Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Wymiana oleju w silniku


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
92 odpowiedzi w tym temacie

#61 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 04 lipiec 2021 - 23:59

Podobnie jak są kobiety mające kolekcję 100 par butów, to może być facet który zmienia olej w silniku w zależności od pogody.

Jednego dnia pada deszczyk - więc zmień olej na 10W30, jak chłodno to na 5W30, a jak upał to najpierw zmiana oleju, no chyba że szybciej przyjdzie wieczór i temperatura spadnie, wówczas trzeba szybko wrócić do poprzedniej lepkości. Dzięki temu w chłodny poranek pociągnie 1raz mniej za linkę, a także będzie mógł grać rolę superwizora, olejowego nadczłowieka.

Normalny motorowodniak zmieni olej raz po sezonie i ma z głowy.

Co do stosowania olejów o mniejszej lepkości, niż zalecana, to wiąże się to ze znacznym podniesieniem ryzyka zatarcia, zwłaszcza w znacząco zużytych silnikach. Rozmawiałem z mechanikiem samochodowym który często naprawia silniki po zmianie 10W40 na pełen syntetyk.

Czemu ja stosuję oleje Veco? - bo się sprawdziły w praktyce. Kolega który kupował tanie oleje Elf na promocji w markecie miał w efekcie zaklejone nagarem pierścienie, a mój Ojciec któremu lano z beczki - wkrótce wymieniał turbinę. Ja płaciłem więcej za Veco ale mi wszystko działa. A czy producent wymaga konkretnej firmy? czy tylko spełnienia wymagań jakościowych?



#62 OFFLINE   BartasL2

BartasL2

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 123 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Bartek
  • Nazwisko:L

Napisano 05 lipiec 2021 - 00:49

Każdy powinien to wiedzieć, że im bardziej wyeksploatowany silnik tym lepkość oleju jest większa. Nigdy odwrotnie.
Kolejną sprawą są interwały olejowe. Pewnie... Producenci niektórych aut zalecają co 30000 kilometrów. Płacisz za olej więcej bo niby Long life i co... A no obracające się panewki, turbiny zajechane. Zawsze mnie uczono, że lepiej wybrać tańszy olej (o odpowiednich parametrach oczywiście), a wymienić go co 12 000 - 15 000 kilometrów.
  • binio1111 lubi to

#63 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 05 lipiec 2021 - 14:05

Wprawdzie kupuję taki olej o przedłużonym okresie między wymianami, ale nie wydłużam. Olej prócz smarowania i chłodzenia, pochłania popioły, kurz i sadzę, zmienia odczyn na kwaśny. "Kto smaruje ten jedzie".

Obawiam się że koncerny olejowe stosują niestety inne wymagania jakościowe wobec produktów na rynek zachodniej Europy i na rynek wschodni. Stosowałem kiedyś olej BP z beczki, bo dostawałem go za darmo. Popychacze zaworów klekotały na nim od połowy zalecanego okresu między wymianami. Zwykły mineralny  orlenu był lepszy i na dodatek tańszy.

Silniki do łodzi zazwyczaj nie robią wielkich przebiegów, ale groźne jest jego przegrzanie i ryzyko obniżenia lepkości oleju. Tak jak w zawalonej trawą kosiarce.



#64 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1347 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 05 lipiec 2021 - 16:45

Trochę nie na to forum. Ja tam w aucie zmieniam co 10 od dobrych 10 lat (w każdym aucie a zawsze mam 2) w aucie na ryby zmieniam co rok choć one robi 2500-3000 rocznie (nad Odrę i spowrotem).
Tu fajnie zbadał i wytłumaczył to Profesor:
.
https://youtu.be/_XpeFBfV8jg

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

#65 OFFLINE   tato1

tato1

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 43 postów

Napisano 05 lipiec 2021 - 21:19

Witam, bardzo proszę o pomoc w jednoznacznym stwierdzeniu, jaki model silnika posiadam, jest to silnik Suzuki df15, niestety jest na nim tylko jedna tabliczka na której jest df15 oraz 01502F-884536. Problem polega na tym, że wszelkie informacje jakie znajduje dotyczą modelu df15a i wydaje mi się że to nowsze wersje. Chciałbym mieć pewność jakie oznaczenie ma mój, żeby znaleźć polską instrukcję obsługi. Chcę wymienić oleje oraz filtry. Proszę również jeśli to nie problem o podanie jakiś sprawdzonych, najlepiej nie drogich olejów. Proszę również o radę czy uszczelki do filtra oleju sam filtr oraz takie miedziane podkładki pod korek spustu oleju można kupić gdzieś poza serwisem Suzuki. Niestety to mój pierwszy silnik 4suwowy i nie mam doświadczenia. Z góry dziękuję za pomoc bardziej doświadczonych Kolegów. Pozdrawiam Tomek



Twój silnik jest 2008 r.
Tu masz wykaz częsci do silnika.

https://www.boats.ne...n-01502f-880001

#66 OFFLINE   gooral

gooral

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3411 postów
  • Lokalizacjairlandia

Napisano 05 lipiec 2021 - 23:06

Tato1:
Moje doswiadczenie to 5 silnikow 6-20hp w ciagu ostatnich kilkunastu lat. Niezaleznie od ilosci godzin oleje i filtry wymieniam na wiosne lub po zakupie.

Filtry oleju sa w miare uniwersalne byle sie fizycznie miescily - zawsze biore na pale i wszystko dziala.

Podkladki pod korek spustu olreu nigdy nie wymienialem ani nigdy mi nie ciekla.

Podkladki pod korki w spodzinie kupilem na aliexpresie i pasuja. M8alem tez oryginalne poza dziura w portfelu 0 roznicy.

Olej w spodzinie to samo kupuje zawsze jakis losowy byle parametry byly ok. Pompka przydatna sprawa.

#67 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 06 lipiec 2021 - 21:47

Mnie przekonuje argument korodującego działania zużytego oleju, że lepiej jest zmienić olej przed zimą, niech stoi na zimę z świeżym. Ale to drobiazg.



#68 OFFLINE   gooral

gooral

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3411 postów
  • Lokalizacjairlandia

Napisano 06 lipiec 2021 - 21:52

Wszystko jest wzgledne ja tam w zimie plywam dalej. A najdluzsze "stanie" zwykle kumuluje mi sie marzec - maj. Na slodka juz nie jezdze z lodzia (jak cos to z belly) a na slona jeszcze nie jezdze.



#69 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4792 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 06 lipiec 2021 - 23:35

Zasada jest prosta - oleje wymienia się jak przeleci odpowiedni czas albo po zakończeniu sezonu przed dłuższą przerwą - nie ważne, czy to wiosna czy zima. Jedno to korozja, a drugie to możliwość stwierdzenia np nieszczelności w spodzinie. Wymiana od razu po sezonie, jak ze spodziny zejdzie mleko, daje nam dużo czasu na uporanie się z takim tematem, zamówienie części itp. No i można ograniczyć straty związane z korozją. W innym przypadku może sprawić, że początek sezonu rzeczywiście stanie przed nami otworem, ale nie tym, którym byśmy chcieli.


  • Krystianin, tato1 i Seki lubią to

#70 OFFLINE   damianb

damianb

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 101 postów
  • LokalizacjaGryfice
  • Imię:Damian
  • Nazwisko:Bogdan

Napisano 10 lipiec 2021 - 09:16

Panowie dyskusja schodzi na powoli na niewłaściwe tory, może wypowiem się jako wieloletni doradca serwisowy w serwisie Toyoty. Generalnie olej w silniku jest pierwszą i ostatnią rzeczą na której winniśmy oszczędzać - czytam, że niektórzy leją oleje samochodowe, motocyklowe a nawet chyba widziałem gdzieś kosiarkowe. 

 

Obecne silniki czterosuwowe są bardzo mocno rozwinięte technologiczne, wtryskiwacze paliwa działające bez podtrzymania akumulatora, systemu dopalania zubożałej mieszanki paliwowo-powietrznej LEAN BURN, pamiętajmy, że nie jest to silnik samochodowy, gdzie może on pracować przez dłuższy okres z jednostajną prędkością - owszem na wielu zbiornikach płyniemy ze stałą prędkością, ale nie oszukujmy się my wędkarze więcej łowimy a pływamy z miejscówki na miejscówkę. Dlatego olej silnikowy w silniku czterotaktowym powinien być ZAWSZE zmieniany zgodnie z zaleceniami producenta co do ilości MTH - ja osobiście w swoim Suzuki DF20ATS z 2020 roku robię zawsze 1 interwał we własnym zakresie między serwisami, gdyż ilość MTH przewidziana przez ASO Suzuki Marine jest zdecydowanie zawyżona, szczególnie po pierwszych MTH po dotarciu, gdzie olej i filtr absorbuje wszystkie mikrobrokaty powstałe w procesie docierania i dopasowania elementów silnika w układzie tłokowo-korbowym.  

 

i tak jak w przypadku aut np z filtrem cząstek stałych z mokrym czy suchym olej też powinien mieć odpowiednią specyfikację, odpowiednio C2 i C3 ze względu na popiołowość.

 

Dlatego przestrzegajmy zaleceń producenta, może nie co do czasu serwisu obsługowego, ale co do specyfikacji  przynajmniej API SM, NMMA FC-W, NMMA FC-W. 

 

Uwierzcie mi, widziałem nie jedną magistralę olejową, pokrywę zaworową, smok po olejach złej jakości, a co się dzieje z głównymi elementami silnika, takimi jak wał korbowy, tłoki, tuleje przy takim oleju to możemy sobie wyobrazić.

 

Dlatego stosujmy się do zaleceń, silniki zaburtowe pracują w specyficznym środowisku, narażone są na jeden z najgorszy dla silników czynnik - woda.



#71 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 15 lipiec 2021 - 23:20

Panowie dyskusja schodzi na powoli na niewłaściwe tory, może wypowiem się jako wieloletni doradca serwisowy w serwisie Toyoty.

Dlatego przestrzegajmy zaleceń producenta, może nie co do czasu serwisu obsługowego, ale co do specyfikacji  przynajmniej API SM, NMMA FC-W, NMMA FC-W. 

 

Uwierzcie mi, widziałem nie jedną magistralę olejową, pokrywę zaworową, smok po olejach złej jakości, a co się dzieje z głównymi elementami silnika, takimi jak wał korbowy, tłoki, tuleje przy takim oleju to możemy sobie wyobrazić.

 

Dlatego stosujmy się do zaleceń, silniki zaburtowe pracują w specyficznym środowisku, narażone są na jeden z najgorszy dla silników czynnik - woda.

Doradzać można zawsze, na forum jest Nas doradców - bez liku :D

Gdybyś rozebrał jakiś silnik zaburtowy 4t to znalazłbyś analogie z kosiarką 4t.

Jeśli jest woda w silniku, to trzeba go naprawić a nie wymieniać olej na jakiś specjalny.

 API SM, NMMA FC-W, NMMA FC-W.
Czy możesz wytłumaczyć co oznaczają te normy?

Brzmią nieco magicznie, więc mogą powodować magiczną cenę, a czy różnią się od tych bez podanej normy (tego nie wie nikt)
 



#72 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 16 lipiec 2021 - 18:42

Czytam czytam i na dziwic sie nie moge najczesciej uzywany w polsce outboard kosztuje srednio 16k pln i wgore a wy sie zastanawiacie czy zmieniac olej czy nie i gdzie tu przykombinowac zeby oszczedzic 50 pln troche nie ekonomiczne patrzac na czesci nie mowiac juz o robociznie olej zmienia sie co roku przed zima w silniku jak i spodzinie jezeli nie przekracza sie czasu m/h lub co ile przewiduje producent najlepiej tez przed zima bo kazdy olej absorbuje wode a outboards pracuja w najlepiej sprzyjajacych warunkach do tego przeciez koszt wymiany oleju filtra i oleju w lower to kilka zlotych tygodniowo w skali roku a problemow mniej dlatego wiekszosc co chulalo w Polsce po paru latach to niestety zlom bo wiekszosc kombinuje jak to zrobic zeby bylo lepiej jak fabryka a wychodzi lipa po paru latach i potem sie dziwimy ze cos przytargane z japoni czy us mimo 20 lat smiga jak nowe bezproblemowo
  • GrzesM lubi to

#73 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 16 lipiec 2021 - 23:04

Starałem się doprowadzić do rzeczowego wyjaśnienia tych norm, zapewne normy te mają charakter marketingowy, albo sam autor postu nie wie co definiują.

Nie każdy ma motor za 16tyś w górę. Ja mam za 3,5tyś i zmieniłem filtr za 15 a olej motocyklowy sprawdzonej marki coś około 30, już nie pamiętam, czyli 45zł na rok. W stopie jeszcze nie zmieniłem, dam sprawdzony od lat Hipol. Jestem pewien że będzie działać tak samo jak na dedykowanych.

Oleju do kosiarki nie polecam bo nie znam.

Jak ktoś chce zapłacić więcej - to nie ma problemu, jego decyzja.



#74 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4792 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 16 lipiec 2021 - 23:54

Nie wiem o czym tu dywagować. W 99% przypadków jest napisane w instrukcji - dedykowany lub o lepkości x-y i klasie S... . Polecam lekturę po zakupie silnika.

I tego się trzymamy, a czy on będzie do kosiarki, motocykla, roweru czy smarowania kolana na lumbago to już nie ma znaczenia, byle miał te parametry.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

Użytkownik psulek edytował ten post 16 lipiec 2021 - 23:56


#75 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 17 lipiec 2021 - 03:55

Stolczanin ale ja twierdze podobnie zeby zmieniac kiedy trzeba i na co trzeba czyli zeby zalecenia producenta sie zgadzaly

#76 OFFLINE   cormoran

cormoran

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 19 postów

Napisano 10 styczeń 2022 - 17:15

Może mi ktoś powiedzieć ile wejdzie oleju do silnika mercury 20 km? Dziękuję



#77 OFFLINE   GrzesM

GrzesM

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 400 postów
  • LokalizacjaKatowice
  • Imię:Grzegorz

Napisano 10 styczeń 2022 - 18:07

Wejdzie bardzo dużo 🤣, ale instrukcja mówi że ma być 1 litr

Użytkownik GrzesM edytował ten post 10 styczeń 2022 - 18:13

  • drChlubicz i Quent lubią to

#78 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 629 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 10 styczeń 2022 - 18:59

Grzesiu, ale którego oleju ? 😇🤣

#79 OFFLINE   GrzesM

GrzesM

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 400 postów
  • LokalizacjaKatowice
  • Imię:Grzegorz

Napisano 10 styczeń 2022 - 19:02

No o tym nie pomyślałem 🤔. Z góry założyłem że chodzi o silnikowy.
Spodzina ma mocno ograniczoną pojemność 🤣

#80 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 629 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 10 styczeń 2022 - 19:37

Jeszcze jest olej do mieszanki. 😁. Najlepszego w nowym roku, miło czasem pogadać z normalnymi. To ostatnie bez nawiązania do pytania. Kolega wie o co chodzi. 🤪
  • GrzesM lubi to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych