Czy ktoś jest w stanie wskazać, gdzie znajdę oznaczenia japońską numerację jplecionek przeliczoną na numerację stosowaną w Polsce? chodzi mi oczywiście o grubość plecionki
Japońska numeracja plecionek
#1 OFFLINE
Napisano 11 wrzesień 2022 - 06:22
#2 ONLINE
#3 OFFLINE
Napisano 11 wrzesień 2022 - 08:57
- gulf i Krzysiek P lubią to
#4 ONLINE
Napisano 11 wrzesień 2022 - 09:06
Najpierw trzeba powiedzieć że numeracja stosowana w Polsce jest taka jaką sobie dana firma wymyśli nie ma w tym żadnej konsekwencji..... ciężko tu cokolwiek przeliczać
Jak ktoś nie rozumie o co chodzi z tymi PE to ja zazwyczaj mówię że do UL 0.2-0.3, do Lighta 0.4-0.6, ML/M 0.6-1.2 itd... trzeba powiedzieć że Japończycy dużo prościej i logiczniej mają temat plecionek przemyślany Mają na wędcę napisane że wędka jest np do plecionek PE 0.2-0.4 i jest wszystko jasne.... a u nas jakieś wydziwy z milimetrami, kilogramami, które i tak zazwyczaj mają niewiele wspólnego z rzeczywistością i każda firma opisuje jak jej się podoba
Użytkownik Karpiu95 edytował ten post 11 wrzesień 2022 - 09:08
- Guzu, Gadget, saitt i 11 innych osób lubią to
#5 OFFLINE
Napisano 11 wrzesień 2022 - 09:48
Amerykanie taką linkę opiszą jako 10 lb.
Różnica jest taka, że Japończycy i nasi podają wytrzymałość liniową natomiast Amerykanie podają wartość "na węźle".
Ja dla swojej wygody, ponieważ zaczynałem przygodę z plecionkami z USA, przekładam to sobie na ichne miary.
A żeby nie kombinować to 1.0 traktuję jako 10 lb, 1.2 jako 12lb, 1.5 jako 15 lb itd.
Oczywiście wiem, że to nie do końca się zgadza ale na moje potrzeby taki przelicznik wystarcza.
- nalewator, MaleX, golsyl i 1 inna osoba lubią to
#6 OFFLINE
Napisano 11 wrzesień 2022 - 13:41
Najczęściej te pseudomilimetry to oznaczenie PE/10 - np. J-braid 0,06mm to naprawdę 0.6 PE i sami tak oznaczają (ale przy większych grubościach bywa, że zaczynają się jaja).Czy ktoś jest w stanie wskazać, gdzie znajdę oznaczenia japońską numerację jplecionek przeliczoną na numerację stosowaną w Polsce? chodzi mi oczywiście o grubość plecionki
Ale np. Konger Streeto Tiny UL przy grubości deklarowanej 0,06mm ma deklarowane 0.4 PE a 0,08 - 0.5 PE.
Więc nie ma tu żadnej spójności. Lepiej patrzeć na oznaczenia PE i nie kupować linek bez tego oznaczenia, no chyba, że ktoś może podać ile ta linka ma porównując ją z wiarygodnym sznurkiem (np. Siglon X4).
Użytkownik Andżej edytował ten post 11 wrzesień 2022 - 13:42
#7 OFFLINE
Napisano 11 wrzesień 2022 - 19:26
Należy pamiętać, że PE to starojapońska jednostka przekroju i że jeśli ten przekrój jest okrągły to średnica dla PE1.0=0,165mm2
Średnicę wyrażoną w mm wyliczamy mnożąc 0,165x pierwiastek z PE.
W ten sposób można wyliczyć średnicę z dowolną dokładnością.
Średnice PE podawane przez producentów mogą się nieznacznie różnić od tych, które wyliczymy w ten sposób.
#8 OFFLINE
Napisano 11 wrzesień 2022 - 21:27
Mi się najbardziej podoba wytłumaczenie od Varivasa, które podpowiadała mi też logika. Oznaczenie Gou związane jest z masą odcinka linki (zakładając ten sam materiał). To zaś orientacyjnie można przeliczyć na średnicę, ale zależnie od splotu, realna grubość może się różnić.Należy pamiętać, że PE to starojapońska jednostka przekroju i że jeśli ten przekrój jest okrągły to średnica dla PE1.0=0,165mm2
Średnicę wyrażoną w mm wyliczamy mnożąc 0,165x pierwiastek z PE.
W ten sposób można wyliczyć średnicę z dowolną dokładnością.
Średnice PE podawane przez producentów mogą się nieznacznie różnić od tych, które wyliczymy w ten sposób.
