Jaki akumulator do silnika elektrycznego?
#621 OFFLINE
Napisano 14 lipiec 2021 - 15:48
- brzoza i domo285 lubią to
#622 OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2021 - 21:46
#623 OFFLINE
Napisano 16 lipiec 2021 - 03:56
Nie kupuj zwykłego kwasiaka, do silników minimum agm i 80ah spokojnie przy normalnej pogodzie da radę, też zależy jaki agm. zwykły kwasiak nie nadaje się do pracy ciągłej, w samochodzie ma dać wysoki prąd rozruchowy, a jak go zostawisz w samochodzie z włączonymi światłami to szybko się wyczerpie, a co dopiero przy silniku. Pływałem w poprzednim roku na silniku 55lbs bez maxi i na 80ah volty i nigdy oczywiście bez pływania w trolu nie zawiódł.
AGM to też akumulator samochodowy i światłą włączone też go rozładują. Zostawienie włączonych świateł powoduje spadek napięcia i tym samym brak należytego prądu rozruchowego i dotyczy to tak samo kwasiaka jak i AGM. Kilka lat pływałem z kwasiakami o pojemności do 80Ah i spokojnie dawały rade po 2-3 lata. To co szkodzi akumulatorom kwasowym i AGM (choć obydwa to kwasy) to rozładowywanie ich poniżej 50% ich pojemności i prądami większymi niż 20% ich pojemności, Rozładowywanie kwasa czy agm poniżej 50% pojemności skraca ilość cykli życia, rozładowywanie większym prądem niż 20% pojemności (prąd większy niż C5 np C2) powoduje spadek nominalnej pojemności i taki aku o pojemności 80Ah obciążony 20A z silnika elektrycznego nie wytrzyma 4 godzin a coś koło 3. Stąd warto wiedzieć z jakimi prędkościami chce się pływać i zobaczyć jakie obciążenie daje wtedy silnik i dobierać akumulator. Silnik 55/60lbs weźmie 50-60A maksymalnie a to najlepszy sposób do zajechania aku kwasowego czy AGM o pojemności 80Ah. Jak ktoś chce pływać 3-4 km/h na niewielkie odległości typu 5 km dziennie to 80Ah kwas czy AGM wystarczy, ale to kwasowy będzie lżejszy od AGM. Wyższe prędkości lub dalsze odległości to sporo większy aku lub litowy, dla którego pobory 50A nie będą takim obciążeniem jak dla kwasiaka czy AGM
- SzymusS lubi to
#624 OFFLINE
Napisano 17 lipiec 2021 - 23:39
Wuran, wszystko pięknie tłumaczysz, tylko mała uwaga - nie mieszaj amperogodzin z amperami, bo niemający pojęcia nie będą mieli pojęcia o co chodzi
#625 OFFLINE
Napisano 18 lipiec 2021 - 05:34
Nie zauważyłem tego mieszania
Ja do swojej Minn Koty 80/24 używam żele 2x120Ah. Reklamowane są ostatnio LiFePo4. Chcąc wymienić żele na LiFePo4 musiałbym wydać ok. 7 tyś. Tak sobie myślę czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby kupienie za podobną kasę silnika z wmontowanym akumulatorem litowym.
#626 OFFLINE
Napisano 18 lipiec 2021 - 19:08
Nie zauważyłem tego mieszania
Ja do swojej Minn Koty 80/24 używam żele 2x120Ah. Reklamowane są ostatnio LiFePo4. Chcąc wymienić żele na LiFePo4 musiałbym wydać ok. 7 tyś. Tak sobie myślę czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby kupienie za podobną kasę silnika z wmontowanym akumulatorem litowym.
zdecydowanie nie warto. Lepiej mieć osobno silnik i osobno akumulator
#627 OFFLINE
Napisano 18 lipiec 2021 - 19:28
zdecydowanie nie warto. Lepiej mieć osobno silnik i osobno akumulator
A z czego to wnioskujesz? Epropulsion ma opcje ladowania z baterii zewnętrznych,.np 4x12
#628 OFFLINE
Napisano 18 lipiec 2021 - 19:34
A z czego to wnioskujesz? Epropulsion ma opcje ladowania z baterii zewnętrznych,.np 4x12
Adam, mógłbyś rozwinąć swoją wypowiedź?
#629 OFFLINE
Napisano 18 lipiec 2021 - 19:48
moj blad , mialem na mysli zasilania a nie ladowania. (choc juz sa wersje EVO ktore podczas plyniecia na spalinie laduja baterie ...lecz bardzie chyba marketing niz realny zysk) Silniki w wersji spiryt plus sa na napiecie 48v , ich dedykowane baterie zarowno te na "czapke" czy serii stacjonarnej. sa znormalizowane na 48V. Do spiryta mozna dokupic kabel zasilajacy i uzywac dowlnych baterii na 48V. Sam u siebie mam spiryta 1.0 plus i uzywam zewnetrznej baaterii lifepo4
Użytkownik siarq edytował ten post 18 lipiec 2021 - 19:49
#630 OFFLINE
Napisano 18 lipiec 2021 - 20:34
A z czego to wnioskujesz? Epropulsion ma opcje ladowania z baterii zewnętrznych,.np 4x12
Lepiej mieć dwa odrębne urządzenia niż zestaw dwóch. Prawdopodobieństwo awarii roś z kwadratem ilości części. Taniej wychodzi w przypadku awarii.
#631 ONLINE
Napisano 19 lipiec 2021 - 16:06
AGM to też akumulator samochodowy i światłą włączone też go rozładują. Zostawienie włączonych świateł powoduje spadek napięcia i tym samym brak należytego prądu rozruchowego i dotyczy to tak samo kwasiaka jak i AGM. Kilka lat pływałem z kwasiakami o pojemności do 80Ah i spokojnie dawały rade po 2-3 lata. To co szkodzi akumulatorom kwasowym i AGM (choć obydwa to kwasy) to rozładowywanie ich poniżej 50% ich pojemności i prądami większymi niż 20% ich pojemności, Rozładowywanie kwasa czy agm poniżej 50% pojemności skraca ilość cykli życia, rozładowywanie większym prądem niż 20% pojemności (prąd większy niż C5 np C2) powoduje spadek nominalnej pojemności i taki aku o pojemności 80Ah obciążony 20A z silnika elektrycznego nie wytrzyma 4 godzin a coś koło 3. Stąd warto wiedzieć z jakimi prędkościami chce się pływać i zobaczyć jakie obciążenie daje wtedy silnik i dobierać akumulator. Silnik 55/60lbs weźmie 50-60A maksymalnie a to najlepszy sposób do zajechania aku kwasowego czy AGM o pojemności 80Ah. Jak ktoś chce pływać 3-4 km/h na niewielkie odległości typu 5 km dziennie to 80Ah kwas czy AGM wystarczy, ale to kwasowy będzie lżejszy od AGM. Wyższe prędkości lub dalsze odległości to sporo większy aku lub litowy, dla którego pobory 50A nie będą takim obciążeniem jak dla kwasiaka czy AGM
Ok, a co z akumulatorami tzw Marine? Czy one w rzeczywistości są jak zwykły kwasiak czy jednak ich odporność na rozładowanie jest większa?
#632 OFFLINE
Napisano 19 lipiec 2021 - 17:18
Ok, a co z akumulatorami tzw Marine? Czy one w rzeczywistości są jak zwykły kwasiak czy jednak ich odporność na rozładowanie jest większa?
one raczej mają budowę przystosowana do przechyłów, wstrząsów itp. "Odporność" na rozładowanie to kwestia technologii typu AGM, Gel, Lifepo4. Każdy ma jakieś swoje zalety i wady. Te tzw w marine to są często AGMy. AGMy i Gel to dają radę przy średnich poborach prądu. DO zastosowań łódkowych większość kupi AGMy ich żywotność przy rozładowaniu do 50% to 400 cykli, jak rozładowujesz więcej niż 50% to skracasz ich żywotność. Z kwasami to samo, ich żywotność to 200 cykli dla 50% rozładowania. Cykl to rozładowanie i naładowanie. Niby 200 cykli to dużo, chodząc na ryby raz w tygodniu można chodzi niby 4 lata (4x52 tygodnie) jednak aby akumulator nam to wytrzymał trzeba rozładowywać go do 50% czyli z akumulatora 100Ah zużywać nie więcej niż 50Ah, to po co dźwigać 20-25kg skoro używam tylko połowy?
wg mnie akumulator dobierać trzeba do mocy silnika, prędkości przemieszczania i czasu pracy silnika na wodzie w ciągu dnia
1. pływasz w trolu prędkość ok 3 km/h silnik 55lbs 12V pobór dla tej prędkości powinien być w granicach nie więcej niż 10A na godzinę dla standardowej łódki 3-4 metry o szerokości do 1.7m, (fajną tabelkę pokazuje MC-sklep na swoich stronach) - wybierz akumulator którego pojemność jest w przybliżonym wzorze 1,5 x 10A x liczba godzin na wodzie = czyli dla 10 godzin potrzebujesz bezpiecznie150Ah, wystarczy zwykły kwas bo pobór nie będzie za duży, za niewiele więcej masz AGMa. Daje zapas w przeliczniku 1,5 ponieważ gdy pod koniec pływania będziesz musiał spłynąć szybko do brzegu (awaryjnie) to potrzebujesz prądu w akumulatorze a duży pobór źle działa na akumulatory mokre tzn kwas, AGM, Gel, patrz tabela poniżej.
2. masz silnik dziobowy 12V z funkcją kotwicy i do tej funkcji go głownie używasz, bo na rufie wisi spalina, łódka standardowa jak wyżej wystarczy zwykły aku spełniający wzór jak powyżej przy czym liczba godzin to liczba godzin stania na kotwicy, jak masz do tego silnika ładowanie ze spaliny to zwykły aku o pojemności 60-100Ah wystarczy
3, kupiłeś haibo m150 czy innego 55/60lbs 12V który w trybie sport czy innym bierze 60A na godzinę, masz normalna łódkę 3-4 metry ale duży zbiornik, duże odległości i ważne jest aby płynąc 5-6 km/h a nie 3-4 km/h bo jak na miejscówki masz po 4 kilometry to różnica w czasie dopłynięcia robi się pół godziny w jedną stronę. potrzebujesz litu 100-150Ah lub AGMa o pojemności 150-200Ah. opcjonalnie silnika 24V i odpowiednio litu 60-80Ah lub AGMa 100-120Ah.
to wszystko zmienia się gdy na zbiorniku zwykle mocno wieje, pływasz pod wiatr,silnika używasz na zawodach etc.
Nie ma jednego uniwersalnego akumulatora do silnika, dla jednego ważna jest waga, dla innego cena, bo taki lifepo4 100Ah 12V kosztuje z ładowarką ponad 2200 zł (cena w sklepie w Polsce), a AGM 100Ah juz tylko 600 zł. Litowy waży 15 kg a AGM 25-30kg przy 100Ah.
wszystkie przytoczone wartości są na "oko", pewnie niektórzy w trolu zużywają 5Ah bo są na gumiaku 3m lub inne mają doświadczenia czy pomiary.
Używałem kwasiaków i było dobrze, teraz stać mnie na lifepo4 i tez dają radę ale mają też swoje ograniczenia takie jak pojemność, zawsze da się je rozładować ale można trochę dłużej z nich korzystać i nie bać się pływania na maksa.
tabelka poniżej pokazująca jak spada pojemność AGma i Gel względem obciążenia (źródło )
discharge.jpg 38,7 KB 16 Ilość pobrań
a z obcego na nasze, AGM 100Ah wytrzyma mi pięć godzin przy poborze 17A na godzinę, czyli jego realna pojemność nie będzie 100Ah a tylko 85Ah, to pokazuje że im więcej obciążamy nasze AGMy, kwasy czy GELe tym mniej prądu realnie są w stanie oddać, tego efektu prawie nie ma przy litowych akumulatorach Patrząc na to, że przy silniku 55lbs możemy mieć pobór rzędu 50A na godzinę, to nasz 100Ah akumulator typu AGM da radę tylko oddać ok 70Ah, czyli strata wyniesie ok 30% i popłyniemy nie 2 godziny a ok 1,5h i zamiast naszych 10 km odległości zrobimy tylko 7-8 km.
Użytkownik wuran edytował ten post 19 lipiec 2021 - 17:20
#633 OFFLINE
Napisano 21 lipiec 2021 - 11:13
Nie zauważyłem tego mieszania
Ja do swojej Minn Koty 80/24 używam żele 2x120Ah. Reklamowane są ostatnio LiFePo4. Chcąc wymienić żele na LiFePo4 musiałbym wydać ok. 7 tyś. Tak sobie myślę czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby kupienie za podobną kasę silnika z wmontowanym akumulatorem litowym.
Teraz 2x 120Ah Lifepo4 to jakieś 2,4kpln a nie 7 kpln. 2x100 wychodzi juz poniżej 2kpln. Ceny na świecie poszły mocno w dół, nie wiem jak w PL.
#634 OFFLINE
Napisano 21 lipiec 2021 - 11:25
#635 OFFLINE
Napisano 21 lipiec 2021 - 14:44
Teraz 2x 120Ah Lifepo4 to jakieś 2,4kpln a nie 7 kpln. 2x100 wychodzi juz poniżej 2kpln. Ceny na świecie poszły mocno w dół, nie wiem jak w PL.
Daj namiar na te akumulatory w takiej cenie. Kupię do kampera.
#636 OFFLINE
Napisano 21 lipiec 2021 - 14:46
No az tak tanio to nie jest, ale zdecydowanie pomiędzy 3-4k PLN kolega kupi sobie 2x100Ah przyzwoitej jakości.
To poproszę również o namiar sklepu z takimi cenami.
#637 OFFLINE
Napisano 21 lipiec 2021 - 16:30
#638 OFFLINE
Napisano 21 lipiec 2021 - 16:41
Markowa chińszczyzna tak więc ryzyko nieduże, warto założyć + 30% na vat/cło aczkolwiek nie jest to pewne.
120 Ah za 980 zł.
https://pl.aliexpres...3A%223339%22%7D
Użytkownik godski edytował ten post 21 lipiec 2021 - 16:42
#639 OFFLINE
Napisano 21 lipiec 2021 - 18:45
Dzięki serdeczne. Nie pomyślałem o aliexpresie.
#640 OFFLINE
Napisano 21 lipiec 2021 - 20:15
Użytkownicy przeglądający ten temat: 4
0 użytkowników, 4 gości, 0 anonimowych