Silniki Storm
#621 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 04:52
Śruba jest orginalna.
Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka
#622 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 08:33
Witam mam łódkę która jest uzbrojona w silnik yamahy 40 km z manetką i sterociągiem ,ze względu na ograniczenia na moim zbiorniku mogę mieć silnik max 9,9 kw więc zakupiłem storma 13,5 km o ile ze sterociągiem nie ma większego problemu to z podłączeniem manetki jest ,mianowicie nie bardzo wiem jak by to miało wyglądać przy tym silniku gdzie linki miały by wchodzić ,może ktoś się zastanawiał nad jakimś rozwiązaniem?
#623 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 09:36
Oczywiście nie ma klasycznej odcinki. Chodziło o max obroty. Dochodzi do nich momentalnie czyli lekki zapas jest.
Śruba jest orginalna.
Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka
Oryginalna czyli skok 9" czy 11"?
#624 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 09:43
Wiem ze nr zaczyna się od 9 ale co dalej...
Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka
#625 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 09:47
9 1/4" x 8 lub 9 lub 11
pierwsze cyfry to wielkość średnica śruby a pozostałe za X to skok.
#626 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 10:01
Zestaw adapterów do manetki
#627 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 10:12
Oryginalna czyli skok 9" czy 11"?
Przy zakupie Storma jest ruletka i śruby są "losowe" albo 9 albo 11".
Ja kupiłem model czarny ze śrubą 9" - mam ciężką łódkę o kształcie "nieślizgowym" i motor kręci się do 5'400-5'450.
Kolega kupił do pontonu Kolibri 330 DSL i wymienił 9"na 11" i twierdzi, że jest dużo lepiej.
Koszt nowej śruby u dystrybutora to 120zł (kupowałem w styczniu na zapas bo pływam po Wiśle)
Użytkownik Czechofil edytował ten post 15 maj 2020 - 10:13
#628 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 10:26
Przy zakupie Storma jest ruletka i śruby są "losowe" albo 9 albo 11".
Ja kupiłem model czarny ze śrubą 9" - mam ciężką łódkę o kształcie "nieślizgowym" i motor kręci się do 5'400-5'450.
Kolega kupił do pontonu Kolibri 330 DSL i wymienił 9"na 11" i twierdzi, że jest dużo lepiej.
Koszt nowej śruby u dystrybutora to 120zł (kupowałem w styczniu na zapas bo pływam po Wiśle)
W moim Capralu 9.8 4T fabrycznie była 9" x 8,3", dokupiłem zapasową ( pasowała od Tohatsu ) 8,5" x 9". Różnicy w prędkości maksymalnej i szybkości wyjścia w ślizg nie zauważyłem żadnej. Ale wizualnie w tej drugiej było widać większe pochylenie łopat.
Użytkownik GrzesM edytował ten post 15 maj 2020 - 10:28
#629 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 10:48
Koszt nowej śruby u dystrybutora to 120zł (kupowałem w styczniu na zapas bo pływam po Wiśle)
120 to pół darmo. Śmieszna cena za śrubę.
#630 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 10:50
W moim Capralu 9.8 4T fabrycznie była 9" x 8,3", dokupiłem zapasową ( pasowała od Tohatsu ) 8,5" x 9". Różnicy w prędkości maksymalnej i szybkości wyjścia w ślizg nie zauważyłem żadnej. Ale wizualnie w tej drugiej było widać większe pochylenie łopat.
To tak prosto nie działa.
Dla każdego silnika producent podaje obroty WTO - zakres WTO to zazwyczaj 500 obr/min. Są to obroty, przy których silnik jest najbardziej wydajny.
Mój Storm w/g instrukcji ma WTO od 5'000 do 5'500 obr/min
Jeśli pływając osiągasz maksymalne WTO lub je przekraczasz to warto założyć większą śrubę, bo obroty spadną o 200-300 a prędkość pozostanie taka sama ale spalanie spadnie. Jeśli obroty są zawsze wyższe od WTO to koniecznie założyć większą śrubę - wtedy prędkość wzrośnie. Analogicznie jeśli silnik ma za niskie to warto założyć mniejszą.
Dlatego każdemu polecam inwestycję w obrotomierz za 40zł, który można samemu zainstalować
#631 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 12:07
To tak prosto nie działa.
Dla każdego silnika producent podaje obroty WTO - zakres WTO to zazwyczaj 500 obr/min. Są to obroty, przy których silnik jest najbardziej wydajny.
Mój Storm w/g instrukcji ma WTO od 5'000 do 5'500 obr/min
Jeśli pływając osiągasz maksymalne WTO lub je przekraczasz to warto założyć większą śrubę, bo obroty spadną o 200-300 a prędkość pozostanie taka sama ale spalanie spadnie. Jeśli obroty są zawsze wyższe od WTO to koniecznie założyć większą śrubę - wtedy prędkość wzrośnie. Analogicznie jeśli silnik ma za niskie to warto założyć mniejszą.
Dlatego każdemu polecam inwestycję w obrotomierz za 40zł, który można samemu zainstalować
Obrotomierz wraz z licznikiem moto jest na jednej i drugiej śrubie silnik osiąga te same obroty około 5700. Jedna ma większą średnicę i mniejszy skok, druga odrobinę mniejszą średnicę i większy skok. Może te wartości są tak niewielkie, że nie ma to znaczenia. No i trzeba uwzględnić poślizg śruby. Dodam, że oba produkty są pochodzenia chińskiego
Teoria z praktyką pokrywa się tylko w teorii.
Użytkownik GrzesM edytował ten post 15 maj 2020 - 12:08
#632 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 13:49
Każda śruba ma zasadniczo 3 podstawowe parametry.
1. Średnica
2. Skok
3. DAR - disk area ratio (czyli stosunek pola łopatek w rzucie prostopadłym do osi, do pola koła zakreślanego przez te łopatki) (odpowiedni rys do znalezienia w google)
Dodatkowo ilość łopatek i "propeller rake" czyli pochylenie łopatek.
Niestety wszystkie te parametry mają wpływ na sprawność śruby, a zatem na osiągi. Zależności jednego od drugiego bywają skomplikowane. Ale parę niuansów można sobie wyobrazić.
Żeby zrozumieć, co z z czym się je zacznijmy od paradoksalnie prostego wzoru na moc.
moc (w watach) = siła (N) * prędkość (m/s)
W związku z tym mamy przykładowo tą samą moc 100W
możemy mieć to zrealizowane w różny sposób.
100W = 1m/s * 100N
lub np
100W= 10m/s *10N
Czyli jak łódkę mamy ciężką stawiającą duży opór to w tym iloczynie mamy dużą siłę i małą prędkość
Jak mamy lekką szybką łódkę, mamy dużą prędkość, małą siłę......
a w obu przypadkach moc jest ta sama.
Wnioski: jak łódka jest ciężka i wolna, potrzebujemy dużej siły czyli potrzebujemy śruby o jak największej średnicy.
Jak łódka jest lekka i ma być szybka, potrzebujemy śruby o dużym skoku a niekoniecznie dużej średnicy.
Każda śruba daje dwie składowe siły ciągu (osiową i promieniową)
Śruba o dużym skoku, ma to do siebie, że zanim łódka nabierze prędkości, śruba ta więcej wody rozpyla promieniowo (strata) niż pcha osiowo
Czyli jak damy śrubę o za dużym skoku do naszej łódki, sporo więcej energii rozproszy się rozpylając promieniowo niż efektywnie osiowo.
Jak skok jest za mały, można to porównać z jazdą samochodem na pierwszym biegu.....
Teraz powierzchnia łopatek czyli DAR
Generalnie optimum zależy od wytrzymałości śruby i obciążenia łopatek..
Jak będzie za mała powierzchnia, za duże obciążenia będzie źle.... (bardzo źle)
Natomiast czym wieksza powierzchnia łopatek tym większe tarcie, tym większe straty......
Dwu czy trzy łopatkowa.
Jak mamy małe obciążenie śruby korzystniej jest mieć dwie łopatki.......
Generalnie chodzi o wiry tworzące się na szczytach łopatek. Czym łopatek jest mniej, tym mamy większą odleglość a przy tym szansę, żeby szczyt łopatki wszedł w wir tworzony przez poprzednią łopatkę.
Ale jak mamy małą średnicę w stosunku do mocy, to tak się nie da ze względów na wytrzymałość i niebezpieczeństwo kawitacji.
Tak, że ciężko jest robić porównania jak jednocześnie zmieni się zarówno średnicę jak i skok.
Żeby poprawnie wnioskować, eksperymenty należy robić zmieniając jeden parametr w jednym momencie..........
No i jeszcze jest kwestia materiału śruby.
Śruby ze stali nierdzewnej mogą mieć cieńsze łopatki niż śruby aluminiowe.
Cieńsze w sensie mniejszego stosunku wysokości do długości profilu (span chord ratio)
Dzięki temu mamy mniejsze opory łopatki co zwiększa osiągi....
A tak wogóle, jak łódka wkręca się na maksymalne obroty i osiągana prędkość jest OK, to nie ma się co czepiać.
Dokładne policzenie śruby to sporo odczytów z wykresów i sporo liczenia.
Ewentualnie specjalistyczny program liczący śruby...
Ale bez liczenia sporo da sie określić, jak sie wie, jak który parametr wpływa na pracę śruby........
W przypadku zamiany śrub 9" x 8,3" na 8,5" x 9"
zmniejszając skok (popsuliśmy) a zwiększając średnicę (poprawiliśmy)........
co w rezultacie wyszło na to samo....
Zaręczam, że jakby było 9x9 różnica byłaby już widoczna.
No i na koniec.....
Nie WTO a WOT
(wide open throttle) czyli obroty maksymalne na jaki jest w stanie się wkręcić silnik pod obciążeniem
- wiktos, godski, Adam K. i 1 inna osoba lubią to
#633 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 14:53
#634 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 15:47
#635 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 17:30
Tu mnie zdziwiłeś, nasze Stormy to proste gaźnikowe konstrukcję i byłem przekonany, że odcinka jest tylko w silnikach z wtryskiem. Czy dobrze Cię zrozumiałem, że Twój silnik odcina po przekroczeniu obrotów? Jeśli tak to jakie to obroty? Ja pływam max 5'400 - 5'450 obr/min i nic podobnego nie zaobserwowałem
W skuterach 50ccm, gaźnikowych, realizowane jest ograniczenie prędkości obrotowej tylnego koła. Do modułu zapłonowego doprowadzony jest sygnał z czujnika. Z tego co czytałem, po przekroczeniu obrotów moduł opóźnia zapłon.
Silnik zaburtowy nie potrzebuje specjalnego czujnika bo ma sygnał z cewki zasilającej, ale nie wiem czy takie układy są stosowane, raczej nie ma potrzeby.
Powiązanie prędkości łodzi, obrotów silnika i skoku śruby napędowej nie jest trudne, trzeba jeszcze znać stałą wartość przekładni w spodzinie. Oto kopia tego co napisałem w temacie "Śruba napędowa".
A jeśli komuś potrzebne by były wyliczenia, to właściwy skok wyliczyłem podstawiając kolejne wartości śrub i wyliczając projektowaną prędkość.
10 i 1/2 cala to 26,67cm x 2400 (obroty śruby na minutę) x 0,8 (1 - 20% uślizg śruby) x 60 (minut) = 3072384 cm/h = 30,7 km/h
Użytkownik Stołczynianin edytował ten post 15 maj 2020 - 17:55
#636 OFFLINE
Napisano 15 maj 2020 - 19:29
#637 OFFLINE
Napisano 17 maj 2020 - 08:53
Panowie jaki olej lejecie do paliwa w tych silnikach ?
#638 OFFLINE
Napisano 17 maj 2020 - 10:43
Ja tam leję to. Troche boli do idzie go 2 razy więcej niż do Yamahy ale co tam. Trzeba dbać aby tłoki były zadowolone... https://raksa.com.pl...duplikat-1.html
#639 OFFLINE
Napisano 17 maj 2020 - 13:25
Panowie jaki olej lejecie do paliwa w tych silnikach ?
Zobacz ofertę: YAMALUBE 2-M TCW3 RL 4l do mieszanki 2-suw Yamaha https://allegro.pl/o...source=facebook
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
#640 OFFLINE
Napisano 22 maj 2020 - 23:31
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych