Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Jaka śruba do silnika?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
133 odpowiedzi w tym temacie

#121 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 19 luty 2020 - 20:28

Mój gumiak ma dmuchany kil, co pomaga w przejściu przez fazę pchania wody do ślizgu i stabilizuje tor, jednak na filmikach widzę też minus jakim jest rozcinanie wody na boki, co pewnie zużywa sporo energii.

  Ciekawy jest ten przypadek z poprawą wchodzenia w ślizg po zmianie skoku z 9 na 11. W instrukcji Yamahy przeczytałem że: (streszczenie) śruba powinna być tak dobrana by przy maksymalnym obciążeniu uzyskać środkową wartość z zakresu roboczego lub wyższą. (Środek dla tego motorka to 5000 rpm). Przy lżejszej łodzi należy tak zredukować gaz by obroty nie przekroczyły maksymalnych dopuszczalnych - 5500 rpm.

  Dla łodzi ślizgowej najciężej jest przy wychodzeniu z wody do ślizgu co według tej zasady oznacza, że w tej fazie silnik powinien mieć co najmniej 4500 rpm. ( zalecany zakres obrotów dla pracy z max otwartą przepustnicą to 4500 - 5500rpm).

Kończąc wywód - mniejszy skok śruby powinien ułatwić przejście w ślizg, bo silnik kręci znacznie szybciej. Chyba że przekładnia w twoim silniku to nie 2,08  :1 tylko większa, bardziej redukująca obroty, a zmianie śruby towarzyszyło odblokowanie mocy.

ps1: opisana powyżej zasada wydaje się uzasadniona dla silników dobranych "na styk". Przy znaczącym nadmiarze mocy nie ma ona zastosowania.

ps2: Zrozumiałem że do mojej Yamahy F13.5A standardową śrubą jest ta na skok 9" (albo 9 1/4" jaka była, bo to prawie to samo).



#122 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 20 luty 2020 - 00:00

Natrafiłem na książkowy wzór z założeniem uślizgu na śrubie 20%. Wychodzi więc prędkość maksymalna łodzi na śrubie o skoku 9' - 26,4 km/h, zaś śruba 11' umożliwia 32km/h. Nie wiem tylko czy możliwe byłoby wyjście w ślizg z łodzią z wszystkim o masie 350kg.



#123 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 20 luty 2020 - 00:37

Ok policzmy sam waze 130kg silnik 55kg ponton okolo 80kg akumulator z kotwicami 50kg wedki przynety echosonda nastepna 5kg motor trolingowy okolo 10kg,dwa fotele a base 10kg plus 23l paliwa co daje lacznie cos okolo 360kg i predkosc maksymalna na pontonie 4m z pradem rzeki 35kmh pod prad 27kmh na srubie 10 pitch mercury 15hp przy obrotach okolo 5400 czyli prawie w srodku (5000-6000rpm) ,w dwie osoby dodatkowe 110kg bylo okolo 27kmh przy wadze 450kg w slizgu utrzymam sie okolo 22-25kmh na ten sezon mam 20hp zobaczymy co bedzie sie dzialo

Użytkownik sharkfishing edytował ten post 20 luty 2020 - 00:58


#124 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 20 luty 2020 - 01:00

Ok policzmy sam waze 130kg silnik 55kg ponton okolo 80kg akumulator z kotwicami 50kg wedki przynety echosonda nastepna 5kg motor trolingowy okolo 10kg,dwa fotele a base 10kg plus 24l paliwa co daje lacznie cos okolo 360kg i predkosc maksymalna na pontonie 4m z pradem rzeki 37kmh i pod prad 28kmh+ na srubie 10 pitch mercury 15hp przy obrotach okolo 5400 czyli prawie w srodku (5000-6000rpm) ,w dwie osoby dodatkowe 110kg bylo okolo 27kmh przy wadze 450kg w slizgu utrzymam sie okolo 22-25kmh na ten sezon mam 20hp zobaczymy co bedzie sie dzialo

Załączone pliki


Użytkownik sharkfishing edytował ten post 20 luty 2020 - 01:17


#125 OFFLINE   dolot

dolot

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 181 postów
  • LokalizacjaKielce
  • Imię:Piotr
  • Nazwisko:Kozieł

Napisano 20 luty 2020 - 02:08

Takie miałem objawy więc opisuje co mnie spotkało. Objaw był taki że stawał dęba i nie nabierał prędkości. Teraz ten sam silnik założyłem do łódki 390 i we dwóch prawie 30 km/h na srubie 9 i trwało to chwilę, a na 11 czekaliśmy wieczność aż dojdzie do 26 km/h. faktem jest że przy pontonie ten silnik nie byl ustawiony idealnie jesli chodzi o wysokość na łódce z resztą też jeszcze z tym walczę więc idealnie nie jest.

#126 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 20 luty 2020 - 13:33

Ok policzmy sam waze 130kg silnik 55kg ponton okolo 80kg akumulator z kotwicami 50kg wedki przynety echosonda nastepna 5kg motor trolingowy okolo 10kg,dwa fotele a base 10kg plus 23l paliwa co daje lacznie cos okolo 360kg i predkosc maksymalna na pontonie 4m z pradem rzeki 35kmh pod prad 27kmh na srubie 10 pitch mercury 15hp przy obrotach okolo 5400 czyli prawie w srodku (5000-6000rpm) ,...

Obliczyłem uślizg na śrubie i jest prawie taki jaki ten z książki, bo 21%.

W celu utrzymania prędkości 30km/h przy 5000rpm silnika powinienem mieć śrubę o skoku 10 1/2 cala. W Yamaha F15 moc maksymalna jest przy 5000 rpm.

W przypadku większego obciążenia pontonu, trzeba będzie założyć starą śrubę o skoku 9 1/4 cala.



#127 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 20 luty 2020 - 16:16

Kolego chyba sie nie zrozumielismy ja na stainless steel 10 zapierniczam ponad 37kmh, zdjecie z predkosci jest w milach smialo bym mogl zalozyc 11 i go nie zdusic

#128 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 20 luty 2020 - 19:06

Jeśli prąd wody dodaje 4km/h to faktycznie było 33km/h względem wody, można rzec - więcej nie trzeba.

 

Takie miałem objawy więc opisuje co mnie spotkało. Objaw był taki że stawał dęba i nie nabierał prędkości. Teraz ten sam silnik założyłem do łódki 390 i we dwóch prawie 30 km/h na srubie 9 i trwało to chwilę, a na 11 czekaliśmy wieczność aż dojdzie do 26 km/h. faktem jest że przy pontonie ten silnik nie byl ustawiony idealnie jesli chodzi o wysokość na łódce z resztą też jeszcze z tym walczę więc idealnie nie jest.

W czasach dominacji Wichra, znajomy miał zrobioną własnoręcznie łódkę ze sklejki i poprawionego własnoręcznie nowego Wichra. Dzięki lekkiej konstrukcji łodzi i dopracowanemu silnikowi oraz  umiejętności zmniejszenia gazu, zużywał aptekarskie ilości benzyny, trudno wówczas dostępnej.

Gardził łodziami z dnem V, w jego łodzi przód był V ale tył płaski. Wchodził w ślizg w 6 dorosłych osób. Potrafił przez miesiąc pracować nad ustaleniem skoku śruby, stopnia redukcji dyszy w gaźniku i ustawienia wyprzedzenia zapłonu.

Generalna konkluzja jest taka że ślizg wymaga lekkiej łodzi i choćby kawałka płaskiego dna, a jeśli łódka waży sporo i ma dno rozcinające wodę na boki to się nie poszaleje.


  • Sławek Oppeln Bronikowski i JeepH lubią to

#129 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4805 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 20 luty 2020 - 23:26

@Stołczynianin - nie operuj proszę uproszczeniami. Później chodzą ludzie i chcą płaskodenkę 2x3m "bo panie to będzie w ślizgu pływać na 6hp i stabilne". Prędzej nie poszaleje się na płaskim dnie właśnie, bo to nie są kadłuby do szybkiego pływania. Stają się niestabilne przy niższej prędkości.Owszem, łatwo schodzą w ślizg i utrzymają go przy niskiej prędkości no i mają niezłą ekonomię, ale to by było na tyle.  V-ką przemieścisz się szybciej (oczywiśćie z odpowiednim silnikiem) i będzie się dużo lepiej zachowywać zarówno w ślizgu jak i na fali, ale oczywiście coś za coś - spali więcej.  Na szczęście czasy, gdy benzyna była na kartki już minęły a pół litra paliwa w tą czy w tą nie gra roli. Jeżeli łódka ma być w miarę uniwesalna, to V około 10stopini, jak na morze to 15-20 stopni, jak na pływanie po rzece, małych zbiornikach lub tam gdzie płytko, to może być i płaskie dno. Należy też dodać, że v-ki są wygodniejsze, bo są po prostu szersze.



#130 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 21 luty 2020 - 03:28

Przy silnikach rzedu do 30 nawet 40hp spalanie jest smieszne i chyba nie powinno byc kryterium wyboru to tak jak by milionerzy plakali ze im lodka pali 20 litrow na minute czyli wiecej za 5min spali jak 30hp za sezon

#131 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 21 luty 2020 - 19:08

Jego łódka miała ze 4 metry długości z pięknej sklejki, nawet kierownica. W miejscu pawęży było dno płaskie, w środku lekkie V a dziób jak wiadomo, konkretna stępka dla utrzymania kierunku. Nie powstydził by się jej nawet współczesny nowobogacki.

 

  A jeśli komuś potrzebne by były wyliczenia, to właściwy skok wyliczyłem podstawiając kolejne wartości śrub i wyliczając projektowaną prędkość.

10 i 1/2 cala to 26,67cm x 2400 (obroty śruby na minutę) x 0,8 (1 - 20% uślizg śruby) x 60 (minut) = 3072384 cm/h = 30,7 km/h



#132 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5504 postów
  • Imię:adam

Napisano 07 marzec 2023 - 09:09

Czesc

 

Mam pytanie do ludzi bardziej obeznanych w temacie . Wyszla nowa sruba do mojego silnika o parametrach 12,6″ × 8,7″ , mam 2 inne ,ale sa tylko opisane jako szybkosciowa i uciagowa bez zadnych rozmiarow. CZy ta 12,6 x 8,7 zalicza sie bardziej do srub uciagowych czy szybkosciowych ?>



#133 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4805 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 11 marzec 2023 - 01:31

Duża średnica, mały skok. Raczej uciągowa. Co to za silnik? Jakiś elektryk?



#134 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5504 postów
  • Imię:adam

Napisano 11 marzec 2023 - 08:08

Tak tj Epropulsino navy 6.0, pozostałe dwie które mam są tez duże. To chyba ze względu na obroty tych silników są duże sruby

Użytkownik siarq edytował ten post 11 marzec 2023 - 08:09