Tak czy siak, wiemy, że 0.1 PE odpowiada 20g na 9000m linki. Znając rę wartość, wiemy też, że 0.2 PE to 2 razy więcej włókien i możemy z grubsza szacować różnicę w wytrzymałości. 0.6 to 50% więcej włókien, niż 0.4 PE, 0.1 PE to 25% więcej, niż 0.8 itd. To o wiele wygodniejsze od średbicy, gdyż by porównać pole przekroju, musimy podnosić promień do kwadratu, a tu mamy wszystko na tacy. 0.8 PE to 2 razy tyle linki, co 0.4, a wytrzymałościowo - nawet lepiej, z uwagi choćby na mniejsze prawdopodobieństwo nierównomiernego rozkładu wadliwych włókien itd.
Użytkownik Andżej edytował ten post 11 wrzesień 2022 - 21:36
- kostom63 lubi to
#9 OFFLINE
Napisano 11 wrzesień 2022 - 23:12
Trochę Was chyba ponosi z tymi wartościami, przelicznikami, pierwiastkami i masami
Wy chcecie ryby łowić, czy w kosmos lecieć?
- nalewator, Biesan, Ostry i 7 innych osób lubią to
#10 OFFLINE
Napisano 11 wrzesień 2022 - 23:21
Trochę Was chyba ponosi z tymi wartościami, przelicznikami, pierwiastkami i masami
Wy chcecie ryby łowić, czy w kosmos lecieć?
Właśnie o to chodzi, że nic nie trzeba przy japońskich oznaczeniach pierwiastkować. 1.2 PE to co najmniej 2 razy taka wytrzymałość jak 0.6 PE. 1.0 PE to 2 razy 0.5 PE i jakiś zapas itd. itp.
Nic lepszego i prostszego na razie nie ma.
#11 OFFLINE
Napisano 12 wrzesień 2022 - 01:33
Właśnie o to chodzi, że nic nie trzeba przy japońskich oznaczeniach pierwiastkować. 1.2 PE to co najmniej 2 razy taka wytrzymałość jak 0.6 PE. 1.0 PE to 2 razy 0.5 PE i jakiś zapas itd. itp.
Nic lepszego i prostszego na razie nie ma.
Super, tylko najpierw musisz wiedzieć jaką wytrzymałość ma 0.6 PE żeby wiedzieć co pomnożyć dla znajomości wytrzymałości 1.2 PE
I po co to mnożyć? Skoro wytrzymałość podana jest na szpulce. Trzeba mieć tylko świadomość, że Japończycy podają maksymalną wytrzymałość.
Poza tym pytanie dotyczyło zamiany PE na średnicę w mm, a odpowiedź na to jest w pierwszym poście pod pytaniem.
Użytkownik Artech edytował ten post 12 wrzesień 2022 - 01:35
#12 OFFLINE
#13 OFFLINE
Napisano 12 wrzesień 2022 - 07:09
No chyba łatwiej, gdy musisz znać wytrzymałość jednej linki (a wynosi koło 3kg przy X4).Super, tylko najpierw musisz wiedzieć jaką wytrzymałość ma 0.6 PE żeby wiedzieć co pomnożyć dla znajomości wytrzymałości 1.2 PE
I po co to mnożyć? Skoro wytrzymałość podana jest na szpulce. Trzeba mieć tylko świadomość, że Japończycy podają maksymalną wytrzymałość.
Poza tym pytanie dotyczyło zamiany PE na średnicę w mm, a odpowiedź na to jest w pierwszym poście pod pytaniem.
Ja odpowiadam na niezbyt mądre wynurzenia o konieczności pierwiastkowania itd., podczas gdy Gou daje nam na tacy bardzo przydatne informacje.
Nie zawsze masz kolego szpulę pod ręką, najlepsze, że nawet nie musisz szukać danej grubości w necie, po prostu możesz szybko określić, co i jak.
No i np. Sunline dla droższych linek podaję też wytrzymałość średnią, która odpowiada realnej, bezwęzłowej wytrzymałości liniowej.
Użytkownik Andżej edytował ten post 12 wrzesień 2022 - 07:11
#14 OFFLINE
Napisano 12 wrzesień 2022 - 08:44
Należy pamiętać, że PE to starojapońska jednostka przekroju i że jeśli ten przekrój jest okrągły to średnica dla PE1.0=0,165mm2
Średnicę wyrażoną w mm wyliczamy mnożąc 0,165x pierwiastek z PE.
W ten sposób można wyliczyć średnicę z dowolną dokładnością.
Średnice PE podawane przez producentów mogą się nieznacznie różnić od tych, które wyliczymy w ten sposób.
Koledzy prostuję oczywisty mój błąd, PE1.0 jeśli przekrój jest okrągły, to średnica jego jest 0,165mm.
My w Europie przywykliśmy do średnicy żyłki czy plecionki, Amerykanie do wytrzymałości linki podawanej w funtach angielskich [lb], a Japończycy do przekroju podawanego w jednostkach PE. Stąd na szpulach kołowrotków (zwłaszcza tych produkowanych w Japonii), znajdujemy oznaczenia, we wszystkich tych jednostkach. Natomiast długość nawoju podawana jest w metrach lub yardach.
Tak czy owak łowiąc konkretne ryby kierować powinniśmy się wytrzymałością linki, najlepiej podaną na mokrym węźle.
#15 OFFLINE
Napisano 12 wrzesień 2022 - 09:12
Jakiś czas temu porównałem w sklepie sobie kilku randomowych producentów z naszego rynku (Dragon, jakieś Kamatsu itp) z Sunline i wyszło mi , że PE1 = 0,10, PE 1.2 = 0,12 , PE 1.5 = 0,15 itd. Taki pi razy oko się zgadzało dla wszystkich. Są jakieś małe odchyłki, wiadomo, ale jak ktoś chce na szybko przeliczyć, to tak najprościej.
- Artech i Andżej lubią to
#16 OFFLINE
Napisano 12 wrzesień 2022 - 09:35
No to z grubsza działa, aż trafiasz na Spiderwire 0,12mm, które (nie na polskim rynku, u nas tylko wciskają kit) nosi oznaczenie bodajże PE 1.6. Jest jeszcze wspomniany Konger, gdzie 0,08mm to jakimś cudem 0.5 PE.Jakiś czas temu porównałem w sklepie sobie kilku randomowych producentów z naszego rynku (Dragon, jakieś Kamatsu itp) z Sunline i wyszło mi , że PE1 = 0,10, PE 1.2 = 0,12 , PE 1.5 = 0,15 itd. Taki pi razy oko się zgadzało dla wszystkich. Są jakieś małe odchyłki, wiadomo, ale jak ktoś chce na szybko przeliczyć, to tak najprościej.
Edit: Spiderwire bywa nawet śmieszniejsze: https://spinningshop...mm-code-red.jpg
A potem ludzie używają w dyskusjach polskich oznaczeń, mimo że widać gołym okiem, że coś jest mocno nie tak z tymi wartościami, bo niby 0,06mm a jakoś grube jak żyłka 0,12mm i na szuplę coś nie wchodzi tyle, co powinno
Użytkownik Andżej edytował ten post 12 wrzesień 2022 - 09:39
#17 OFFLINE
Napisano 12 wrzesień 2022 - 13:25
I wszystko znów sprowadza nas do tego, że podawanie średnicy przy plecionkach nie ma sensu. Jedynym istotnym parametrem jest wytrzymałość, najlepiej minimalna.No to z grubsza działa, aż trafiasz na Spiderwire 0,12mm, które (nie na polskim rynku, u nas tylko wciskają kit) nosi oznaczenie bodajże PE 1.6. Jest jeszcze wspomniany Konger, gdzie 0,08mm to jakimś cudem 0.5 PE.
Edit: Spiderwire bywa nawet śmieszniejsze: https://spinningshop...mm-code-red.jpg
A potem ludzie używają w dyskusjach polskich oznaczeń, mimo że widać gołym okiem, że coś jest mocno nie tak z tymi wartościami, bo niby 0,06mm a jakoś grube jak żyłka 0,12mm i na szuplę coś nie wchodzi tyle, co powinno
- popper i la-bazooka lubią to
#18 OFFLINE
Napisano 12 wrzesień 2022 - 17:56
zadanie maturalne.....pewien wędkarz uparł się, że plecionki jego ulubionej firmy są idealnie okrągłe 'pod palcyma'.....pokoloruj właściwy przekrój i podaj jego średnicę z dokładnością do 1/1000 milimetra, może być 'na oko'
- popper, Artech, Krzysiek Rogalski i 1 inna osoba lubią to
#19 OFFLINE
Napisano 12 wrzesień 2022 - 18:55
Gdyby jako punkt odniesienia, tak dla ułatwienia, do tego zadania byłyby dołączone okulary przeciwsłoneczne, to można się śmiało pokusić na próbę wyliczeń.
#20 OFFLINE
Napisano 12 wrzesień 2022 - 19:39
Ależ ma sens. Pod warunkiem, że firma respektuje standardy pomiarowe oparte na gęstości linki. Wówczas wiesz, czego się spodziewać. Hou id Spiderwire jest całkiem trafne. Od Kongera - trudno powiedzieć. Wytrzymałość sobie można wsadzić w dolnik, bo każdy podaje inaczej, Sunline jak podaje avg to są to realne wartości liniowe, ale co producent, to inny standard, Spiderwire nawet tu zaniża dla przykładu, albo ich linka to gunwo. Gou to najlepszy punkt odniesienia, nawet jeśli nie powie nam wszystkiego.I wszystko znów sprowadza nas do tego, że podawanie średnicy przy plecionkach nie ma sensu. Jedynym istotnym parametrem jest wytrzymałość, najlepiej minimalna.
Użytkownik Andżej edytował ten post 12 wrzesień 2022 - 19:42
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych