Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Akumulator lifepo4 - zakup, użytkowanie, konserwacja / naprawy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2381 odpowiedzi w tym temacie

#641 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1369 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 07 marzec 2019 - 20:11

Adaś mam namiar na tego gościa , zgrzewa na 18650



#642 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 07 marzec 2019 - 20:54

2100 to ogniwa z odzysku... no way dla nowego pakietu. Ja mam swoje mozdzieze , czekam na $ i moze za tydzien beda testy. Z innej beczki trochę.
Dziś kolega że sklepu przytargal mi akumulator toyama npcg 55ah. Niecałe 3 lata. Użytkowany do silnika 45lbs może 2 porywach 20 razy do.roku. ladowany zawsze , dbany etc. Koszt nowego około 700zl . Na testach wyszło że zostało mu życia 27ah...napięcie trzyma wszystko pięknie. Ale.mocy brak... koleś wydał 1300zl Z groszem za 2szt i krew to dziś zalała. Sprzedawca twierdził że na bide 5 lat spokoju

Użytkownik siarq edytował ten post 07 marzec 2019 - 21:29


#643 OFFLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2326 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Napisano 07 marzec 2019 - 22:17

Toyama i tym podobne to padlina ze smodem z opóźnionym zapłonem.
Niech kolega popatrzy ile kosztuje markowy AGM czy GEL o żywotności powyżej 10 lat, napewno nie tyle co zapłacił.
Każda szanująca się firma udostępnia charakterystyki, to też wyznacznik czy kupujesz zdrowe mięcho czy padlinę.
Dwa, czy ktoś stosuje Toyamę itp. w systemach podtrzymania zasilania wrażliwych systemów?

Podobne zdanie mam na temat aku z tematu z Chin. Czekam cierpliwie na pierwsze kaput o ile ktoś się przyzna.

A ponoć się prawo zmieniło odnośnie importu i gwarancji. Ale to dziś zasłyszałem, trzeba doczytać....

Ta ta gówno burze znów robię, jak z strażnikiem akumulatora.

#644 OFFLINE   Sonary i mapy

Sonary i mapy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4811 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 07 marzec 2019 - 22:26

Piotr, a ktoś poza Chinami robi ogniwa litowe? Importy są różne, i droższe, i tańsze. Co padnięcia aku- wszystko ma swój początek i koniec. Tak rzecze Tao. Kwestią jest kiedy, z jaką stratą pojemności w czasie użytkowania no i czy z winy ogniw, czy niewłaściwego użytkowania, bo wystarczy luźny zacisk i konektor może się wytopić.



#645 OFFLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2326 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Napisano 07 marzec 2019 - 22:36

Maciek to moja luźna opinia, Ne szukam poklasku i akceptacji jej.

Pytanie jest takie, jakich marek chińskich używają znane marki na świecie w dziedzinie podtrzymywania zasilania systemów wrażliwych. Ja nie wiem, ale może ktoś wie...?

Lit czy nie lit oto jest pytanie..., HP ostatnio jakoś ma podobno problemy, czyżby nie te ogniwa jak kiedyś Samsung - złe szukanie oszczędności. Też nie wiem....

 

Ale jak ktoś kiedyś powiedział, biednego nie stać na szajs... coś w tym jest.

 

Ale ja i tak kupię jakiś lit  :P



#646 OFFLINE   malinabar

malinabar

    Zaawansowany

  • TEAM JERKBAIT
  • PipPipPip
  • 2340 postów
  • Lokalizacjapłd.-zach.
  • Imię:Bartek

Napisano 07 marzec 2019 - 23:05

2100 to ogniwa z odzysku... no way dla nowego pakietu. Ja mam swoje mozdzieze , czekam na $ i moze za tydzien beda testy. Z innej beczki trochę.
Dziś kolega że sklepu przytargal mi akumulator toyama npcg 55ah. Niecałe 3 lata. Użytkowany do silnika 45lbs może 2 porywach 20 razy do.roku. ladowany zawsze , dbany etc. Koszt nowego około 700zl . Na testach wyszło że zostało mu życia 27ah...napięcie trzyma wszystko pięknie. Ale.mocy brak... koleś wydał 1300zl Z groszem za 2szt i krew to dziś zalała. Sprzedawca twierdził że na bide 5 lat spokoju

Podobna sytuacja u mnie w zeszłym roku , o czym wie Adam i Maciek zresztą  :) . Toyama NPM 105 Ah , idealna do pracy cyklicznej a zwłaszcza silników elektrycznych na łodziach ( jak głosi karta informacyjna na stronie sprzedawcy w postaci mc-sklepu lub sonara - nie pomnę i zapomnieć lepiej w sumie ... ) . Niecałe dwa lata , jeszcze na gwarancji i nagły a niespodziewany spadek pojemności . Aku dbane i chuchane , zawsze ładowane Schumacherem SPI 15 A do pełna i nagły zonk - powrót do bazy na oparach po przepłynięciu jakichś 2-3 km . Zgłoszenie reklamacyjne odrzucone - ewidentna wina użytkownika , który nie doładowywał baterii po długotrwałych i ciężkich rozładowaniach ( stojąca woda , trasy maksymalnie 6 km , silnik Kotka 55 z maxi ) , pewnie ładowarka do bani ( a tu Schumi zakupiony w zestawie , więc szybko się wycofano z tej wersji wydarzeń ) ,rysy na obudowie świadczące o rzutach w dal rzeczonym akumulatorem i cały stek podobnych bzdur . Łącznie ze stwierdzeniem , że do silnika elektrycznego to potrzebny jest aku taki bardziej do pracy cyklicznej ( to ta czerwona Toyama rozruchowa chyba była  :ph34r: ) . Koniec końców znalazłem nabywcę na baterię z ładowarką , oddane w sumie za bezcen . Akumulator po serwisowym doładowaniu służył dzielnie ponoć do końca sezonu . 

Ja w każdym bądź razie dzięki tej historii stałem się szczęśliwym posiadaczem zestawu lifepo4 z ładowarką , którego zalety jak dotąd biją na łeb wszystko , co dotychczas miałem . Jedyne , czego można oczekiwać więcej po tych rozwiązaniach , to trwałości i bezawaryjności . To pokaże czas . Natomiast te wszystkie zachwyty nad tą technologią stały się też moim udziałem , po części przez  przypadek nieco wcześniej niż myślałem , ale jestem z tego bardzo zadowolony jak dotąd . A podstawowe kryterium wagi/masy baterii ,które dało mi wreszcie pełną wolność na wodzie bez oglądania się na innych ( z racji problemów kręgosłupowych ) ,jest absolutnie nie do przebicia  :) .


Użytkownik malinabar edytował ten post 07 marzec 2019 - 23:14

  • jbk lubi to

#647 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9666 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 08 marzec 2019 - 06:38

Adaś mam namiar na tego gościa , zgrzewa na 18650

Pytanie tylko  jakiej jakości, bo na znanym portalu jest niezły rozrzut cenowy za sztukę od 4-12zł.

Również kwestia zastosowanego zabezpieczenia.

@Siarq to materiał na przemyślenia dla Ciebie i opracowanie oferty :) . Nie powinieneś zostawać w nowych produktach :lol:  :lol: .

Z tego co wiem to chłopaki pływają i chwalą te rozwiązania. Jak taka walizka waży poniżej 10kg a ma  prądu co 100Ah żelówka czy AGM to warto nawet wykonywać z tańszych ogniw jak to się zamknie w kwocie 2 tysi z ładowarką.

Jak by posłużyło tak z 5 lat bezproblemowo przy średniej intensywności użytkowania to majątek.

Z tego co wiem to te ogniwa wymagają innego traktowania tzn. jak nie używany to powinien mieć napięcie na zaciskach rzędu 10,5-11V.Najlepiej naładować przed samym pływaniem. Przechowywanie również najlepsze dla ogniw przy takim napięciu i najlepiej w temperaturze 15-20stopni.

Ja tam laik w tematach prądowych  jestem, ale to ogniwo w stylu ogniwa w komórkach. Te wytrzymują trochę cykli więc czemu nie zastosować tych rozwiązań do naszych umęczonych kręgosłupów?

@Siarq napisz co o tym myślisz?



#648 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 08 marzec 2019 - 07:11

Hmm... ogólnie ja do liion nic nie mam :) są lekki , wydajne ogólnie super. Kwestia samodzielnego składania pakietów na nich wiąże się z posiadaniem zgrzewarki. I tu zaczyna się przygoda cała. Bo wychodzę z założenia że jeśli coś firmuje to powinno być zrobione bdb. A zgrzewarka "normalna" kosztuje od 1200$ netto ++. Nie mówię o wynalazkach z mikrofalowki. Czy magicznych zgrzewarkach z Ali za 700zl. To podstawa. Kolejna kwestia to.ogniwa. takie z 4-10zl z.krajowej dystrybucji śmiem sądzić że są.niezlymi wynalazkami...dobrej jakości ogniwo kosztuje od 15zl w wzwyż. Kolejny aspekt to segregacja ogniw aby je dobrać do siebie. Przy liion i dużych pojemnościach ilość ogniw idą w setki. A to kolejne kuku dla konstruktora . Dużo pracy naprawde...Przy lifepo4 ogniwa mogą mieć bez problemu duże pojemnosci. Mogą być skręcane co eliminuje sporo problemów powyższych. Oczywiście będą cięższe ale i bezpieczniejsze. Jeśli 100ah liion waży 7-8kg a lifepo4 11kg to różnica jest. Jednak moim zdaniem ta waga jest już w pełni akceptowalna. Do tego technologia trwalsza, bezpieczniejsza .guru w temacie nie jestem . Jest tu sporo.madrzejszych osób. Ale zapłacić 2000zl za Aku 100ah z odzysku bądź na ogniwach wątpliwej jakości. A 2100zl za 80ah czy 2500zl za nowy z 100% gwarancja to.juz kwestie indywidualne. Ja stwierdziłem po sobie. Że już wolę.czegos Nie miec ,.niż kupić bubel i się wk...ac
  • Jozi lubi to

#649 OFFLINE   Sonary i mapy

Sonary i mapy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4811 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 08 marzec 2019 - 07:13

Podobna sytuacja u mnie w zeszłym roku , o czym wie Adam i Maciek zresztą  :) . Toyama NPM 105 Ah , idealna do pracy cyklicznej a zwłaszcza silników elektrycznych na łodziach ( jak głosi karta informacyjna na stronie sprzedawcy w postaci mc-sklepu lub sonara - nie pomnę i zapomnieć lepiej w sumie ... ) . Niecałe dwa lata , jeszcze na gwarancji i nagły a niespodziewany spadek pojemności . Aku dbane i chuchane , zawsze ładowane Schumacherem SPI 15 A do pełna i nagły zonk - powrót do bazy na oparach po przepłynięciu jakichś 2-3 km . Zgłoszenie reklamacyjne odrzucone - ewidentna wina użytkownika , który nie doładowywał baterii po długotrwałych i ciężkich rozładowaniach ( stojąca woda , trasy maksymalnie 6 km , silnik Kotka 55 z maxi ) , pewnie ładowarka do bani ( a tu Schumi zakupiony w zestawie , więc szybko się wycofano z tej wersji wydarzeń ) ,rysy na obudowie świadczące o rzutach w dal rzeczonym akumulatorem i cały stek podobnych bzdur . Łącznie ze stwierdzeniem , że do silnika elektrycznego to potrzebny jest aku taki bardziej do pracy cyklicznej ( to ta czerwona Toyama rozruchowa chyba była  :ph34r: ) . Koniec końców znalazłem nabywcę na baterię z ładowarką , oddane w sumie za bezcen . Akumulator po serwisowym doładowaniu służył dzielnie ponoć do końca sezonu . 

Ja w każdym bądź razie dzięki tej historii stałem się szczęśliwym posiadaczem zestawu lifepo4 z ładowarką , którego zalety jak dotąd biją na łeb wszystko , co dotychczas miałem . Jedyne , czego można oczekiwać więcej po tych rozwiązaniach , to trwałości i bezawaryjności . To pokaże czas . Natomiast te wszystkie zachwyty nad tą technologią stały się też moim udziałem , po części przez  przypadek nieco wcześniej niż myślałem , ale jestem z tego bardzo zadowolony jak dotąd . A podstawowe kryterium wagi/masy baterii ,które dało mi wreszcie pełną wolność na wodzie bez oglądania się na innych ( z racji problemów kręgosłupowych ) ,jest absolutnie nie do przebicia  :) .

Pod tym, co napisał Bartek , wypada mi się tylko podpisać.

Ja w ciągu 2 sezonów mapowania zużyłem 3kwasy,no może nie do końca, bo jeden mi się ostał jeszcze. Cenowo wyszło niewiele mniej, co jeden litowiec. Niestety, nie było wtedy w cenach ludzkich tej technologii na rynku.

2szt nowych zap-marine, po 105ah. Za każdym razem doładowywane do pełna, ani razu nie zdojone poniżej wartości krytycznej. Silnik z maxi. Ładowarka cetek10.

Nie  próbowałem reklamować, bo to tylko szkoda kasy na kuriera. Jednemu zrobiłem sekcję zwłok. Okazało się, że tablice pogięte, masa opadła na dno cel. A bardzo rzadko były pływane na full power, bo przy mapowaniu taka podróż jest za krótka.

   Nie wiem ile wytrzyma litowiec, w weekend  stestuję pojemność- rozładuję go do odcięcia przez bms i to samo zrobię po zakończeniu pływania w grudniu.

Bez obaw- napiszę o wyniku,  bo po to jest forum.


Użytkownik Maciej_K edytował ten post 08 marzec 2019 - 07:14

  • Jozi, malinabar i siarq lubią to

#650 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1369 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 08 marzec 2019 - 07:46

To i się podpiszę pod tym co napisał Bartek i dlatego zająłem się sprowadzaniem Lifepo4. Dlaczego Lifepo4, a nie lion ? , podstawa to bezpieczeństwo lion ma tendencje samozapłonu , potrafi dosłownie wybuchnąć ( nie widziałem osobiście ), ale sam transport jest obłożony restrykcjami. Kolejny + dla Lifepo4 to ilość cykli , to duża różnica obecne ogniwa nawet do 5000 ( nie sprawdzałem ). kolejny to możliwość skręcania ogniw. Liion jest lżejszy ale tak jak pisał Adam na 100Ah 4kg , obecnie już tylko niecałe 3kg.

Akumulatory taszczymy z garażu do samochodu, z samochodu do łodzi więc ze zgrzewanie nie jest do końca dobrym rozwiązaniem, no ilość zgrzewów nie przemawia na + . Lifepo 100Ah to tylko 5 ogniw , nie dziesiątki zgrzanych ogniw.

         Tak czy siak wraz z Adamem obniżyliśmy ceny tych akumulatorów na rynku i to o sporo $.

Po jednym sezonie pływania ciężko dużo powiedzieć, wygoda noszenia to fakt , ilość prądu też. Zobaczymy co dalej, przyszło nowe i lżejsze i to ważne. :)


  • malinabar lubi to

#651 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9666 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 08 marzec 2019 - 14:03

Czyli Liion to bateryjki typu komórki szajsung. Osobiście widziałem jak mojej Pani GalaxyS 7 puścił dymy :D .

To fakt, na tyle ogniw zgrzewanych zawsze może jakiś zgrzew puścić i d. blada.

Jeżeli na aku o tej samej pojemności 100Ah jest 3-4kg różnicy powiedzmy 8k g a 12 kg to faktycznie nie ma za bardzo na czym kruszyć kopii, to już jest akceptowalny ciężar, czy trochę większa walizka, za cenę lepszych ogniw.

Na dzień dzisiejszy mam 2 szt. 60Ah ( każda waży ponad 17kg- biorę dwa w ręce dla równowagi i daję radę to co taki 12 kg) to w porównaniu do 24 kg to praktycznie jak jeden, ale 2x100Ah a nie 2x60Ah.



#652 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 08 marzec 2019 - 14:27

Tak @Jozin liion powszechnie stosowany jest w komórkach, laptopach i większości elektroniki. Tandetne liion idealnie widać jak się kupi zamiennik baterii do tel ...To już nie to samo co oryginał. Dla tego budowa dużego pakietu tym bardziej powinna być na dobrym osprzecie

#653 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9666 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 08 marzec 2019 - 20:05

Tak @Jozin liion powszechnie stosowany jest w komórkach, laptopach i większości elektroniki. Tandetne liion idealnie widać jak się kupi zamiennik baterii do tel ...To już nie to samo co oryginał. Dla tego budowa dużego pakietu tym bardziej powinna być na dobrym osprzecie

Kumam bazę.

W swojej ofercie masz tylko gotowce, czy walizkowe też składasz?

Jeżeli tak to jakiego Ah i jak ciężarowo to wychodzi.Taki produkt po padace ogniw można rozkręcić, założyć nowe ogniwa i dalej jazda.


Użytkownik Jozi edytował ten post 08 marzec 2019 - 20:05


#654 OFFLINE   mmedenski

mmedenski

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 197 postów

Napisano 08 marzec 2019 - 21:43

Pytanie do kumatych, jak przymontować kabel balansera (ten co podłącza się do ładowarki) do baterii? Złącze z kablami już mam. W necie pokazują jak podłączyć bms do ogniw, o tym złączu nie udało mi się nic znaleźć.
Jedna z moich baterii nie chce się ładować, ani imaxem ani ładowarką dedykowaną. Pewnie padło któreś z ogniw, może poprzez złącze balansera coś zobaczę. Chyba, że macie jakieś pomysły jak to ogarnąć inaczej

#655 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 08 marzec 2019 - 21:45

@Jozi ,Tu słusznie zauważyłeś , że z skrecanymi jest łatwiej. W.kazdej chwili.mozna pakiet rozkręcić na czynniki pierwsze i zdiagnozować co się dzieje. Przy zgrzewanych już tak kolorowo.nie jest. Tylko przy skrecanych też polecam wybrać ogniwa.firm znanych. Winstony,hedway,a123 itd. Oni są drozszi od "tubylcow" produkujących tańszy asortyment. Ale.za tym.idzie jakość i łatwy dostęp w zakupie takich samych celi. Kiedyś pisałem z jakimś.tubylcem z shenzhen odnośnie skrecanych noname 32650 lifepo4. Mistrz slyszal że.jedenz jego klientów.nawet skręcił.na tym.pakiet 100ah 12v... I tego trzeba się wystrzegać:) duzi gracze krótko i zwięźle piszą.co.jest grane. Da radę czy nie. Ja np dostałem do zamowienia kartę z testow zakupionej partii ogniw + karty katalogowe i pełna specyfikacje. Przy okazji od razu powiedzieli że.przy redaktorze.ktory buduje , należy zmienić łączniki ogniw ,gdyż te z zestawu są tylko do.100A. Za to się płaci, ale też wiesz co jesz :) na Aliexpress jest multum litu. Do wyboru , do.koloru. Ale.i połowa sprzedawców niebardzo czuje co sprzedaje

Użytkownik siarq edytował ten post 08 marzec 2019 - 21:48


#656 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 08 marzec 2019 - 21:52

Jeśli dobrze Cię.rozumiem , to.masz.kabalek z.piecioma końcami? 4czarne i 1 czerwony? Jeśli tak to skrajny czarny jest minusem kolejny +3.2 Później 6.6+.9,9+ i ostatni czerwony główny plus 13.3
  • mmedenski lubi to

#657 OFFLINE   mmedenski

mmedenski

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 197 postów

Napisano 08 marzec 2019 - 22:12

Tak mam złączkę z 5 kabelkami ale są czarny,czerwony,biały,żółty i czerwony. Są w innej kolejności niż w złączce w bmsie. Mam je przylutować w te same miejsca co kable z ze złączki z bmsa?

Użytkownik mmedenski edytował ten post 08 marzec 2019 - 22:13


#658 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 09 marzec 2019 - 09:46

Dwa skrajne są zasilaniem.glowny minus i główny plus. Reszta od minusa po kolei są na poszczególne cele 3.3 , 6.6 itd

#659 OFFLINE   mmedenski

mmedenski

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 197 postów

Napisano 09 marzec 2019 - 17:03

Dzięki za odpowiedź, ale jeszcze chcę się upewnić. Czarny i czerwony + i -, a środkowe trzy kabelki ze złączki lutuję w miejsca w które już są przylutowane przewody z wtyczki z bms? Tzn. czy mogę w te miejsca dolutować kabelki?
Załączam fotki

Załączony plik  tmp-cam-766034819.jpg   74,61 KB   27 Ilość pobrańZałączony plik  tmp-cam-675478186.jpg   49,86 KB   26 Ilość pobrań

Acha, czy mam przed lutowaniem rozładować baterię, ewentualnie wyłączyć baterię bmsem, czy śmiało lutować. Bateria ma teraz 12,8v.

Użytkownik mmedenski edytował ten post 09 marzec 2019 - 17:11


#660 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 09 marzec 2019 - 17:14

Wtyczkę co.masz.od balnsera -przewody wlutuj sobie Ale zachowaj ta sama kolejność. Czarny i czerwony jako skrajne środkowe kolor dobierz sobie jak na teczkach tam.masz.np żółty A na balanserze będzie brązowy czy jakiś tam. Chodźi o to, abys na ładowarce widzial pokolei napięcie poszczegolnych cel 1.2.3.4 A.nie 1.3.2.4.
Wtyczkę od.bms możesz wyciagnac.
Co to za.pakiet jest ? Aliexpress show? Czy twór wlasny

Użytkownik siarq edytował ten post 09 marzec 2019 - 17:19





Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych