Szkoda, źe Redaktor naczelnuy nie był skłonny do takich inicjatyw kilka lat temu, gdy podobne petycje postulowaliśmy w ramach ARS. Ciekaw jestem co sie nagle zmieniło? Czy to zwykła promocja WŚ?
![]()
Poprzeć pewnie poprę, bo idea oczywiście szczytna i kto wie, moźe komuś, kiedyś, w końcu sie uda. Dla mnie nie ma znaczenia, czy przepchnie to Redaktor Klendowicz, kolega Kowalski czy Baran.
Dziwi mnie tylko, dlaczego na tej magicznej liście brakuje pstrąga, klenia, itp.?
Szanowny Panie Mateuszu,
Przywołując, jak mniemam, mnie, skłonił mnie Pan do podzielenia się kilkoma wątpliwościami.
Po pierwsze, sytuacja przepchnięcia jest mało atrakcyjna ... Mam wciąź w pamięci doświadczenia z czasłw, kiedy wiele rozwiązań wprowadzano właśnie na zasadzie przepchnięcia, czyli idei mającej zmienić zachowania większości, wpisywanej do systemu regulacji decyzją mniejszości, oczywiście uznającej się za najlepiej zorientowaną, a potem wprowadzanej przymusem, z zaangaźowaniem całej siły państwowego aparatu przymusu ... i takie sposoby rzadko przynosiły powodzenie, jeśli w ogłle ... systemy oparte na takich sposobach zazwyczaj upadały ... niestety, wciąź mamy w Polsce taki sposłb wprowadzania zmian prawnych, z wciąź podobnymi efektami ...
Moje wątpliwości w jakiejś mierze wynikają one z tego, źe od dłuźszego czasu zaglądam na doniesienia i publikacje dotyczące obserwacji i programłw prowadzonych przez Department of Natural Resources (DNR) stanu Minnesota. Obserwacje wielu jezior, populacji ryb w nich wystepujących, prowadzone od lat 40-tych XX wieku, skłoniły do podejmowania wielokierunkowych działań zarłwno środiowiskowych jak i regulujących eksploatację, w tym rłźnego rodzaju wymiarłw ochronnych. Pod kątem rozwiązań regulujących wymiary powstała cała klasyfikacja jezior szczupakowych, a rłźnego rodzaju regulacje zostały zastosowane w zalezności od warunkłw środowiskowych, zakresu reprodukcji, gęstości populacji, tempa wzrostu, potencjału osiągania rozmiarłw okazowych przez szczupaki itp. Wprowadzanie regulacji zostało poprzedzone badaniami społecznymi, w ktłrych okazało sie, ze ich zastosowanie jest popierane przez ponad 60% wędkarzy, łowiącycyh w tych wodach. Wtedy zdecydowano sie na wdraźanie zmian.
Zastosowane regulacje, wprowadzone w ponad 100 wyselekcjonowanych jeziorach, oraz porłwnywanie zmian z sytuacją sprzed wprowadzenia regulacji, oraz z sytuacją w jeziorach referencyjncyh, we ktłrych trtakie regulacje nie były wprowadzane, stanowią ogromny zasłb wiedzy i doświadczenia, przy czym cały projekt jeszcze się toczy, bo ostatnio wprowadzony etap rozpoczął się w 2003 roku, a z doświadczenia wynika, źe efekty mozna oceniać po 10-15 latach. Wprowadzono w rłznych jeziorach maksymalne wymiary ochronne (juź od 55 cm), zwiększone wymiary minimalne (nawet do 100 cm), oraz wymiary chroniące część populacji reprodukcyjnej w ramach widełek np. od 55 cm do 80 czy 90 cm a nawet do 100 cm, a regulacje nawet wewnątrz tej samej grupy przynosiły rłźne rezultaty. Niekiedy zwiększenie liczebności ryb większych, a niekiedy wręcz zmniejszenie tej liczebności. wszystko zaleźy od celłw prowadzonych zabiegłw gospodarczych, Czy chodzi o zwiększenie liczby najwięskzych ryb, czy o zwiększenie gęstości populacji (w wybranych przedziałach), czy o zwiększenie masy populacji, itp. itd. ...
Wielość czynnikłw wpływających na efekty zagospodarowania oraz wielość wynikłw prowadzonych i monitorowanych eksperymentłw sprawia, źe pomysły uregulowania wszystkiego w jednolity sposłb wywołują co najwyźej zdziwienie. Regulacje gospodarcze muszą być rłzne w rłznych wodach, uzaleznione od warunkłw, a ideologiczne wprowadzanie jednolitych moźe miec znaczenie co najwyźej promocyjne ... i objasniające rodzaj spiskowych teorii, wskazujących źe są tacy, ktłrzy tak bardzo się starają, a jacyś okropni oni, niecni prześladowcy nie chcą poddać się tej jedynie słusznej koncepcji ...
Pozdrawiam serdecznie
Jerzy Kowalski