Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie
TECH

Wydłużanie blanku i łączenie typu spigot

tech-rb blank spigot

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
205 odpowiedzi w tym temacie

#141 OFFLINE   czarny1

czarny1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 909 postów
  • LokalizacjaLanckorona/Przemyśl
  • Imię:Michał

Napisano 23 styczeń 2017 - 10:41

Witaj

Wejdź na stronę firmy Carbon Center.

...do wyboru, do koloru. Nawet dwa moduły sztywności rurek mają.

Na spigot polecam pręt węglowy w odpowiedniej średnicy.

Podrawiam

 tylko zbieżność trzeba samemu zrobić od zera - lepsze są stare kawałki wędek...



#142 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4397 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 23 styczeń 2017 - 10:48

Hyyyyyyymmm.
Dzięki za namiar na sklep. Zawsze sie przyda.

Macie jakiś sprawdzony sposób na szlifowanie pręta aby "złapać" zbieżność wewnętrzną blanku uzyskaną po wyjęciu mandrela?
Jakoś nic konkretnego nie przychodzi mi do głowy. :)
Wiem że "zakładka" spigota jest tak mała że mozna sie "pobawić" ale chciałbym sie dowiedzieć bo moze szlifnąłbym sobie jakiś pełny szczyt do wklejki. :)

Co do "zakładek" z zasady 6xśrednica wewn. też mam wątpliwości bo ...
Skoro blank w środku ma np. 3mm to wychodzi na to że spigot (czy wstawka naprawcza w złamanym elemencie) byłby wystarczający na 18mm a to wg mnie cholernie mało. :(

#143 OFFLINE   MieczysławS

MieczysławS

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 727 postów
  • LokalizacjaSiedlce

Napisano 23 styczeń 2017 - 13:03

Jeśli dokładnie dopasujesz zbieżność obu elementów, to 18mm wystarczy, jeśli na całej tej długości łączone lementy będą przylegać do siebie.

Jeśli nie jesteś tego pewien, to przy tak małej średnicy daj max. 25mm jeśli dasz dużo więcej zobaczysz wyraźne pszesztywnienie w miejscu łączenia, tym większe im dłuższa "zakładka", przy czym podkreślam zakładka zbędna z punktu widzenia wytrzymałości złącza.

Wielokrotnie robiąc wklejki to sprawdziłem, praktyka potwierdziła teorię.



#144 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4397 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 23 styczeń 2017 - 13:55

MieczyslawS

Ta sama zasada dotyczy napraw po złamaniu blanku?

A jak sobie radzisz (-cie) z ciśnieniem ktore powstaje przy próbie wklejenia topu na zamocowany w dolnym elemencie trzpień? Wielokrotnie po posmarowania górnego "złamasa" i dociśnięciu go tak jak trzeba do dolnego kawałka, rozjeżdżał sie z powodu zamkniętego i scisnietego wewnatrz powietrza. :(
Dziurka odpowietrzająca w topie?
_______

Użytkownik trout master edytował ten post 23 styczeń 2017 - 14:03


#145 OFFLINE   MieczysławS

MieczysławS

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 727 postów
  • LokalizacjaSiedlce

Napisano 23 styczeń 2017 - 15:44

MieczyslawS

Ta sama zasada dotyczy napraw po złamaniu blanku?

A jak sobie radzisz (-cie) z ciśnieniem ktore powstaje przy próbie wklejenia topu na zamocowany w dolnym elemencie trzpień? Wielokrotnie po posmarowania górnego "złamasa" i dociśnięciu go tak jak trzeba do dolnego kawałka, rozjeżdżał sie z powodu zamkniętego i scisnietego wewnatrz powietrza. :(
Dziurka odpowietrzająca w topie?
_______

Tak taka sama zasada, tylko przypominam, że wklejany czop w obu częściach musi być dobrze dopasowany, jeśli masz wątpliwości daj odrobinę dłuższy np. o 2-3 jego średnice z każdej strony. Pasowanie lekko wciskowe.

Przy takim sklejaniu jest taki problem, że jak się spasuje wszystkie elementy na sucho, to wydaje się że wszystko jest ok. Ale gdy się nałoży klej, i przy tym trochę czop poobraca w blanku przed oststecznym ustawieniem, to okazuje się, że czop wychodzi z dolnej części blanku więcej niż wtedy gdy był suchy bez kleju.

Z tego względu trzeba koniecznie dać na wklejanym czopie naddatek przynajmniej z szerszej strony.

Kleję na dwa razy, najpierw dół jak klej wyschnie to dopiero górę, korygując jeszcze długość wystającej części czopa.

Tu też tak może być, że po nałożeniu kleju nałożysz górną część, a tu niespodzianka - czujesz, że mógłbyś nałożyć jeszcze dalej, ale doszła już część górna do dolnej i co z tym zrobić?

Ja docinam wtedy blank i na ogół już jest ok. A jak zostanie niewielka szczelina, to ją szpachluję dwuskładnikowym klejem i przed założeniem omotki równam.

Im mniej zbieżny blank, tym przesunięcie po nałożeniu kleju większe.

Jak nabieżesz doświadczenia, to górną część już wstępnie przed nałożeniem kleju dotniesz więcej na tyle, że po nałożeniu kleju złoży się prawie na zero.

Odpowietrzenie jakieś musi być, albo otwór w topie, albo czop z grubościennej rurki. 

Opisałem swój amatorski sposób, zawodowcy mogliby tu wiele podpowiedzieć...


  • czarny1 lubi to

#146 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4397 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 23 styczeń 2017 - 16:05

Robię dokladnie tak samo. Najpierw wklejam dół na ktorym mam zaznaczone (odmierzone) miejsce na górny skład. Gdy wyschnie to doklejam górę.
Przy tak małej zakładce (18-20mm) jest dużo ryzyko pęknięcia ścianek przy zbyt mocnym wcisku spigota od dołu (strony rekojesci). :(
Czyli twoja zasada "6xśrednica" jest podstawą poprawnego połączenia? Nigdy nad tym nie myślałem. Raczej robiłem na "oko" i na wyrost (czyli lepiej wiecej niż za mało). :)
Zdarzało ci sie że naprawiane (wklejane) w ten sposób kije nie wytrzymały normalnych obciążeń i pracy?

Co do "docięcia dołu" gdy "góra" chce wiecej to ... nie jest to już takie proste. :(
Jedynie szlifowanie wchodzi w rachubę. 😕
_______

Użytkownik trout master edytował ten post 23 styczeń 2017 - 16:14


#147 OFFLINE   Darc

Darc

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 79 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Wesoła

Napisano 24 styczeń 2017 - 07:15

Oczywiście, szlifować trzeba, ale pozwala to na lepsze dopasowanie elementów do siebie i lepszą pracę takiego złącza.

Z rurkami też jest problem, bo do tej pory nie udało mi się trafić na idealnie pasujący element na złącze - no chyba, że zrobimy z drugiego takiego samego blanku. Ale to sensu nie ma.

Wbrew pozorom szlifowanie spigota nie jest takie trudne. Wymaga jedynie trochę cierpliwości i częstej kontroli spasowania. Mnie jedno złącze zajmuje jeden wieczór.

Dla mnie pręty są jednak dużo lepszym materiałem na spigoty w blankach wysokomodułowych niż rurki. Mają większą sztywność niż sklejane rurki i można zrobić złącze na blanku o mniejszej średnicy.

Pozdrawiam



#148 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 24 styczeń 2017 - 08:37

Pręt do spigota jest ok pod warunkiem że masz materiał który idealnie pasuje sprężystością do danego blanku. Bo jeśli nie pasuje to lipppa - nie masz możliwości korekty sztywności takiego złącza chyba, że rozwiercisz pręt... 

Rurki dają taką możliwość, oczywiście należy dobierać takie które możliwie dobrze będą pasowały do zbieżności blanku. Ostatecznie drobne niedoskonałości i tak zaleje się żywicą....

 

Samo wykonanie spigota to pikuś, problemem jest zrobienie takiego który nie będzie przesztywniał/uelastyczniał miejscowo kija. Bo jeśli tak się zdarzy - złamanie prawie pewne, prędzej czy później...



#149 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4397 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 24 styczeń 2017 - 08:48

"Samo wykonanie spigota to pikuś, problemem jest zrobienie takiego który nie będzie przesztywniał/uelastyczniał miejscowo kija. Bo jeśli tak się zdarzy - złamanie prawie pewne, prędzej czy później..."

________
Złamanie czego? Spigota czy blanku poza nim? :(

No i nie wiem czy wykonanie symetrycznego (i z odpowiednią zbieżnością) spigota z pręta to taki "pikuś". :(
Jakoś nie mogę sobie wyobrazić jak mam "złapać" kształt (zbieżność spigota) otworu wewnatrz blanku jak tylko na oko. A na oko to wiadomo.... niejeden umarł. :(
________

Użytkownik trout master edytował ten post 24 styczeń 2017 - 08:53


#150 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 24 styczeń 2017 - 08:54

Złamanie czego? Spigota czy blanku poza nim? :(

Jak spigot będzie za sztywny to złamanie blanku bo pojawią się miejscowo większe naprężenia niż na pozostałej części kija. 

a jeśli za za miekki to logika wskazuje na spigot...



#151 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 24 styczeń 2017 - 09:10

________
Złamanie czego? Spigota czy blanku poza nim? :(

No i nie wiem czy wykonanie symetrycznego (i z odpowiednią zbieżnością) spigota z pręta to taki "pikuś". :(
Jakoś nie mogę sobie wyobrazić jak mam "złapać" kształt (zbieżność spigota) otworu wewnatrz blanku jak tylko na oko. A na oko to wiadomo.... niejeden umarł. :(
________

 

 

Idealnie - nie ma szans.

Na szczęście nie łowimy w laboratorium i jak pisałem - pewne niedoskonałości zbieżności (oby jak najmniejsze - dla mnie niedopuszczalne jest aby mi klikał spigot na sucho bez kleju) zlikwidujesz wklejając spigot do blanku.

Jeśli zdecydujesz się na rurki to po ich sklejeniu (zakładam, że będą przynajmniej dwie) zawsze możesz podszlifować-dopieścić zewnętrzną tak aby dopasować ją max. do blanku.



#152 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4397 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 24 styczeń 2017 - 11:06

Radek.
Wszystko w porządku w tym co piszesz ale mi bardziej chodzi o zrobienie idealnego (podobnego do madreli) spigota ktory to bedzie decydował o poprawnie złożonej całości.
Wiesz że jak cos bedzie krzywe, to z automatu po złożeniu szczyt bedzie uciekał, zwisał i inne tego typu rażące w oczy "syfy".
Tego bardziej sie obawiam bo poprawić tego bez wymiany spigota na nowy, raczej sie nie da. :(
_____
Teoretycznie mozna rozrysować zbieżność wewnętrzną blanku (zewnętrzna raczej nas nie interesuje no i jest zazwyczaj blank lakierowany) i na tej podstawie dorobić wzornik-prowadnice do ktorej będziemy trzymać sie z obrabianym prętem węglowym. Jezeli bedzie to robione na maszynie (tokarce) to osiowosc i zbieżność powinna wyjsć idealnie.
Jestem tylko ciekaw czy środek blanku jest też idealny? W sumie powinnien bo po utwardzeniu w piecu maty wyciągany jest z blanku mandrel a ten na pewno jest idealnie zbieżny i symetryczny. :)

Chodzi mi też po głowie inne "złe" (wg mnie) rozwiazanie aby przed wklejeniem spigota w dolnik, nałożyć na złożone połączenie od zewnątrz tuleję z innego blanku ktora to ustali nam idealnie liniowość oby łączonych czesci (czyli liniowość wklejanego spigota=poprawność łączonych elementów).
Nie lubię jednak takich rozwiązań nadrabianych klejem. :(
Poza tym kij musi być czystym blankiem a nie gotową wedka do takiej operacji.
________

Użytkownik trout master edytował ten post 24 styczeń 2017 - 11:18


#153 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 24 styczeń 2017 - 11:20

Radek.
Wszystko w porządku w tym co piszesz ale mi bardziej chodzi o zrobienie idealnego (podobnego do madreli) spigota ktory to bedzie decydował o poprawnie złożonej całości.
Wiesz że jak cos bedzie krzywe, to z automatu po złożeniu szczyt bedzie uciekał, zwisał i inne tego typu rażące w oczy "syfy".
Tego bardziej sie obawiam bo poprawić tego bez wymiany spigota na nowy, raczej sie nie da. :(

 

Arku, przepraszam, skupiłem się na części spigota który wchodzi w dolną część wędki.

Rzecz jasna - cześć na którą wchodzi szczyt musi być wykonana i dopasowana bardzo starannie.

 

Ogólnie, moim zdaniem wykonanie takiego połączenia to sporo pracy i przede wszystkim próbowania, dopieszczania, próbowania itd.. No i niestety chyba nie każdą wędkę da się podzielić...

Dla mnie to zdecydowanie wyższa szkoła jazdy.



#154 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4397 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 24 styczeń 2017 - 12:11

"No i niestety chyba nie każdą wędkę da się podzielić...
Dla mnie to zdecydowanie wyższa szkoła jazdy".

_________
:) :) :)
Dla mnie też. Ale moze kiedyś sie odważę. :)

#155 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 24 styczeń 2017 - 12:13

_________
:) :) :)
Dla mnie też. Ale moze kiedyś sie odważę. :)

 

Kto nie próbuje ten nie ma :D :D 

Życzę powodzenia, gdy zrobisz - daj znać :)



#156 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4397 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 24 styczeń 2017 - 13:12

Noooo.
Wrzucę tutaj info dla potomnych. Na pewno przyda sie wiecej wiadomości w tym temacie. :)

#157 OFFLINE   Darc

Darc

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 79 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Wesoła

Napisano 25 styczeń 2017 - 09:33

No to podam Wam ciekawy przykład gdzie ani rurka, ani pręt się nie sprawdziły :P

Robiłem ostatnio ciężki feeder ze sztywnej karpiówki.

Fabrycznie szczyt i dolnik łączone na spigot. Podzieliłem blank na 4 części, szczytówkę zastąpiłem pełną wymienną - jak to w feederze, a dolnik musiałem przeciąć aby uzyskać czteroskład.

No i dorabiam spigot na dolniku. Wykonany z pręta okazał się za sztywny. Nadmienię, że średnica spigota wynosiła 11mm. Dorabiam z rurek wysokomodułowych - za miękki. I co teraz???

Obszedłem to tak, że dopasowałem jedną rurkę do średnicy ciasno pasującej do dolnika w tym miejscu, a dopiero w tą rurkę dopasowałem pełny pręt węglowy o śr. 8 mm. No i bingo! Dla sprawdzenia giąłem łącze aż wszystko trzeszczało i ugięcie idealne wyszło.

Dla mnie wniosek z tego taki, że nie można zamykać się nawet na najgłupsze z pozoru pomysły, bo efekty mogą mile zaskoczyć!

W kwestii spasowania, no to wymaga trochę pracy. Ciągłe szlifowanie i sprawdzanie, aż do skutku. Jeśli chodzi o osiowość dopasowania, to problem dla mnie nie istnieje. Po prostu szlifuję trzpień cały czas go obracając. Nie zdarzyło mi się aby kij wyszedł krzywy (pomijając oczywiście krzywiznę fabryczną).

Pozdrawiam



#158 OFFLINE   MieczysławS

MieczysławS

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 727 postów
  • LokalizacjaSiedlce

Napisano 25 styczeń 2017 - 15:02

A jaka była relacja modułów sprężytości blanku i tych wysokomodułowych rurek, z których dorabiałeś spigot?

Jak były sklejone ze sobą te "wyskomodułowe" rurki, i jaka była ich grubość po sklejeniu i wykonaniu spigota w stosunku do grubości ścianki blanku, którego obie części łączyły?


Użytkownik MieczysławS edytował ten post 25 styczeń 2017 - 15:41


#159 OFFLINE   MieczysławS

MieczysławS

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 727 postów
  • LokalizacjaSiedlce

Napisano 25 styczeń 2017 - 15:35

Robię dokladnie tak samo. Najpierw wklejam dół na ktorym mam zaznaczone (odmierzone) miejsce na górny skład. Gdy wyschnie to doklejam górę.
Przy tak małej zakładce (18-20mm) jest dużo ryzyko pęknięcia ścianek przy zbyt mocnym wcisku spigota od dołu (strony rekojesci). :(
Czyli twoja zasada "6xśrednica" jest podstawą poprawnego połączenia? Nigdy nad tym nie myślałem. Raczej robiłem na "oko" i na wyrost (czyli lepiej wiecej niż za mało). :)
Zdarzało ci sie że naprawiane (wklejane) w ten sposób kije nie wytrzymały normalnych obciążeń i pracy?

Co do "docięcia dołu" gdy "góra" chce wiecej to ... nie jest to już takie proste. :(
Jedynie szlifowanie wchodzi w rachubę.
_______

Zasada 6 średnic nie jest moja, tylko wynika z rozwiązania równania różniczkowego cząstkowego opisującego zagadnienie wytrzymałościowe na gruncie teorii sprężystości. Konkretnie pręt włożony w rurę i poddany zginaniu. Kiedyś na tym forum dokładniej to omówiłem.

Tutaj bardzo ważne co już wielokrotnie podkreślałem ten pręt przylega do rury na całej długości łączenia.

Łączeń połamańców wykonałem kilka i zawsze "po koleżeńsku", nigdy nikt nie reklamował.

Spigotów wykonałem kilkanaście, wykonując dodatkowe przedłużające dolniki do blanków spinningowych i wykonując na nich wędziska spławikowe lub gruntowe, które to wędziska z takim krótkim dolnikiem Anglicy nazywają typu "advenced", a także  robiąc z połamańców wklejanki (jeśli blank się do tego nadawał). Te użytkowałem ja i inni wędkarze z mojej rodziny bez jakichkolwiek reklamacji.

Przestrzeganie tej zasady sprawia, że starannie wykonane takie połączenie (typu spigot) zachowuje wytrzymałość rodzimego blanku i nie wprowadza widocznych przesztywnień w miejscu połączenia.


  • woblerek48 lubi to

#160 OFFLINE   Darc

Darc

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 79 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Wesoła

Napisano 26 styczeń 2017 - 07:26

Witaj

Blank pochodził z karpiówki Mikado, dość sztywnej, ale trudno w tym przypadku mówić o module sprężystości.

Rurki na spigot z jakiegoś rozjechanego batsona z grafitu RX8.

Jak były sklejone? O ile dobrze zrozumiałem, to rurki kleiłem dotąd aż powstał lity pręt. Czyli chyba 5 rurek + kawałek doszlifowanej pełnej szczytówki.  Żywica była wygrzewana w trakcie sieciowania.

Grubość ścianek blanku w tym miejscu wahała się od 1,7 mm do 1,9 mm.







Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: tech, tech-rb, blank, spigot