"Kasowanie" / usuwanie luzów w kołowrotkach
#41 OFFLINE
Napisano 01 styczeń 2014 - 20:47
#42 OFFLINE
Napisano 01 styczeń 2014 - 21:05
Hejka!
A ja mam pytanko, jakie podkładki i w którym miejscu wrzucacie pod piniona, bo i ile te na rotor kumam, to tego pod piniona nie bardzo...
Zdrówka!
#43 OFFLINE
Napisano 01 styczeń 2014 - 21:36
Czasami takie z "dziurką" 7 lub 8mm (grubość ustala się doświadczalnie), a czasami ważniejsza jest "zewnętrzna średnica" np 14 czy 16, a czasem trzeba wsadzić i tu i tu jednakową grubość aby piniona względem kółka nie przesunąć w pionie... "Czasami" uzależnione jest od konkretnego modelu kołowrotka...
#44 OFFLINE
Napisano 01 styczeń 2014 - 22:01
Pewnie łatwe to jak je... budowa cepa się znaczy, ale kurcze... nie widziałem jeszcze i dlatego pytam jak dziecko z przedszkola
Dla przykładu, mam Aspire 2500RA i kurcze, gdzie ja to mam wsadzić podkładkę/podkładki? Pod łozysko w rotorze, pomiędzy piniona a jego punkt podparcia? (przypominam że w tym kreciołku pinion opiera się bezpośrednio na dziurze w body, bez żadnej tulejki czy łożyska).
W oryginale nie ma tam żadnych podkładek tak jak to jest na kole przekładni, tak więc ciężko mi zakumać.
P.S Nie mówię że muszę już tam dać jakieś podkładki, nie wiem też czy sie da Ale dlaczego nie zapytać za wczasu i wiedzieć, jak się czasami te kręciołki rozkręca do smarowania
#45 OFFLINE
Napisano 01 styczeń 2014 - 22:31
No to jeszcze wypadałoby zbadać czy w ogóle jest po co wkładać owe podkładki...? Rotor Panu lata góra-dół, kiwa się na boki..?
Bo już niejedną maszynę "wkładacze podkładek" okulawili, a potem czasami ciężko wrócić do stanu pierwotnego...
#46 OFFLINE
Napisano 01 styczeń 2014 - 23:31
Załóżmy że (Panu heheee kurcze! na pana to trza mieć wygląd i pieniążki ) że jeszcze nie trzeba, ale żem ciekawski typ, chciałbym wiedzieć "How to"
Dałoby radę to po chłopsku wytłumaczyć? Jak zbadać czy luz juz jest (oby nigdy nie było) czy nie i gdzie podkladać w razie jakby.
Po chlopsku jeśli można, najlepiej z rysunkiem
Może jakieś linki do istniejących tematów, bo z tego co do tej pory przeglądnąłem, to jest troszke tematów porozrzucanych i mogłem dużą część ominąć, bo forum małe nie jest
Zdrówka!
- Albert1910 lubi to
#47 OFFLINE
Napisano 02 styczeń 2014 - 01:12
Jak zbadać? No złapać ręką za rotor (drugą można trzymać resztę kołowrotka) i "poszarpać" góra-dół i pokiwać na boki...
Innego miernika nie znam...
Czyli, niestety, "na czuja" trza działać...
- skippi66 i Pele76 lubią to
#48 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2014 - 13:59
Jeśli jest konieczność wrzucenia podkładki na piniona ze względu na luzy rotora to lepiej dać ją wyżej - np. między zębatkę piniona a łożysko rotora. Jeśli damy niżej to musimy dokładnie dobrać średnicę zewnętrzną, tak aby podkładka była mniejsza niż dolna krawędź rowków zębatki piniona. Jeśli będzie większa to zęby przekładni głównej (main gear) mogą o nią zahaczać, a to prosta droga do zniszczenia przekładni...
- Pele76 lubi to
#49 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2014 - 17:29
Zorro! Ty paczaj i się ucz jak trzeba ludziom tłumaczyć
Mick, senks Bro!
P.S Zorro, nie muszę jeszcze w żadnym kręciołku stosować, sprawdzałem i tak mi się wydaje
#50 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2014 - 21:47
Jeśli jest konieczność wrzucenia podkładki na piniona ze względu na luzy rotora to lepiej dać ją wyżej - np. między zębatkę piniona a łożysko rotora. Jeśli damy niżej to musimy dokładnie dobrać średnicę zewnętrzną, tak aby podkładka była mniejsza niż dolna krawędź rowków zębatki piniona. Jeśli będzie większa to zęby przekładni głównej (main gear) mogą o nią zahaczać, a to prosta droga do zniszczenia przekładni...
Szanowny @mick w kołowrotkach Shimano takie próby nic nie dają.Luz rotora wynika z zupełnie z innej przyczyny i wkładanie podkładek tam gdzie Pan proponuje jest pozbawione sensu.
Nie między zębatkę piniona a łożysko rotora tylko w otwór w którym jest mocowane łożysko główne czy jak kto woli łożysko rotora.
Powinna tam być podkładka o średnicy zewnętrznej danego łożyska np.łozysko 14x7x5,czyli podkładka o średnicy zewnętrznej 14 mm,a wewnętrznej tylko ok.12 do 13 mm i więcej nie.,A grubość dobieramy doświadczalnie niestety.Najczęściej jest to ok.0,2 mm.Zatem podkładeczka bardzo precyzyjna.
Cyt.@mick:
"Jeśli damy niżej to musimy dokładnie dobrać średnicę zewnętrzną, tak aby podkładka była mniejsza niż dolna krawędź rowków zębatki piniona. Jeśli będzie większa to zęby przekładni głównej (main gear) mogą o nią zahaczać, a to prosta droga do zniszczenia przekładni... "
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A tą metodą na pewno nie usuniemy luzu na rotorze, jedynie możemy zapobiec wypadaniu łożyska lub tulejki z gniazda podpierającej wałek zębaty ( pinion ) wewnątrz korpusu.
Jeżeli wałek zębaty ( pinion ) jest obustronnie podparty na dwóch łożyskach, to raczej luzów nie ma ( mówię o dobrych konstrukcjach ),a jeśli występuje to jest zazwyczaj minimalny i pomijalny.
Związane jet to z łożyskami które zawsze mają swój minimalny luzik.
Sprawa wygląda zgoła inaczej gdy na podparciu wałka zębatego ( piniona - ta nazwa to z języka ang. , ja wolę używać polskiej nazwy ) zastosowano na tylnym podparciu tulejkę
plastykową, najczęściej niezbyt pasownie osadzoną i to ona ponosi winę za jakieś tam minimalne luzy na rotorze.
A na tą przypadłość jest sposób, ale jak sądzę sami na to wpadniecie,bo gdy jest przemożna chęć likwidowania wszelkich luzów to pomysł przyjdzie sam.
Na koniec zacytuję ku przestrodze amatorom kasacji wszelkich luzów co nieco pod rozwagę:
No to jeszcze wypadałoby zbadać czy w ogóle jest po co wkładać owe podkładki...? Rotor Panu lata góra-dół, kiwa się na boki..?
Bo już niejedną maszynę "wkładacze podkładek" okulawili, a potem czasami ciężko wrócić do stanu pierwotnego...
Pozdrawiam
Józef Leśniak
Użytkownik Józef Lesniak edytował ten post 03 styczeń 2014 - 21:58
- *Hektor* i Pele76 lubią to
#51 OFFLINE
Napisano 03 styczeń 2014 - 23:36
Dzięki Wielkie!
Czyli jeśli coś robić, to jedynie w dziurę pod łożyskiem oporowym tak? Czyli dziura->podkładka->łożysko->tulejka od łożyska oporowego tak? Podkładkę w razie jakby, to pod łożysko, dobrze zrozumiałem?
Nie jestem fanem naprawiania czegoś na siłę, chcę tylko wiedzieć co i jak, ot czysto teoretyczna wiedza, która mam nadzieję dłuuuugo sie nie przyda
#52 OFFLINE
Napisano 04 styczeń 2014 - 19:37
To ja się podepnę pod dyskusję,krótko i na temat.
Mam luzy na rotorze w Stradicu Aero 2000 (buja się troszkę na boki),gdzie dać podkładeczkę?
Tu jest schemat,jeśli można o info,między które numery części ją włożyć?
www.pergetes.hu/letoltheto_anyagok/stradic_2000.pdf
#53 OFFLINE
Napisano 17 styczeń 2014 - 23:07
To ja dalej pociągnę temat... Czy da sie zniwelować luzy... na osi korby? Na tym kwadratowym trzpieniu, który przechodzi przez koło napędowe. Nie mam pojęcia w jaki sposób tam robią się luzy? Trzymam rotor, a korbka w tył i w przód daje się znaczny kawałek przesunąć, w przód, znaczy się w kierunku kręcenia nią, a w tył, wiadomo, w druga stronę
Zdrówka!
#54 OFFLINE
Napisano 17 styczeń 2014 - 23:11
- Pele76 lubi to
#55 OFFLINE
Napisano 17 styczeń 2014 - 23:18
Ale tylko z jednej strony czy jak? hmmm blaszka... tutaj zaczynają się problemy i znów okazuje się jaką wsią zabitą dechami jest Irlandia Kup tu coś... pochlastać się idzie
Muszę looknąć jak jak duży jest ten looz.
#56 OFFLINE
Napisano 17 styczeń 2014 - 23:20
#57 OFFLINE
Napisano 17 styczeń 2014 - 23:23
Ja to chętnie zakupię gdzies jakieś arkusze A4 blach mosiężnych/miedzianych w różnych grubościach pasujących do "serwisowania" kręciołków.
Są gdzieś takie "zestawy" kupowane jak pakiet papierów wodnych, o różnych gradacjach w jednej paczce? Wiem wiem, takie rzeczy to tylko w Erze, ale warto spytać, a może jednak?
#58 OFFLINE
Napisano 17 styczeń 2014 - 23:44
Blaszkę możesz na szybko wykonać z puszki od piwa. Może się zmieści.
#59 OFFLINE
Napisano 17 styczeń 2014 - 23:45
To ja się podepnę pod dyskusję,krótko i na temat.
Mam luzy na rotorze w Stradicu Aero 2000 (buja się troszkę na boki),gdzie dać podkładeczkę?
Tu jest schemat,jeśli można o info,między które numery części ją włożyć?
www.pergetes.hu/letoltheto_anyagok/stradic_2000.pdf
Podbijam .
#60 OFFLINE
Napisano 17 styczeń 2014 - 23:57
Nie między zębatkę piniona a łożysko rotora tylko w otwór w którym jest mocowane łożysko główne czy jak kto woli łożysko rotora.
Powinna tam być podkładka o średnicy zewnętrznej danego łożyska np.łozysko 14x7x5,czyli podkładka o średnicy zewnętrznej 14 mm,a wewnętrznej tylko ok.12 do 13 mm i więcej nie.,A grubość dobieramy doświadczalnie niestety.Najczęściej jest to ok.0,2 mm.Zatem podkładeczka bardzo precyzyjna.
Pozdrawiam
Józef Leśniak
Takie coś może być? Kilka postów wyżej było, może pomoże?
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych