Jump to content

  •      Sign In   
  • Create Account

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Photo

Jaka śruba do silnika?


  • Please log in to reply
133 replies to this topic

#121 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 posts
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Posted 19 February 2020 - 20:28

Mój gumiak ma dmuchany kil, co pomaga w przejściu przez fazę pchania wody do ślizgu i stabilizuje tor, jednak na filmikach widzę też minus jakim jest rozcinanie wody na boki, co pewnie zużywa sporo energii.

  Ciekawy jest ten przypadek z poprawą wchodzenia w ślizg po zmianie skoku z 9 na 11. W instrukcji Yamahy przeczytałem że: (streszczenie) śruba powinna być tak dobrana by przy maksymalnym obciążeniu uzyskać środkową wartość z zakresu roboczego lub wyższą. (Środek dla tego motorka to 5000 rpm). Przy lżejszej łodzi należy tak zredukować gaz by obroty nie przekroczyły maksymalnych dopuszczalnych - 5500 rpm.

  Dla łodzi ślizgowej najciężej jest przy wychodzeniu z wody do ślizgu co według tej zasady oznacza, że w tej fazie silnik powinien mieć co najmniej 4500 rpm. ( zalecany zakres obrotów dla pracy z max otwartą przepustnicą to 4500 - 5500rpm).

Kończąc wywód - mniejszy skok śruby powinien ułatwić przejście w ślizg, bo silnik kręci znacznie szybciej. Chyba że przekładnia w twoim silniku to nie 2,08  :1 tylko większa, bardziej redukująca obroty, a zmianie śruby towarzyszyło odblokowanie mocy.

ps1: opisana powyżej zasada wydaje się uzasadniona dla silników dobranych "na styk". Przy znaczącym nadmiarze mocy nie ma ona zastosowania.

ps2: Zrozumiałem że do mojej Yamahy F13.5A standardową śrubą jest ta na skok 9" (albo 9 1/4" jaka była, bo to prawie to samo).



#122 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 posts
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Posted 20 February 2020 - 00:00

Natrafiłem na książkowy wzór z założeniem uślizgu na śrubie 20%. Wychodzi więc prędkość maksymalna łodzi na śrubie o skoku 9' - 26,4 km/h, zaś śruba 11' umożliwia 32km/h. Nie wiem tylko czy możliwe byłoby wyjście w ślizg z łodzią z wszystkim o masie 350kg.



#123 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,420 posts
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Posted 20 February 2020 - 00:37

Ok policzmy sam waze 130kg silnik 55kg ponton okolo 80kg akumulator z kotwicami 50kg wedki przynety echosonda nastepna 5kg motor trolingowy okolo 10kg,dwa fotele a base 10kg plus 23l paliwa co daje lacznie cos okolo 360kg i predkosc maksymalna na pontonie 4m z pradem rzeki 35kmh pod prad 27kmh na srubie 10 pitch mercury 15hp przy obrotach okolo 5400 czyli prawie w srodku (5000-6000rpm) ,w dwie osoby dodatkowe 110kg bylo okolo 27kmh przy wadze 450kg w slizgu utrzymam sie okolo 22-25kmh na ten sezon mam 20hp zobaczymy co bedzie sie dzialo

Edited by sharkfishing, 20 February 2020 - 00:58.


#124 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,420 posts
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Posted 20 February 2020 - 01:00

Ok policzmy sam waze 130kg silnik 55kg ponton okolo 80kg akumulator z kotwicami 50kg wedki przynety echosonda nastepna 5kg motor trolingowy okolo 10kg,dwa fotele a base 10kg plus 24l paliwa co daje lacznie cos okolo 360kg i predkosc maksymalna na pontonie 4m z pradem rzeki 37kmh i pod prad 28kmh+ na srubie 10 pitch mercury 15hp przy obrotach okolo 5400 czyli prawie w srodku (5000-6000rpm) ,w dwie osoby dodatkowe 110kg bylo okolo 27kmh przy wadze 450kg w slizgu utrzymam sie okolo 22-25kmh na ten sezon mam 20hp zobaczymy co bedzie sie dzialo

Attached Files


Edited by sharkfishing, 20 February 2020 - 01:17.


#125 OFFLINE   dolot

dolot

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 181 posts
  • LokalizacjaKielce
  • Imię:Piotr
  • Nazwisko:Kozieł

Posted 20 February 2020 - 02:08

Takie miałem objawy więc opisuje co mnie spotkało. Objaw był taki że stawał dęba i nie nabierał prędkości. Teraz ten sam silnik założyłem do łódki 390 i we dwóch prawie 30 km/h na srubie 9 i trwało to chwilę, a na 11 czekaliśmy wieczność aż dojdzie do 26 km/h. faktem jest że przy pontonie ten silnik nie byl ustawiony idealnie jesli chodzi o wysokość na łódce z resztą też jeszcze z tym walczę więc idealnie nie jest.

#126 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 posts
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Posted 20 February 2020 - 13:33

Ok policzmy sam waze 130kg silnik 55kg ponton okolo 80kg akumulator z kotwicami 50kg wedki przynety echosonda nastepna 5kg motor trolingowy okolo 10kg,dwa fotele a base 10kg plus 23l paliwa co daje lacznie cos okolo 360kg i predkosc maksymalna na pontonie 4m z pradem rzeki 35kmh pod prad 27kmh na srubie 10 pitch mercury 15hp przy obrotach okolo 5400 czyli prawie w srodku (5000-6000rpm) ,...

Obliczyłem uślizg na śrubie i jest prawie taki jaki ten z książki, bo 21%.

W celu utrzymania prędkości 30km/h przy 5000rpm silnika powinienem mieć śrubę o skoku 10 1/2 cala. W Yamaha F15 moc maksymalna jest przy 5000 rpm.

W przypadku większego obciążenia pontonu, trzeba będzie założyć starą śrubę o skoku 9 1/4 cala.



#127 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,420 posts
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Posted 20 February 2020 - 16:16

Kolego chyba sie nie zrozumielismy ja na stainless steel 10 zapierniczam ponad 37kmh, zdjecie z predkosci jest w milach smialo bym mogl zalozyc 11 i go nie zdusic

#128 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 posts
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Posted 20 February 2020 - 19:06

Jeśli prąd wody dodaje 4km/h to faktycznie było 33km/h względem wody, można rzec - więcej nie trzeba.

 

Takie miałem objawy więc opisuje co mnie spotkało. Objaw był taki że stawał dęba i nie nabierał prędkości. Teraz ten sam silnik założyłem do łódki 390 i we dwóch prawie 30 km/h na srubie 9 i trwało to chwilę, a na 11 czekaliśmy wieczność aż dojdzie do 26 km/h. faktem jest że przy pontonie ten silnik nie byl ustawiony idealnie jesli chodzi o wysokość na łódce z resztą też jeszcze z tym walczę więc idealnie nie jest.

W czasach dominacji Wichra, znajomy miał zrobioną własnoręcznie łódkę ze sklejki i poprawionego własnoręcznie nowego Wichra. Dzięki lekkiej konstrukcji łodzi i dopracowanemu silnikowi oraz  umiejętności zmniejszenia gazu, zużywał aptekarskie ilości benzyny, trudno wówczas dostępnej.

Gardził łodziami z dnem V, w jego łodzi przód był V ale tył płaski. Wchodził w ślizg w 6 dorosłych osób. Potrafił przez miesiąc pracować nad ustaleniem skoku śruby, stopnia redukcji dyszy w gaźniku i ustawienia wyprzedzenia zapłonu.

Generalna konkluzja jest taka że ślizg wymaga lekkiej łodzi i choćby kawałka płaskiego dna, a jeśli łódka waży sporo i ma dno rozcinające wodę na boki to się nie poszaleje.


  • Sławek Oppeln Bronikowski and JeepH like this

#129 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4,809 posts
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Posted 20 February 2020 - 23:26

@Stołczynianin - nie operuj proszę uproszczeniami. Później chodzą ludzie i chcą płaskodenkę 2x3m "bo panie to będzie w ślizgu pływać na 6hp i stabilne". Prędzej nie poszaleje się na płaskim dnie właśnie, bo to nie są kadłuby do szybkiego pływania. Stają się niestabilne przy niższej prędkości.Owszem, łatwo schodzą w ślizg i utrzymają go przy niskiej prędkości no i mają niezłą ekonomię, ale to by było na tyle.  V-ką przemieścisz się szybciej (oczywiśćie z odpowiednim silnikiem) i będzie się dużo lepiej zachowywać zarówno w ślizgu jak i na fali, ale oczywiście coś za coś - spali więcej.  Na szczęście czasy, gdy benzyna była na kartki już minęły a pół litra paliwa w tą czy w tą nie gra roli. Jeżeli łódka ma być w miarę uniwesalna, to V około 10stopini, jak na morze to 15-20 stopni, jak na pływanie po rzece, małych zbiornikach lub tam gdzie płytko, to może być i płaskie dno. Należy też dodać, że v-ki są wygodniejsze, bo są po prostu szersze.



#130 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,420 posts
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Posted 21 February 2020 - 03:28

Przy silnikach rzedu do 30 nawet 40hp spalanie jest smieszne i chyba nie powinno byc kryterium wyboru to tak jak by milionerzy plakali ze im lodka pali 20 litrow na minute czyli wiecej za 5min spali jak 30hp za sezon

#131 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 posts
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Posted 21 February 2020 - 19:08

Jego łódka miała ze 4 metry długości z pięknej sklejki, nawet kierownica. W miejscu pawęży było dno płaskie, w środku lekkie V a dziób jak wiadomo, konkretna stępka dla utrzymania kierunku. Nie powstydził by się jej nawet współczesny nowobogacki.

 

  A jeśli komuś potrzebne by były wyliczenia, to właściwy skok wyliczyłem podstawiając kolejne wartości śrub i wyliczając projektowaną prędkość.

10 i 1/2 cala to 26,67cm x 2400 (obroty śruby na minutę) x 0,8 (1 - 20% uślizg śruby) x 60 (minut) = 3072384 cm/h = 30,7 km/h



#132 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,506 posts
  • Imię:adam

Posted 07 March 2023 - 09:09

Czesc

 

Mam pytanie do ludzi bardziej obeznanych w temacie . Wyszla nowa sruba do mojego silnika o parametrach 12,6″ × 8,7″ , mam 2 inne ,ale sa tylko opisane jako szybkosciowa i uciagowa bez zadnych rozmiarow. CZy ta 12,6 x 8,7 zalicza sie bardziej do srub uciagowych czy szybkosciowych ?>



#133 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4,809 posts
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Posted 11 March 2023 - 01:31

Duża średnica, mały skok. Raczej uciągowa. Co to za silnik? Jakiś elektryk?



#134 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,506 posts
  • Imię:adam

Posted 11 March 2023 - 08:08

Tak tj Epropulsino navy 6.0, pozostałe dwie które mam są tez duże. To chyba ze względu na obroty tych silników są duże sruby

Edited by siarq, 11 March 2023 - 08:09.