To też zależy jaką śrubę ma 20 . Nawet jak prędkość nie wzrośnie znacząco to 20 łatwiej wyrwać łódkę z wody do ślizgu a jest to istotne przy granicznym obciązeniu .
Dławione silniki i odblokowywanie / zwiększanie mocy
#121 OFFLINE
Napisano 29 grudzień 2016 - 18:13
#122 OFFLINE
Napisano 29 grudzień 2016 - 21:39
Zgadzam się w pełni z Przedmówcą Moc robi swoje...
#123 OFFLINE
Napisano 29 grudzień 2016 - 23:24
Tak jest ,tyle że przekładając na bardziej zrozumiały przykład można porównać do samochodu . Wrzucasz dwójkę i zamykasz obrotomierz ale wrzuć 5 i już się to nie uda chociaż moc ta sama . Każda śruba ma opór i nie chodzi tu o opór wody na łódkę .Im większy skok śruby tym opór wzrasta ,nie jest to znacząca różnica ale jest .
#124 OFFLINE
Napisano 30 grudzień 2016 - 08:39
Wszystko się zgadza z tym zamykaniem obrotomierza, jednak to nie opór śruby Śruba o większym skoku jest w stanie przy tych samych obrotach (czyli w takim samym czasie jak dla mniejszego skoku) przepchnąć większą ilość wody a więc szybciej popchnąć łódkę . Żeby to mogła zrobić musi być większa moc (tak jak porównałeś 2 i 5 bieg w aucie, gdzie na 2 biegu moc na kołach - moment obrotowy na 2 jest większy niż na 5). A moment obrotowy (siła) pokonuje nie opory śruby w wodzie (czy porównując do samochodu tarcia na trybach skrzyni biegów), a opór jaki stawia woda na łódź . Fizyka Kolego (a dokładnie jej część zwana dynamiką). Opór śruby w wodzie jest pomijalny (krawędzie śruby są ostre). Więc właśnie chodzi o "opór" jaki stawia woda łódce. Składa się na to: masa łódki * grawitacja = siła ciążenia łódki co przekłada się na tarcie kadłuba o wodę, + fala jaka musi pokonać łódka gdyż jest zanurzona. Tą sumaryczna siłę "hamującą" musi pokonać moc silnika (przełożona na moc na śrubie).
#125 OFFLINE
Napisano 30 grudzień 2016 - 09:55
Jeśli tak to musi kolega się jeszcze zastanowić co będzie gdy założyć zamiast normalnej śruby coś konstrukcyjnie podobne do młyńskiego koła . Też opór śruby będzie pomijalny ? Woda to nie ciało stałe a najlepiej przy danej mocy silnika i odpowiedniej śrubie oprzeć łódkę o nabrzeże i spróbować zamknąć obrotomierz .
#126 OFFLINE
Napisano 30 grudzień 2016 - 10:14
Aż się oplułem
Sory chłopaki ale rozbawiliście mnie do łez
#127 OFFLINE
Napisano 30 grudzień 2016 - 11:01
Aż się oplułem
Sory chłopaki ale rozbawiliście mnie do łez
Oplułeś się bo??
#128 OFFLINE
Napisano 30 grudzień 2016 - 11:14
Jeśli tak to musi kolega się jeszcze zastanowić co będzie gdy założyć zamiast normalnej śruby coś konstrukcyjnie podobne do młyńskiego koła . Też opór śruby będzie pomijalny ? Woda to nie ciało stałe a najlepiej przy danej mocy silnika i odpowiedniej śrubie oprzeć łódkę o nabrzeże i spróbować zamknąć obrotomierz .
No właśnie, wszystko zależy od mocy silnika i oporu, który "środowisko" stawia łódce. Jak załozysz śrubę o małej średnicy(od 15 KM) i małym skoku do silnika 100 KM i zaprzesz łódź o nabrzeże, zamkniesz obrotomierz na pewno. Dlatego, że moc silnika jest niewspółmierna do napędu (śruby). Dlaczego, jak przyłożysz zbyt dużą moc (obroty) jak ruszasz autem, to koła sie kręcą szybko, a auto na początku może stać praktycznie w miejscu??? I gumy się palą??? Zaczep liną (to samo co oprzeć łódkę o nabrzeże) auto i spróbuj ruszyć. Jak w aucie (o jakiejś konkretnej masie) będzie silnik 20 KM, to zgasnie. A jak w aucie o tej samej masie będzie silnik o większej mocy ( 100, 200, 300 KM), spalisz gumy a zamkniesz obrotomierz. Mogę się z Tobą załozyć o co tylko chcesz, tylko układ pomiarowy Ty organizujesz Fizyka Kolego. Fizyki nie oszukasz...
#129 OFFLINE
Napisano 30 grudzień 2016 - 12:52
Dobrze kombinujesz tylko weż normalną śrubę dostosowaną do silnika i powtórz eksperyment . Po pierwsze nie założysz śruby od 200 konnego silnika do 15 konnego a druga sprawa to tzw poślizg śruby . Jak czytałeś napisałem o oporze śruby a ty raczyłeś zauważyć że śruba ma ostre krawędzie i nie stawia oporu .Jak oprzesz łódkę o nabrzeże i dasz gaz do oporu to oporów wody na łódkę nie masz a coś sprawia że obroty silnika nie osiągną maksymalnych .Jest to opór wody na śrubę .Gdybyś to powtórzył po wyjęciu łódki z wody to dokonał byś tego . Temat nie jest o silnikach różniących się mocą o 100 -200 koni a o kilka koni np 8vs 9.8 czy 15 vs 20 a my piszemy o śrubach do takich silników aby jak najlepiej wykorzystać dostępną moc .
#130 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2017 - 19:06
Witam wszystkich
trochę mnie nie było na forum a wiec wczoraj pływałem swoim pontonikiem po Wiśle w Kazimierzu
Powiem wam silnik 9,9 Yamaha +360 ponton +2 osoby +zbiornik 12l i daje radę z gps 34km/h.
zrobiłem zdjęcia swojego gaźnika w yamie i tam nie ma możliwości wymiany zwężki venturiego:( trzeba wymienić caly gaznik .
Załączone pliki
#131 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2017 - 20:32
Ale jakie jest twoje pytanie ?
Powiem tak twój gaźnik wygląda na 15 km ,jesteś pewny ze to 9.9?
Żeby się upewnić żmiesz zwężkę na gaźniku ile masz milimetrów ,rozbierz gaźnik i zobacz ile pisze na dyszy tej małej
- Ubs17 lubi to
#132 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2017 - 20:33
#133 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2017 - 21:54
Ale jakie jest twoje pytanie ?
Powiem tak twój gaźnik wygląda na 15 km ,jesteś pewny ze to 9.9?
Żeby się upewnić żmiesz zwężkę na gaźniku ile masz milimetrów ,rozbierz gaźnik i zobacz ile pisze na dyszy tej małej
to jest 9.9 hmh skandynawska versja:) i na bank nie jest to 15 kucy gaznik:)
#134 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2017 - 22:14
- szczupak1 lubi to
#135 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2017 - 09:59
Taki gaźnik był zarówno w 9.9KM jak i 15KM w Yamaha, Mercury (i pewnie jeszcze innych z tej rodziny) o pojemności 323cm3.
Ja taki sam miałem w Mercurym 9.9 z 2003r. Jedyna różnica w tym gaźniku między 9.9, a 15 to właśnie zwężona gardziel (oraz inna ośka przepustnicy, nie wiem jak sama przepustnica) no i dysza paliwa. Reszta praktycznie jest taka sama (może jakieś drobne modyfikacje nie wpływające na moc).
#136 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2017 - 10:17
- KODZAK1234 lubi to
#137 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2017 - 14:40
9.9 nie miały pompki paliwa na gaźniku, a ten ma stąd moje pytanie było
- womaly23 lubi to
#138 OFFLINE
Napisano 29 wrzesień 2017 - 16:45
W HMH jest wrzucony gaźnik od 15 km. Silnik zablokowany jest do 9.9 jedna srubka ktoś ogranicza max obroty i koniec
Czyli na 20 trzeba zmienić tylko gaźnik ?
#139 OFFLINE
Napisano 29 wrzesień 2017 - 19:16
#140 OFFLINE
Napisano 16 kwiecień 2018 - 06:18
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
- Lipek.Paweł lubi to
Użytkownicy przeglądający ten temat: 5
0 użytkowników, 5 gości, 0 anonimowych