Jeżeli okaże się, że to jednak szkło to chętnie udostępnię do porównania przy spotkaniu.
Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka
Użytkownik mdziam_78 edytował ten post 10 listopad 2015 - 17:41
Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.
Napisano 10 listopad 2015 - 17:39
Użytkownik mdziam_78 edytował ten post 10 listopad 2015 - 17:41
Napisano 10 listopad 2015 - 18:05
wydaje mi się, że do tego konkretnie blanku (s700l) nie da się dobrać szklanego spigota... ten ze zdjęcia jest zrobiony z kilku rurek wysokomodułowego węgla, a otwór wewnątrz jest naprawdę mały... szkło będzie zbyt miękkie:)
poza tym po co robić szklany, kiedy węgiel jest chyba prostszy do zdobycia?
Napisano 10 listopad 2015 - 19:13
Myślę, że trochę "demonizujecie " ten materiał na spigot. W szklanych kijach muchowych spigoty często robione były z pełnego pręta szklanego, a w niektórych topowych muchówkach z pełnego pręta węglowego. Odpowiednio dobrany grubościenny kawałek starego blanku powinien być odpowiedni.
Zdobycie pełnego pręta węglowego też nie powinno być trudne. Myślę, że większym problemem niż dobór materiału jest precyzyjne wykonanie stożka i proste wklejenie takiego złącza.
Napisano 10 listopad 2015 - 22:10
Myślę, że trochę "demonizujecie " ten materiał na spigot. W szklanych kijach muchowych spigoty często robione były z pełnego pręta szklanego, a w niektórych topowych muchówkach z pełnego pręta węglowego. Odpowiednio dobrany grubościenny kawałek starego blanku powinien być odpowiedni.
Zdobycie pełnego pręta węglowego też nie powinno być trudne. Myślę, że większym problemem niż dobór materiału jest precyzyjne wykonanie stożka i proste wklejenie takiego złącza.
Szklany kij muchowy a sandaczowka to jednak calkiem inne zastosowanie i inne potrzeby
Ps.
Nikt nie demonizuje szkla, sam mam pare seekerow i uwielbiam na nie lowic
Użytkownik Del Toro edytował ten post 10 listopad 2015 - 22:12
Napisano 11 listopad 2015 - 20:57
Szklany kij i spigot z pełnego szkła to tylko przykład, że niekoniecznie trzeba ciąć drugi kij na złącze
Napisano 11 listopad 2015 - 21:18
Szklany kij i spigot z pełnego szkła to tylko przykład, że niekoniecznie trzeba ciąć drugi kij na złącze
Ten zestaw to nie problem. Jak wczesniej pisalem nie widzi mi sie zestaw typu: elektryczna sandaczowka i spigot ze szkla.
Najlepiej zeby material na spigot byl podobny do materialu blanku i od poczatku o to nam tu chodzi
Użytkownik Del Toro edytował ten post 11 listopad 2015 - 21:18
Napisano 15 listopad 2015 - 09:20
Napisano 15 listopad 2015 - 11:17
Myślę, że trochę "demonizujecie " ten materiał na spigot. W szklanych kijach muchowych spigoty często robione były z pełnego pręta szklanego, a w niektórych topowych muchówkach z pełnego pręta węglowego. Odpowiednio dobrany grubościenny kawałek starego blanku powinien być odpowiedni.
Zdobycie pełnego pręta węglowego też nie powinno być trudne. Myślę, że większym problemem niż dobór materiału jest precyzyjne wykonanie stożka i proste wklejenie takiego złącza.
jak masz grubościenny blank z małym otworem w środku musisz mieć super sztywny materiał na spigot (na spigocie wędka ugnie się mocniej niż reszta blanku i przy większym obciążeniu się złamie spigot)... w blankach z cienką ścianką spokojnie zrobisz z dowolnego materiału... ale pełne włókno jest złym pomysłem, ponieważ nie masz możliwości regulowania sztywności połączenia (zwykle będzie przesztywnienie na połączeniu)...
Napisano 18 listopad 2015 - 15:27
jak masz grubościenny blank z małym otworem w środku musisz mieć super sztywny materiał na spigot (na spigocie wędka ugnie się mocniej niż reszta blanku i przy większym obciążeniu się złamie spigot)... w blankach z cienką ścianką spokojnie zrobisz z dowolnego materiału... ale pełne włókno jest złym pomysłem, ponieważ nie masz możliwości regulowania sztywności połączenia (zwykle będzie przesztywnienie na połączeniu)...
I tutaj całe sedno odnośnie doboru materiału na spigot
Napisano 20 styczeń 2017 - 16:13
"I tutaj całe sedno odnośnie doboru materiału na spigot."
Napisano 20 styczeń 2017 - 16:28
źle myślisz - raczej nie ma sensu rozwiercanie pełnego pręta dla regulacji... spigot robisz z kilku rurek wkładanych jedna w drugą do momentu uzyskania odpowiedniej wytrzymałości... rurki sklejasz... i nie zapomnij zrobić na uciętych końcach wędki zrobić omotek zanim zaczniesz wstępnie testować twardość złącza... długość to kompronis: długi jest pewniejszy, ale powoduje przesztywnienie na złączu... zależy też od średnicy spigota...
u mnie wystaje z Dolnika 6,5cm, wklejone w środku musi być minimum jeszcze 5cm
Użytkownik czarny1 edytował ten post 20 styczeń 2017 - 16:34
Napisano 20 styczeń 2017 - 18:08
Napisano 21 styczeń 2017 - 09:30
źle myślisz - raczej nie ma sensu rozwiercanie pełnego pręta dla regulacji... spigot robisz z kilku rurek wkładanych jedna w drugą do momentu uzyskania odpowiedniej wytrzymałości... rurki sklejasz... i nie zapomnij zrobić na uciętych końcach wędki zrobić omotek zanim zaczniesz wstępnie testować twardość złącza... długość to kompronis: długi jest pewniejszy, ale powoduje przesztywnienie na złączu... zależy też od średnicy spigota...
u mnie wystaje z Dolnika 6,5cm, wklejone w środku musi być minimum jeszcze 5cm
Stosuję ten sam patent z wklejanymi rurkami wycinanymi z połamańców.Przeważnie 3 rurki jedna w drugiej, chyba że ściany są konkretnej grubości to dwie wystarczą.
W celu uniknięcia owego przesztywnienia ,dobrym sposobem(mi się sprawdza) jest stosowanie odpowiednio krótszych rurek wewnątrz.
Napisano 21 styczeń 2017 - 19:32
źle myślisz - raczej nie ma sensu rozwiercanie pełnego pręta dla regulacji... spigot robisz z kilku rurek wkładanych jedna w drugą do momentu uzyskania odpowiedniej wytrzymałości... rurki sklejasz... i nie zapomnij zrobić na uciętych końcach wędki zrobić omotek zanim zaczniesz wstępnie testować twardość złącza... długość to kompronis: długi jest pewniejszy, ale powoduje przesztywnienie na złączu... zależy też od średnicy spigota...
u mnie wystaje z Dolnika 6,5cm, wklejone w środku musi być minimum jeszcze 5cm
Z inżynierskiego punktu widzenia wygląda to tak, że jeżeli znamy moduły sprężystości podłużnej materiału na spigot i łączonych elementów, to grubość ścianki spigota możemy wyliczyć bardzo precyzyjnie.
Przyjmujemy takie założenie, że sztywność giętna spigota w miejscu łączenia blanku musi być równa lub większa (o max. 10%) od sztywności giętnej blanku w miejscu przecięcia.
Z uwagi jednak na to, że najczęściej nie znamy modułów sprężystości podłużnej, to robimy to metodą prób i błędów czy też kolejnych przybliżeń.
Jeśli sztywność giętna spigota w miejscu łączenia blanku będzie (dużo) mniejsza od sztywności giętnej blanku w miejscu przecięcia, to wędzisko będzie się gięło "na sierżanta" lub inaczej krzywą, którą takie ugięcie możemy aproksymować będzie hiperbola.
Zatem aby uniknąć tego typu ugięcia, na spigot powinniśmy stosować materiał o co najmniej takiej sztywności jak blank rodzimy, może jedynie w przypadku blanków o dużej zbieżności możemy ale tylko w ograniczony zakresie od tej zasady.
Kiedyś w sklepach wędkarskich, można było kupić wiele połamanych wędek lub ich części na takie przeróbki, gdyż w przypadku reklamacji firmy dostarczały nową część nie zabierając uszkodzonej. Od kilku (a może kilkunastu) lat musimy zwrócić uszkodzoną część aby otrzymać nową, więc na takie przeróbki możemy stosować jeśli mamy tylko te wędki, które sami połamaliśmy.
Jeśli chodzi o długość spigota, to powinna być ona równa sześciu średnicom wewnętrznym blanku w miejscach łączenia go spigotem. Powyższy warunek został wyliczony na gruncie teorii sprężystości.
Bardzo często spotykamy spigoty o wiele dłuższe równe 10-12 średnicom blanku w miejscu łączenia, z punktu widzenia wytrzymałości jest ok., ale przy zginaniu blanku wyraźnie widać jego przesztywnienie w miejscu łączenia.
Dużo bardziej niebezpieczne byłoby gdyby spigot był zbyt krótki np. równy 4 średnicom, wówczas przy zginaniu na końcu części żeńskiej blanku gwałtownie rosną naprężenia, co nieuchronnie prowadzi do jego zniszczenia.
Przy połączeniu na spigot nigdy tego błędu nie spotkałem, ich długości były zawsze za duże.
Natomiast w przypadku połączenia typu zarówno put-over jak i put-in ta zasada (6 średnic) także obowiązuje, i w tego typu połączeniu put-over dwa razy kupiłem blanki, które nie spełniały tego warunku.
Pierwszym był blank firmy Gatti, w którym dolnik wchodził w szczytówkę na mniej niż 4 średnice, niestety zaważyłem to gdy kij był już uzbrojony i skończyło to się zniszczeniem szczytówki w miejscu łączenia, a w Elitce było równo 5 średnic, więc po oskrobaniu farby w miejscu łączenia i korekcie złącza wyszło tyle co trzeba czyli 6 średnic.
Napisano 21 styczeń 2017 - 23:11
Użytkownik trout master edytował ten post 21 styczeń 2017 - 23:14
Napisano 22 styczeń 2017 - 03:37
Gdy blanki są mięsiste-grube to????
to możesz mieć problem... wtedy długość jest najmniejszym problemem... aby uzyskać dostatecznie sztywny spigot, stosujesz wysoki moduł... czasem po prostu nie da się go zrobić, bo zawsze będzie za miękki...
Napisano 22 styczeń 2017 - 08:48
Napisano 22 styczeń 2017 - 10:45
Gdy blanki są mięsiste-grube to????
to możesz mieć problem... wtedy długość jest najmniejszym problemem... aby uzyskać dostatecznie sztywny spigot, stosujesz wysoki moduł... czasem po prostu nie da się go zrobić, bo zawsze będzie za miękki...
Dokładnie tak.
Miałem kiedyś kij wykonany w FC na blanku Batsona HS 9000 w kolorze zielonym (wykonany jeszcze w USA) ze średniomodułowego grafitu RX7, jednoczęściowy 2,30m i 1/8-5/8 oz, czyli teoretycznie 3,5-17,5g.
Ponadto jest to blank, który ma małą zbieżność, grube ścianki, i czułą, cienką szczytówkę. Postanowiłem z nim trochę poeksperymentować
Najpierw przedłużyłem ten kij do 2,6m i dałem go w roku 2004 do uzbrojenia w FC.
Tym samym miałem jak sądzę najdłuższy w Europie kij jednoczęściowy.
Tak długo jak był on moim "uniwersałem", który stał za szafą w domu rodziców - było wszystko ok., jak ich odwiedzałem nie musiałem brać wędziska aby trochę połowić na wodach z okresu mojej młodości, które były kilkaset metrów od domu.
Później jednak zacząłem dużo jigować, a ten kij wydawał mi się do tego idealny, ale do transportu to koszmar.
Postanowiłem więc przeciąć go na pół i wykonać połączenie na spigot, mimo, że Irek Matuszewski mi to odradzał, podkreślając to, że ma grube ścianki i małą zbieżność, a także małą w stosunku do grubości ścianek średnicę wewnętrzną blanku.
Wykonałem spigot z połamanego wysoko-modułowego blanku muchowego, który dużo wcześniej kupiłem za niewielkie pieniądze w sklepie wędkarskim.
Zbieżność spigota była zbliżona do zbieżności Batsona, więc jeszcze ją poprawiłem tak, aby była niemal dokładnie taka jak w Batsonie. Do środka wkleiłem jeszcze jakiś kawałek pełnej węglowej japońskiej szczytówki, który mi został z jakiejś drgającej szczytówki i pełny spigot był gotowy. Byłem z niego zadowolony a wędką kilka razy łowiłem na różnych wodach.
Trochę później zainteresowałem się softjerkami i poszukiwałem do nich odpowiedniego wędziska.
Nie zastanawiając się zbyt długo skróciłem tego Batsona odcinając mu cały uchwyt, pozostało 2,17m (w całości wydawał mi się zbyt długi i ciężki do ciągłego poszarpywania przynęty).
Zdemontowałem przelotki i dałem blank do "oskórowania" wtarcia żywicy i ponownego uzbrojenia Grzesiowi Politowskiemu.
Zrobił to znakomicie, mam ten nierówno dzielony patyk do dziś, zarówno do softjerków jak i innych przynęt miękkich, które na własne potrzeby zaliczam do odrębnej kategorii "wolno tonących gumisiów" - pasuje mi do nich idealnie, zwłaszcza na małych zakrzaczonych rzekach.
Uświadomiłem sobie, że problemy, o które pytał twórca tego wątku samodzielnie przerobiłem w całości prawie samodzielnie opierając się na kilkudziesięcioletnim doświadczeniu wędkarskim podpartym wiedzą inżynierską z wytrzymałości materiałów i wielu wcześniejszych tego typu próbach.
Napisano 22 styczeń 2017 - 12:45
nie rozwiercaj - wkładasz od dołu... lepiej byłoby sklejać kolejne tulejki, tylko mało kto ma tyle cierpliwości, zwłaszcza jak się robi komuś za kasę
Napisano 23 styczeń 2017 - 06:59
Witaj
Wejdź na stronę firmy Carbon Center.
...do wyboru, do koloru. Nawet dwa moduły sztywności rurek mają.
Na spigot polecam pręt węglowy w odpowiedniej średnicy.
Podrawiam
TECH
Hand made →
Rodbuilding (budowa wędek) →
Przelotki węglowe Daiwa AGS?Napisany przez Mekamil , 12 wrz 2023 |
|
|
||
TECH
Hand made →
Rodbuilding (budowa wędek) →
Modyfikacja wędki dwuskładowej na sześcioskładową.Napisany przez OskarEL , 07 sty 2023 |
|
|
||
TECH
Hand made →
Rodbuilding (budowa wędek) →
Rodbuilding a prawoNapisany przez Wojtek Zwolski , 16 gru 2022 |
|
|
||
BLANKI
Hand made →
Rodbuilding (budowa wędek) →
Blank na sandacza do łowienia na lekkoNapisany przez DeeMeeD , 10 lis 2022 blank, sandacz na lekko |
|
|
||
TECH
Hand made →
Rodbuilding (budowa wędek) →
Przeróbka spinningu na castingNapisany przez zayl990 , 03 lut 2012 |
|
|
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych