Akumulator lifepo4 - zakup, użytkowanie, konserwacja / naprawy
#1481 OFFLINE
Napisano 29 czerwiec 2021 - 21:51
#1482 OFFLINE
Napisano 29 czerwiec 2021 - 22:37
Wątpię, żeby akurat Liitokala używała najtańszych ogniw, natomiast realne 80 Ah przy specyfikacji 100 Ah na Ali się niestety zdarza. Kilka osób z forum kupiło to sprawdzimy co wyjdzie w innych egzemplarzach.
#1483 OFFLINE
Napisano 30 czerwiec 2021 - 07:26
Welcom aliexpress... jeśli po pełnym naładowaniu oddał 75ah to więcej z niego nie wyciśniesz, a z czasem na 90% "demncja" tego egzemplarza będzie postępować.Przy tanich ogniwach badz grade b,c powszechne jest zjawisko nietrzymania pojemnosci i dużych rozjadow.napiec
No cóż. Jak padnie to go rozbiorę i sprawdzę każde ogniwo z osobna oraz BMS. Wyciągnę wnioski na przyszłość
Doświadczenia kosztują.
- siarq lubi to
#1484 OFFLINE
Napisano 30 czerwiec 2021 - 07:37
#1485 OFFLINE
Napisano 30 czerwiec 2021 - 08:55
Po pierwszej próbie nie wygląda to dobrze.
Pierwsza sprawa po pełnym naładowaniu do 14,8V oraz po odczekaniu 10 minut akumulator miał 13,8 V - to chyba za mało bo powinien mieć 14,6 V.
Następnie zacząłem rozładowywanie i BMS odłączył akumulator przy 11,2 V a nie jak w specyfikacji 10 V.
Miernik pokazał 75 Ah.
Moc uzyskana 925 Wh.
Wychodzi na to, że za mało w stosunku do specyfikacji.
Naładuję jeszcze raz i sprawdzę jeszcze jutro lub pojutrze innym miernikiem .
W weekend postaram się zrobić próbę na silniku elektrycznym w łódce.
Obawiam się, ze przy większych poborach BMS może zbyt wcześnie odciąć akumulator.
Charakterystyka rozładowania akumulatora LiFePo4 jest taka jak na załączonym wykresie. Wynika z niego, że dla napięcia powyżej 13,3V i poniżej 11,2V pojemność akumulatora wynosi mniej jak 3% nominalnej pojemności . Zarazem osiąganie tych maksimów wynikających z "możliwości" LiFePo4 jest obarczone znacznie szybszym zużywaniem ogniw. Stąd takie, a nie inne ustawienie "fabryczne" BMS-a
Niemniej, z tego co piszesz pojemność Twojego akumulatora jest znacznie niższa od deklarowanej.
Załączone pliki
- Seki lubi to
#1486 Guest_Drac_*
Napisano 30 czerwiec 2021 - 22:59
Po pierwszej próbie nie wygląda to dobrze.
Pierwsza sprawa po pełnym naładowaniu do 14,8V oraz po odczekaniu 10 minut akumulator miał 13,8 V - to chyba za mało bo powinien mieć 14,6 V.
Następnie zacząłem rozładowywanie i BMS odłączył akumulator przy 11,2 V a nie jak w specyfikacji 10 V.
Miernik pokazał 75 Ah.
Moc uzyskana 925 Wh.
Wychodzi na to, że za mało w stosunku do specyfikacji.
Naładuję jeszcze raz i sprawdzę jeszcze jutro lub pojutrze innym miernikiem .
W weekend postaram się zrobić próbę na silniku elektrycznym w łódce.
Obawiam się, ze przy większych poborach BMS może zbyt wcześnie odciąć akumulator.
Ja również uważam, że to kwestia dużych poborów, stąd szybsze odcięcie.
Przy mniejszym poborze prądu pewnie oddałby jeszcze więcej amper.
Mam nadzieję, że niedługo dojedzie mój drugi lifepo.
Wtenczas przetestuję obydwa na wodzie.
Planuję cisnąć na maxa żeby dużo prądu schodziło, a końcówkę na mniejszych obrotach. Mam maszynkę chińską co zlicza ah, które przejdą od aku do silnika.
A jak już mnie odetnie, to sprawdzę ile prądu poszlo i spłynę na drugim aku.....
- Maciek. lubi to
#1487 OFFLINE
Napisano 01 lipiec 2021 - 07:29
Użytkownik siarq edytował ten post 01 lipiec 2021 - 07:29
#1488 Guest_Drac_*
Napisano 01 lipiec 2021 - 07:51
Czyli lifepo przy prądzie 50a i 10a oda tyle samo? Nie odetnie go wcześniej?
Moje domysły były podyktowane wskaźnikiem napięcia na aku. Przy dużych obciążeniach napięcie chwilowe spada do np 11,5v, po wyłączeniu silnika wraca do 13,3.
Stąd, gdy aku będzie już bliski wyczerpania, napięcie może zejść tak nisko, że Bms go odetnie, pomimo że jeszcze pusty nie jest.
Jednocześnie zdaje sobie sprawę że napięcie w lifepo utrzymuje się niemal do końca na wysokim poziomie.
Niemniej, dziękuję za info, a test na wodzie zrobię I podzielę się informacjami.
#1489 OFFLINE
Napisano 01 lipiec 2021 - 12:51
W takim wypadku dziękuję za sprostowanie mojego myślenia.
Czyli lifepo przy prądzie 50a i 10a oda tyle samo? Nie odetnie go wcześniej?
Moje domysły były podyktowane wskaźnikiem napięcia na aku. Przy dużych obciążeniach napięcie chwilowe spada do np 11,5v, po wyłączeniu silnika wraca do 13,3.
Stąd, gdy aku będzie już bliski wyczerpania, napięcie może zejść tak nisko, że Bms go odetnie, pomimo że jeszcze pusty nie jest.
Jednocześnie zdaje sobie sprawę że napięcie w lifepo utrzymuje się niemal do końca na wysokim poziomie.
Niemniej, dziękuję za info, a test na wodzie zrobię I podzielę się informacjami.
Twoje domysły są słuszne. Bo jak akumulator na przedostatnim tchu obciążysz mocno to napięcie spadnie i odetnie go BMS. Po wskrzeszeniu BMS inną baterią i podłączeniu silnika na małych obrotach (niskim amperażu) podziała jeszcze trochę.
Tu nie chodzi o spadek pojemności tylko o chwilowe obniżenie napięcia poprzez duży pobór prądu.
Użytkownik cezorator edytował ten post 01 lipiec 2021 - 12:52
#1490 OFFLINE
Napisano 01 lipiec 2021 - 12:53
Mam nadzieję, że niedługo dojedzie mój drugi lifepo.
A jaki masz pierwszy a jaki idzie jako drugi ??
#1491 OFFLINE
Napisano 01 lipiec 2021 - 14:05
#1492 Guest_Drac_*
Napisano 01 lipiec 2021 - 17:31
Teraz jedzie liitokala.
Obydwa deklarowane 120ah.
Kanavano realnie oddał ok 95ah przy poborze.... Chyba 20a.
W sezonie często pływam, silnik haibo m150 plus echo. Dla mnie rewela. A najcięższe co noszę to skrzynia z przynetami, bo waży pewnie tyle co silnik. Aku w końcu nie ważyłem, ale jest lekki.
#1493 OFFLINE
Napisano 01 lipiec 2021 - 17:56
Stare lifepo to produkt Kanavano.
Teraz jedzie liitokala.
Obydwa deklarowane 120ah.
Kanavano realnie oddał ok 95ah przy poborze.... Chyba 20a.
W sezonie często pływam, silnik haibo m150 plus echo. Dla mnie rewela. A najcięższe co noszę to skrzynia z przynetami, bo waży pewnie tyle co silnik. Aku w końcu nie ważyłem, ale jest lekki.
Możesz zapodać info gdzie kupiłeś, jaka cena, itp.?
#1494 Guest_Drac_*
Napisano 01 lipiec 2021 - 19:54
925,04 zł 15%OFF | 12V 100Ah 120Ah LiFePO4 bateria 12.8V baterie litowe 3000 cykli dla kamperów RV wózek golfowy Off-Road Off-grid Solar Wind
https://a.aliexpress.com/_vVbEeT
Zapłaciłem 1008zl za 120ah i ładowarkę 10a - "kupuj na pęczki"
Kanavano, który użytkuję od lata /lipiec sierpień???/ 2020 :
1 671,22 zł 25%OFF | 12V 100AH LiFePo4 akumulator o dużej pojemności akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy z metalowa obudowa LED oświetlenie zapalniczki
https://a.aliexpress.com/_vZeuGP
Płaciłem za niego ok 1400 zł razem z dwoma ładowarkami po 6a. Jest opcja ładowania 6 lub 12a.
#1495 OFFLINE
Napisano 01 lipiec 2021 - 20:36
Ten co jedzie, liitokala:
925,04 zł 15%OFF | 12V 100Ah 120Ah LiFePO4 bateria 12.8V baterie litowe 3000 cykli dla kamperów RV wózek golfowy Off-Road Off-grid Solar Wind
https://a.aliexpress.com/_vVbEeT
Zapłaciłem 1008zl za 120ah i ładowarkę 10a - "kupuj na pęczki"
Ten mój wygląda identycznie. Ciekawe czy środki są takie same ?
#1496 Guest_Drac_*
Napisano 01 lipiec 2021 - 23:29
Kanavano działa, od litokali oczekuję co najmniej tego samego, czyli 95ah i niezawodności.
#1497 OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 06:17
Liitokala ma ogniwa 4s1p, Kanavano wsadza różne, ten mój aku nie miał opisanych ogniw. Czy te 4s1p to jakiś cud? Nie wiem. Ale chyba lepiej jak sprzedawca daje informacje co sprzedaje.
Kanavano działa, od litokali oczekuję co najmniej tego samego, czyli 95ah i niezawodności.
no to chyba z tego co piszesz to na minus 25 Ah to standard Skoro Twoje 120 Ah mają 95 Ah to mój 100 Ah ma 75 Ah
Trzeba takie odejmowanko mieć na względzie przy kupnie. Jakbym to wiedział w kwietniu kupiłbym 120 Ah..
Zważyłem poza tym ten akumulator i ma 10,3 kg. to jest 1,2 kg mniej niż analogiczne setki od innych.
#1498 OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 06:31
#1499 OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 07:07
4s1p to opis konfiguracji, a nie ogniw co tam siedzi to trzeba rozkręcić i zobaczyć.
zgadza się. symbol ten oznacza, że szeregowo jest spięte po jednym ogniwie.
4s2p oznacza, że równolegle połączono dwa ogniwa, a następnie 4 pary tych ogniw połączono w szereg.
4s3p oznacza, że równolegle połączono trzy ogniwa, a następnie 4 trójki tych ogniw połączono w szereg.
- grewas lubi to
#1500 OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 07:35
P oznacza parallel - równolegle
Użytkownik wuran edytował ten post 02 lipiec 2021 - 07:36
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych