Używałem AGM z BMki rozbitej, to był bardzo dobry akumulator do moich zadań- ciągłego pływania głównie przy tworzeniu map. Wiadomo, że masa, ale wtedy- ok 5 lat temu kosztował mnie 400zł , nie zawiódł nigdy i żyje dalej u kolegi, który sporadycznie go używa, bo nie ma czasu na ryby. Nie obawiałbym się o jakość takich aku- tych dla samochodów "dobrych" marek. Waga jest znacząca. Jak kupujesz nowy- odpada stres, czy to będzie trzymać pojemność, czy nie jest oberwana cela itp. Patrząc na pobory prądu dziobówki- to nie rozładujesz go zbyt szybko, rozruch silnika to prąd chwilowy a jak masz ładowanie z silnika, to doładujesz alternatorem to, co zużyłeś na rozruch- podczas przelotu.
Napiszę kilka zdań jak to ostatecznie zostało zorganizowane, może komuś się przyda... Trochę "pchnięty" przez naszego forumowego guru od elektroniki wszelakiej Macieja_K kupiłem ostatecznie Duracela Extreme 110ah dedykowanego do aut o dużym zapotrzebowaniu na energię z systemem start-stop co przekłada się na zwiększoną ilość i gęstość kwasu. W związku z tym że posiadam Tosię 30KM która to posida także, poza rozruchem, szarpankę, uznałem, że lepiej mieć jeden akumulator który ogarnie rozruch i kotwicę i jego doładowywać niż, jak to zazwyczaj robimy, rozruchowy z doładowaniem i osobny do kotwicy. Ten drugi chyba często nie może się doczekać tego doładowywania. Następny dylemat to ładowarka, jak wiecie każdy przedmiot ma dziś swoje forum, nie ważne czy to wędka, latarka czołowa czy akumulator. Kilkanaście minut lektury i na podium mamy Victrona Bluetooth, ctec i noco. Ctec ponoć obniżył loty, Victron niby fajny sporo ręcznych ustawień ale zdecydowanie nie mam kompetencji by sądzić, że potrafię coś lepiej ustawić niż specjaliści na automacie, padło więc na noco 10A a różnicę w cenie postanowiłem przeznaczyć na gadget o nazwie Battery Monitor bluetooth. W końcu lepiej mieć kontrolę nad akumulatorem niż tylko jego ładowaniem.
Tak wyglądał akumulator po "100 %" naładowaniem ładowarka 3A z lLidla:
Screenshot_20220513-180040_Battery Monitor.jpg 32,88 KB
22 Ilość pobrań
Doładowanie 10A:
Screenshot_20220513-190930_Battery Monitor.jpg 32,76 KB
22 Ilość pobrań
No i ruszamy na testy. Teren nie łatwy bo Odra przy dość silnym uciągu.
Tak przedstawiała się jego praca w oczywistych interwałach rozruch /dojazd na miejsce /kotwica i lekkie manewrowanie i tak kilja razy.
Screenshot_20220514-115633_Battery Monitor.jpg 29,67 KB
20 Ilość pobrań
Można mieć też tego podgląd czasowy w takiej formie:
Screenshot_20220514-142640_Battery Monitor.jpg 36,06 KB
21 Ilość pobrań
A tak wyglądał akumulator po powrocie do domu:
Screenshot_20220514-110418_Battery Monitor.jpg 32,84 KB
22 Ilość pobrań
Tak więc na ten moment jestem zadowolony z takiero rozwiązania.
Tak wygląda ładowanie z silnika
Pozdrawiam czytających
Screenshot_20220514-065048_Battery Monitor.jpg 31,23 KB
25 Ilość pobrań