Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Olej do spodziny


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
64 odpowiedzi w tym temacie

#41 OFFLINE   Andrzej1

Andrzej1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 152 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 01 kwiecień 2016 - 08:23

Tu z pewnością dobierzesz uszczelkę

 

http://boatshop.pl/s...query=uszczelka

http://raksa.com.pl/...czesci-zamienne



#42 ONLINE   Bartek1989

Bartek1989

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 485 postów

Napisano 13 luty 2020 - 07:56

Revline Semisynthetic GL-5 75W/90
Czy taki olej nada się do spodziny do Yamahy f8 4t czy szukać coś sae90
Akurat mam taki w garażu ale jak trzeba to się kupi inny

#43 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 13 luty 2020 - 08:30

Mysle ze sie nada poniewaz quick silver 80/90 rekomendowany przez producenta do wszystkiej masci mniejszych outboards jak i Lukas to oleje klasy gl5

#44 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4805 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 13 luty 2020 - 10:15

Nada się, możesz spokojnie użyć.



#45 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 532 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 12 kwiecień 2023 - 10:01

Motul Trans Lube SAE 90 (tuba)-do spodziny.
Koledzy, szukam w jakie klasy jakości jest ten olej. GL-4 , czy może GL-5 ?
Nie mogę znaleźć kart technicznych tego oleju. (W sumie to nie wiem , czemu Motul nie umieszcza takich danych na etykiecie)

#46 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4805 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 12 kwiecień 2023 - 20:44

Producent nic na ten temat nie napisał:

 

https://azupim01.mot...00_20210716.pdf

 

Ja ostatnio użyłem 75W140. Po całym sezonie olej jasny, nieprzypalony, 0 opiłków, będę chyba kontynuował :)



#47 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 532 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 12 kwiecień 2023 - 21:53

No właśnie. Nie napisał.Ta informacja jest niezbędna jeżeli chcemy dobierać olej zgodnie z zaleceniami producenta silnika. Są producenci zalecający GL-5. Więc po co do takiego lać "słabsze"GL-4? No ale w tą stronę jeszcze przejdzie. Większy problem jak ktoś zaleje do spodziny GL-5 gdy producent wskazuje GL-4. Kompromisem są oleje , które mimo zwiększonej ilości uszlachetniaczy (jak w GL-5) mają też środki zabezpieczające przed ich szkodliwym działaniem na niektóre materiały i wówczas spełniają dwie normy GL-4 i GL-5. No ale taka informacja powinna być zamieszczona na etykiecie. Cóż.

#48 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4805 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 13 kwiecień 2023 - 00:20

No tak, tylko oleje do spodzin nie muszą mieć specyfikacji API GL, bo to standard motoryzacyjny. Tak samo jak często w olejach do zaburtowców nie ma klasy jakościowej. Producent w manualu zazwyczaj podaje używaj dedykowanego/rekomendowanego albo api GL-(X) SAE (YY) Jak masz Suzuki, to niby jest przez nich rekomendowany.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#49 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 532 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 13 kwiecień 2023 - 05:24

No właśnie. W obecnym Tohatsu mam podane (w/g instrukcji ) do spodziny GL-5 i lepkość #80-#90.
API GL to klasyfikacja nie tylko motoryzacyjna. Ona dotyczy ogólnie olejów do przekładni napędowych - (do maszyn górniczych , agregatów , koparek, naszyn rolniczych itd też) , Więc każdy olej do spodziny zawiera się w jakiejś klasie API GL (Gear Lubricants) i producent powinien to ujawnić na opakowaniu lub co najmniej w karcie produktu. Gdyby Motul to zrobił (w przypadku tego konkretnego oleju- Motul Trans Lube SAE 90 (tuba)) To bym wiedział czy się nadaje , czy nie. Tak znam tylko lepkość. Pomijam fakt , że gdybym go zalał pewnie nic by się nie stało (-bo przecież spodzina to najprostrza przekładnia i będzie się kręcić nawet na smalcu) Ale nie o to chodzi czy można go wlać , czy nie , tylko czy spełnia wymaganą przez producenta klasę. To tyle. Po prostu chciałbym dokonywać świadomego wyboru i wlewać do silnika smarowidła zalecane przez jego producenta.W tym konkretnym przypadku tej wiedzy nie posiadam.Tyle.

Użytkownik binio1111 edytował ten post 13 kwiecień 2023 - 05:30


#50 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1362 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 13 kwiecień 2023 - 05:32

W tubie masz ten sam olej co w butli. Na butli jest książeczka pod etykieta i masz specyfikację:
https://www.motul.co...ranslube-expert

Tuba się nie opłaca. Za 10zł więcej masz litr zamiast 375ml....

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

#51 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 532 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 13 kwiecień 2023 - 07:44

Kochany. Niestety to nie ten sam olej. Inne lepkości w 40 i 100°C , oraz inny indeks lepkości

MOTUL SAE 90:
Viscosity grade SAE J 306 90
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.883
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 143.0 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 14.7 mm²/s
Viscosity Index ASTM D2270 100.0
Pour point ASTM D97 -32.0 °C / -26.0 °F
Desemulsion ASTM D2711 (free water) 47.6 ml


MOTUL Expert 75W90 GL4/GL5 :
Viscosity grade SAE J 306 75W-90
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.858
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 114.1 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 17.1 mm²/s
Viscosity Index ASTM D2270 164.0
Pour point ASTM D97 -42.0 °C / -44.0 °F
Flash point ASTM D92 215.0 °C / 419.0 °F

Użytkownik binio1111 edytował ten post 13 kwiecień 2023 - 07:46


#52 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4805 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 13 kwiecień 2023 - 08:49

To nie są te same oleje. Translube expert to niby półsyntetyk a Translube mineralny.



#53 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1362 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 13 kwiecień 2023 - 09:13

Przepraszam. :) Nie używam tub są nieekonomiczne. Myślałem że to to samo. Więcej w olejach się nie odzywam. 



#54 OFFLINE   tomchaf11

tomchaf11

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 357 postów
  • LokalizacjaSIEDLCE

Napisano 13 kwiecień 2023 - 09:40

Olej przekładniowy to olej przekładniowy ważne żeby miał odpowiedniá specyfikację. On nie pracuje bezpośrednio w wodzie tylko w środowisku wodnym . Nawet te dedykowane jako outboard też się mieszają z wodą :)


  • Tresor lubi to

#55 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 532 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 15 kwiecień 2023 - 20:06

Tak przy okazji oleju do spodziny. Na aledrogo jest w b.dobrej cenie Liqui 80w90 GL-4/5
https://allegro.pl/o...-90-11896584389

#56 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 667 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 15 kwiecień 2023 - 21:12

Przepraszam. :) Nie używam tub są nieekonomiczne. Myślałem że to to samo. Więcej w olejach się nie odzywam. 

Popieram, oprócz tego że są nieekonomiczne jakoś sobie nie wyobrażam napełnić tym dużego silnika. Dzisiejsze oleje są naprawdę dobre, za to niedolany olej to już insza inszość. Jak pompuję pompką z butelki to mam pewność, że jest dolany jak trzeba. Z tuby, niektóre są 350 a nawet jak są 375 to jakoś w wyciśniecie do ostatniej kropli jak u mnie wchodzi 370ml nie wierzę ... a co zrobić jak trochę pocieknie?

Butla to butla.


  • Tresor lubi to

#57 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 532 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 16 kwiecień 2023 - 07:51

Zawsze można przelać z tuby do butelki i założyć pompkę.

#58 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 667 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 16 kwiecień 2023 - 09:42

No o tym nie pomyślałem  :D , jak ktoś lubi drożej ...

 

I jeszcze mam takie przemyślenia ze sportów motorowych wyścigowych, gdzie olej to podstawa i przerobiłem go setki litrów przez kilkanaście sezonów i motocykli (doświadczenia własne nie zasłyszane) może komuś pomoże podejmować decyzje:

1. Spodzina.

Olej niby zwykły przekładniowy, ale pracuje pod wodą i może mieć dodatki pozwalające mu pracować prawidłowo z domieszką wody.

Tu nie kombinuję, leje dedykowany olej do spodzin. Mam Yamę więc leje Yamalube. Przecież przy zakupie litrowej butelki sam olej na jedną wymianę jest tańszy niż dwie nowe uszczelki. Które tez kupuję yamahy - za 26pln bo są dedykowane, nie gumowe, nie okrągłe ... a zgubić olej na pełnej p ... i remontować spodzinę to bym nie chciał.

Co do olejów typu Yamalube:

To tzw marka prywatna. Ma takowe np KTM, Yamaha itd. - fakt sami olejów nie produkują. Robi to dla nich ktoś. Ale jako że pracuję w firmie która produkuje prywatne marki mogę Was zapewnić, ze jakość tych olejów jest super. Żaden z producentów nie zaryzykuje zatargu z yamahą czy KTM. Oni te produkty sprawadzają i standardowo piszą reklamacje. W razie wtopy, zerwanie kontraktu, wycofanie z rynku ... uwierzcie nikt tego nie zaryzykuje.

Do tego raczej nie słyszałem o podróbkach yamalube do spodzin  :D .

 

2. Silnik. Sprawa zupełnie inna.

To silnik jak każdy. Można lać po prostu dobry olej. Oleje są teraz naprawdę super. Nawet mineralne których się wszyscy boją. W tym silniku nie ma sprzęgła więc można dać naprawdę śliskie oleje (w motocyklach to czasem bywa problem przy mokrym sprzęgle).

I warto myśleć. Jak się pływa głównie zimą i jesienią i nie katuje silnika nie ma co sie pchać w wysokotemperaturowe oleje 10W40 spokojnie wystarczy. Liczbą przed W raczej bym się nie przejmował i nie inwestował w 5W40 bo raczej trudno pływać przy temepraturach poniże -25 stopni :).

Inaczej, jeśli ktoś lubi latać dużo i na maksa. I jeszcze w upały. Warto wtedy zainwestować w 10W50 albo i 10W60. Ja do swoich moto lałem zawsze 10W60 ale to na tor i się sprawdzało. Im wyższa cyfra po W tym dłużej olej zachowuje lepkość w wysokich temperaturach.

 

Producent: jak kto lubi i ma sprawdzone. Ja po latach doszedłem do tego, ze do wszystkiego lałem Liqui Moly Racing 10W60. Pierwszorzędny olej i dużo rzadziej podrabiany niż np Motul. I radzi sobie naprawdę w ekstremalnych warunkach i próbach przegrzania. Jedynie w np Suzuki potrafiło się kelić sprzęgło. Koledzy lali różnie. Głównie MOtula i Castrole - ale kupowali tylko u sprawdzonych dostawców i też było ok.

Ale jak ktoś się nie ściga to 10W40 jest wystarczający.

 

No i tu jest właśnie clou. Najważniejsze, żeby nie kupić podróby. Motul super olej ale chyba najczęściej podrabiany a wtedy nie wiadomo co się kupuje w ogóle. Kupować dobre oleje, oryginalne i zmieniać jak należy. Będzie silnik służył lata.

 

Teraz jeden z większych mitów: syntetyk, półsynetetyk, mineral.

Różnią się tylko składem. I ceną. I uwaga - gęstością.

Do nowych i nowoczesnych silników oczywiście full syntetyk. Ale starsze ciapki, co mają już (albo z projektu starego) większe luzy mogą sobie z tymi rzadkimi olejami nie poradzić. Tam warto lać mineral, może będzie trochę wiecej osadów, ale te paradoksalnie doszczelniają stare, spracowane silniki. Jeśli bedzie miał 10W40 to w niczym nie będzie gorszy, niż inny olej, a do starego silnika będzie nawet lepszy. Po drodze mamy półsynetetyk z tą samą logiką. W starych silnikach lepiej lać gęstszy mineral i go częściej zmieniać (bo opiłki tam będą tak czy siak). Full syntetyk jak wyczyści stary silnik (który zawsze chodził na mineralu) to może mu to nawet zaszkodzić.

 

Kupiłem kiedyś, dawno temu, Uno 1,0. Miało coś ok 220kkm. Chodził super. Pierwsza wymiana, myślę dam mu najlepszy olej. Zalałem drogi full syntetyk. Rany! Jak się toto rozklepało, myślałem, że sprzedający trupa mi sprzedał i zalał jakim motordoktorem. No ale jak się uspokoiłem, zlałem syntetyk zalałem mineralem porządnym i ... wszystko ucichło a łunochod służył mi wiernie następne ponad 100kkm, do tego jeszcze go zagazowałem. Sprzedałem z przebiegiem 330kkm mechanikowi który go najpierw posprawdzał a potem dalej tyrał. To było najdroższe płukanie silnika w mojej karierze  :D. Uno oczywiście było sprzed 2000roku.

 

3. Filtry.

Bardzo ważna rzecz. Trzeba je wymieniać. Zazwyczaj producenci zalecają co drugą wymianę oleju. I tego się należy trzymać. Do tego znów, myśleć:

- jeśli przy wymianie olej jest czysty, bez opiłków, zmętnień to można raz filtr zostawić. Ale jak jest inaczej filtr do wymiany!

- filtry sportowe. Tu uwaga: filtry zakładajcie dedykowane. Sportowe filtry i powietrza i oleju są "rzadsze" ułatwiają przepływy, ale też gorzej filtrują! Na torze wyniki, a nie żywotność silników są priorytetem.

I znowu podróby, kiedyś kupiliśmy z chłopakami super firmowe filtry sportowe. Mój pękł na Pannoni, dobrze ze wanna owiewki wyłapała to nie było gleby, a że zauważyłem, to i nie zatarłem silnika. Kumplowi jak pociekł to już była gleba, reszta filtrów poszła w kubły.

 

Sorry za przydługą przemowę, ale jak czasem czytam/oglądam bzdury w necie na temat olejów, to mnie przerażenie ogarnia.

No i tak jakby, kierując się powyższym - zrobiłem w życiu z dwa miliony kilometrów, lubię szybko i ostro, kilkadziesiąt a może i ponad 100 tyś km po torach i w terenie na wyścigach. I NIGDY, ŻADNEGO silnika nie zarżnąłem. A jeździło się i nówkami i trupami czasem.


Użytkownik Qh_ edytował ten post 16 kwiecień 2023 - 10:06

  • Radbraw, adiplo i tomchaf11 lubią to

#59 OFFLINE   Enio

Enio

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 117 postów
  • LokalizacjaWrocław/DE/NL
  • Imię:Janusz

Napisano 17 kwiecień 2023 - 21:38

Te tuby to lipa bo nie dość ze drożej wychodzą to dużo oleju się gubi przy napełnianiu. Teraz właśnie kupiłem większa flaszkę i pompkę wiec wymiana to będzie przyjemność :D 



#60 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4805 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 17 kwiecień 2023 - 22:27

To ja wam jeszcze zburzę świat z tym info o dodatkach co to niby mają te oleje marine i co tak dobre na wodę są :). Porównanie z Mobil/Amsoil SAE75W90 i 80W90 (supertech)

Więc no tak, jestem wywrotowcem, świadomie uszczuplającym dochody koncernów marine bezideowcem. 

 

Załączony plik  test-oil-0.jpg   102,04 KB   11 Ilość pobrań

Załączony plik  olej-test-1.jpg   68,08 KB   11 Ilość pobrań

Załączony plik  test-olei-2.jpg   83,75 KB   12 Ilość pobrań


Użytkownik psulek edytował ten post 17 kwiecień 2023 - 22:30

  • radeqs lubi to