Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Spalinowe silniki zaburtowe - Paliwo E10

nowe paliwo

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
102 odpowiedzi w tym temacie

#41 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 671 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 07 grudzień 2023 - 18:30

To co prawda nie silniki zaburtowe. Motocykle. Ale jest i Yamaha i Suzuki i Honda. Pewne wnioski z lektury można wyciągnąć.

Szczególnie te dotyczące wpływu na środowisko ...

 

https://swiatmotocyk...nformacje-dane/


  • Michal_ lubi to

#42 OFFLINE   Sławek Oppeln Bronikowski

Sławek Oppeln Bronikowski

    Zaawansowany

  • Bloggerzy
  • PipPipPip
  • 4905 postów
  • LokalizacjaŁódż
  • Imię:Sławek
  • Nazwisko:Oppeln Bronikowski

Napisano 08 grudzień 2023 - 08:00

Równie staromodny co i znienawidzony silnik Salut - ruska wersja starego Volvo Penta spali wszystko. Ma jeszcze jedną, bardzo ważna zaletę - nawet bez tuningu i czipowania słychać go bardzo daleko, co czyni nas rozkosznie widocznymi  :)  



#43 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 09 grudzień 2023 - 17:13

Bedzie dzialac normalnie e10 od lat jest urzywana w usa jedyny problem z ludkami jest taki ze te 10% alkocholu bedzie absorbowalo wode wiec jezeli nie wypalasz zbiornika w krotkim czasie musisz o tym pamietac wszystkie silniki do lodek w ameryce maja dopuszczone do urzytku paliwo do 10% alkocholu choc wiekszosc tankuje paliwo bez alkocholu do lodek jak i malych dwu i cztero suwow
  • Radbraw i przemo_w lubią to

#44 OFFLINE   tryt

tryt

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 296 postów
  • LokalizacjaWodzisław Sl.
  • Imię:Roman

Napisano 09 grudzień 2023 - 17:22

Bedzie dzialac normalnie e10 od lat jest urzywana w usa jedyny problem z ludkami jest taki ze te 10% alkocholu bedzie absorbowalo wode wiec jezeli nie wypalasz zbiornika w krotkim czasie musisz o tym pamietac wszystkie silniki do lodek w ameryce maja dopuszczone do urzytku paliwo do 10% alkocholu choc wiekszosc tankuje paliwo bez alkocholu do lodek jak i malych dwu i cztero suwow

Czyli mam potwerdzenie, że dobrze zrobię tankując PB98. Parę złotych więcej, a silnik bezpieczny



#45 OFFLINE   psd27

psd27

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 957 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Paweł

Napisano 20 grudzień 2023 - 23:40

Uprzedzając - nie znam się i nie mam zamiaru bronić tego stanowiska, ani wdawać się w polemikę.
Zostawiłem na serwis silnik Yamaha w jednym dość znanym miejscu w Warszawie na Wale Miedzyszynskim. Przy okazji spytałem o opinie na temat paliwa E10. Panowie stwierdzili, ze można łac, bo silniki są do tego przystosowane. Dodali, ze nie polecają pływania na paliwie, które bardzo długo nieużywane było w zbiorniku.
  • Radbraw i Ardoro lubią to

#46 OFFLINE   pablo__20

pablo__20

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 184 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Paweł
  • Nazwisko:Pietras

Napisano 21 grudzień 2023 - 18:19

Ja dziś. Rozmiawaialem z Panem z serwisu hondy i potwierdził, że nasze gaźnikowe są przystosowane do tego typu paliwa i można śmiało lać. Z drugiej strony tak sobie pomyślałem - a co miał powiedzieć. Tak czy inaczej ja od nowego sezonu będę dopłacać do 98 tylko.do końca nie wiem czy można taką stosować?

#47 OFFLINE   piernik

piernik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 332 postów
  • LokalizacjaToruń

Napisano 22 grudzień 2023 - 22:25

Informacja z instrukcji obsługi Tohatsu na wtrysku , przy E10 należy zasosować dodatkowy separator wody.

 

"GASOLINES CONTAINING

ALCOHOL
The fuel system components on your
TOHATSU engine will withstand up to 10%
ethyl alcohol (hererinafter referred to as the
"ethanol"), content in the gasoline. But if
the gasoline in your area contains ethanol,
you should be aware of certain adverse
effects that can occur. Increasing the percentage
of ethanol in the fuel can also
worsen these adverse effects. Some of
these adverse effects are caused because
the ethanol in the gasoline can absorb
moisture from the air, resulting in a separation
of the water/ethanol from the gasoline
in the fuel tank.
These may cause increased:
Corrosion of metal parts
Deterioration of rubber or plastic parts
Fuel permeation through rubber fuel
lines
Starting and operating difficulties
If the use of gasoline containing alcohol is
inevitable, or presence of alcohol is suspected
in the gasoline, it is recommended
to add a filter that has water separating
capability, and check the fuel system for
leaks and mechanical parts for corrosion
and abnormal wear more frequently.
And, in case any of such abnormality is
found, discontinue the use of such gasoline
and contact our dealer immediately.
If the outboard motor will only be used
infrequently, please see the remarks on
fuel deterioration in the STORAGE chapter
(P 78) for additional information."


#48 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4806 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 22 grudzień 2023 - 23:08

Nie należy, tylko rekomendują. Nie popadajmy w paranoję. Zależy jaki silnik i jaka rotacja paliwa. U mnie taki filtr jest w silniku. Trzymam na wodzie, duże różnice temperatur noc/dzień, deszcz i mgła, zbiornik na łódce z uchylonym odpowietrznikiem (ale w bakiście), paliwo czasem stało i miesiąc i nigdy nie miałem problemu wody w paliwie i pewnie mieć nie będę. Jeżeli dbasz o rotację a do tego zbiornik trzymasz w garażu, bez dostępu światła i dużych różnic temperatur to taki filtr jest zbędny. Co innego łodzie z wbudowanymi dużymi zbiornikami, gdzie paliwo może długo zalegać i ma czas nałapać wilgoci. Alco jest silnie higroskopijne - spirytus ma 96% bo się samorcieńcza, a etanol czysty 100% praktycznie nie występuje w handlu bo ciężko zapobiec pochłanianiu wilgoci z powietrza. Paliwo ma określoną pojemność wodną, może wchłonąć określoną ilość wody a później rozpoczyna się proces wytrącania na dnie zbiornika normalnej wody. Tylko na to trzeba trochę czasu. Pamiętacie, że kiedyś lało się dyktę do paliwa, żeby usunąć wodę z układu, ale trzeba było wypalić bak w miarę szybko? Tu działa to tak samo.

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka
  • Radbraw i przemo_w lubią to

#49 OFFLINE   tryt

tryt

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 296 postów
  • LokalizacjaWodzisław Sl.
  • Imię:Roman

Napisano 24 grudzień 2023 - 07:01

Poprawcie mnie, jeżeli błądzę:

- lejesz do łodzi to nowe cudo i szybko (nie wiem, jak szybko) je zużywasz, a jak planujesz postój (też nie wiem, jak długi) to czyścisz i silnik i zbiornik co do ostatniej kropelki, aby nie złapało toto wody,

- lejesz do łodzi E5 PB98, płacisz więcej za litr, w skali roku, zależy ile kto pływa, wyjdzie 100? 200? 300? zł i masz spokojną głowę

 

Z samochodami (tymi nowszymi) nie ma problemu, bo jeździmy non stop i chyba woda nie ma szans się zgromadzić.

 

Co do łodzi to ja wybieram wersję drugą


Użytkownik tryt edytował ten post 24 grudzień 2023 - 07:02


#50 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1365 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 24 grudzień 2023 - 09:39

Jest jeszcze 3 metoda. Trzymasz paliwa nalanego do szyjki. Ja tak zawsze mam przed wyjazdem na ryby mimo ze na każdy wyjazd zużywam 4-5 litrów. Teraz poprostu będę tankował nie przed rybami a odrazu w dzień powrotu. Taka procedura powrotu z ryb podłączenia aku echo do ładowarki i paliwo do szyjki... :)

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

#51 OFFLINE   tryt

tryt

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 296 postów
  • LokalizacjaWodzisław Sl.
  • Imię:Roman

Napisano 24 grudzień 2023 - 10:05

Jest jeszcze 3 metoda. Trzymasz paliwa nalanego do szyjki. Ja tak zawsze mam przed wyjazdem na ryby mimo ze na każdy wyjazd zużywam 4-5 litrów. Teraz poprostu będę tankował nie przed rybami a odrazu w dzień powrotu. Taka procedura powrotu z ryb podłączenia aku echo do ładowarki i paliwo do szyjki... :)

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

a na dłużej, po sezonie, to zalecane jest usuwanie z całego układu nawet obecnego paliwa, bo się starzeje. To tym bardziej tej nowości



#52 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 363 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 24 grudzień 2023 - 12:21

a na dłużej, po sezonie, to zalecane jest usuwanie z całego układu nawet obecnego paliwa, bo się starzeje. To tym bardziej tej nowości

 

Mam pół bańki 5 litrowej E5 od roku. Dzisiaj zerknąłem zero rozwarstwień. Przypominam że tam jest 5% bio. To samo zrobię po nowym roku z e10 gdzie jest 10% tego samego bio. Zaleję ze 2 litry do bańki 5l, i zostawię dla porównania na dłuższy czas do początku sezonu czyli czerwca. Jak się nie rozwarstwi to przynajmniej będę wiedział i widział, że można pół roku pływać bez stresu, później oczyścić układ na zimę i zapomnieć. Wszelkich czarodziejskich kul nie ma co słuchać, bo wszyscy wiedzą tyle samo na dzisiaj. Za rok coś więcej będzie dopiero wiadomo, co przeżyło a co padło. Dlatego warto samemu też co nieco poobserwować. 


  • psd27 lubi to

#53 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4806 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 24 grudzień 2023 - 13:22

Można zaląc stabilizator. Tylko to już na ostatnie pływanie, żeby się układ przepłukał roztworem. Ja ostatnio trzymam łódkę 3-4 m-ce bez pływania, daję tylko stabilizator.

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka

#54 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 363 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 24 grudzień 2023 - 13:31

Po co jakieś stabilizatory lać jak będzie dalej dostępna E5 98. Wystarczy ją zatankować przed sezonem zimowym ze dwa razy i po temacie, jak ktoś chce w sezonie na E10 pływać.   



#55 OFFLINE   M a r a s

M a r a s

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1166 postów
  • LokalizacjaZS
  • Imię:Marek

Napisano 24 grudzień 2023 - 14:14

Po sezonie postaram się aby zbiornik był pusty zaleję czystą  benzyną  alkilową po czym odpalę na jakiś czas motorek i luz do wiosny.

 

Mamy dwa rodzaje tej benzyny ; do 4T i z olejem do 2 T  a baniaki po 5litrów.   

Cena za 5 L gotowego paliwa to około 100zł  .  5 L starczy na kilka razy bo ma bardzo długi okres przechowywania . 

 

fuel4shadow-300x300.pngFuel2shadow-300x300.png

I myślę ,że to będzie lepsze jak jakikolwiek stabilizator.


Użytkownik M a r a s edytował ten post 24 grudzień 2023 - 14:21


#56 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4806 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 24 grudzień 2023 - 14:22

To ja bym już wolał za 20-30 PLN dokupić najtańszą złączkę paliwową od strony zbiornika, kawałek przewodu i masz smok do wsadzenia w kanisterek. Odpalasz na 0,5h masz wypłukane i wymienione paliwo. Ale stabilizator wychodzi taniej.

@darek63 - w 98 też jest alko, tylko mniej. Stabilizator kosztuje grosze. 


  • M a r a s lubi to

#57 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 363 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 24 grudzień 2023 - 14:25

Ale po co ?. Mam auto sezonowe. Stoi nie odpalane od jesieni do wiosny pół roku. Na koniec sezonu zalewam do pełna. Wiosną pali na widok kluczyka. Od 10 lat zero problemu. Teraz zrobię dokładnie to samo tylko tam akurat  będę lał tylko 98. W silniku i zbiorniku na paliwo zleję po sezonie wszystko o ile nie będę też 98 stosował bo tego jeszcze nie wiem. Zależy jak silnik będzie na tym E10 pracował. Jak straci ileś procent mocy jak opisują to u mnie nie do przejścia bo jest akurat teraz. 


  • psd27 lubi to

#58 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4806 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 24 grudzień 2023 - 14:32

Tak na wszelki wypadek. Nie chcesz, nie stosujesz. Proste - twoja sprawa. Piszę tylko solucję, jeżeli ktoś ma obawy. 



#59 OFFLINE   M a r a s

M a r a s

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1166 postów
  • LokalizacjaZS
  • Imię:Marek

Napisano 24 grudzień 2023 - 15:21

To ja bym już wolał za 20-30 PLN dokupić najtańszą złączkę paliwową od strony zbiornika, kawałek przewodu i masz smok do wsadzenia w kanisterek. Odpalasz na 0,5h masz wypłukane i wymienione paliwo. Ale stabilizator wychodzi taniej.

@darek63 - w 98 też jest alko, tylko mniej. Stabilizator kosztuje grosze. 

Pomysł na dodatkowy mały zbiorniczek i linię paliwową  to jest bardzo fajny pomysł i praktycznie do zrobienia na poczekaniu default_waytogo.gif

 

Sam zapewne kupię tego Gulfa  ( 2T i 4T ) bo to nie tylko silnik zaburtowy 2T i 4T  ale jeszcze jest kosiarka, kosa , wertykulator ,piła spalinowa . 



#60 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1365 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 24 grudzień 2023 - 15:37

Pile spalinową odpaliłem tydzień temu. Zagadała za 3 pociagnieciem. Paliwo w niej miało 3 lub 4 lata. :) Lepszego stabilizatora niż olej 2T nie ma. Hihi.
Kosiarka 4T ta od 15 lat wiosną zawsze gada w pół sznurka na paliwie 50% starego 50% nowego. Wszystkie sprzęty stoją w nieogrzewanych garażach.
Zaburtowe - Ja sezon kończę w czwartek a zacznę w środę jakoś tam wytrzyma. :

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka
  • rafaldslbi i darek63 lubią to