
Wymiana oleju w silniku
#41
OFFLINE
Napisano 21 grudzień 2019 - 00:09
#42
OFFLINE
Napisano 21 grudzień 2019 - 11:21
W olejach zaburtowych nie chodzi o wilgoć, tylko o temperaturę pracy. Samochodowe pełną smarowalność osiągają przy ok 90 stopni. W zaburtowych temp nie wzrasta powyżej 50-60 , bo po zgaszeniu silnika, przy otwartym układzie chłodzenia mielibyśmy czajnik z gwizdkiem. Ma to szczególne znaczenie w słonej wodzie.
Często też odpalamy, przepływamy kilometr i znowu stoimy godzinę. Wtedy olej pracuje np od -5 do +10 stopni, cały sezon trociowy(morski).
Teoretycznie oleje zaburtowe są tak skomponowane, żeby najlepszą smarowalność osiągały w zdecydowanie niższych temperaturach pracy , niż samochodowe.
Jeszcze taki ,,drobiazg"- samochodowe 0W,5W,10W mają dużo dodatków poprawiających pompowalność na mrozie, a te z kolei obniżają odporność na ścinanie filmu olejowego.
A, że po wodzie (zaburtowymi) nie pływa się w mrozy, można zrezygnować z tych dodatków, przez co osiąga się najwyższą odporność na ścinanie filmu, co przy obrotach 5-6 tysięcy ma ogromne znaczenie. Mercury ma olej full syntetyk 25w40.
Do pierdziawek za 1-2 tys$ oczywiście nie ma sensu nawet się zastanawiać i lać to co jest pod ręką, ale za 20 tys$, to lepiej używać takiego oleju jaki przewidział producent.
#43
OFFLINE
Napisano 21 grudzień 2019 - 12:07
Wysłane z mojego ASUS_Z01RD przy użyciu Tapatalka
- russian80 lubi to
#44
OFFLINE
Napisano 01 lipiec 2021 - 11:05
Użytkownik Jerktom edytował ten post 01 lipiec 2021 - 11:10
#45
OFFLINE
Napisano 01 lipiec 2021 - 22:34
Filtr oleju silnikowego ma własną uszczelkę, ma być podobnej średnicy co stara, co do samego filtra, ważna jest średnica filtra i jego długość by "wlazł" do środka, no i gwint (średnica, skok czy metryczny czy calowy). Do Yamahy F15 kupiłem Filtron, chyba motocyklowy.
Olej najbardziej dostępny to samochodowy półsyntetyk 40W10, chyba że zalecają 30W10, ten już mniej dostępny.
Ważne by nie jakiś promocyjny z marketu albo z beczki. Moją wybraną marką jest polska rafineria z Kwidzynia, Veco.
Do stopy najczęściej zalecają GL4 90W 80 lub GL4 90W75, np półsyntetyczny Hipol.
#46
OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 05:17
Ja leję mutul outboard 10w30 a do spodziny motul trans lube,u mnie tubka na dwie wymiany
- maykel i drChlubicz lubią to
#47
OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 13:48
Cudze chwalicie.
Od lat stosuję Veco we wszystkim co jeździ i zero problemów.
Hipol półsyntetyczny GL5 testowałem na płaszczyźnie i rozchodzi się b.dobrze.
#48
OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 15:40
Olej silnikowy do 4t czy to do kosiarki, motocyklu czy outboard raczej niczym się nie różnią. W końcu te silnika na tej samej zasadzie działają. Bardziej chodzi mi o te gęstości.. Raczej Kolega się pomylił podając te 40w10 czy 30w10 bo nie słyszałem o takich olejach, tylko żeby autor później nie szukał takich olejów Bóg wie gdzie
#49
OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 17:39
Bartek1989, on 02 Jul 2021 - 14:40, said:
Olej silnikowy do 4t czy to do kosiarki, motocyklu czy outboard raczej niczym się nie różnią. W końcu te silnika na tej samej zasadzie działają. Bardziej chodzi mi o te gęstości.. Raczej Kolega się pomylił podając te 40w10 czy 30w10 bo nie słyszałem o takich olejach, tylko żeby autor później nie szukał takich olejów Bóg wie gdzie
No raczej trochę się różnią te silniki, choćby pod względem rodzaju chłodzenia, temperatury pracy i obrotów, jakie osiągają.
Użytkownik flyfisher33 edytował ten post 02 lipiec 2021 - 17:44
#50
OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 17:52
#51
OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 17:59
W pile masz cały czas wysoka temperaturę wysokie obroty.
W silniku zaburtowym masz niska temperaturę (termostat otwiera otwiera przy 60-70'C nie tak jak w samochodzie). No i obroty często niskie.
Normalny olej 2T nie spala się w takich warunkach i zostawia pełno nagaru. Przy małych silnikach nie ma co oszczędzać na oliwie.
Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka
- M a r a s i AngusCK lubią to
#52
OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 18:30
Ale żeby nie było magistra z mechaniki nie mam, tylko takie garażowe doświadczenia
#53
OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 18:35
#54
OFFLINE
Napisano 02 lipiec 2021 - 22:03
Bartek1989, on 02 Jul 2021 - 14:40, said:
Olej silnikowy do 4t czy to do kosiarki, motocyklu czy outboard raczej niczym się nie różnią. W końcu te silnika na tej samej zasadzie działają. Bardziej chodzi mi o te gęstości.. Raczej Kolega się pomylił podając te 40w10 czy 30w10 bo nie słyszałem o takich olejach, tylko żeby autor później nie szukał takich olejów Bóg wie gdzie
A tak, czeski błąd, chodzi o 10W40 lub 10W30. Ciekawe że tylko Ty zauważyłeś odwrócenie.
Motocyklowe mają podawany parametr tarcia dla sprzęgła pracującego w oleju, ale ponoć nie ma to wpływu na smarowanie silnika, nalałem takiego i działa ok.
Co do wyboru lepkości, to kieruję się zaleceniami, bo one uwzględniają chłodniejszy lub cieplejszy cylinder, termostat itp.
Do kosiarki lepszy 10W40 bo to ma chłodzenie powietrzem.
#55
OFFLINE
Napisano 04 lipiec 2021 - 08:42
- Tresor i AngusCK lubią to
#56
OFFLINE
Napisano 04 lipiec 2021 - 09:02
Jerktom, on 01 Jul 2021 - 10:05, said:
Twój silnik to dokładnie DF 15 z 2008 roku, na silniku z tej samej strony co miarka do oleju jest nabity kapsel z numerem seryjnym i rokiem oraz miesiącem. W sieci do tego modelu dostępny jest i polski manual i angielska serwisowa.Witam, bardzo proszę o pomoc w jednoznacznym stwierdzeniu, jaki model silnika posiadam, jest to silnik Suzuki df15, niestety jest na nim tylko jedna tabliczka na której jest df15 oraz 01502F-884536. Problem polega na tym, że wszelkie informacje jakie znajduje dotyczą modelu df15a i wydaje mi się że to nowsze wersje. Chciałbym mieć pewność jakie oznaczenie ma mój, żeby znaleźć polską instrukcję obsługi. Chcę wymienić oleje oraz filtry. Proszę również jeśli to nie problem o podanie jakiś sprawdzonych, najlepiej nie drogich olejów. Proszę również o radę czy uszczelki do filtra oleju sam filtr oraz takie miedziane podkładki pod korek spustu oleju można kupić gdzieś poza serwisem Suzuki. Niestety to mój pierwszy silnik 4suwowy i nie mam doświadczenia. Z góry dziękuję za pomoc bardziej doświadczonych Kolegów. Pozdrawiam Tomek
Wszędzie kupisz zamienniki do niego, to nie musi być serwis. Jakikolwiek sklep marine z dnia na dzień wszystko Ci ściągnie. Uszczelki miedzianej pod korkiem oleju zmieniać nie musisz, chyba że jest uszkodzona. Oringu przy filtrze oleju też nie trzeba wymieniać, chyba że jest w podłym stanie. Musisz natomiast wymienić obie uszczelki pod śrubami do oleju w spodzinie. Olej silnkkowy to ok. 30zł litr, olej do spodziny, tam wchodzi ok. 170ml, też okolo 30zl. Polecam wydać 50 i kupić litr i do niego pompkę za 25zl na allegro. Świece do tego modelu od 15zł ngk. Filtr oleju zamiennik 25, paliwa zamiennik tez 25. Zdejmij pokrywę koła zamachowego i zobacz w jakim stanie jest pasek, jak nie wyglada bardzo dobrze kup nowy, wymiana jest banalna.
Użytkownik Matteoo edytował ten post 04 lipiec 2021 - 09:13
#57
OFFLINE
Napisano 04 lipiec 2021 - 09:20
Więc piszesz znawco, że obniżasz górny parametr lepkości, żeby olej lepiej pracował przy rozruchu w niższej temperaturze? Zaiste, śmiała to teoria.Ja osobiście w swoim silniku cały czas stosuję 10w40, natomiast gdy przychodzi bardzo zimno, z małymi minusami nad ranem, zmieniam olej na 10w30. Łatwiej wtedy z rozruchem.
Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka
Użytkownik psulek edytował ten post 04 lipiec 2021 - 09:22
#58
OFFLINE
Napisano 04 lipiec 2021 - 10:43
NOTE:
In very cold weather (below 5°C (41°F)), use
SAE (or NMMA FC-W) 5W-30 for easier start-
ing and smooth operation.
Użytkownik Matteoo edytował ten post 04 lipiec 2021 - 10:56
#59
OFFLINE
Napisano 04 lipiec 2021 - 11:49
Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka
#60
ONLINE
Napisano 04 lipiec 2021 - 12:12

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych