Uchwyt / mocowanie przetwornika echosondy
#1281 OFFLINE
Napisano 09 luty 2024 - 14:56
#1282 OFFLINE
Napisano 09 luty 2024 - 23:01
#1283 OFFLINE
Napisano 10 marzec 2024 - 20:15
Sonar boczny - umiejscowienie przetwornika względem silnika (elektrycznego).
Sezon za pasem, więc zabrałem się za przygotowania sprzętu.
Zamocowałem przetwornik nowej echosondy (Helix 7 MSI G4) na uchwycie/szynie przykręconej do pawęży pontonu. Takie rozwiązanie bdb sprawdziło mi się przy przetworniku 2D ( "Dual beam" od Garmina Strikera 4 Plus). Przymocowałem elektryczny silnik (Minn Kota Endura). Popatrzyłem na ten montaż z różnych stron i zaczynam mieć wątpliwości nad tym, czy silnik nie będzie przysłaniał wiązki z sonaru bocznego. Przetworniki wyglądają gabarytowo nawet podobnie (ten nowy od SI i stary 2D). Płetwa silnika kończy się jakieś 30 cm poniżej przetwornika. Jeżeli zaś chodzi o odległości od pawęży, to koniec przetwornika jest mniej więcej na wysokości kolumny silnika. Jest coś na rzeczy w tym ustawieniu, czy wymyślam sobie problem?
Załączone pliki
#1284 OFFLINE
Napisano 10 marzec 2024 - 21:02
Spodzina będzie przesłaniać prawą stronę.
#1285 OFFLINE
Napisano 10 marzec 2024 - 21:28
Pływa masa łódek/pontonów z przetwornikami za rufą (tak z elektrykami, jak spalinówkami) - jak sobie radzą?
Przychodzą mi do głowy dwie rzeczy
1. zostawić przetwornik tak jak jest (to jest bardzo dobre, "idiotoodporne" mocowanie i nie łapie zaczepów/zielska przepływając po płyciznach) a dorobić "pantograf" do pawęży (coś prostego) i odsunąć od niej silnik na te kilkanaście do 20 cm.
2. Zamocować przetwornik do jakiejś solidnej i długiej sztycy, wykonanej na bazie metalowej rurki i opuszczać przetwornik na głębokość, jak się kończy metalowa płetwa silnika (czyli ze 30 cm niżej niż teraz jest). Widzę pierwszą wadę - trzeba będzie uważać przy pływaniu na płytkiej wodzie co by o coś nie zahaczyć o przeszkodę i zbierać to będzie podwodne rośliny)
#1286 OFFLINE
Napisano 10 marzec 2024 - 21:37
Rozumiem, że wiązka bocznego skanowania rozchodzi się tak jak na załączonych grafikach i trzeba zostawić jej wolną przestrzeń?
Załączone pliki
- Sebulba lubi to
#1287 OFFLINE
Napisano 11 marzec 2024 - 07:49
Screenshot_2024-02-25-08-55-01-10_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg 43,92 KB 16 Ilość pobrań Screenshot_2024-02-25-08-55-03-76_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg 36,7 KB 16 Ilość pobrań Screenshot_2024-02-25-08-54-58-05_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg 21,7 KB 16 Ilość pobrań
Screenshot_2024-02-25-08-54-54-88_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg 17,78 KB 15 Ilość pobrań
Użytkownik Czoper edytował ten post 11 marzec 2024 - 08:27
#1288 OFFLINE
Napisano 11 marzec 2024 - 09:36
Ciekawe rozwiązanie, aczkolwiek kosztowne (bo ładne i solidne). To już koszt pod "tysiaka", albo i więcej. Jeżeli coś zrobię na boku pontonu, to raczej jakaś "doklejka" do balonu, trzymająca pionową rurkę. Chcę tylko poprawnie odbierać sygnał DI/SI. Nie mam aspiracji, żeby iść w jakieś "panoptix-y", "live" itp.
#1289 OFFLINE
Napisano 11 marzec 2024 - 11:06
Jest jeszcze opcja że będzie Ci siać na ekranie ale to już raczej nie od sporobu montażu przetwornika.
Użytkownik Lucas edytował ten post 11 marzec 2024 - 11:09
#1290 OFFLINE
Napisano 11 marzec 2024 - 12:54
Jak silnik odchylisz do góry to też tego nie będzie.
Silnik MK, ten na załączonych obrazkach - jest już przedstawiony w najniższej możliwej pozycji, dla właściwego trymu łódki i osiągniecia najlepszych osiągów (krawędź łopatki śruby, w górnej pozycji, jest 2-3 cm poniżej dna pontonu). Jak dam silnik wyżej to będzie chlapać i "bebłać" po powierzchni.
#1291 OFFLINE
Napisano 18 marzec 2024 - 19:51
Chodzi mi po głowie wykorzystanie profili aluminiowych v-slot np takich:
https://allegro.pl/o...lds-13614833364
i do tego jako ślizg:
https://allegro.pl/o...nie-11985342713
Czy macie jakieś doświadczenia z tym systemem?
#1292 OFFLINE
Napisano 25 wrzesień 2024 - 15:37
Czy jedyna szansą jest schowanie przetwornika pod łódkę, czy może ktoś miał podobnie i znalazł jakiś patent.
Pomysły i zdjęcia mile widziane, za wszelkie sugestie z góry dziękuję.
Użytkownik sinus edytował ten post 25 wrzesień 2024 - 15:42
#1293 OFFLINE
Napisano 25 wrzesień 2024 - 17:00
Załączone pliki
#1294 OFFLINE
Napisano 26 wrzesień 2024 - 10:19
Potrzebuję pomysłu jak sobie poradzić z sytuacją jak na fortkach. Paweż nie jest ukośna i pomiędzy kolumna silnika i paweżą nie ma przestrzeni na przetwornik. Montaż próbny na sztycy (na foto), niestety pokazuje, że lewa strina na sideVu jest zasłonięta.
Czy jedyna szansą jest schowanie przetwornika pod łódkę, czy może ktoś miał podobnie i znalazł jakiś patent.
Pomysły i zdjęcia mile widziane, za wszelkie sugestie z góry dziękuję.
... jak taką kostkę przykleisz z prawej strony na łuku pawęży i burty a do niej przykręcisz przetwornik to jest szansa, że nie zasłoni go silnik. Zawsze możesz też lekko wytrymować silnik.
Łatwiej będzie Ci dostosować kostkę z polipropylenu niż poliamidu ale PP ciężko przykleić, ale znalazłem odpowiedni preparat, jak się zdecydujesz to podeślę instrukcję.
- sinus lubi to
#1295 OFFLINE
Napisano 26 wrzesień 2024 - 17:16
Kupiłem już płytę HPL i Sikaflex, ale chętnie zobaczę Twoje wykonanie na zdjęciu. Z klejeniem jest ten problem, że nie ma szans na poprawkę bez cięcia, szlifowania, malowania etc. więc chciałbym być możliwie pewien, że to zadziała...... jak taką kostkę przykleisz z prawej strony na łuku pawęży i burty a do niej przykręcisz przetwornik to jest szansa, że nie zasłoni go silnik. Zawsze możesz też lekko wytrymować silnik.
Łatwiej będzie Ci dostosować kostkę z polipropylenu niż poliamidu ale PP ciężko przykleić, ale znalazłem odpowiedni preparat, jak się zdecydujesz to podeślę instrukcję.
#1296 OFFLINE
Napisano 26 wrzesień 2024 - 17:34
Andrzej lekkie wytrymowanie na bank pomoże w side vu. Przyjrzyj się czy nie masz zbyt nisko zamontowanego silnika. Może przez to masz trudności.
progressive-engine-height.jpg 38,9 KB
7 Ilość pobrań
#1297 OFFLINE
Napisano 26 wrzesień 2024 - 18:35
Wojtek, trymowanie nie pomaga, zarówno na pierwszej jak i na drugiej pozycji widok jest zasłonięty, a dalej nie pójdę, bo już przy drugim oczku łódka dłużej wchodzi w ślizg/wymaga dociążenia przodu.Andrzej lekkie wytrymowanie na bank pomoże w side vu. Przyjrzyj się czy nie masz zbyt nisko zamontowanego silnika. Może przez to masz trudności.
progressive-engine-height.jpg
Co do wysokości płyty vs. kil to bez podnoszenia paweży by się niestety nie odbyło, a bez tego podniesienia pływa się naprawdę ok i wolę pokombinować z przetwornikiem
#1298 OFFLINE
Napisano 26 wrzesień 2024 - 18:50
Tylko nie taki jaxon za stówkę tylko coś typu skylla do verta
Użytkownik Bartek1989 edytował ten post 26 wrzesień 2024 - 18:53
#1299 OFFLINE
Napisano 26 wrzesień 2024 - 19:05
W skrajnym przypadku może się tak skończyć...A może uchwyt burtowy i podnoszenie do płynięcia w slizgu?
Tylko nie taki jaxon za stówkę tylko coś typu skylla do verta
Ale najpierw chciałbym mieć pewność, że nie dało się na stałe na paweży. A liczę, że z podpowiedzią kolegów z forum coś się uda wykminić
#1300 OFFLINE
Napisano 26 wrzesień 2024 - 19:53
Kupiłem już płytę HPL i Sikaflex, ale chętnie zobaczę Twoje wykonanie na zdjęciu. Z klejeniem jest ten problem, że nie ma szans na poprawkę bez cięcia, szlifowania, malowania etc. więc chciałbym być możliwie pewien, że to zadziała...
Tak wygląda teoria montażu z instrukcji...
PP można szlifować np. szlifierką kątową z końcówką do szlifowania betonu. Dobrze jest nawiercić małym wiertłem kostkę by dopuścić powietrze do kleju. Od strony klejonej powiększyłem otwory. W specyfikacji Sikaflex czy Würtha brak PP. Więc zastosowałem podkład ATK823B i klej ATK 812, już nie przykręcałem dodatkowo kostki. Warstwa kleju może mieć np. 0,5 cm więc masz trochę na korektę, nadmiar na mokro zebrałem szmatką z rozpuszczalnikiem do mycia pędzli. Można po tym skakać, trzyma trzeci rok.
Załączone pliki
- sinus lubi to
Użytkownicy przeglądający ten temat: 4
0 użytkowników, 4 gości, 0 anonimowych