Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Powloki ochronne kol przekladni - wydzielone z watku o serwisie Stelli 95


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
14 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   zorro

zorro

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2676 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Kamienne Skarżychoooo...
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Szczepanik

Napisano 09 luty 2012 - 14:20

A tak już mnie trochę ruszyło z tymi przekładniami... Panowie Chłopaki, te ceramiki, powłoki, legendarne czarne przekładnie, to takie trochę bajki z mchu i paproci... Podejrzewam, że nie wszyscy wiedzą, że takie drajwgirki są tanie jak barszcz więc siłą rzeczy, to nie mogą być jakieś cudy niestworzone... :unsure:
Czy to w stelkach, czy to w turkach, które kosztowały-kosztują średnio 600-700 dolarów, to takie kółko z zębami kosztuje jako część zmienna 10-12-15-20 dolarów... :unsure: Czyli, to są jakieś bardzo niewielkie ułamki wartości całości, a dla porównania, taki sasrany rurkowy kabłączek, bez łożysk, rolki, ramionek, to tak 50-70 amerykańskich pieniędzy...
Więc wziąwszy choćby taki finansowy parametr pod uwagę, nie oczekujmy, że się czarna farba (nazywana też czasem ceramiczną czy tam inną kosmiczną powłoką) nie zetrze z wierzchu... :mellow:

#2 OFFLINE   haja1978

haja1978

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 913 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Arkadiusz

Napisano 09 luty 2012 - 14:34

Moja suwmiarka nie łapie :(
To naprawdę cieniutka warstewka. Powiem szczerze, nawet specjalnie pomęczyłem dzisiaj przekładnię od '98. Zdarłem czarne z wierzchu koła do żywego, przejechałem paluchem i naprawdę nie jestem w stanie wyczuć różnicy.
Jak cieniutka jest to warstewka można zobaczyć na wejściu korbki i śruby mocującej w przekładnię (z obu stron). Tam na czterech ściankach są maleńkie wypusteczki, które w większości moich młynków są już na kantach srebrniutkie, a dookoła piękna czerń :D
Także tam gdzie są podkładeczki bywa już srebrno, ale nadal moje paluchy, nie wyczuwają żadnej różnicy między srebrnym a czarnym.

#3 OFFLINE   krzychun

krzychun

    Giełda rulez

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2190 postów
  • LokalizacjaWieluń
  • Imię:Krzysiek

Napisano 09 luty 2012 - 20:00

A czy to czarne jest zawsze w wersjach SW? Jeżeli tak, to jest to powloką galwaniczna (tlenkowa) coby słone tego nie żarło za szybko. Z twardością nie ma nic wspólnego. To, że się ściera to zupełnie normalne.


#4 ONLINE   Guzu

Guzu

    (G)uzurpator

  • PATRON
  • PipPipPipPipPip
  • 14825 postów
  • LokalizacjaPodkowa
  • Imię:Daniel

Napisano 09 luty 2012 - 20:13

Jest w tych saltwater i w tych ktore mozna uzywac i tu i tu.
Ale jesli sie sciera to chyba jak sie zetrze, to nie chroni :unsure:

#5 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 09 luty 2012 - 20:42

A nie przyszło wam do głowy ,że oksyduje się te elementy aby metal się nie utleniał a i poprawia się powierzchnie na ścieranie tym zabiegiem który ma grubość 2-3 mikronów więc sufmiarką możecie mierzyć grubość cegły na budowie :lol:

#6 OFFLINE   krzychun

krzychun

    Giełda rulez

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2190 postów
  • LokalizacjaWieluń
  • Imię:Krzysiek

Napisano 09 luty 2012 - 20:48

Jest w tych saltwater i w tych ktore mozna uzywac i tu i tu.
Ale jesli sie sciera to chyba jak sie zetrze, to nie chroni :unsure:

Czyli to jest powłoka antykorozyjna.
Nie wiem dokładnie jaka, bo się na tm nie znam, ale niektóre technologie powodują taka zmianą chemiczną powierzchniowej warstwy materiału, że nie ma co rdzewieć. Coś mi się wydaje, że tutaj właśnie zastosowali któreś z anodowań, bo są takie, które w efekcie podnoszą antykorozyjności i jednocześnie utwardzają powierzchniowo (chyba nawet do 65HRC - to dużo). A te czarna powierzchnia będzie efektem ubocznym procesu anodowania (jakiś tlenek).
Postaram się wypytać fachowca z tej branży.
Pamiętajcie, że zastosowano jako bazę materiał o znacznie podwyższonej odporności na korozję, do tego dochodzi wspomniane anodowanie i film ze smaru, tam z wiele się nie stanie.

Fajnie na przykładzie zdjęć z pierwszego posta widać, jak kiepsko te przekładnie są spasowane. Pracuje jakieś 40-50% styku przekładni.

O, tornado mnie ubiegł.
Czyli Panowie nie mają się o co martwić :D


#7 OFFLINE   Krzysiek_W

Krzysiek_W

    -

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3558 postów

Napisano 09 luty 2012 - 21:25

A nie przyszło wam do głowy ,że oksyduje się te elementy aby metal się nie utleniał a i poprawia się powierzchnie na ścieranie tym zabiegiem który ma grubość 2-3 mikronów więc sufmiarką możecie mierzyć grubość cegły na budowie :lol:


A nie przyszło Ci do głowy, że pytanie o sufmiarkę jest właśnie dlatego, że przyszło?



#8 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 09 luty 2012 - 22:24

Och ten Kzysiek :lol:

#9 OFFLINE   haja1978

haja1978

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 913 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Arkadiusz

Napisano 09 luty 2012 - 22:41

Jeszcze taka mała hipoteza a propos tej tezy o niespasowaniu przekładni. Może w tym konkretnym przypadku było tak, że to wytarcie powłoki zębów koła (jakakolwiek i z czegokolwiek by ona nie była) powstało właśnie w wyniku ocierania koła o wodzik - nie jest trudno to sobie wyobrazić, kiedy np. podczas szybkiego zwijania rozpędzone koło w dwóch bodajże położeniach styka się z wodzikiem. To musi pozostawić ślad - i zazwyczaj pozostawia, na wodziku i na kole. Albo, co też prawdopodobne, to właśnie w wyniku i w momencie ocierania koła o wodzik, płaszczyzny styku koła i pinionu były zachwiane, co spowodowało wytarcie powłoki zębów koła.
Kończąc już te dywagacje, Kolego @Pszemo jest mi naprawdę przykro, że kręcioł, który wyszedł z moich rąk, okazał się być dla Ciebie przyczyną jakichkolwiek problemów.



#10 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9666 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 10 luty 2012 - 06:28

Z tego co ja kojarzę oksydowanie bodajże polega na hartowaniu w oleju.Nasze sławetne AK-47 też były oksydowane a rdzewiały jak cholera.

#11 OFFLINE   krzychun

krzychun

    Giełda rulez

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2190 postów
  • LokalizacjaWieluń
  • Imię:Krzysiek

Napisano 10 luty 2012 - 08:17

Z tego co ja kojarzę oksydowanie bodajże polega na hartowaniu w oleju.Nasze sławetne AK-47 też były oksydowane a rdzewiały jak cholera.

Eloksacja.

#12 OFFLINE   Doman

Doman

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 454 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Dominik

Napisano 10 luty 2012 - 11:24

Witam
Oksydowanie nie ma nic wspólnego z hartowaniem .
To jest powłoka antykorozyjna.
Są oksydy na zimno dostępne w sklepach z militariami. Można sobie poczernić dla spokoju ducha ,lub anodować jeśli to aluminium .


#13 OFFLINE   krzychun

krzychun

    Giełda rulez

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2190 postów
  • LokalizacjaWieluń
  • Imię:Krzysiek

Napisano 10 luty 2012 - 14:10

Witam
Oksydowanie nie ma nic wspólnego z hartowaniem .
To jest powłoka antykorozyjna.
Są oksydy na zimno dostępne w sklepach z militariami. Można sobie poczernić dla spokoju ducha ,lub anodować jeśli to aluminium .

Eeeee.
Nikt nie łączył oksydowania z hartowaniem.
Nie nie mówi o oksydowaniu na zimno. Ocynk ogniowy tez jest w puszkach.
Mi chodzi o szeroko rozumiane anodowanie (z tą eloksacja to się trochę być może pośpieszyłem). Jeden z typów anodowania powoduje utwardzenie powierzchni. Proces (anodowanie) ten zachodzi w głąb materiału - stąd możliwe utwardzenie i rozsądne zabezpieczanie antykorozyjne.
Ja nie wiem co robi Shimano z tymi elementami, ale na logikę najrozsądniej byłoby skorzystać z anodowania III.

Anodowanie, to nie tylko aluminium.

#14 OFFLINE   blackabyss

blackabyss

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 926 postów

Napisano 10 luty 2012 - 23:02

Nasze sławetne AK-47 też były oksydowane a rdzewiały jak cholera.

Hmm. mialem wiele kalachow w reku, te mniej uzywane byly niemal czarne, ale mialem rowniez takie, ktore byly powycierane, az niemal w polowie srebne.. Ale reczej rdza sie trzymala od nich z daleka. Nie wiem moze przez to, ze co jakis czas byly czyszczone olejem ?? raczej watpie.

#15 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9666 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 11 luty 2012 - 07:49

[quote]
Nasze sławetne AK-47 też były oksydowane a rdzewiały jak cholera.
[/quote]
Hmm. mialem wiele kalachow w reku, te mniej uzywane byly niemal czarne, ale mialem rowniez takie, ktore byly powycierane, az niemal w polowie srebne.. Ale reczej rdza sie trzymala od nich z daleka. Nie wiem moze przez to, ze co jakis czas byly czyszczone olejem ?? raczej watpie.
[/quote]
Trzeba było je poużywać nad Bałtykiem to widziałbyś jak pięknie czerwienieją :lol: :lol: .