co w trakcie rozmów z mądrymi inżynierami słyszę, nie jestem w tym temacie tak obeznany jak oni więc już milczę.

 

Z opisu akumulatora z Twojego linku:

" LifePo4 battery can deep discharge till 100% DOD. Even the voltage goes down to nearly 0 volt "



#570 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 15 luty 2019 - 09:54

Maveric, nie rozbawiaj mnie. Inżynier to teraz cenny towar i druga-trzecia linia wsparcia. Dopuki nie zadajesz pytania w stylu "coś się porządnie rozj...ało" to jesteś obsługiwany przez front office, w twoim przypadku handlowca, który zna konkrety ogólne. Inżynier nie ma powodów rozmawiać z osobą, która jak sama mówi "się nie zna" bo i po co?

Wysłane z mojego ASUS_Z01RD przy użyciu Tapatalka

#571 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 15 luty 2019 - 09:55

Weź pod uwagę prądy jakie tam będą. Jeśli składak to tylko na markowych ogniwach . Winston. Hedway. A123 . Samsung itp. Gotowce są na brandach tubylców. Z problemow logistycznych przy imporcie baterii /aku jest mnóstwo... inne graty są dużo łatwiejsze. Trzeba wszystko dopisać na ostatni guzik ..aby sobie w kolano nie strzelić, bądź zapłacić drożej niż u nas...

#572 OFFLINE   Tłdk

Tłdk

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 38 postów
  • LokalizacjaDania
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Łuczyk

Napisano 15 luty 2019 - 10:23

Witam,czy ten aku można ładować w zamkniętej szafce (oczywiście dedykowaną ładowarką, ponieważ nie znam się na tym kompletnie, wolę nie kombinować😉)?. Domyslam się, że skoro ogniwa są hermetycznie zamknięte w obudowie to nie powinno być problemu, jednak wolę się upewnić niż się później zdziwić.

#573 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1369 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 15 luty 2019 - 10:23

Maveric, nie rozbawiaj mnie. Inżynier to teraz cenny towar i druga-trzecia linia wsparcia. Dopuki nie zadajesz pytania w stylu "coś się porządnie rozj...ało" to jesteś obsługiwany przez front office, w twoim przypadku handlowca, który zna konkrety ogólne. Inżynier nie ma powodów rozmawiać z osobą, która jak sama mówi "się nie zna" bo i po co?

Wysłane z mojego ASUS_Z01RD przy użyciu Tapatalka

 

Ja zadaje pytania jako handlowiec " pytania są przeważnie kierowane do mnie przez specjalistów i speców podważających wszystko co możliwe , sporadycznie od osób zainteresowanych zakupami " pytam swojego odpowiednika np w Chinach , ale nie on mi odpowiada. Odpowiada mi inżynier , osoba techniczna , ja przekazuję to dalej. Nie czytam i nie tłumaczę opisów , nie udaję i nie piszę że się znam , zadaję pytania dostaję odpowiedzi. Staram się  potwierdzać w kilku źródłach i już, tyle mojej wiedzy.



#574 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1369 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 15 luty 2019 - 10:47

Witam,czy ten aku można ładować w zamkniętej szafce (oczywiście dedykowaną ładowarką, ponieważ nie znam się na tym kompletnie, wolę nie kombinować)?. Domyslam się, że skoro ogniwa są hermetycznie zamknięte w obudowie to nie powinno być problemu, jednak wolę się upewnić niż się później zdziwić.

 

Nie ma problemu, ogniwa są hermetycznie zamknięte.

Ale zaczekaj chwile , i pewnie kilka osób z forum stwierdzi inaczej :)



#575 OFFLINE   Carlos*

Carlos*

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 27 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 15 luty 2019 - 18:09

@Carlos* - Można wszystko, napisać też. Każdy robi jak uważa. Już się nie wypowiadam, przekazuję to co w trakcie rozmów z mądrymi inżynierami słyszę, nie jestem w tym temacie tak obeznany jak oni więc już milczę.

 

Z opisu akumulatora z Twojego linku:

" LifePo4 battery can deep discharge till 100% DOD. Even the voltage goes down to nearly 0 volt "

 

@Maveric, oczywiście że można napisać wszystko, ale w pkt. 1 tego opisu jest też wyraźnie napisane ,że BMS odcina zasilanie kiedy napięcie spadnie poniżej 10,5 V ;)

Jeżeli ktoś wytworzył produkt i sprzedaje jako bateria samochodowa lifepo4 to ja się z nim nie będę spierał. :)

I taki przykład podałem a chodziło mi o to, że ten aku lifepo4 przy tym zastosowaniu będzie ładowany ze zwykłego alternatora bez żadnego specjalnego regulatora i nikt nawet tam słowem nie wspomniał ,że trzeba coś do instalacji dokładać.

Do samochodu oczywiście tego lifepo4 bym nie zastosował, gdyż przy normalnej eksploatacji nie ma sensu jego instalacji, lecz w przypadku łodzi ,gdzie mam zamontowany silnik spalinowy oraz elektryczny i gdzie mogę pływam na spalinie a resztę na elektryku, zastosowanie takiego aku jest już wskazane.

Dlatego podkreślę ,moim zdaniem za prawidłowy przebieg ładowania i rozładowania odpowiada sprawny BMS i myślę ,że producent wie co robi, sprzedając ten produkt.



#576 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 15 luty 2019 - 20:32

@ Carlos , Bms odcina napiecie zgodnie z ustawieniami fabrycznymi, i jest to ruchoma granica. wartoscia krytyczna jest 2V na cele i 3,7 . Jednak zazwyczaj odciecie dolne jest wyzej na 2,5 i gorne na 3,65. Powod jest prosty, im cykle plytsze tym zywotnosc dluzsza. NIektorzy dokumentuja to nawet do 4000-5000 cykli. Dobrze zauwazyles ze aku linkowane sa pod pojazdy rozruchy , stad tez i elektronika jest dobrana do tego. Wywody kolegi @Psulek to dla mnie gdybania ...  sa translatory napiszcie zapytanie do gigantow , winston, hedway , a123 , badz  do rodzimych sprzedawcow bto , battery guru czy gdzies indziej. .. "Front.Office" to zbiera zamowienia i bazuje na katalogach , cennikach. jak zaczniesz "wymyslac" to trzeba czekac na decyzje inzynierow i ich opinie w danym temacie. przerabialem temat ... Zaden szanujacy sprzedawca nie sprzeda wyrobu ktory nie spelni specyfikacji zamowienia klienta. A jesli to zrobi , to tylko raz . Poza tym troche nie czuje problemu tego ladowania i ladowarek.... skoro sa dedykowane ladowarki pod kwasy z mikroprocesorami i calymi programmai ladowania , czego nikt nie neguje i stosuje. To w czym problem stosowac ladowarki/regulatory odpowiednie  do litu ?



#577 OFFLINE   Carlos*

Carlos*

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 27 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 16 luty 2019 - 14:05

@ siarq, owszem kiedyś były zwykłe prostowniki, gdzie podczas ładowania trzeba było odkręcać korki cel akumulatora , bo dochodziło do wrzenia elektrolitu, aktualnie nowe inteligentne ładowarki możesz praktycznie podłączyć i zostawić podłączone do akumulatora cały czas i nic się nie stanie - jedne i drugie naładowały akumulator. Skąd wywód ,że alternator nie jest odpowiedni do ładowania litu (chodzi o mój przykład aku który podałem), tylko trzeba stosować dedykowane ładowarki/regulatory do litu, przecież to jest już gotowy produkt i raczej przeszedł przed rozpoczęciem sprzedaży jakieś testy w swoim zastosowaniu - bynajmniej tak mi się wydaje. :rolleyes:

Moim zdaniem te wszystkie ładowarki typowo przeznaczone do ładowania lifepo4 są po to, aby uniknąć niespodzianek przy ładowaniu akumulatorów bez zabezpieczeń BMS i wtedy to ta " inteligenta ładowarka " czuwa za prawidłowy proces ładowania.

Dlatego jestem skłonny przeznaczyć trochę $$$ i to po prostu przetestować oraz przekonać się na własnej skórze jak to dokładnie jest. :) 


  • psulek lubi to

#578 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 16 luty 2019 - 14:20

Jeśli Cię Stać na eksperymenty , to śmiało. Kto bogatemu zabroni :)

#579 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 16 luty 2019 - 14:59

Wystarczy odpowiedzieć na proste pytanie - jaki typ BMS jest zamontowany w baterii. Jaki sprzedawcy chyba to wiecie. To pytanie zostało zadane już wcześniej, zostało bez odpowiedzi. Maile z translatora to jakiś śmiech. Dobrze by było, jakby czytający zrozumiał sens pytania. Tak to można sobie na zasadzie Kali jeść, Kali spać.

Wysłane z mojego ASUS_Z01RD przy użyciu Tapatalka

#580 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1369 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 16 luty 2019 - 15:25

@psulek - nie zadałeś pytania jaki BMS w akumulatorze, od pierwszego swojego postu chcesz (próbujesz) nieudolnie udowodnić , że można ładować akumulator Lifepo4 ładowarką do kwasów .

Moja i @siarq odpowiedź była NIE , są dedykowane ładowarki do LIfepo4 i już . Jeśli masz inne akumulatory Lifepo4 , które można ładować ładowarkami do kwasów to super .

I tyle w temacie.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 3

2 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych


    ziomek1, pmiszk1